Astra Coupé met RWD

Ja, daar heb ik ook even over zitten denken en ik dacht (verder niet onderzocht ofzo) dat deze wagens redelijk "zeldzaam" aan het worden zijn. Dus om daar een donorwagen van te maken vind ik zonde van de wagen en het zal misschien ook wel erg duur worden. Ik denk toch dat ik bij m'n originele plan blijf en het onderstel+aandrijving van een Omega ga gebruiken. Ben bang dat 4x4 me net wat te lastig gaat worden en dat het de auto ook veel zwaarder maakt misschien.

Ik denk dat je met een omega onderstel veel zwaarder zult worden dan een 4x4 onderstel. Omdat deze ook veel meer weegt in zijn geheel. De 4x4 achteras van een calibra weegt niet veel meer als de orginele van een astra g. Alleen dif en tussenbak maken je wagen een 100 kilo zwaarder

Ik ga het helemaal uitzoeken en zal het laten weten in dit topic zodra ik het één en ander heb gevonden.

Ja, dat was mijn eerste gedachte toen ik besloten had om er RWD van te maken. Maar heb toen eens met een middenmotor Astra F gereden met een flink sterk blok in een versterkte carrosserie en bij flink gas geven (het blok lag er dwars in) voelde je de koets iets doorzakken als je snel van je gas ging, veerde deze weer uit. Er zat eigenlijk een complete Lotus achterkant in/onder, gekoppeld aan een Toyota V6, volgens mij.

Dan zullen velen zeggen dat het versterken niet goed gebeurd is, maar er lagen toch wel serieuze kokerbalken naast de dorpels en om het blok heen. Een paar jaar later is die auto naar de sloop gebracht omdattie krom stond, als je een rij tegen de dorpel aanhield, zag je dattie behoorlijk afweek.

Ben daar dus niet zo'n voorstander van, daar is de auto echt niet voor gebouwd en dan weet ik ook wel 100% zeker dat ik 'm niet op kenteken krijg. Dat hoeft ook niet per sé, maar het zou toch wel erg leuk zijn als het wel kan.

@Haasje17 wrote:Kijk anders ook eens naar manta/ kadett/ senator assen..

Of die van een manta 400..

Je wilt toch niet serieus een starre as aanraden? :puke Is wel makkelijker te monteren maar echt prehistorisch en de wegligging zal er niet echt op vooruit gaan. :(

@Haasje17 wrote:Ik denk dat je met een omega onderstel veel zwaarder zult worden dan een 4x4 onderstel. Omdat deze ook veel meer weegt in zijn geheel. De 4x4 achteras van een calibra weegt niet veel meer als de orginele van een astra g. Alleen dif en tussenbak maken je wagen een 100 kilo zwaarder

Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat die 4x4 achteras een beetje poppenspul is... ;)

giuliettaevo, bedankt voor de opmerkingen, maar wat zou je dan wel aanraden? Als ik je reactie zo bekijkt, zou jij Omega-onderdelen gebruiken?

Overigens kun je met een starre as heerlijk driften, maar aangezien ik ook nog mee wil komen op het circuit, is dat inderdaad niet de beste keuze. Ik wist zelf niet wat er onder een Manta of tijdgenoot hing...

Omega spul zoals ik eerder ook al zei.. ;) Het zal hoe dan ook een ombouw worden waarbij veel gelast moet worden en dan is Omega spul wel het makkelijkste om te gebruiken.

Manta, c-kadett en rekord hebben een starre as. Senator, omega en Monza hebben wel onafhankelijke ophanging achter.

+1 voor het hele verhaal...

Welke steek is een Astra Coupe overigens? Als dat 4x 100 is kun je een achteras van een BMW E30 pakken. Is relatief makkelijk om onder een andere auto te hangen ( wij hebben er een onder een c-kadett gemaakt) en veel verschillende overbrengingen voor te vinden en ook een sper is makkelijk te verkrijgen. :D

Heren, bedankt voor de informatie. Het wordt dan toch een Omega aandrijving + onderstel, aangezien hier nog veel van te vinden is en ik hier al redelijk wat tijd in heb gestoken met het opmeten van bepaalde zaken.

De steek van de velgen had ik inderdaad nog niet opgelet, maar ik ga eens kijken of er Vec-C OPC remmen op passen bij Astra G voor en Omega achter :)

Even aanvulling op louwe, omdat de astra g een starre achteras heeft is dit kwa ombouw om te doen en om de eigenschappen grotendeels te behouden zoals de auto nu rijd naar mijn inzien weer een beter idee.

Ga je het 4x4 syteem gebruiken dan moet je meer aanpassen dan met een starre achteras. Wat wel zo is dat is dat een difrentieel en tussenbak van een 4x4 systeem natuurlijk altijd minder vermogen kan verduren dan een enkele versnellingsbak met difrentieel en achteras.

Nu kun je voor het 4x4 systeem diverse difrentielen en assen krijgen versterkt.

De assen van een ascona of manta 400 volgensmij lijken ze veel op elkaar. De achteras van de manta is gebaseerd op die van de ascona 400 meen ik. Hebben kwa ophangpunten de meest makkelijk passend makende ophangpunten voor montage onder een astra g.

En inderdaad ik heb er niet voor geleerd en dergelijke, maar ik denk mee en deel mijn praktijk ondervindingen.

En tja dit project ga je onder de 10.000 euro niet maken.. altans een drift / kitkar bouwen kost veel geld, en altijd meer als vooraf is uitgedacht.

Tevens zou ik als ik echt een kitkar zou maken het gehele chaciss grotendeels doorlassen. En achterin een motorblok leggen, hoeft zelfs geen v6 te zijn. Maar gewoon op dezelfde manier erin hangen zoals deze voorin ligt. Al vaker gezien het verschil is dat je achter geen sturende delen hebt, maar je kunt dan grotendeels de versnellingsbak, motor en aandrijfassen gebruiken.

Voor je wiellagers moet je dan nog wat verzinnen aangezien degene die aande voorzijde gebruikt worden niet 123 passen in alle achterassen, maar aangezien je deze dan ook moet versterken denk ik dat dat eigenlijk de beste optie is en je hierbij het minste vermogen verliest, in de aandrijflijn.

Heren, RISL rijd een astra G Coupe met 1.8 16V Smallblock motor (X18XE1). De orginele steekmaat hiervan is 5x110.

4x100 is enkel bij de motoren 1.7 diesels / en 1.4 en 1.6 benzines.

@Haasje17 wrote:

Heren, RISL rijd een astra G Coupe met 1.8 16V Smallblock motor (X18XE1). De orginele steekmaat hiervan is 5x110.

4x100 is enkel bij de motoren 1.7 diesels / en 1.4 en 1.6 benzines.

Mijn 1.6 benzine heeft origineel steekmaat 5x110 :thumb

Noem je die safari vering een sport onderstel.

Ik heb ondervonden dat de G hatch, en de sport uitvoeringen van de Coupe stugger zijn dan de ''gewone'' uitvoeringen.

Alleen de Turbo staat tsandaard op stugger onderstel.

Willem

RISL,

Er zijn ook diverse 1.6 16v coupes geleverd met steek 4x100 deze hebben wel schijven achter maar is tevens 4x100.

wbqd88.jpg

@ Willem, het zijn niet mijn woorden (en ik had het al tussen aanhalingstekens), zo noemen ze het in de opelbrochure...." een door Lotus ontwikkeld sportonderstel"

Vind het zelf ook veel te slap en comfortabel om dit een sportonderstel te noemen. Overigens zijn de veren wel stijver dan die van een hatchback, namelijk 24 Nm/mm tegenover 21 Nm/ mm. Dat scheelt niet veel, maar om nou te zeggen dan de G hatch stugger is....

@ Haasje, ik dacht dat alleen een aantal cabrio´s in 4x100 was geleverd, niet de Coupés?

Terug
Naar boven