Astra Coupé met RWD

Bedankt :)

Ik was inderdaad even vergeten dat de Vectra ook 4x4 is geweest. Volgens mij had je na de Vec-A 4x4 ook nog een Vec-B in 4x4 toch? Dat is inderdaad uit dezelfde periode als mijn G, dus daar is inderdaad de kans het grootst dat er meer past dan uit andere wagens.

Ik weet dat je met 4x4 vaak sneller bent, zeker in een rally of op een natte baan, maar naast regelmatig een circuitrondje ga ik ook graag driften met wat vrienden en met een vierwielaangedreven wagen vind ik dat veel minder leuk. En volgens mij (ja, ik ben groot fan van m'n eigen auto :jerry ) is er weinig gaver dan een dikke Coupé de bocht om zien driften :D

Ik zou om te beginnen een V6 (opel/ saab/chevrolet) blok kopen wat er gemakkelijk in te hangen is. Vervoglens een 4x4 bak van een calibra of vectra. Als je dit alles erin hebt hangen en tijdelijk ombouwd naar voorwiel kun je je motor gaan tunen tot wat je aang ewenst vermogen zou willen. Als je dan tevens je uitlaat obouwd zodat deze bij de voordeuren uitkomt heb je eigenlijk al bijna een tunnel van voor naar achter onder je g voor je achteraandrijving. Als je dan de auto zonder nog achterwielaandrijving, ombouwd naar de achterasmontage punten van een calibra of vectra en de achteras al monteerd zonder difrentieel enz.. ben je al een heel eind als je dan een difrentieel monteerd en een tussenas. Zou ik vervolgens de bak ombouwen naar enkel achterwielaangedreven of zo bouwen dat je voor achterwiel en 4x4 kunt inschakelen. Denk dat je dan eigenlijk iets hebt wat met veel orginele onderdelen en met niet al teveel laswerk te maken is.

Ja, ik was ook al van plan om de tunnel waar de uitlaat door heen loopt, te gaan gebruiken voor de cardanas. De uitlaat zullen twee sidepipes worden waarschijnlijk. Vraag me af hoe moeilijk het zal worden om een 4x4-systeem om te bouwen naar naar achterwielaangedreven. Het lijkt mij dat dat niet meer is dan het verwijderen van een aantal tandwielen en assen? 4x4-inschakelbaar zal wel moeilijker worden, denk ik.

Nouja mijn g ombouwen naar 4x4 staat ook nogsteeds op de planning, maar zoek hievoor eigenlijk een rotte calie of vectra 4x4. Omdat het sonde is om zon ding anders te slopen. Ik heb toen vrij veel info verzameld en er zijn F20 en F28 4x4 bakken Beide kun je ombouwen naar enkel FWD dus en ook zodat je 4x4 of enkel FWD heb dus andersom moet ook kunnen denk ik. De uitlaat licht bijna recht naar achter. Maar halverwegen zit je tank in de weg, hiervoor moet je even kijken.

Er is een corsa tank en een calibra vectra tank welke een vrijwel rechte uitsparing hebben. Welke je zonder veel moeite onder een g kunt monteren zodat deze mooi recht naar achter kan.

Dan dien je een deel van de achteras van een vectra a of calibra tussen je chasisbalken te lassenachter. Waaraan je de achterassen kunt monteren. Nu zou ik als je RWD gaat rijden wel de achterassen versterken. En je chasisbalk extra verstevigen op sommige plekken.

Kijk, dat is nog eens een hoop goede info :D

De tank zou ik niet zo'n last van hebben, aangezien ik zo'n aluminium FIA-tank in de kofferbak zou zetten. Die tank heb ik al, staat bij een maatje van me.

Jij zou dus de achteras van je G behouden niet kiezen voor de as van de Vectra/Calibra 4x4? De auto moet inderdaad flink verstevigd worden, dus ik denk ook aan het doorlassen van de carrosserie, anders gaat het torderen.

Ik zou inderdaad ook voor een rotte Cali/Vec kiezen. Een goede wagen zou veel te veel geld kosten en zou inderdaad zonde zijn. Alleen de motor en aandrijving is ook prima, anders zou ik tijdelijk twee auto's een plekje moeten geven.

De uitlaat die recht naar achteren ligt is dus een probleem, aangezien daar dus de cardanas zou komen, dus dat wordt zelf knutselen om de uitlaat opzij te brengen.

P.s. bedankt voor de site, ik zal 'm eens gaan doorlezen :)

Kun je me uitleggen waarom het niet geschikt is voor enkel RWD? Heb inderdaad zitten denken om de carrosserie van mijn auto op bijv. een BMW-bodemplaat te zetten, maar dat zie ik niet zo zitten. Zo'n held met een lasapparaat ben ik nou ook weer niet en volgens mij is het dan ook erg lastig om weer een sterke carrosserie te krijgen.

Een Subaru-onderstel/aandrijving is wel geschikt voor enkel RWD, misschien kan ik dan beter gaan kijken naar dat 4WD-systeem + motor. Die motoren zijn ook erg gemakkelijk te versterken en te tunen.

Tja, ik zelf zou het zoveel mogelijk opel houden, anders vind ik het zelf sonde van behoud van je coupe model.Want om nou in een opel iets te leggen wat niet van de gm families afkomstig is vind ik zelf wat minder. En zekerom er dan wat van niet duitse afkomst in te leggen.

Daarbij vind ik het natuurlijk altijd mooier om redelijk wat onderdelen van een opel te gebruiken en te laten zien wat er mogelijk is met opel.

Ja, inderdaad, zo'n achteras met alles compleet zoek ik wel. Helaas is dat al verkocht. Ik heb me zo lang op die Omega achterkant gefocust dat ik eigenlijk niet echt gekeken heb naar Calibra/Vectra 4x4 delen.

Zelf houd ik het ook liever binnen GM, liefst zelfs binnen Opel, dat lijkt me gewoon het leukst, dat de auto OEM+ wordt, zeg maar :)

Ben nog wel benieuwd waarom louwe16klepper van mening is dat het 4x4-systeem van de Calibra/Vectra niet geschikt is voor enkel RWD?

ik weet een vent, die rijd erg hoog in een nederlands kampioenschap, die heeft een gloednieuwe astra opc gepakt, en open geslepen voor de auto/rally cross.

RWD heel de shit.

Die man is ooit wat onderdelen komen kopen bij ons, toen ie eraan bezig was.

Ik zal ff kijken hoe die ook alweer heette.

Okay, dat is wel een gaaf project geweest!

Als je informatie kan vinden over die man of z'n auto is dat heel erg welkom! :D

nederlands kampioen, zijn dochter rijd met ford puma.

Kan enkel echt niet op zijn naam komen. kwam uit brabant, heeft een eigen bedrijf met speciale kranen besturen.

Ik dacht dat hij een manta bak kwam halen, om te passen.

Idd das mooi ik heb de verkoper een mail gestuurd ben al een hele tijd naar een f20 4x4 bak opzoek namelijk. betaalbaar...

Ik ga eerst alles eens uitzoeken voordat ik zaken ga aanschaffen. Ben er nog niet helemaal over uit of ik nu ga voor Calibra/Vectra 4x4 of iets van een Omega o.i.d.

Persoonlijk zou ik liever voor een Omega aandrijflijn gaan. Dit omdat hierbij alle delen gemaakt zijn op het vermogen. de 4x4 verdeelt het vermogen over 4 wielen en eerlijk gezegd ben ik niet echt onder de indruk als ik het achterdiff of cardanas bekijk.

Een vriend van mij gaat een golf 1 en een Jetta 1 ombouwen naar RWD en daar draaien we bij allebij de motor 90 graden zodat hij in de lengte komt te liggen. Vervolgens een bak eraan en een achteras pas maken onder de auto. Voorwielophanging blijft gewoon origineel.

Omega as pas maken onder de Astra moet niet zo'n probleem zijn. Zeker niet omdat je al een omega v6 koopt voor een paar 100 euro en je daar dan ook het stuk bodem uit kunt halen dat je nodig hebt. Aan de voorkant is het een kwestie van een tunnel maken voor de bak en zorgen dat je met de carterpan/ stuurhuis een beetje uitkomt.

Met een goede gelaste rolkooi breng je een hele hoop sterkte in de auto en hoef je echt niet bang te zijn voor scheuren. En aangezien het een circuitauto zou worden kan die kooi toch geen kwaad.

De wekker?

Rolkooi komt er inderdaad in, anders mag je geen passagiers meenemen tijdens een circuitrondje en ik heb al heel veel mensen die graag eens mee willen. Een goedkope Omega is inderdaad gemakkelijker te vinden dan Calibra 4x4...

Terug
Naar boven