2 map sensoren op 1.4 turbo (B14NET)

the-duke

Komt hier geregeld
Wellicht dat iemand hier meer van weet..

Ik heb gezien dat mijn motor (1.4 turbo, B14NET uit 2015) 2 map sensoren heeft:
1) bovenop het inlaatspruitstuk Bosch 0261 230 263 / GM 55567257 (meet alleen druk)
2) in de buis na de intercooler en voor de gasklep Bosch 0281 006 077 / GM 55568175 (meet druk en temperatuur)

Weet iemand wat de logica hierachter is, welke druksensor vervult welke functie ?

Ik heb namelijk o.a. vaak een rommelige stationairloop net en alleen na de koude start en ook soms bij zware belasting in combinatie met hoge toeren (>5500 rpm) een niet-constante trekkracht (terwijl de extern gemeten turbodruk wel constant blijft). Ik denk dat inspuiting en/of ontstekingsmoment om 1 of andere reden beïnvloedt wordt, waarbij ik denk het in deze hoek te moeten zoeken.

Alvast bedankt,
The Duke

Ben aan het Google geweest kwam op deze verklaring
1. MAP‑sensor vóór de gasklep (in de turbopijp / charge‑air buis)Deze sensor meet de boostdruk die door de turbo wordt opgebouwd.Functie:

• Turbo-regeling (wastegate/boost control)
  • Beveiliging tegen te hoge druk
  • Controle of de intercooler en leidingen correct werken

2. MAP‑sensor na de gasklep (in het inlaatspruitstuk)Dit is de ‘echte’ manifold pressure sensor.Functie:

• Bepalen van de luchtmassa die werkelijk de motor in gaat
  • Brandstofberekening (mengselvorming)
  • Stationairregeling en deellastregeling
  • Detectie van lekken of beperkingen na de gasklep

Waarom twee in plaats van één?Omdat de turbo vóór de gasklep druk opbouwt, maar de motor achter de gasklep zuigt — die twee drukken zijn niet hetzelfde.Een voorbeeld:

• Bij gas los (gasklep dicht): turbo heeft druk, maar spruitstukdruk is vacuüm.
  • Bij volledig gas: drukken liggen dichter bij elkaar, maar verschillen nog steeds door stromingsverliezen.

ECU vergelijkt die twee waarden om:

• het turbosysteem beter te regelen
  • lekkages te detecteren (bijv. boost leak vóór of ná de gasklep)
  • het mengsel preciezer te bepalen

Terug
Naar boven