Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hallo allemaal,
Lang geleden dat ik hier was. De bus rijdt nog steeds heerlijk rond, geweldige motor, geen moment spijt gehad van de keuze😎
We gaan er heerlijk mee op vakantie enzo.
Maar even een vraagje, de krukaskeerring lekt, dus die wilde ik vervangen, dat komt helemaal goed. Alleen las ik een paar keer dat de vliegwielbouten eigenlijk elke keer vervangen moeten worden. Nu heb ik ze de laatste keer ook opnieuw gebruikt, dus ik wilde nu wel nieuwe.
Maar bij de Opeldealer kreeg ik te horen dat ze niet meer te leveren zijn.
Heeft iemand de gegevens van de boutjes? Diameter, welke draad en welke hardheid. Ik zou het wel fijn vinden als het vliegwiel blijft zitten waar ie hoort. Ik zit er naast namelijk 😬
Heb het uitbesteed. Leek me vrij lastig om zelf te doen.
Ga ‘m morgen ophalen, de klep die bij de zitting hoorde bleek ook nog eens krom te zijn. En gelijk maar even laten vlakken
De sensor van een Corsa b is hetzelfde als die uit een Astra f. Maar volgens mij moet er ergens in het circuit een weerstandje zitten, ik weet alleen niet wat voor een.
Ik wil een los koelvloeistofmetertje gebruiken uit een Corsa B. Weet iemand toevallig wat voor weerstand er bij geplaatst moet worden? Als ik ‘m namelijk nu aansluit schiet het metertje na 5 minuten al in het rood.
Ik kijk het nog wel even aan. En desnoods gaat een nieuwe pakking mee op vakantie. Dan heb ik wat te doen op de camping ;)
Bedankt voor je antwoord.
Top!
Ga ik proberen!Even nog een vraag, de C20NE is toch een vrijloop blok? Want hij loopt niet meer zoals ie deed :(
Hij staat stationair een beetje te rommelen, alsof ie op minder cilinders draait. Bij rijden, gasgeven onder belasting, klinkt ie een beetje als een oud volkswagen busje. Half gas, wat hoger in toeren, merk je niet zoveel. Distributieriem zit goed en staat op tijd, 2x nagekeken. Dus dat is het niet.Iemand enig idee?
Edit:
Wauw, hij liep idd op minder cilinders. Kijk nou wat ik zag liggen :shock:
Tja, als die breekt, dan snap ik ook dat de nokkenas vastloopt.
Binnenkort maar eens openmaken.Gelukt!
Pinnetje uitgeboord en een andere erin gezet. Ging best vlot ook.Dus dat pinnetje is niet vervangbaar? Ik had gehoopt dat het misschien erin geperst was.
Een nieuw borgpunt dus. Misschien iets eraan lassen. Eerst maar eens naar die bout kijken.En anders een andere nokkenas. Ik ga vast een beetje rondkijken
Edit:
Restant van de bout liet zich er met de hand uitdraaien, dus dat is mooi. De bout is behoorlijk uitgerekt, aan het schroefdraad te zien. Maak straks wel een foto.
Ga zo proberen het pinnetje uit te boren. Even geprobeerd op het losse stukje en het is vrij zacht. Eerst maar even de radiateur eruit halen, want zo kan ik er niet bij.Kut, en dan met een hoofdletter K
Startte net de bus, althans, dat probeerde ik. Hij sloeg even aan en liep erg slecht. Toen viel ie uit en hoorde ik een stuk metaal op de grond vallen :wtf
Blijkbaar vond de nokkenasbout dit het goede moment om spontaan een eind aan z’n leven te maken. Alleen jammer dat ie dat borgding meenam. En nu zit er nog een stuk bout in de nokkenas.
Ik ga zo verder kijken, maar misschien weet iemand het. Is deze nokkenas nog te gebruiken? Omdat dat borgdingetje is afgebroken.
Fijn begin van de zondag :puke
Vandaag bij de RDW geweest voor een heractivering van het kenteken en de motorwissel. Is allemaal prima gegaan. Eigenlijk moet je als het vermogen meer dan 40% (van 70 naar 115 is 61%) toeneemt naar Lelystad voor een uitgebreide keuring. Maar omdat het een voertuig is van meer dan 40 jaar kan dat schijnbaar niet.
Verder diverse complimenten gekregen over het verrichtte werk B) . Oja, ik moest de reflectortjes aan de achterkant nog even oppoetsen, maar dat vond ie wel prima.Dus we zijn nu eigenaar van een L207 met een motorvermogen van 115 pk en een koppel van 170 nm. Hoe dat op het kentekenbewijs staat weet ik niet, maar het is in ieder geval goedgekeurd!
Het rijdt prima, nog geen snelweg gehad, maar geen trillingen ofzo.
Zo, tijdje geleden, maar wilde toch nog wel even het een en ander laten zien.
Ik heb dus een nieuw koppelingshuis gemaakt om de bak aan de motor te kunnen koppelen.
Eerst een mal maken, van perspex, dan zie je goed wat je doet
Uitzagen en passen op bak en blok
De vorm overnemen op een plaat staal, in mijn geval 8mm dik en uitzagen/slijpen
De andere kant, is wat eenvoudiger van vorm en een strook staal om de goede afstand te krijgen
De delen aan elkaar gehecht weer passen.
De kat krijgt een nieuw etensbakje, want ik kan deze goed gebruiken
Van het eindresultaat, afgewerkt en gespoten, heb ik helaas geen foto’s, maar de motor zit in de bus. Nog niet echt mee kunnen rijden helaas, want moet eerst langs de RDW. Maar achter het huis op het pleintje al een heel klein stukje gedaan en hij rijdt prima weg, geen trillingen ofzo.
De motor start nog niet echt lekker bij koude motor. Ik moet gas bijgeven, anders valt ie uit. Maar als ie warm is loopt ie prima. Dus daar moet ik nog even naar kijken.
14 februari 2016 om 17:29 In reactie op: Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen #18296548Goed idee, ga ik morgen even doen.
13 februari 2016 om 11:54 In reactie op: Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen #18296546Lang geleden sinds m’n laatste post, ook te weinig gedaan, maar ja…
Ik had een mooi verslagje getypt van het maken van het koppelingshuis, met foto’s, maar daar is iets fout gegaan, want ik zie ‘m hier niet meer terug :(Ik ben nu bezig met het terug aansluiten van de kabelboom, koelsysteem en benzineleidingen. Ik weet alleen niet zo goed hoe het zat, omdat het meeste al gedemonteerd was toen ik het blok kocht. Heb me ook al suf gezocht op internet, maar het lijkt bij mij toch allemaal iets anders.
Dus als iemand me kan helpen, want ik kom er niet uit :???:
Edit: Intussen al veel gevonden op het Corsa A forum :thumb
Allereerst de koelwaterslang bij nummer 1
Ik neem aan dat deze naar de verwarming gaat, klopt dat? Dat klopt
Dan, verderop,
2, retour van kachel?Jep klopt ook
3 onderkant expantievat?Jep klopt ook
4 naar de radiator
Onder bij het gasklephuis
5 is volgens mij voor het verwarmen van het gasklephuis, maar waar gaat de andere kant naartoe?Is gasklephuisverwarming. Die haal ik weg, samen met de aanvoer
6 zit aan de injectierail maar waar moet ie heen? En wat is het?
7 zit ook aan de injectierail, maar ook hier heb ik geen idee waar ie naartoe gaat.
Bovenop het blok
8, is een meter ofzo lang. Tankontluchting, kan ik afdoppen
Nummer 9, bij de oliefilter. Waarschijnlijk oliedruk, maar ik kon geen bijpassende stekker aan de kabelboom vinden. Deze heb ik ook al gevonden :) Zat toch aan de kabelboom
De bobine, sluit ik die zo aan?
Het brandstofpomprelais. Zo ver was ik al. Maar waar sluit ik de pomp zelf op aan? Die dikke rood/blauw verdwijnt weer in de kabelboom en dan ben ik hem kwijt.
En tot slot een afgesloten stekkertje, draden zijn bruin/groen en bruin/blauw (lampje motorstoring dashboard?)
En omdat de motor in de lengterichting staat, heb ik eigenlijk niet zo veel aan de koelgalerij, ik moet er eigenlijk een hebben zoals in de Omega A, hier te zien als nummer 8. Waar kan ik die kopen? Ik kan met het Opel nummer (13 36 905) niets vinden namelijk. Heb op de sloop al wat gevonden, uit een Renault Laguna
Alle hulp is welkom! Ik zal binnenkort de rest van de foto’s weer plaatsen, leuk om te zien.
Wauw wat een hoop reacties :D
Ik zal het wat beter uitleggen. Ik ben een c20ne (uit een Astra F) in een busje aan het plaatsen, met behoud van de kmteller van de bus. Logisch, want ik gebruik ook de bak van de bus.
Het lijkt me handig om wat meer info te krijgen, bijv toerental en de diverse waarschuwingslichtjes. Dus daarvoor heb ik een tellerunit gekocht, alleen bleek deze van een Corsa B te zijn. Dus vandaar dat ik me afvroeg op dat gaat werken.
Dus eigenlijk alles, behalve kmteller en tankinhoud.Willem
22 oktober 2015 om 21:36 In reactie op: Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen #18296543Ik ben al een hoop verder, motor zit er al in, alleen nog steunen maken. Maar helaas werkt m’n rug niet zo mee, dubbele hernia. Maar ik zal binnenkort eens wat foto’s posten.
Ander vraagje: kan ik de cockpit van een Corsa B op deze motor aansluiten? Het lijkt me nml wel handig om te zien hoeveel toeren ie loopt en olie- en motormanagement lampjes e.d. zijn ook wel fijn.Ik ga het anders oplossen, van mij mag dit topic dicht
29 september 2015 om 19:04 In reactie op: Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen #18296536Mercedesblokken heb ik gezocht, maar die liggen ook niet voor het oprapen. De blokken die passen komen uit de jaren ’70, niet echt zuinig en kosten rond de 400 euro
Een origineel blok wat in de bus zat kost toch al gauw 800 euro.
Volkswagen of Audi had ook een mogelijkheid geweest (ik wist eigenlijk niet dat ze bestonden), maar dan had ik ook een versnellingsbak moeten kopen.
Dus vandaar Opel. Een compleet injectieblok met kabelboom, dynamo, startmotor enzo voor 250 euro, leek me prima.En weer lekker wat knutselwerk ;)
29 september 2015 om 18:16 In reactie op: Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen #18296534Vandaag nog even zitten passen en meten. Ik heb besloten om het koppelingshuis aan te passen, zodat ik het vliegwiel van het C20ne blok kan gebruiken. Op die manier zit alles gelijk goed.
Nu nog maar even drie keer meten en op zoek naar een bak om op te offeren.Dus bij deze: Wie heeft er nog een F16 (of soortgelijke) versnellingsbak liggen? Mag leeg, kapot, of zelfs gescheurd zijn. Het enige wat ik ga gebruiken is het gedeelte wat tegen het motorblok aan komt, met de boutgaten. Dus als dat goed is, maakt de rest me niet uit.
Wat heb ik ervoor over? Fles wijn? Biertje?
Dat weet ik, ik vroeg me alleen af of het vliegwiel van de cih ook op een c20ne past.
28 september 2015 om 18:25 In reactie op: Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen #18296532Hier even een plaatje van de twee vliegwielen. Dan weet iedereen waar we het over hebben. (De eerste foto van de bus ook even aangepast, dit is mijn bus :thumbup )
Links is het hoge vliegwiel, wat uit de bus komt. Rechts het vliegwiel van de C20NE.
Boutgaten komen overeen, alleen is het krukasgat 47 mm voor de bus en 39 mm voor de Opel
Bij de onderste is de foto omgedraaid, dus Opel rechts en bus links. Krijg ‘m niet omgedraaid :roll:
Qua maat scheelt het dus niet zo veel, op de dikte na. Bus vliegwiel heet een diameter van 294 mm en de Opel 287. De drukgroepen zijn onderling uitwisselbaar.27 september 2015 om 21:33 In reactie op: Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen #18296530De vertanding past, meer geluk dan wijsheid :angel
Toch lees ik hier en daar over dikkere vliegwielen, bijvoorbeeld in dit topic
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=45&t=150668Maar goed, daar gaan we morgen wel even achteraan
Bedankt voor het meedenken iig :thumbup
O,ja, de pk’s zullen op zich wel voldoende zijn. Vorige motor was een 1800 met iets van 80 pk.
27 september 2015 om 19:17 In reactie op: Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen #18296526Ik zat nog even te kijken naar een vliegwiel voor een 6 cilinder, maar die hebben zo te zien altijd een 8 bouts bevestiging.
Dan ga ik het koppelingshuis maar (laten) omlassen. De kant die tegen het (oude) blok komt gaat eraf en dan laat ik er het gedeelte van de f16 bak die tegen het blok komt aan zetten.
Wel zonde van de f16 bak. Misschien even op zoek gaan naar een lege…27 september 2015 om 11:20 In reactie op: Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen #18296524Ah, dus een komvliegwiel+koppeling is even hoog als plat vliegwiel+koppeling.
Das jammer, dan ga ik eens kijken of ik een nieuw koppelingshuis kan maken, of het bestaande huis kan aanpassen (korter kan maken).Een Opel versnellingsbak is er denk ik niet, de motor is langsgeplaatst en de bus heeft voorwielaandrijving. Ik weet zo snel geen Opel die dat heeft.
Edit:
Dit vliegwiel ziet er toch wel dikker uit http://www.ebay.co.uk/itm/Flywheel-C24NE-Manual-Transmission-Vauxhall-Frontera-A-Carlton-90448917-/200969751079?hash=item2ecabb0a2726 september 2015 om 14:44 In reactie op: Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen #18296522Ik heb een compleet blok gekocht, een c20ne uit een Astra f. Een beetje op de gok, maar in het ergste geval heb ik een leuk blok voor in mijn Astra :thumbup
Ik moet natuurlijk een adapterring maken voor tussen bak en blok, maar dat komt wel goed. Het vervelende is dat vliegwiel+koppeling te dun is. Vliegwiel+koppeling van het oude blok zijn 60 mm in hoogte, en die van de c20ne is totaal 40 mm. Dus als ik het blok op de bak van de bus monteer, gaat dat niet werken.
Bestaan er voor dit blok ook een dikker vliegwiel? Ik ben al even hier aan het rondspeuren, maar ik kom nergens maten tegen.
Op het Opel blok zit een plat vliegwiel en op de bus zat een kom. Omruilen gaat helaas niet, boutgaten komen wel overeen, maar vliegwiel is een centimeter te groot :hmmz
-
AuteurBerichten