Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Afmetingen C20ne motorblok en nog wat andere vragen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273558
    willem2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 April 2010

      Hallo allemaal,

      Voor een project, een Mercedes L207


      ben ik zoek naar een ander motorblok. Het huidige blok, een BMC B series blok, is echt op. Een passend Mercedesblok is erg lastig te vinden, passen niet, of zijn gewoon te duur. Dus ik kwam na wat speuren bij de Opel Family 2 blokken.
      Weet iemand de buitenmaten van een C20ne blok? In de bus zou het blok langsgeplaatst worden en dat heb ik maar 50 centimeter ruimte.
      In onze Astra ligt een x16szr, heeft dat blok dezelfde afmetingen? Want dan kan ik gewoon die opmeten.

      Alvast bedankt voor het meedenken

      Willem

      #18296520
      corsaboy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        de x16szr is een stuk kleiner dan de c20ne
        Een c20ne is een big block en de 1.6 is een small block.

        heb geen c20ne meer staan helaas alleen zijn broer met 8kleppen meer

        #18296521
        kaneelschep
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 November 2004

          Wat moet je precies weten?
          Breedte met bak en al? diepte met injectie en al?
          Of alleen de onderkant blok maten?

          #18296522
          willem2
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 April 2010

            Ik heb een compleet blok gekocht, een c20ne uit een Astra f. Een beetje op de gok, maar in het ergste geval heb ik een leuk blok voor in mijn Astra :thumbup

            Ik moet natuurlijk een adapterring maken voor tussen bak en blok, maar dat komt wel goed. Het vervelende is dat vliegwiel+koppeling te dun is. Vliegwiel+koppeling van het oude blok zijn 60 mm in hoogte, en die van de c20ne is totaal 40 mm. Dus als ik het blok op de bak van de bus monteer, gaat dat niet werken.

            Bestaan er voor dit blok ook een dikker vliegwiel? Ik ben al even hier aan het rondspeuren, maar ik kom nergens maten tegen.

            Op het Opel blok zit een plat vliegwiel en op de bus zat een kom. Omruilen gaat helaas niet, boutgaten komen wel overeen, maar vliegwiel is een centimeter te groot :hmmz

            #18296523
            corsaboy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              een kom vliegwiel van een opel zal geen effect hebben naar mijn idee, aangezien de plaat erin ligt..
              Waar je ook rekening mee moet houden is nu idd dat je een pasplaat voor de bak moet gaan maken.

              Kun je geen opel bak gebruiken???
              want een cardanas is eenvoudig aan te passen.

              #18296524
              willem2
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 April 2010

                Ah, dus een komvliegwiel+koppeling is even hoog als plat vliegwiel+koppeling.
                Das jammer, dan ga ik eens kijken of ik een nieuw koppelingshuis kan maken, of het bestaande huis kan aanpassen (korter kan maken).

                Een Opel versnellingsbak is er denk ik niet, de motor is langsgeplaatst en de bus heeft voorwielaandrijving. Ik weet zo snel geen Opel die dat heeft.

                Edit:
                Dit vliegwiel ziet er toch wel dikker uit http://www.ebay.co.uk/itm/Flywheel-C24NE-Manual-Transmission-Vauxhall-Frontera-A-Carlton-90448917-/200969751079?hash=item2ecabb0a27

                #18296525
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Als je ook nog met een.pasplaat gaat werken
                  Dan komt je vliegwiel nog verder weg te zitten….
                  (ik zat onlangs met zoortgelijk probleem enkel dan in n bootje
                  Wel 2x door dubbele motoren……..)

                  Dan is je huidige vliegwielhuis omlassen de kortste klap denk ik….

                  #18296526
                  willem2
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 April 2010

                    Ik zat nog even te kijken naar een vliegwiel voor een 6 cilinder, maar die hebben zo te zien altijd een 8 bouts bevestiging.

                    Dan ga ik het koppelingshuis maar (laten) omlassen. De kant die tegen het (oude) blok komt gaat eraf en dan laat ik er het gedeelte van de f16 bak die tegen het blok komt aan zetten.
                    Wel zonde van de f16 bak. Misschien even op zoek gaan naar een lege…

                    #18296527
                    corsaboy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      ja maar een c24ne vliegwiel is wel heel andere koek..
                      ik ben haast bang dat de c20ne hiermee niet eens fatsoenlijk vooruit komt..

                      Dat vliegwiel is voor een 6 cilinder, de c20ne is maar een kleine 4 cilinder.
                      Dat vliegwiel is zo zwaar dat de motor mijn inziens niet echt meer vooruit te branden is door het gewicht wat eerst in gang gezet moet worden.

                      Vraag me af of die vliegwiel boutgaten wel overeen komen. Hele andere motor die twee

                      #18296528
                      kiyamizio
                        Lid sinds:
                        5 February 2010

                        Een omega is ook langsrichting en heb ook c20ne gehad

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

                        #18296529
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          @kiyamizio wrote:

                          Een omega is ook langsrichting en heb ook c20ne gehad

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

                          heb je gelijk in
                          maar dat wil echt niet zeggen
                          dat alle vliegwielen
                          die ooit in een omega gebruikt zijn

                          ook op alle motoren passen die ooit in een omega geleverd zijn ;)

                          voordeel als de topic starter wel de c20ne passend op z,n huidige bak krijgt
                          en de pk,s blijken te weinig
                          dan past er zo een c20xe voor of zelfs een c20let ;) king:

                          maar inderdaad willem
                          tik (desnoods via een oproepje hiero )
                          een oude bak op de kop
                          en las (laat lassen)de voorste ring daarvan op het vliegwielhuis van je huidige bak dat is de kortste klap
                          dan kun je alles op de juiste maat maken
                          hoe kom je trouwens uit met de vertanding van je price as
                          tenopzichte van de c20ne koppelingsplaat???

                          #18296530
                          willem2
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            28 April 2010

                            De vertanding past, meer geluk dan wijsheid :angel

                            Toch lees ik hier en daar over dikkere vliegwielen, bijvoorbeeld in dit topic
                            http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=45&t=150668

                            En op marktplaats
                            http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/overige-onderdelen/m962816237-opel-cih-9-vliegwielen-manta-ascona-rekord-kadett.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

                            Maar goed, daar gaan we morgen wel even achteraan

                            Bedankt voor het meedenken iig :thumbup

                            O,ja, de pk’s zullen op zich wel voldoende zijn. Vorige motor was een 1800 met iets van 80 pk.

                            #18296531
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              Die eerste die je postte
                              Daar is geen reactie opgeweest dus als de frontera al n dikker vliegwiel had?

                              Zullen die redelijk zeldzaam.zijn….

                              Dat 2e linkje….
                              Dat zijn vliegwielen van een cih
                              Volgens mij is de steek van die gaten niet gelijk aan een c20ne krukas.
                              maw een cih vliegwiel gaat niet passen….volgens mij….
                              Heeel lang geleden ben ik daar mee bezig geweest
                              Toen ik een c20xe in m.n manta wou bouwen….
                              Was omstreeks 1996 / 1998
                              Dus heel scherp staat t me niet meer voor de geest…

                              Weet wel.dat ik uiteindelijk t c20xe vliegwiel gebruikt heb
                              En een koppelingsplaat heb laten maken
                              Juist omdat ik wel met het vertandings probleem zat……

                              #18296532
                              willem2
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                28 April 2010

                                Hier even een plaatje van de twee vliegwielen. Dan weet iedereen waar we het over hebben. (De eerste foto van de bus ook even aangepast, dit is mijn bus :thumbup )

                                Links is het hoge vliegwiel, wat uit de bus komt. Rechts het vliegwiel van de C20NE.

                                Boutgaten komen overeen, alleen is het krukasgat 47 mm voor de bus en 39 mm voor de Opel

                                Bij de onderste is de foto omgedraaid, dus Opel rechts en bus links. Krijg ‘m niet omgedraaid :roll:
                                Qua maat scheelt het dus niet zo veel, op de dikte na. Bus vliegwiel heet een diameter van 294 mm en de Opel 287. De drukgroepen zijn onderling uitwisselbaar.

                                #18296533
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  In dit geval zou je dus ook een pasring kunnen (laten) draaien
                                  Om het verschil op te vangen op de krukas…
                                  Verschil in buiten diameter is enkel lastig voor je startmotor…
                                  Maar dat is mischien met iets aanpassen van t tandwiel van de startmotor op te lossen….

                                  Is het boutpatroon van de mercdes bak gelijk aan die c20ne gelijk dan?
                                  En heb je dat mercedes vliegwiel al aan de krukas gepast?

                                  Want als die steek inderdaad over1 komt is dat vrij uniek…….

                                  #18296534
                                  willem2
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    28 April 2010

                                    Vandaag nog even zitten passen en meten. Ik heb besloten om het koppelingshuis aan te passen, zodat ik het vliegwiel van het C20ne blok kan gebruiken. Op die manier zit alles gelijk goed.
                                    Nu nog maar even drie keer meten en op zoek naar een bak om op te offeren.

                                    Dus bij deze: Wie heeft er nog een F16 (of soortgelijke) versnellingsbak liggen? Mag leeg, kapot, of zelfs gescheurd zijn. Het enige wat ik ga gebruiken is het gedeelte wat tegen het motorblok aan komt, met de boutgaten. Dus als dat goed is, maakt de rest me niet uit.

                                    Wat heb ik ervoor over? Fles wijn? Biertje?

                                    #18296535
                                    theunm
                                      Lid sinds:
                                      29 June 2004

                                      leuk project wel allen snap ik de richting niet echt.

                                      in mijn ogen had je ook richting een mb100 gekund ik denk jongere nichtje

                                      of de techniek kunnen pakken van een audi 80 of 100 er is zelfs een passat met de motor vooruit.

                                      #18296536
                                      willem2
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        28 April 2010

                                        Mercedesblokken heb ik gezocht, maar die liggen ook niet voor het oprapen. De blokken die passen komen uit de jaren ’70, niet echt zuinig en kosten rond de 400 euro
                                        Een origineel blok wat in de bus zat kost toch al gauw 800 euro.
                                        Volkswagen of Audi had ook een mogelijkheid geweest (ik wist eigenlijk niet dat ze bestonden), maar dan had ik ook een versnellingsbak moeten kopen.
                                        Dus vandaar Opel. Een compleet injectieblok met kabelboom, dynamo, startmotor enzo voor 250 euro, leek me prima.

                                        En weer lekker wat knutselwerk ;)

                                        #18296537
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          komt wel goed willem

                                          houd je de vorderingen wel hiero bij
                                          ik houd wel van dit zoort projecten
                                          en met die opel motor past het ook wel op een opel forum :thumbup

                                          zelf bouw ik momenteel 2 Mercedes turbo diesels
                                          voor een Volvo (penta) vliegwielhuis ;)

                                          #18296538
                                          kaneelschep
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            30 November 2004

                                            Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb een f10 liggen. mag je zo hebben.
                                            Misschien heb ik wat gemist, maar waarom wil je perse de mercedes bak vd auto gebruiken?
                                            Waarom niet wat theunm zegt?
                                            er zijn wel meerdere autos geweest met lengterichting en voorwiel aandrijving.
                                            Ik heb laatst een compleet passat blok met alles wat erbij hoort opgehaald voor 40 euro.
                                            Mijn zusje rijdt daar toevallig mee rond. Een passat 32b of b2.
                                            Is ook lengterichting met voorwielaandrijving.
                                            Dat spul is er echt nog zat en gaat eeuwig mee.
                                            Lekker makkelijke techniek. Is er van 1.6carb tot 2.2i. 60 tot 120 pk geloof ik.
                                            Van audi 80, 90, vw passat, santana.

                                            #18296539
                                            theunm
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              ik hoop dat hij zijn “besparing”gaat realiseren.
                                              er zijn vele wegen naar rome uit eigenervaring weet ik dat ombouwen financeel wel eens wil tegenvallen.
                                              er staat mij iets bij dat men in de cros ook wel hanomag bakken heeft gebruikt ik meen in sprinters.
                                              dus pasplaten is ook al eerder gedaan.

                                              geen idee welk gereedschap je ter beschikking hebt maar hoop de voortgang hier wel te lezen.

                                              #18296540
                                              Anoniem
                                                Lid sinds:
                                                1 January 1970

                                                Er is niet zoveel meer
                                                Wat niet al eens is gedaan………

                                                Opzich begrijp ik dit wel zie dit ook best slagen
                                                De originele bak gebruiken heeft ook z.n voordelen
                                                Al. Was t alleen al dat je geen oplossing hoeft te bedenken
                                                Op je steekassen je versn pook en je teller aandrijving……

                                                Waarom meer werk op je hals halen dan nodig??

                                                N toyota tercel van de 2e generatie had ook de motor in de lengte
                                                En voorwielaandrijving….

                                                #18296541
                                                Fearless
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  9 January 2005

                                                  We willen natuurlijk wel foto’s zien van een mooi omgelaste bak :kewlpics

                                                  #18296542
                                                  kaneelschep
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    30 November 2004

                                                    Het is allemaal en hoop werk ja. En je moet keuzes maken.
                                                    En dingen als teller en pook en assen zijn inderdaad wel handig van je eigen bak ja. Dat is zeker een feit.
                                                    Ik denk dan alleen dat die ouwe benz bak ook niet meer de nieuwste is. En ook niet de meest economische.
                                                    Een leuke andere vijf bak zou ik wel als een heel groot voordeel zien als ik zoiets zou doen.
                                                    Hier doen ze veel met die dingen trouwens.
                                                    https://www.dubbellucht.nl/index.php/forum/vragen-van-niet-leden-openbaar/14103-alternative-motor-mercedes-l207″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                    #18296543
                                                    willem2
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      28 April 2010

                                                      Ik ben al een hoop verder, motor zit er al in, alleen nog steunen maken. Maar helaas werkt m’n rug niet zo mee, dubbele hernia. Maar ik zal binnenkort eens wat foto’s posten.
                                                      Ander vraagje: kan ik de cockpit van een Corsa B op deze motor aansluiten? Het lijkt me nml wel handig om te zien hoeveel toeren ie loopt en olie- en motormanagement lampjes e.d. zijn ook wel fijn.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 47)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.