Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
2.8 krukas, andere zuigers, turbo en je krijgt dit
https://www.youtube.com/watch?v=0arGMVBQ2X821 augustus 2014 om 11:19 In reactie op: 4 link komt toch wel meer bij kijken als je denkt, #182425294 augustus 2014 om 19:46 In reactie op: 4 link komt toch wel meer bij kijken als je denkt, #18242521Belangrijk is ook om het center of gravity te bepalen. Dit punt is denkbeeldig:
http://www.how-to-build-hotrods.com/tuning-4-link.html
http://www.how-to-build-hotrods.com/parallel-4-link.html
http://www.how-to-build-hotrods.com/center-of-gravity.html
Eveneens belangrijk:
Driveline angle http://www2.dana.com/pdf/J3311-1-DSSP.pdfNuttige paperback en niet te duur:
http://www.amazon.com/Door-Slammers-The-Chassis-Book/dp/0963121707OP het forum http://www.turbosport.co.uk” onclick=”window.open(this.href);return false; ook veel te lezen over ford escorts met 4 en 5 link
http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=142676mvg,
Kris
Rechterdraagarm heb ik ondertussen kunnen demonteren.
De linker zit vast. Lijkt alsof de bout vastgeroest is aan de bus in de rubber, want als je aan de bout draait lijkt de rubber tegen te wringen. Al een paar keer geklopt op de bout met een zware hamer, maar geen beweging in te krijgen. Iemand tips om de bout eruit te krijgen? Ben nu al een paar dagen overvloedig aan het inspuiten met innotec kruipolie.
@Ben_M wrote:
Een lang draadeind met moeren tussen beide draagarmen plaatsen, door het gat van de stabilisator bij de onderste en door een van de 2 boutgaten van de fuseekogel bij de bovenste. Dan kun je het fuseestuk losmaken. Vervolgens ontspan je het draadeind en komt de veer langzaam los. Oude eruit en nieuwe erin (of alleen nieuwe erin). Dan trek je het draadeind weer aan tot je het fuseestuk weer vast kunt maken. Succes :thumb
Werkt perfect! Eentje is alvast los morgen de andere zijde.
Tijdens het losspannen van de draadstang heb ik wel een stukje houten brug over de veer en as gelegd (en met mijn voet ondersteund) om de veer af te schermen mocht ze alsnog willen springen(, dit is wel niet gebeurd maar veiligheid voor alles). Grootste moeite had ik om de bouten van de kogels los te krijgen, uiteindelijk met een griptang lukte het, kogel moest toch vervangen worden… .
Merci!
Hoe krijgen jullie die veerspanners er tussen? Tussen de schotels en de veer is bijna geen plaats. Bij manta a had ik quasi geen problemen, deze van een b zijn veel moeilijker om op te spannen. Bedoeling is toch om eerst op te spannen en dan pas stuurarmpjes te demonteren zodat veer er niet uit kan schieten? Probleem is dat ik een gedemonteerde vooras heb en dus de onderste draagarm niet kan ondersteunen met een krik.
@RacesconaB204 wrote:
Ik wil ook een deur vervangen
Vraag: Iemand tips hoe dit te doen; hulpgereedschap om de pennen er uit te krijgen misschien (?)zelf maken!!!
Gereedschap gedeeltelijk aanschaffen! Stift is goedkoop, andere gedeelte niet. Kurkentrekker systeem is efficienter.
Je hebt nodig:
trekstift (http://www.speciaalgereedschap.nl/product/1244/TREKSTIFT) kopen, kost 2 euro en half
Vervolgens een dikke draadstang nemen m15 ofzo; hier een gat indraaien waar trekstift in past; trekstift lassen op draadstang zonder dat lasnaad breder is dan draad van de draadstang.
Huls nemen breder dan draadstang, boven op huls bout lassen die past op draadstang
vervolgens
een paar dagen vooraf inspuiten met innotec kruipolie ofzo
plaatjes (afwerking van mijn tooltje kon beter, maar heb het snel snel in elkaar gestoken…):
http://s1285.photobucket.com/user/transeurope/library/diy%20door%20pin%20removal%20tool?sort=3&page=1Ik heb er echt werk aan gehad om deur los te krijgen, was echt niet evident. Heb de scharnieren ook echt moeten verwarmen om t ding los te krijgen. Heb eerst ook geprobeerd met stift en koevoet en er maar op los mokeren, maar geen beweging erin te krijgen. Uiteindelijk wel via trekkersysteem.
@jacobnoorlander wrote:
Even een vraagje tussendoor, de deuren van mijn manta hangen een beetje door aan de sluit kant zeg maar. Heeft iemand daar mischien een trucje voor om dit te verhelpen? Het is ongeveer 5 mm maar dat zie je best goed als je er naast staat… :???:
| cruez: trekker maken op basis van trekstift (http://www.speciaalgereedschap.nl/product/1244/TREKSTIFT) en een paar dagen vooraf inspuiten met innotec kruipolie ofzo lukt beter dan die met t tegengewicht weet ik uit ervaring…
http://s1285.photobucket.com/user/transeurope/library/diy%20door%20pin%20removal%20tool?sort=3&page=1@RacesconaB204 wrote:
@voederbiet wrote:
Niet zo een mooie griffioen op de kap?
en nee niet die van vauxhall :jerry
:jerry ja, denken er dadelijk nog wat dat er een Scania onder de kap zit haha!
Holsetje erin… :afro
ps de bergrennen kadett rijdt 4*100 vermoed dat ze de achsschenkels toegelast en herboord hebben
of de 4*100 passen er gewoon op? En dan kan de alloy bmw hub van tj motorsport weer gebruikt worden…goeienavond iedereen! :afro
het enige vraagje waar ik mee blijf zitten is dat bij de granada fusees de stuurhuiskogels dan nog meer omhoog staan?
de alloy hubs zullen wel op maat maakbaar zijn. Zal zoveel meerprijs niet zijn de engelsen kennenden. Daar valt het cnc werk nog goed mee weet ik uit ervaring.
mvg,
@louwe 16 klepper wrote:
5×120 blijft voor mij verreiste ;)
5*112 is thans ook vet. Setje amg’s eronder. Is weer eens iets nieuws…
en ook adapters zijn beschikbaar http://www.performancewheeladapters.com/servlet/the-601/5×112-to-5×120-Wheel/Detail” onclick=”window.open(this.href);return false;
@louwe 16 klepper wrote:
heb je ook al iets ontdekt over de maten van de lagers??
maw zou je op deze astappen de 5x 120 naven van bv b commo kunnen gebruiken??5×120 blijft voor mij verreiste ;)
Hier eentje die ze in het alu maakt. Neem aan dat hij je er een 5*120 patroontje op kan zetten
http://www.hispecbrake.co.uk/Hubs.html” onclick=”window.open(this.href);return false;edit nog eentje.
http://www.ekmpowershop17.com/ekmps/shops/gtforte/aluminium-front-hubs-47-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;vind de prijzen nog meevallen in engeland!
http://www.ekmpowershop17.com/ekmps/shops/gtforte/aluminium-front-uprights-46-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.opelz-blog.de/opel-kadett-c-risse-tuning-bergrennen/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://motorsport.hovemann-car-design.de/index.php/fahrzeuge/opel-kadett-risse-c-coupe.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.rennsporttechnik.ch/de/images/rennsporttechnik.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.racingclubairbag.ch/forum/search.php?keywords=granada&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Suche” onclick=”window.open(this.href);return false;Beim Fahrwerk setzte Hovemann auf ein KW Gewindefahrwerk, der Querlenker vorne war ein Eigenbau und die Achsschenkel stammen von einem Ford Granada. Bei den Bremsen machte das Team auch keine Kompromisse. Die Wagenbalk Bremsanlage hatte eine vom Armaturenbrett verstellbare Bremskraft, die Wilwood Bremsen drückten die Bremsbeläge aus 4 Kolben auf die Bremsscheiben vom Opel Vectra A 2000.
Denk niet dat je je zorgen moet maken dat deze opeens schaars gaan worden hierdoor. Zoveel gaan er zich hier niet aan wagen ;-).
ik ga eens wat googlen, als ik iets vind laat ik’t je weten. As op zich is niet anders dana manta/ascona a/b, dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben!Ps wat is het voordeel hiervan buiten dat je plat kan gaan? Op zich toch ook op te lossen door de uniballs?
lijkt veel op een manta a as op t eerste zicht?
spoorstangen stuurhuis en onderste draagarm dienen idealiter evenwijdig te lopen neem ik aan?
net nog even aan het brainstormen. Je kan de stuurarm van de commo links en rechts wisselen en hoogte van de aanhechting ongewijzigd laten door een soort uniball stuurhuisarmpje te gebruiken.
Het stuk waar de uniball in scharniert kan je in principe op maat maken en op gewenste hoogte.
Stuurarm moet dan nog enkel iets meer naar buiten geplooid worden afhankelijk van de stand van de banden ifv de achteras (ackerman).
@RacesconaB204 wrote:
Ik heb alle Commo-B spullen wel liggen, maar dat met die stuurarmpjes zit me nog niet lekker. Wanneer je rekening houdt met het ‘Ackerman principe’ dan zijn de commo-armpjes precies verkeerd om.
Het draaipunt van het spoorstangeind hoort bij een Ascona/Manta-B wat naar buiten te liggen t.o.v. draaipunt van het fuseestuk, omdat hier het stuurhuis met spoorstangeinden voor de as zitten (terwijl de spoorstangen bij de Commo achter de vooras zitten; hier zit het draaipunt van de spoorstangeinden dan juist wat naar binnen t.o.v. draaipunt van het fuseestuk). Het feit dat de bevestiging van de spoorstangeinden wat lager zit t.o.v. origineel Ascona vind ik nog niet zo verkeerd, omdat mijn auto zoveel lager ligt dat de spoorstangen vanaf het stuurhuis al omhoog gaan zonder verder in te veren. Wanneer de auto nu inveert bij aanremmen ontstaat daardoor meer toespoor. Wanneer de spoorstangeinden nu een kleine 20 mm lager aan het fuseestuk zouden komen dan zit ik weer veel dichter bij origineel.
Moet ik nog maar eens over na gaan denken (ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik twee van die Belgische nabouw 400-armpjes heb liggen als voorbeeld ;) )
links en rechts omwisselen?
deze pic is van een Noor zijn ascona B. Ik heb hem gevraagd welke armpjes dit zijn.
Mvg,
En dan nog stuurarmpjes vinden die ongeveer dezelfde afmetingen hebben dan de 400 armpjes…
Manta a stuurarmpje lijkt in de buurt te komen, maar moet een stuk omlaag gebogen worden. Zo op vorige pics te zien.
Hier een link met pics http://s1285.photobucket.com/user/transeurope/library/diy%20door%20pin%20removal%20tool/Commo%20b?sort=3&page=1. vergelijking manta a en commodore
interessante link:
http://forums.mantaclub.org/topic/16040-muscle-manta-v8-a-series/page-2PS extreem verhitten, vermindert dit de sterkte van gietijzer?
Heb hier ook de commo naven liggen. Maak me meer zorgen over de stuurarmpjeskwestie en het ackermanprincipe. http://forums.mantaclub.org/topic/16040-muscle-manta-v8-a-series/page-2
Zou dan ook nog met een bmw stuurhuis willen werken en met een gecombineerde manta a en b as
http://www.mantawelt.de/servolenkung-vorderachse09-zensiert.htmhier nog wat topics
http://www.rekord-c-commodore-a.de/viewtopic.php?f=11&t=1410&hilit=traggelenke&start=10deze maakte ook de naven in alu 5 gaats + center aangepast voor bmw velgen
http://forums.mantaclub.org/topic/24629-tj-motorsport-alloy-hubs/bij mij was het de module onder de bobijn…
-
AuteurBerichten