Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@ jacobnoorlander, als je een keer in de buurt bent of me op een meeting ziet, kom je maar ff een biertje halen voor het wakker schudden :wors stom dat ik daar nog niet aan had gedacht, tis begonnen met het wisselen van die as en dat was t enige wat ik steeds weer mee over heb gezet. :fy1 het piepen is weg, alleen het schrapende geluid is er nog wel en denk dus toch nog dat dat t aanlopen in de staartstuk is.. heb er ook weer de verlaste staartstuk onderuit gehaald maar dat geluid blijft, was duidelijk te zien dat ie daarin heet aangelopen, had m van tevoren mooi glad gemaakt van binnen, maar ik heb iig nog een meeting mee kunnen nemen en daar de 3e plaats b special meegenomen… king:
overigens nooit gedacht dat dit het probleem zou zijn, had ze al opgemeten voor zever t ging maar zag niet echt verschil, zal dieper in de as zijn geweestdat is toevallig dat ie op de ene foto wel erop zit en de andere niet, met of zonder as maakt geen enkel verschil. Die laatste is een goeie van jou, gescheurd is ie zeker niet, t enige dat ik nog niet heb geprobeerd is de as in het staartstuk nog eens te vervangen.. gelukkig heb ik er nog 2 king: mar dan denk ik dat dat t probleem is van het piepen, niet van dat de donut scheef zit, misschien de 2 rubbers waar t staartstuk op staat….
@jacobnoorlander wrote:
Zat net even het hele verhaal door te lezen, en ik zou het probleem heel ergens anders gaan zoeken. De carosserie van een manta is niet sterk genoeg voor 222 pk en weet ik niet hoeveel koppel uit een 6 pitter. Ik zou eerst eens met de fabrieksopgaaf ernaast de carosserie nameten, als deze niet verstevigd is met een gelaste rolkooi oid dan kan je er vanuit gaan dat de boel krom is. Dit vertaalt zich in een verkeerde uitlijning van de aandrijflijn, het traverse en de torque tube zijn er in deze uitvoering voor om al het koppel op de weg over te brengen. Ik heb dit zelf meegemaakt met mijn manta en dat heeft heel wat aanpassingen gekost om het goed te krijgen. Ik hoop dat je er wat mee kan, meten is zo gebeurd dan weet je het in ieder geval zeker.
niet lullig bedoeld, maar welk verhaal heb jij gelezen, de carroserie is al opgemeten aan de hand van het bodemplan, staat hierboven al vermeld, het geluid komt toch echt duidelijk uit het dif/ staartstuk zoals ik met een stethoscoop heb geluisterd, ook dit staat hierboven beschreven, ook zei ik in de eerste post al dat ik dit geluid altijd al heb gehad, dus ook toen er nog een originele motor in lag, alleen toen maar heeeeeeel af en toe. Verder wast het met de nieuwe rubbers in de achteras en het oude staartstuk met kromme as erin nog gewoon goed, maar ook dat staat hierboven beschreven. Het is dus gekomen na een jaar stilstaan en het vervangen van de achteras rubbers, ook vallen alle schroefgaten van de ophanging mooi op hun plek zonder al teveel spanning, duid absoluut niks op dat de auto krom is. Ben overigens schadehersteller dus een kromme auto zou ik wel herkennen, althans, dat hoop ik :angel
mar toch bedankt voor t meedenken
ow ja er komt 280 nm van de motortoch maar weer even een update..
kon t toch niet laten en heb onder mijn andere Manta de as uitgehaald, zonder staartstuk dan, en onder deze manta geplaatst, heb bij de manta waar die onderuit komt echt nooit een raar geluid gehad, stukje wezen rijden en ja hoor, nog steeds piepen….. Om het verhaal nog iets moeilijker te maken; tis wel een stuk minder dus wazig is t wel. Heb hiervoor met een stethoscoop geluisterd en t komt echt uit het gebied vandaan waar de staartstuk op het dif zit bevestigd.
Olie lekkage bij de voorlaatste proefrit was de pakking van het dif die met het aandraaien ertussenuit is geschoten. king:heb nog iets gevonden mbt dit probleem, de stationair regelaar die had ik even los gehaald om schoon te maken, bleek dat deze niet soepel open en dicht ging dus die heb ik schoongemaakt en een beetje wd40 ingespoten, werkt weer als een nieuwe, toen nog even kijken of ie dicht was dmv 1 gat dichthouden en blazen, wat bleek, er kwam lucht uit de achterkant waar het plastic gedeelte met stekkeraansluiting in zit geschoven, tussen het alu en het plastic door, is toch misschien de moeite waard om dit ook even te bekijken.
@Ben_M wrote:
Die zijn er gewoon, zo’n verstelsetjes voor losse veren. Bijvoorbeeld van BMW E30.
:wors dit is van e30, e36,87, 91 staan er ook bij, enkel zul je dit niet zo opde manta kunnen toepassen, past niet in de veerschotel vanwege het gat in het midden en de opstaande rand, en lassen aan een veerschotel is afkeur!? meen ik
zat er zelf aan te denken omdat ik een beetje gek word van dat geschraap over de drempels en bolle wegen, en omdat achter de demper niet boven het midden van de as zit vind ik coilovers niet de juiste oplossing, ook omdat krachten van veer en demper dan op 1 punt geconcentreerd zijn, als je bij de auto’s kijkt die dit hebben zijn niet alleen de punten waarop ze vastzitten sterker, maar ook de complete wielbak, denk aan verschillende stukken die overlapt zijn en een balk die in de buurt uitkomt.
zat aan zoiets te denken, dan onderaan een ring die in de veerschotel valt maken, dit is dan een afbeelding van een normaal coilover systeem dan ipv schokdemper masieve bus waar schroefdraad opzit
kun je niet een ring maken die boven/onder de veren plaatst welke je kunt afstellen??
dit wil ik ook al lang een keer doen, maar als ik zie wat ze tegenwoordig voor die schermen van een ascona vragen!!
@Tomvt wrote:
je kan uitzoeken wat je wilt, net als ik, jaren van rondvragen en zoeken, helemaal gek worden van alle info en moeilijke verhalen en t idee krijgen dat je steeds verder van huis raakt. Totdat je gewoon begint met de motor erboven te hangen en met je slijptol in de rondte te gaan zodat t past en dan valt t uiteindelijk wel mee als je je gezonde verstand erbij houdt. Dit is mijn ervaring iig.
Oftewel de wijze les die Jo mij heeft geleerd: Gewoon doen je ziet vanzelf wat niet kan :wors
evt voor onderdelen zoals vliegwiel, koppeling voor op een 240 bak kun je bij ronald bolz terecht: info@24v-tech.de, ook alle motoronderdelen voor een redelijke prijsow niet dat je het verkeerd begrijpt, je mag nog steeds gewoon dingen vragen hoor king:
wat jethro ook zegt, probeer het zo ver mogelijk naar achter te bouwen, heb het bij mijn b met de versnellingsbakboutjes bijna tegen het schutbord zitten, in de bak zit een schuifstuk met een veer, als je dan een wat kortere veer gebruikt (anders krijg je de tussenas eer niet meer tussen) compenseert dit schuifstuk dat je bak verder naar achter komt, wel goed dat schuifstuk opschuren want die heeft met het gedeelte wat ie er dan verder inkomt altijd in de buitenlucht gehangen en dus vuil en verroest, ander gaat ie lekken. De baksteun kun je simpel zelf maken dan met 2 dikke plaatjes en 2 industrierubbers.25 augustus 2014 om 20:37 In reactie op: 4 link komt toch wel meer bij kijken als je denkt, #18242533@louwe 16 klepper wrote:
@Tomvt wrote:
en als ik nou alleen de bovenste al schuin zet, zit te denken aan schuin naar binnen, zal dit ook dit effect opleveren?
volgens mij hoef je ook, als je onder schuin hebt en boven in tegenstelde richting schuin hebt, geen panhard stang meer te hebben, kan niet snappen waarom die bij 4 link er nog op zit, heb je stabiel systeem en dan een stang die alles probeert te vervringen door de as van links naar rechts te douwen.denk dat je een iets verkeerde kijk hebt op de situatie
maar probeer het eens uit zou ik zeggen ;) ;)is ook precies waar ik mee bezig ben: een goeie kijk erop krijgen ;)
dussss…. Leg maar eens uit!25 augustus 2014 om 20:34 In reactie op: 4 link komt toch wel meer bij kijken als je denkt, #18242532haha, das leuk, ben afgelopen weekend ook zo met dat karton bezig geweest.. :D
conlcusie is voor mij dat t niet uitmaakt dat de bovenste bij mij veel korter word, heb immers toch bijna geen veerweg, wel opletten met opkrikken want dan kantelt t dif de verkeerde kant op tov de cardan as. Ook dat reverse forward systeem werkt wel leuk maar dan voor de lowriders, kennissen van mij rijden hier allemaal lowriders en klagen dat ze niet kunnen rijden op hoogste stand, is dat toch de oplossing!je kan uitzoeken wat je wilt, net als ik, jaren van rondvragen en zoeken, helemaal gek worden van alle info en moeilijke verhalen en t idee krijgen dat je steeds verder van huis raakt. Totdat je gewoon begint met de motor erboven te hangen en met je slijptol in de rondte te gaan zodat t past en dan valt t uiteindelijk wel mee als je je gezonde verstand erbij houdt. Dit is mijn ervaring iig.
Oftewel de wijze les die Jo mij heeft geleerd: Gewoon doen je ziet vanzelf wat niet kan :wors
evt voor onderdelen zoals vliegwiel, koppeling voor op een 240 bak kun je bij ronald bolz terecht: info@24v-tech.de, ook alle motoronderdelen voor een redelijke prijstja daar heb ik een 24v voor ingebouwd, om rustig te gaan rijden :puke nee mij niet gezien, dan gaat t maar kapot, heb ik iig plezier gehad king: , komt alleen altijd op t verkeerde moment, mar ja toch 4 jaar plezier gehad, volgens mij kan t spul t wel aan enkel het staartstuk is toch een zwak punt, had al t idee dat vanaf die motor erin lag t na elke keer goed optrekken meer ging trillen, dan nog met de caravan erachter ook iedereen voorbij willen bij t stoplicht dan is t blijkbaar zo klaar :angel , mar ja plezier hebben mag wat kosten tegenwoordig.Was gewaarschuwd, maar je kent het, eerst zien dan geloven. Straks achteras reviseren, sper erin 4 link erop en bak reviseren oid en ik kan er weer een aantal jaar tegenaan, nu het geld ervoor nog :vertag
18 augustus 2014 om 21:56 In reactie op: 4 link komt toch wel meer bij kijken als je denkt, #18242527en als ik nou alleen de bovenste al schuin zet, zit te denken aan schuin naar binnen, zal dit ook dit effect opleveren?
volgens mij hoef je ook, als je onder schuin hebt en boven in tegenstelde richting schuin hebt, geen panhard stang meer te hebben, kan niet snappen waarom die bij 4 link er nog op zit, heb je stabiel systeem en dan een stang die alles probeert te vervringen door de as van links naar rechts te douwen.denk dat ik gewoon bij de manta as blijf, zie t nut niet zo in van 5 gaats..
17 augustus 2014 om 19:21 In reactie op: 4 link komt toch wel meer bij kijken als je denkt, #18242524:thumb
waarom eigenlijk de onderste armen schuin naar binnen tov origineel? is dit zodat ie wat meer ‘onafhankelijk’ zal ik maar zeggen kan bewegen?? en stel dat de bovenste armen kort zouden blijven zodat ik niet zover de cabine in hoef, maakt dit veel uit of is dat alleen van belang bij grotere veerweg en verschillende afstellingen mbt rijhoogte?
:D denk ook dat t die richting in is gegaan, maar ja kan er helaas niet inkijken dus moet wat ddingetjes proberen, zat er allemaal wel aan te komen dat weet je van tevoren, mar t komt altijd op een tijd dat je niet wilt, en in mijn geval na een jaar stilstaan, al 3 x ondertussen, wel steeds iets anders mar ja ..
heb t uiteindelijk nog zo gekregen:
helaas mocht het niet zo zijn.. Geluid is er nog steeds, denk dan toch maar dat het mijn dif is dat is overleden. Ook de keering is ontploft volgens mij, alles onder de olie incl achterkant van de auto.
Word dus toch niet meer rijden dit jaar tis niet anders heb gelukkig toch de paardjes nog ff uit kan laten, nog een lupo tegengekomen die ik niet in gehaald kreeg :wtf :wtf ,heb toch echt 222 paardjes hoor :???: :wors
as en alles er maar onderuit voor de winter, reviseren en sper erin, klote staartstuk eraf en 4 link erop, das het plan iig nu de poen nog :D.iig thnx voor het meedenken en hoop dat nog iemand kan vertellen waarom de as zo scheef knan komen te zitten, heb nl nog meer manta’s met hetzelfde….
mvg tom
mmmm wazig, weet zeker dat ik toen straks nog een antwoord had gepost, maar staat er niet…
mare de auto heeft voor zover ik het heb bekeken geen schade gehad, lassen en overlappingen waren allemaal origineel, van het chassis heb ik de lengte en breedte maten aan de hand van het bodemplan gecontrolleerd en die klopten ook kruislings was alles goed. Verder ook geen beschadigingen aan het chassis die ergens op duiden.
als alles origineel is en ik heb het al bij 2 manta’s ga ik er toch vanuit dat er weinig mis is, alleen omdat ik bij 1 een raar geluid heb ben ik er op gaan letten.
De as kan niet gekrompen zijn en ook niet langer geworden zijn lijkt mij..
ook met de gedachte dar er maar weinig mantas recht op t chassis staan (het verhaal scheve manta) doet mij toch denken dat dit een slordigheid is van de fabriek.
en er is ook goed mee te rijden, doe t immers al jaren, alles zit goed recht totdat de traverse op zijn plek zit dus ga ik dat ding maar een beetje verlassen…zoals de as in de donut zit heb ik 2 manta’s staan waar t zo bij zit..
zou echt niet weten hoe t komt, is verder niks aan gedaan behalve verlagen…thnx, staat op mijn to do lijst
aan de veer ga ik niet meer zitten die staat goed, nu is het stationair niet top maar qua vermogen op toeren optimaal, vind ik toch belangrijker
-
AuteurBerichten