Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hmm, geen LMM, ik weet dat er zonder zijn geleverd in sommige zuidelijke landen, maar kan er natuurlijk ook uitgeprogrammeerd zijn (bij mij ook) en dan een blindplaatje monteren. Ok, dan is dat uitgesloten.
Heeft ie nog andere foutcodes of echt alleen de misfires, die ons misschien meer kunnen vertellen ?
Ten tweede: loopt de motor ook een beetje ruw stationair, beetje puffen uit de uitlaat ?
Misschien raar om te zeggen, maar ik neem aan dat je accuspanning gewoon ok is (boven de 12 volt zonder motor draait en ergens tussen de 13 en 14 als de motor draait) ? Ik weet niet of nieuwe bobines zoals die van de Z18XE dat ook doen, maar vroeger heb ik wel eens bobines met losse modules gehad die onder een bepaald voltage uitschakelden.
Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar vroeger wel gelezen dat de Z18XE met ECU onder de motorkap wel eens massa-problemen kregen. De makkelijkste manier is dan een los draadje van de min-pool van je accu leggen naar 1 van de boutjes van de ECU om dat uit te sluiten.
Tenslotte, zwak punt van de Corsa C is de pakking van de BCM, die langwerpige zwarte bak met allerlei electronica erin onder de motorkap aan de bestuurderszijde, ongeveer onder je voorraam. Als die pakking slecht is, loopt er water in die bak en krijg je allerlei gekke problemen. Wellicht daar eens in kijken (oplossing is nieuw deksel, waar een nieuwe pakking aan vast zit)
Gr,
The DukeHoe moet dat met de EGR plunjer, want na wat verdere diagnose doet hij ook misfiren op alle cilinders, soms alleen 1 en 2, soms 3 of 4 en soms allemaal, zie dat best het probleem zijn.
gr rowan
Je hebt al flink wat / goed onderzoek gedaan.
Zie bijgevoegd plaatje (van een willekeurige voorbeeld egr). De pakking die jij hebt (zoals hier ook zichtbaar op dit plaatje) vervangen door een stukje blik waar maar 1 gat in gemaakt zit, dan kan de EGR plunjer wel bewegen, maar het kanaal de motor in is dan afgesloten zodat er geen uitlaatgassen richting je inlaat kunnen lekken op een moment dat dit niet de bedoeling is.
Als ie dan prima loopt, is dat het probleem en dan een nieuwe egr plaatsen.
Je kan ook gelijk een nieuwe EGR plaatsen, maar het was maar een tip om je wat wellicht onnodige kosten te besparen.Gr,
The DukeMisschien is het de EGR, alhoewel hij dan logischerwijs op alle cylinders misfired. Je zou een testje/proefje kunnen doen met een tijdelijke dichte pakking (bv gemaakt van een colablikje en alleen dicht aan kant waar de EGR plunjer niet zit), voordat je een nieuwe aanschaft.
Wat voor merk bobine en LMM heb je geplaatst, want sommige (vage) merken willen nog wel eens problemen geven.
Gr,
The DukeBen toch nog benieuwd naar wat ik over het hoofd zie ;)
Gr,
The Duke@haasje: Ik dacht dat na 2015 voor de benzinemodellen de M32 een verbetering had, waardoor het probleemlager goed gesmeerd zou zijn en niet meer kapot zou gaan en deze Mokka is van 2018.
Wat zie ik over het hoofd of kan het eventueel een diesel zijn waarvoor dit niet geldt ?
Gr,
The DukeIk weet niet zeker wat je bedoeld, maar je kan in ieder geval niet PVC klepje in je inlaat los bestellen, dat is alleen op de lossen door een nieuw inlaatspruitstuk of de boel verbouwen zoals omschreven.
Het kan zijn dat je nieuwe kleppendeksel nu al direct weer kapot is, omdat de bron van het probleem niet is vervangen (inlaatspruitstuk).
Om alles uit te sluiten: je kan controleren of het PVC klepje in je inlaat inderdaad kapot is, zie eerdere / andere posts op dit forum, met slang bovenop je inlaat loshalen en met een lampje erin kijken of je hem nog ziet zitten.
Je kan ook info halen uit dit filmpje vanaf ongeveer 30 seconden:https://www.youtube.com/watch?v=4GfW_2owimI
Gr,
The DukeNormaal gezien is je EGR klep overleden met deze code, maar omdat tegelijkertijd het remmen ook zwaarder gaat denk ik aan een vacuumlek richting je rembekrachtiger.
Kijk eens of het slangetje ok is van je inlaat naar de rembekrachtiger en of het terugslagklepje nog functioneert (moet in 1 richting dicht zijn)Gr,
The DukeLees dit o.a. maar eens:
https://opel-forum.nl/forums/topic/raar-geluidje-uit-kleppendeksel/
Waarschijnlijk “terugslagklepje” uit inlaatspruitstuk eruit, waardoor je kleppendeksel kapot gaat.
Gr,
The DukeLekker aan de knutsel ;)
Normaal gezien gaat “de dunne slang” naar net achter je gasklep, met een terugslagklepje daar tussen.
Dat zorgt ervoor dat je ook zonder turbodruk carterventilatie hebt, wat dan afzuigt op basis van het vacuum in je inlaat. Zodra de turbo op druk komt, sluit dat terugslagklepje en begint de inlaatkant van de turbo te zuigen via “de dikke slang”, zodat je ook carterventilatie hebt onder belaste situaties met positieve turbodruk.Het zal wellicht weinig problemen opleveren in de praktijk als je het zo hebt gedaan, maar ik wou het toch even melden voor de volledigheid.
Gr,
The DukeDit hoort helaas niet en je motor zal een A14NET zijn waarschijnlijk.
Dat betekent dat het membraam dat daaronder zit kapot is en de enige praktische oplossing is een nieuw kleppendeksel.
90% zeker is dit kapot gegaan door een onderliggende oorzaak, namelijk een verdwenen “terugslagklepje/rubbertje” in je inlaatspruitstuk, waardoor je helaas ook je inlaatspruitstuk zult moeten vernieuwen, maar dat kan je nog controleren.Lees de volgende oude post maar eens :
https://opel-forum.nl/forums/topic/astra-j-stotterd-tijdens-acceleratie/
Hierin vind je op 24 oktober 2023 om 11:18 uur 2 video’s die één en ander duidelijk maken.Succes,
The Duke@Haasje17:
Dus zijn ook de bakken van bijvoorbeeld 2015 en later met het “extra oliekanaal” een probleem ? Zelf heb ik hem sowieso direct overfilled met halve liter en vervang de olie iedere 50.000 km met Valvoline TDL 75W90 en tot nu toe een kleine 120.000 km gemaakt met vooral hoge belasting, gelukkig nog zonder problemen.
Ik ben ook echt benieuwd wat dan volgens jou een goede revisie is. Er zijn andere eindkappen te koop in Engeland, andere lagers etc. etc., maar die gaan uiteindelijk ook allemaal weer kapot in de praktijk.Ik heb gezien bij OPC Oosterhout waar ze veel M32 bakken reviseren, dat ze simpelweg met een soort slijptop een extra ondiep spleetje maken in de buitenste deksel richting het lager, met standaard lagers werken en dat het dan heel zou blijven, maar ben erg benieuwd naar jouw mening en ervaringen.
Gr,
The Duke2 april 2024 om 18:57 In reactie op: Koelvloeistof temperatuur via OBD/ECU bij normaal rijden 105°C #18551411Als je die kunt vinden dan hoor ik het graag ;) Ik heb daar al veel naar gezocht.
Als het goed is bestaat er niks voor, behalve een redelijk ingewikkelde oplossing (lang verhaal kort: een originele thermostaat kopen, een thermostaat van een chevy volt en het binnenwerk overzetten, dan werkt ie op 92 graden. Tenslotte de dop van je expansievat vervangen door 1 met lagere openingsdruk)
Hier zie je een voorbeeldje van iemand die dat gedaan heeft met een aftermarket-versie (Dorman), die als voordeel beter plastic heeft en sowieso heel blijft qua behuizing ook al loopt ie op hoge temperatuur https://www.youtube.com/watch?v=fKtzE5meD8QHier ook wat discussie over dat onderwerp https://www.cruzetalk.com/threads/1-4-eco-thermostat-swap-221%C2%B0f-to-176%C2%B0f.225041/
Soms worden verkeerde modellen aangeboden op een universele onderdelen site, die zogenaamd zouden passen op je auto, wellicht is dat wat je gezien hebt.
Gr,
The Duke31 maart 2024 om 14:02 In reactie op: Koelvloeistof temperatuur via OBD/ECU bij normaal rijden 105°C #18551312Geen zorgen. Dit is “normaal”.
Zolang hij boven de 90 graden is en niet te warm geeft de meter gewoon 90 graden aan, via de ECU gestuurd. Je hebt een verwarmde thermostaat die pas open gaat bij ongeveer 105-107 graden (daarom zit er ook zo een extra-hoge druk dop op je koelvloeistofvaatje), alleen wanneer je de auto wat langere tijd zwaar belast dan wordt de wasthermostaat elektrisch bijverwarmt, waardoor hij op ongeveer 92 graden gaat draaien, omdat ie dan eerder open gaat en langer open blijft.Milieu, milieu, mileu.. Verder overal slecht voor (plastic degradation etc.), maar geen makkelijke oplossing voor als je het wilt veranderen.
Voor de normale gebruiker geen probleem in principe en er is dus niks mis met je auto.Gr,
The DukeOei, dan is het niet meegevallen om dit op te lossen.
Wel heel fijn dat je nog meldt wat het is geweest, daar kunnen anderen weer gemak van hebben in de toekomst!Gr,
The DukeMisschien onterecht, maar ik durf Telegram niet te installeren op mijn PC ivm diverse spyware etc meldingen, die daarbij mee kunnen komen..
Mooie plannen!
DBilas had afgelopen jaar op motorshow Essen een 1.4 Adam staan met 300pk en met alles wat je aan onderdelen van plan bent, zou dat wel moeten kunnen in ieder geval.Updates over je project zijn altijd leuk, als je daar in de toekomst tijd voor hebt en zin in hebt.
Gr,
The Dukeen hoe ver sta je met het 300pk project ?
Ben benieuwd wat er allemaal al gedaan is en hoe.
Gr,
The DukeOp dezelfde plaats gevonden ?
gr,
The Dukehmm.. Dat is niet fraai.
Als er geen handleiding bij zit (want misschien is dit expres zo bedacht en moet je wat dingen anders aansluiten), zou ik beginnen Dorman te contacteren en het probleem uit te leggen met een paar foto’s, zodat ze je verder kunnen helpen.
Ik heb zelf diverse dingen van Dorman gebruikt (geen inlaat trouwens), die wel pasten, maar daar heb jij nu niks aan.
Gr,
The DukeGoed kijken op foto’s, maar klopt,
1) gaatje afdichten waar originele PCV “klepje” zat
2) op juiste plek slangpilaar erin boren, ook deze lijmen met epoxy is beste, naast wat draad erin tappen
3) slang eraan met terugslagklepje (juiste richting!)
4) nieuwe slang tussen EVAPklep en inlaat
5) deze slang splitsen en T-stuk ertussen
6) daarop slang vanaf terugslagklepje op aansluitenGr,
The DukeOei, dat is echt de moeite..
Als het inlaatspruitstuk er toch af hebt, zou ik gelijk de “PCV fix” doen, zodat dit nooit meer een probleem kan geven.Ik heb een slangpilaar in het inlaatspruitstuk gemaakt en als terugslagklepje “retourklep 8 mm benzine , art.nr. 080785 van merk CarGo” gebruikt. Je kan meer zien van hoe ik het heb gedaan in een oude post https://opel-forum.nl/forums/topic/pcv-inlaatspruitstuk-b14net/
(ziet er een beetje anders uit dan bij jou, omdat ik ook LPG injectoren heb gemonteerd, dus dat is wat je ziet) Kost bijna niks op deze manier.Dan blijft de vraag hoe al die olie daar komt.
Motorolie komt uit je carter, dan 2 mogelijkheden die ik zo snel zie:
1. zuigt op 1 of andere manier aan uit je kleppendeksel
2. komt via de turbo -> intercooler -> inlaatslang -> gasklep -> inlaatspruitstuk.Voor 1: je kan natuurlijk niet meer starten nu, maar heb je gecheckt of het membraam in je kleppendeksel kapot is ?
Voor 2: Zit de slang die op je gasklep zit vanaf de intercooler ook vol met olie ? en hoe weet je dat het niet van de turbo komt ?Ik vond dit nog: https://www.justanswer.com/chevy/cif1z-2012-chevy-cruze-1-4-turbo-oil-leaking-throttle-body.html
Ik hoop dat dat het niet is, maar heb van mijn tuner wel eens begrepen dat er een rubberen, interne blow-off valve in de turbo zit die op den duur kapot gaat en niet te vervangen is. Ik heb toen niet gevraagd wat de gevolgen daarvan waren, maar lijkt in bovenstaande post wel op wat jij omschrijft. In dat geval komt de olie via de corrugated / geribbelde buis vanaf je turbo van bovenaf in je inlaatspruitstuk.
Gr,
The Duke
Ok, 120 pk, dus 99% zeker een A14NEL motor
Hier vind je alle onderdeelnummers voor jouw auto, na wat zoekwerk.
https://opel.7zap.com/en/car/p10/e/2/Het is allemaal best wel duur in Nederland.
Als je dat ziet zitten, zijn er leuke buitenlandse alternatieven, zoalshttps://zzperformance.com/collections/sonic-cruze/products/ported-intake-manifold?_pos=7&_fid=f14dcb78d&_ss=c
deze is origineel, maar dan de bruggen uit de inlaatpoorten zodat ie makkelijker toeren maakthttps://www.amazon.com/Dorman-615-380-Plastic-Manifold-Chevrolet/dp/B07GNKGT39
deze is van een bekend bedrijf die veel aftermarket alternatieven maakt, en daarbij de zwakke punten probeert te verbeteren.anders misschien wat zoeken in DE of UK via EBAY ofzo
Het is maar een idee.. Misschien heb je er wat aan.
Gr,
The DukeKijk eerst eens wat de motorcode is, dat zoekt handiger.
Is het bijvoorbeeld een A14NET ?
Gr,
The Duke -
AuteurBerichten