Foutcode P0171 Opel Astra J 1.4T 2011

Forumindex Forums Modellen Astra Foutcode P0171 Opel Astra J 1.4T 2011

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18372280
    DexterMorgan
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 0
    Lid sinds:
    18 November 2012

    Hallo allemaal,

     

    Allereerst even voorstellen. Mijn naam is Kaan en heb sinds een paar dagen een Opel Astra J 1.4T (140pk) uit 2011.

    Sinds gisteren staat er een lampje aan van het Motormanagement en vandaag is de auto uitgelezen en geeft de foutcode P0171 aan.

    De auto lijkt een beetje in te houden tot ongeveer 2500 toeren bij de eerste twee versnellingen en gaat dan opeens harder vooruit, wanneer de Turbo zijn werk doet.

     

    Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb zelf natuurlijk wel een beetje gegoogled hierover, maar lees dat het echt tientallen oorzaken kan hebben.

     

    Mijn vraag is vooral, heeft iemand anders dit ook meegemaakt en wat leek toen de oplossing? Wil graag een beetje brainstormen hierover, voordat ik voor onnodig dure reparaties ga die niet lijken te werken.

     

    Alvast bedankt voor alle evt reacties!

     

    Groetjes

     

    #18372311
    McKaamos
    Bijdrager
    • Topics 30
    • Reacties 3008
    Lid sinds:
    10 December 2009

    Storing betekent: P0171 System Too Lean Bank 1

    Kortom, hij zegt dat je motor arm loopt. Te weinig benzine voor de hoeveelheid lucht die hij naar binnen zuigt (of perst in geval van een turbo), gedetecteerd door de lambdasonde of sondes (ik meen 2 in jouw geval, voor en na de kat).

    Als het goed is, heb je een A14NET motorblok. Die heeft een luchtmassameter in de lucht aanzuiging zitten (ookwel bekend als MAF sensor), niet al te ver van de filterbox af. Mijn ervaring is dat die dingen nog wel eens kaduuk willen gaan of vies willen worden. Een keertje schoonmaken met daar voor bestemde MAF-reiniger of gewoon geheel vervangen is dan de oplossing. Da’s trouwens heel simpel, kan je makkelijk bij en is een kwestie van 1 stekker en een paar schroefjes. Het ding zelf kost wel een tientje of 5 tot 10, dus misschien niet de beste kandidaat om direct te vervangen.

    Auto’s met een MAF sensor zijn ook vrij gevoelig voor vacuum/boost-lekken. Je inlaat traject moet echt goed luchtdicht zijn. Ook vacuumslangen die b.v. de rembekrachtiger of de brandstofdrukregelaar van vacuum voorzien kunnen een probleem opleveren.
    Wat je zoal kan checken:

    • Klemmen van alle lucht gerelateerde slangen (er kan er zomaar eentje los ploppen, door roesten e.d.)
    • Lucht aanzuig buizen controleren op lekken/gaten
    • Gaatjes/steenslag in de intercooler
    • Vacuumslangen van o.a. rembekrachtiger en brandstofdruk regelaar
    • Carter ontluchtings slang(en) en werking van de bijbehorende one-way klep (zit wss in je kleppendeksel ingebouwd)
    • Kleppendeksel pakking

    Wat je ook nog kan doen, is zo’n bluetooth OBD2 reader kopen. Iedereen roept altijd dat je die krengen uit china kan halen, wil je er morgen eentje op de mat, dan kan je diezelfde chinese dingen tegenwoordig ook gewoon bij Bol.com kopen voor 10 euro.
    Toegegeven, het is natuurlijk niet het beste spul, maar je kan er in ieder geval motor storingen en live metingen mee uitlezen icm de app Torque (lite variant voldoet) op je telefoon of tablet.

    Je kan dan in ieder geval even de volgende dingen on-screen meten:

    • Werking van de luchtmassameter/MAFsensor: +/-5KG per uur bij stationair is normaal, meer dan 1KG/u meer of minder bij stationair telt als afwijking.
    • Short-term fuel trim bank1 (STFT1): soms een beetje positief, soms een beetje negatief, maar gemiddeld heel dicht bij nul. Deze meting heeft op de lange duur effect op de FT1/1 (long term fuel trim) waarde, welke eigenlijk niet in beweging hoort te komen onder normale omstandigheden.
    • Lambdasonde waarden (O2 1×1 en 1×2): horen beide wat te schommelen rond de 0,5. De 1×1 (voorste sensor) reageert het meeste op wisselingen in gas geven, de 1×2 (achterste sensor) ijlt na en reageert minder heftig. Hoe aggressiever je rijdt (vaker en harder optrekken en afremmen), hoe groter de schommeling. Gemiddeld moet het echter wel tussen de 0,4 en 0,6 zitten.
    #18372438
    Opel1986
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 1
    Lid sinds:
    15 February 2020

    Hallo, mag  ik hier even op inhaken? Heb exact dezelfde auto (Astra J 1.4T, station, 2011) en dezelfde foutmelding. Het valt mij ook op dat het verbruik volgens mij erg hoog is (stadsverkeer 8,5km/L, en op snelweg 10km/l). Heb de auto pas sinds kort dus weet niet of dit verbruik altijd al zo is geweest of niet.

    Heb de bovengenoemde waardes gemonitoord, en zie het volgende:

    MAF: stationair 1.9g/s = 6.8kg/h

    STFT1: 0.8-1.6%

    O2 1×1: 0.1 – 0.8 O2 1×2 zelfde warades, reageert inderdaad later en ijlt wat na op de O2 1×1.

     

    Wat ik van jou begrijp is dat de MAF dus te hoog is. Is dit een gevolg van defecte/vieze MAF sensor, of moet dit ergens anders in gezocht worden?

    Heb hem nog niet schoon gemaakt; mijn vraag is: Kan de MAF dus de oorzaak zijn van de motorstoring en wellicht ook van het hoge brandstofverbruik? Of staat het verbuik hier los van?

    Thanks!

    #18372441
    Nick-GSI
    Bijdrager
    • Topics 24
    • Reacties 2248
    Lid sinds:
    30 June 2004

    er zit bovenop het inlaatspruitstuk een vacuumklepje wat vaak kapot gaat en dan de p0171 geeft

    #18373024
    Albert2110@kpnmail.nl
    Bijdrager
    • Topics 0
    • Reacties 2
    Lid sinds:
    7 January 2020

    Hoi, ik ben Albert, ik heb sinds november een astra 1.4 uit 2012. Nu viel mij ook het verbruik op. De eerst maand niet zo maar daarna wel. De auto houd ook in, dat voel je. Nu hebben ze bij de garage de motor met een camera bekeken. Zag er allemaal goed uit. Wel zat er een scheur in het turbo huis. Turbo vervangen, maar geenm resultaat. Nu nog zoekende. Ik vind het verhaal van het vacuum wel heel aannemelijk. Ga dit bij de garage neer leggen. Wordt vervolgt.

    #18373667
    J.v.H
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 1
    Lid sinds:
    6 April 2020

    <p style=”text-align: center;”>Goedemorgen. Even voorstellen. Jelle van Harskamp. Bezitter van een opel corsa, en sinds kort ook de storing p0171. Dit kan van alles zijn. Nu zijn er hierboven al verschillende opties genoemd. Is er dan ook bekend wat het is geweest wat de storing heeft veroorzaakt. Want dat is vaak wel jammer. Ben je alle reacties aan het lezen kom je er achter dat er geen oorzaak wordt gegeven.  Bij mij valt de motor gewoon uit. En wil dan ook niet meer starten. De start motor brengt de motor niet in beweging . Na de 1e keer storing de llm vervangen. Weer storing. Grote  beurt gehad , weer storing.</p>
    Wij weten het niet. Zou degene die deze post is begonnen misschien een antwoordt kunnen geven op wat nu de oplossing is geweest bij hem?

    Vr gr  Jelle

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.