Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Oei, dan is het niet meegevallen om dit op te lossen.
Wel heel fijn dat je nog meldt wat het is geweest, daar kunnen anderen weer gemak van hebben in de toekomst!Gr,
The DukeMisschien onterecht, maar ik durf Telegram niet te installeren op mijn PC ivm diverse spyware etc meldingen, die daarbij mee kunnen komen..
Mooie plannen!
DBilas had afgelopen jaar op motorshow Essen een 1.4 Adam staan met 300pk en met alles wat je aan onderdelen van plan bent, zou dat wel moeten kunnen in ieder geval.Updates over je project zijn altijd leuk, als je daar in de toekomst tijd voor hebt en zin in hebt.
Gr,
The Dukeen hoe ver sta je met het 300pk project ?
Ben benieuwd wat er allemaal al gedaan is en hoe.
Gr,
The DukeOp dezelfde plaats gevonden ?
gr,
The Dukehmm.. Dat is niet fraai.
Als er geen handleiding bij zit (want misschien is dit expres zo bedacht en moet je wat dingen anders aansluiten), zou ik beginnen Dorman te contacteren en het probleem uit te leggen met een paar foto’s, zodat ze je verder kunnen helpen.
Ik heb zelf diverse dingen van Dorman gebruikt (geen inlaat trouwens), die wel pasten, maar daar heb jij nu niks aan.
Gr,
The DukeGoed kijken op foto’s, maar klopt,
1) gaatje afdichten waar originele PCV “klepje” zat
2) op juiste plek slangpilaar erin boren, ook deze lijmen met epoxy is beste, naast wat draad erin tappen
3) slang eraan met terugslagklepje (juiste richting!)
4) nieuwe slang tussen EVAPklep en inlaat
5) deze slang splitsen en T-stuk ertussen
6) daarop slang vanaf terugslagklepje op aansluitenGr,
The DukeOei, dat is echt de moeite..
Als het inlaatspruitstuk er toch af hebt, zou ik gelijk de “PCV fix” doen, zodat dit nooit meer een probleem kan geven.Ik heb een slangpilaar in het inlaatspruitstuk gemaakt en als terugslagklepje “retourklep 8 mm benzine , art.nr. 080785 van merk CarGo” gebruikt. Je kan meer zien van hoe ik het heb gedaan in een oude post https://opel-forum.nl/forums/topic/pcv-inlaatspruitstuk-b14net/
(ziet er een beetje anders uit dan bij jou, omdat ik ook LPG injectoren heb gemonteerd, dus dat is wat je ziet) Kost bijna niks op deze manier.Dan blijft de vraag hoe al die olie daar komt.
Motorolie komt uit je carter, dan 2 mogelijkheden die ik zo snel zie:
1. zuigt op 1 of andere manier aan uit je kleppendeksel
2. komt via de turbo -> intercooler -> inlaatslang -> gasklep -> inlaatspruitstuk.Voor 1: je kan natuurlijk niet meer starten nu, maar heb je gecheckt of het membraam in je kleppendeksel kapot is ?
Voor 2: Zit de slang die op je gasklep zit vanaf de intercooler ook vol met olie ? en hoe weet je dat het niet van de turbo komt ?Ik vond dit nog: https://www.justanswer.com/chevy/cif1z-2012-chevy-cruze-1-4-turbo-oil-leaking-throttle-body.html
Ik hoop dat dat het niet is, maar heb van mijn tuner wel eens begrepen dat er een rubberen, interne blow-off valve in de turbo zit die op den duur kapot gaat en niet te vervangen is. Ik heb toen niet gevraagd wat de gevolgen daarvan waren, maar lijkt in bovenstaande post wel op wat jij omschrijft. In dat geval komt de olie via de corrugated / geribbelde buis vanaf je turbo van bovenaf in je inlaatspruitstuk.
Gr,
The Duke
Ok, 120 pk, dus 99% zeker een A14NEL motor
Hier vind je alle onderdeelnummers voor jouw auto, na wat zoekwerk.
https://opel.7zap.com/en/car/p10/e/2/Het is allemaal best wel duur in Nederland.
Als je dat ziet zitten, zijn er leuke buitenlandse alternatieven, zoalshttps://zzperformance.com/collections/sonic-cruze/products/ported-intake-manifold?_pos=7&_fid=f14dcb78d&_ss=c
deze is origineel, maar dan de bruggen uit de inlaatpoorten zodat ie makkelijker toeren maakthttps://www.amazon.com/Dorman-615-380-Plastic-Manifold-Chevrolet/dp/B07GNKGT39
deze is van een bekend bedrijf die veel aftermarket alternatieven maakt, en daarbij de zwakke punten probeert te verbeteren.anders misschien wat zoeken in DE of UK via EBAY ofzo
Het is maar een idee.. Misschien heb je er wat aan.
Gr,
The DukeKijk eerst eens wat de motorcode is, dat zoekt handiger.
Is het bijvoorbeeld een A14NET ?
Gr,
The DukeMooi ! Goed om te horen, leuk dat je het nog even laat weten en geniet ervan ;)
Gr,
The DukeZOu ik niet doen, zit gasklep bij, onnodig duur en heb je niet nodig. Gewoon een kaal inlaatspruitstuk is voldoende.
Gr,
The DukeJa dat zou het op kunnen lossen.
Als je PCV “klepje” uit het inlaatspruitstuk weg is, krijg je turbodruk in je kleppendeksel en naast het kapot maken je nieuwe kleppendeksel veroorzaakt dit uiteraard lekkage (normaal is daar onderdruk, waardoor het nooit kan lekken)Zie eerder opmerking: check of dat rubberen PCV klepje, het puntje ervan, nog zichtbaar is. Zo niet, dan wordt het inlaatspruitstuk vervangen helaas.
gr,
The DukeOnderdruk als je je peilstok eruit trekt is goed / normaal.
Fluitend geluid bij je membraam (dat ronde ding bovenop je kleppendeksel) niet. Er zit een gaatje in en daar moet geen geluid uit komen of als je je vinger op dat gaatje houdt, moet het daar geen lucht naar binnen zuigen. Als dat wel het geval is, is je membraam in het kleppendeksel / onder dat ronde ding kapot.Gr,
The DukeIk snap dat hij er iets anders uitziet ;) die van mij heeft ook LPG injectoren ingebouwd, die je ziet.
Geen idee wanneer dat klepje kapot gaat, bij mij heb ik het preventief gedaan.
Gr,
The DukeHeb geen compleet verhaal voor je, maar grofweg is het wel te zien op de bijgevoegde foto’s. Je kan daar zien waar alles zit en welke slangen ik onderbroken heb om met t-stukjes dit er tussen te bouwen.
Ik heb voor het terugslagklepje artikelnr 080785 van CarGo gebruikt, bij lokale automaterialenzaak gevonden. (kan je op Google wel vinden)
Verder een messing slangtule zoals je op de foto van het inlaatspruitstuk kan zien en een zelftapschroef die groter was dan het gaatje waarin hij vast moest. Deze 2 gemonteerd met een goede expoylijm, zodat er niks lekt of loskomt.Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gr,
The DukeJa dat kan.
Je moet bij het openingetje van dat ronde deksel op het membraam geen zuiging voelen of fluiten horen, anders is het membraam kapot.Enige oplossing is vervangen van kleppendeksel. Zie andere post op dit forum: dat kan kapot gegaan zijn doordat het PVC klepje in je inlaat kapot is, dan moet deze ook vervangen worden, anders is het nieuwe kleppendeksel met membraam weer snel kapot.
Ik denk het eigenlijk wel, want als alles onder de olie zit, lekt waarschijnlijk turbodruk je kleppendeksel in.Gr,
The DukeMooi dat “het klepje” er nog in zit.
Ja, als een turbo olie gaat lekken langs zijn asje, komt er ook olie in de inlaat terecht. Als je de grote slang net voor de gasklep loshaalt kan je kijken hoe het er daar uit ziet. Je hebt vaak/altijd wel een klein beetje olie daar, maar het moet “niet te gek zijn”, moeilijk dat precies te omschrijven.Als “lage kosten probeersel”, zou je misschien nog 1 ander ding kunnen proberen.
Als je injectoren vervuild zijn, kan je ook nog wel eens gekke effecten krijgen. Zelf rijd ik alleen op Shell V-Power (geen bio-ethanol daarin) en voorkomt dat soort problemen en houdt daarnaast de motor binnen ook mooi schoon. Voor de zekerheid voeg ik 1x per jaar een fuelsystemcleaner toe. Mijn ervaring is dat eigenlijk alleen Forté Fuel System Cleaner Advanced goed werkt. Toevoegen op een bijna lege tank bij het pompstation en direct de tank vullen daarna zodat het lekker mengt. Dat maakt alles (brandstofsysteem, maar ook inlaatkleppen en zuigerveren) goed schoon, is niet duur en misschien helpt het bij je problemen en anders is het sowieso een goed onderhoudsidee als je het mij vraagt.Gr,
The Dukeik kan ook niet zien of dat het terugslagklepje is, maar het lijkt wel en dan dus 0k.
Gezien hoeveel vervuiling ik daar zie, lijkt me veel, denk ik sowieso dat je turbo redelijk gaar is, maar ik weet het ook niet zeker..Gr,
The DukeMooi dat het opgelost is en leuk dat je nog even laat weten wat het was!
Gr,
The DukeHet kan ook scheuren van je turbo behuizing zijn of lekkage rondom je actuator arm.
Zie https://www.cruzetalk.com/threads/warning-turbo-cracking.196066/Daar zie je ook het symthoom “The pivot pin is probably what wears out and ultimately requires replacement. The 1.4T is constantly fluttering on/off boost as it tries to fight off knock.” wat ook wel klinkt als wat jij beschrijft als “…Het voelt alsof de turbo kortstondig stopt met werken en daarna weer aan de gang gaat, waardoor je dan weer een duw in je rug krijgt…”
Alle problemen zijn niet echt leuk om op te lossen, als je hem nog maar een paar weken hebt, hoop ik dat je nog garantie hebt en zou ik dit het probleem van de garage maken om op te lossen.
Gr,
The DukeIk vermoed dat je bedoeld dat de EVAP klep al is vervangen, dat had het goed kunnen zijn, maar zal dan nu ok zijn wellicht.
Kleine vacuumlekkage zal het denk ik niet zijn, want dat zou je dan ook vooral stationair moeten merken en niet wanneer je boven de 4000 toeren met veel gas rijdt normaal gezien.
Moeilijk kort uit te leggen, maar je kan de volgende 2 dingen checken:1. Membraam kleppendeksel
Wil vaak kapot gaan, is kwestie van afdekkap boven je bobine eraf halen en dan kijken naar het gaatje boven de ronde afdekking van het membraam of daar geen lucht door lekt (zie video https://www.youtube.com/watch?v=4GfW_2owimI)
Als die kapot is, is eigenlijk enige goede manier om het op te lossen het kleppendeksel vervangen. Vaak gaat deze kapot, door punt 2.2. Terugslagklepje in inlaatspruitstuk
Zie ook weer de video, als je die slang bovenop je inlaat loshaalt en er met een lampje in schijnt, moet je dat oranje of soms groene puntje kunnen zien, zo niet dan is het terugslagklepje eruit gezogen en dat veroorzaakt na enige tijd het probleem bij punt 1.
Oplossing is vervanging van inlaatspruitstuk. Ikzelf heb het via een andere manier opgelost, maar dan moet je een beetje creatief zijn, dat was omgeveer op deze manier https://www.youtube.com/watch?v=5BwHnIjllMQ3. PCV slang naar de turbo
Zie ook weer de eerste video, daar geven ze ook aan hoe je die kan testen.Deze punten checken zou een goed beginpunt zijn, het PCV systeem heeft standaard zwakke punten helaas.
Gr,
The DukeOm te beginnen: Opel houdt niet echt van imitatiebobine’s, welk merk/type heb je gebruikt ?
Tevens onder de 2000 toeren deze motor niet zwaar belasten ivm LSPI (staat internet vol over). Wat bedoel je met veel toeren ? Klepveren zijn origineel zwak/slap en kunnen na een aantal jaren soms al rond de 5500 toeren zwevende kleppen geven, waarbij de auto ook gaat inhouden / soort van raar stotteren, waarbij dan tijdelijk een geel storingslampje gaat branden, maar de auto geen storingscode opslaat.Gr,
The DukeHoe heb je de druk gemeten en heb je het probleem direct weer na het wissen van de code of gaat het soms ook een tijdje goed?
Met een losse meter gemeten of uitlezen wat de sensor zegt? Het kan namelijk misschien zijn dat de druk wel ok is, maar de MAP sensor iets anders registreert (maar ik zou dan denken dat ie dat ook weer bijregelt). Kan ook zijn dan de wategate actuator niet helemaal lekker werkt soms tijdelijk echt de verkeerde vuldruk oplevert.
gr,
The DukeIk heb een B14net motor in een Mokka uit 2015 (dus 140 pk officieel, maar toen ik hem origineel op de testbank zette had ie 152 pk) en deze had origineel 0,7 bar turbodruk.
Gr,
The Duke -
AuteurBerichten