Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
hebben ze wel de juiste vervangen? Volgens mij slaat deze code op de 2de lambdasensor, die na de katalysator.
Gr,
The DukeIk denk dat ik hier het antwoord al heb: inderdaad deels kitten
https://www.cruzetalk.com/threads/how-to-replace-the-valve-camshaft-cover-1-4l-turbo.49665/
Bedankt voor je antwoord, dan is het wat makkelijk om de toekomst dit of een ander probleem te herkennen.
Nee, ik heb geen ervaring met kleppendeksel of pakking vervangen, ik heb een modificatie gedaan om te voorkomen dat dat terugslagklepje in het inlaatspruitstuk kapot kan gaan en (wellicht daardoor) nog geen nieuw kleppendeksel nodig gehad.
Ik weet wel van andere modellen motoren dat het soms nodig is deels te kitten met speciale kit op bepaalde punten bij het monteren van een nieuwe pakking, maar weet niet of dat bij de 1.4 turbo ook nodig is, misschien nog iets om uit te zoeken voordat je de pakking of beide vervangt.Gr,
The DukeKlein vraagje nog..
Toen je de EVAP nog niet had vervangen, liep de motor dan ook een beetje “rommelig” na een koude start, gedurende een paar seconden totdat hij rustig stationair ging lopen ?
Alvast bedankt,
The DukeKlinkt goed, zal dan de EVAP zijn geweest hopelijk!
hmm, dat is een vervelende melding, omdat het zo veel kan zijn.
Je hebt je al goed ingelezen zie ik..
Volgens mij is het zo dat het membraam in het kleppendeksel nog ok is, als je hem niet echt hoort zuigen/fluiten/sissen als je je vinger erop en eraf doet. Als je je kleppendeksel vervangt heb je ook automatisch een nieuw membraam, dus dan is dat sowieso uitgesloten.Kan je misschien eens omschrijven op welke manier je kleppendeksel lekt? Zweet deze olie of hoor je een geluid van lucht die naar binnen gezogen wordt ? En.. mocht je proberen deze vaster te zetten, dan moet je daarmee oppassen, als ik het goed heb is het maar met 8 nm dat deze vast moet.
Als je kleppendeksel olie lekt, snap ik dat niet zo goed, want normaal gezien moet daar onderdruk zijn als de motor stationair draait of wanneer je rijdt maar de turbo geen druk hoeft te leveren, wat deze motoren redelijk lekvrij maakt meestal (behalve wanneer natuurlijk dat terugslagklepje in je inlaat eruit ligt). Check eens wanneer hij stationair draait en je trekt je pijlstok eruit of je dan duidelijk een zuigend/fluitend geluid hoort / lucht die erin getrokken wordt op het moment dat je je pijlstok eruit haalt ?In het algemeen denk ik dat de oorzaak ligt in een vacuumlek ergens (pakking/slang/evap klep etc)
Gr,
The Dukeergens een lek van de uitlaat (van uitlaatspruitstukpakking tot verderop) kan ook een te hoog co veroorzaken.
Overal goed kijken en luisterenGr,
The DukeIk heb hetzelfde bij een Mokka uit 2015.
Heel vreemd inderdaad, ik heb ontdekt dat het ophoudt als je manueel instelt dat de ventilatielucht richting voeten en lichaam mag, maar niet naar het raam.Aircoman heeft mij ooit verteld dat dat niet slim is om te doen (het uitzetten), want dan zou de pomp sneller de geest geven, de auto doet dit blijkbaar bewust om regelmatig te draaien en de keringen goed en gesmeerd te houden. Of dat waar is, weet ik niet 100% zeker, maar hij was ervan overtuigd.
Gr,
The DukeIk heb de storing motorkap open opgelost met doorverbinden buitenste 2 draden stekker (1 waar 5v op stond vanaf kabelboom, met draad waar niks op stond, met 12V draad niks gedaan en 2,2KOhm weerstand er tussen.
Gr,
The DukeIk heb dat (exact hetzelfde en ook een 1.4 turbo) ooit gezien toen een katalysator verstopt zat / inwendig verbrand was.
Wellicht dat het dat is of een andere blokkade in de uitlaat.Je kan dit eventueel testen met de lambdasensor eruit, verloopje erin met een drukmeter en dan rijden. Hebben we toen ook zo gedaan.
Auto doet dan wel een beetje raar en er zullen wel even wat lampjes branden, maar gewoon tot 6000 toeren doortrekken in bijvoorbeeld zijn tweede versnelling. Wanneer dan bij 6000 toeren de (tegen)druk onder de 0.5 bar blijft, zit er waarschijnlijk geen probleem in je katalysator en verdere uitlaat. Redelijk simpele manier en goedkoop uit te voeren.Gr,
The DukeTop, mooi zo !
Goed dat je het allemaal zo gedeeld hebt, daar kan een ander ook weer wat aan hebben.
Veel plezier met de Corsa, ik heb ook een GSI 1.8 en die gaat na 336.000+ km nog steeds als een tierelier, dus moet goed komen.Gr,
The DukeTjonge, het heeft je niet mee gezeten om dit te vinden.
Top dat je het nu 99% zeker hebt gevonden.Ik hoor graag of het dit uiteindelijk met zekerheid was, want eigenlijk snap ik er niks van dat de auto tot op een zeker ochtend prima rijdt en dezelfde middag de kat verstopt zit.
Vanwege die omschrijving zocht ik het in iets elektronisch namelijk..Gr,
The DukeHmm, geen LMM, ik weet dat er zonder zijn geleverd in sommige zuidelijke landen, maar kan er natuurlijk ook uitgeprogrammeerd zijn (bij mij ook) en dan een blindplaatje monteren. Ok, dan is dat uitgesloten.
Heeft ie nog andere foutcodes of echt alleen de misfires, die ons misschien meer kunnen vertellen ?
Ten tweede: loopt de motor ook een beetje ruw stationair, beetje puffen uit de uitlaat ?
Misschien raar om te zeggen, maar ik neem aan dat je accuspanning gewoon ok is (boven de 12 volt zonder motor draait en ergens tussen de 13 en 14 als de motor draait) ? Ik weet niet of nieuwe bobines zoals die van de Z18XE dat ook doen, maar vroeger heb ik wel eens bobines met losse modules gehad die onder een bepaald voltage uitschakelden.
Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar vroeger wel gelezen dat de Z18XE met ECU onder de motorkap wel eens massa-problemen kregen. De makkelijkste manier is dan een los draadje van de min-pool van je accu leggen naar 1 van de boutjes van de ECU om dat uit te sluiten.
Tenslotte, zwak punt van de Corsa C is de pakking van de BCM, die langwerpige zwarte bak met allerlei electronica erin onder de motorkap aan de bestuurderszijde, ongeveer onder je voorraam. Als die pakking slecht is, loopt er water in die bak en krijg je allerlei gekke problemen. Wellicht daar eens in kijken (oplossing is nieuw deksel, waar een nieuwe pakking aan vast zit)
Gr,
The Dukewellicht nog duidelijker:
en ik vergeet het plaatje..
Hoe moet dat met de EGR plunjer, want na wat verdere diagnose doet hij ook misfiren op alle cilinders, soms alleen 1 en 2, soms 3 of 4 en soms allemaal, zie dat best het probleem zijn.
gr rowan
Je hebt al flink wat / goed onderzoek gedaan.
Zie bijgevoegd plaatje (van een willekeurige voorbeeld egr). De pakking die jij hebt (zoals hier ook zichtbaar op dit plaatje) vervangen door een stukje blik waar maar 1 gat in gemaakt zit, dan kan de EGR plunjer wel bewegen, maar het kanaal de motor in is dan afgesloten zodat er geen uitlaatgassen richting je inlaat kunnen lekken op een moment dat dit niet de bedoeling is.
Als ie dan prima loopt, is dat het probleem en dan een nieuwe egr plaatsen.
Je kan ook gelijk een nieuwe EGR plaatsen, maar het was maar een tip om je wat wellicht onnodige kosten te besparen.Gr,
The DukeMisschien is het de EGR, alhoewel hij dan logischerwijs op alle cylinders misfired. Je zou een testje/proefje kunnen doen met een tijdelijke dichte pakking (bv gemaakt van een colablikje en alleen dicht aan kant waar de EGR plunjer niet zit), voordat je een nieuwe aanschaft.
Wat voor merk bobine en LMM heb je geplaatst, want sommige (vage) merken willen nog wel eens problemen geven.
Gr,
The DukeBen toch nog benieuwd naar wat ik over het hoofd zie ;)
Gr,
The Duke@haasje: Ik dacht dat na 2015 voor de benzinemodellen de M32 een verbetering had, waardoor het probleemlager goed gesmeerd zou zijn en niet meer kapot zou gaan en deze Mokka is van 2018.
Wat zie ik over het hoofd of kan het eventueel een diesel zijn waarvoor dit niet geldt ?
Gr,
The DukeIk weet niet zeker wat je bedoeld, maar je kan in ieder geval niet PVC klepje in je inlaat los bestellen, dat is alleen op de lossen door een nieuw inlaatspruitstuk of de boel verbouwen zoals omschreven.
Het kan zijn dat je nieuwe kleppendeksel nu al direct weer kapot is, omdat de bron van het probleem niet is vervangen (inlaatspruitstuk).
Om alles uit te sluiten: je kan controleren of het PVC klepje in je inlaat inderdaad kapot is, zie eerdere / andere posts op dit forum, met slang bovenop je inlaat loshalen en met een lampje erin kijken of je hem nog ziet zitten.
Je kan ook info halen uit dit filmpje vanaf ongeveer 30 seconden:https://www.youtube.com/watch?v=4GfW_2owimI
Gr,
The DukeNormaal gezien is je EGR klep overleden met deze code, maar omdat tegelijkertijd het remmen ook zwaarder gaat denk ik aan een vacuumlek richting je rembekrachtiger.
Kijk eens of het slangetje ok is van je inlaat naar de rembekrachtiger en of het terugslagklepje nog functioneert (moet in 1 richting dicht zijn)Gr,
The DukeLees dit o.a. maar eens:
https://opel-forum.nl/forums/topic/raar-geluidje-uit-kleppendeksel/
Waarschijnlijk “terugslagklepje” uit inlaatspruitstuk eruit, waardoor je kleppendeksel kapot gaat.
Gr,
The DukeLekker aan de knutsel ;)
Normaal gezien gaat “de dunne slang” naar net achter je gasklep, met een terugslagklepje daar tussen.
Dat zorgt ervoor dat je ook zonder turbodruk carterventilatie hebt, wat dan afzuigt op basis van het vacuum in je inlaat. Zodra de turbo op druk komt, sluit dat terugslagklepje en begint de inlaatkant van de turbo te zuigen via “de dikke slang”, zodat je ook carterventilatie hebt onder belaste situaties met positieve turbodruk.Het zal wellicht weinig problemen opleveren in de praktijk als je het zo hebt gedaan, maar ik wou het toch even melden voor de volledigheid.
Gr,
The DukeDit hoort helaas niet en je motor zal een A14NET zijn waarschijnlijk.
Dat betekent dat het membraam dat daaronder zit kapot is en de enige praktische oplossing is een nieuw kleppendeksel.
90% zeker is dit kapot gegaan door een onderliggende oorzaak, namelijk een verdwenen “terugslagklepje/rubbertje” in je inlaatspruitstuk, waardoor je helaas ook je inlaatspruitstuk zult moeten vernieuwen, maar dat kan je nog controleren.Lees de volgende oude post maar eens :
https://opel-forum.nl/forums/topic/astra-j-stotterd-tijdens-acceleratie/
Hierin vind je op 24 oktober 2023 om 11:18 uur 2 video’s die één en ander duidelijk maken.Succes,
The Duke -
AuteurBerichten