Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Allen,
Komend weekend ga ik de wagen vooraan opkrikken en een ‘rit’ simuleren.
Ik wil alvast even vooruit denken:Indien hij opgekrikt eveneens fluit dan:
– Kan het volgens mij geen ‘stromingsgeluid’ zijn zoals de garage suggereert, aangezien de wagen stilstaat. Als het wel een stromingsgeluid zou zijn in dit geval, dan zou dit ook hoorbaar moeten zijn bij gas geven wanneer de wagen gewoon op zijn wielen in neutraal stilstaat.
– Dan moet volgens mij het probleem in de aandrijving gezocht worden.Indien hij opgekrikt niet fluit dan:
– dan moet het probleem gezocht worden in de voortbeweging van de wagen zelf, los van motor of aandrijving.Wiellagers kan ik zowiezo al uitsluiten aangezien het fluiten onmiddellijk ophoudt op het moment ik gas los.
Klopt mijn redenering alvast ? Zijn er zaken die ik over het hoofd zie ?
Alvast bedankt voor het meedenken !
Gisteren motorkap open gehad, maar je kan er natuurlijk nergens bij, je ziet zelfs de intercooler niet steken. Voorbumper demonteren zal een must zijn, maar daar durf ik zelf niet aan te beginnen, schrik dat er van die plastieken clips gaan afbreken …
kan ik er zo bij of hoef ik eerst een aantal zaken te demonteren ? ook bij de leidingen ?
Er zit inderdaad de M32 in, maar het is de verbeterde versie met versterkte lagers en bovendien heeft de auto het probleem vanaf kilometerstand 0.
Kan ik alvast eens nakijken. Waar moet ik ergens op zoek gaan naar de intercooler ? In welke omgeving situeert die zich ?
zou hij dan ook niet moeten fluiten bij gas geven tijdens stil staan ?
Indien het te maken zou hebben met druk op de koelvloeistof, zou het dan helpen als ik de dop eraf draai om zo te testen of het geluid dan al dan niet verdwijnt ? ( dop eraf = geen druk )
heb reeds met 2 gelijkaardige wagens gereden, geen van beide had deze irritante fluittoon.
het is echt een monotone fluittoon die niet meegaat met het toerental en ook niet luider wordt met oplopend toerental, je kan het vergelijken wanneer je zelf zou fluiten ..Nog vergeten te vermelden: auto heeft 26.000 km en probleem stelt zich van vrijwel onmiddellijk na aankoop ( nieuw gekocht ).
De turbo is het alvast niet. Defecte turbo is een ander geluid, heeft garage mij laten horen.
Bovendien, defecte turbo is eveneens te horen bij gasgeven in stilstand, en dan doet het probleem zich bij mij dus niet voor ….
Astra J 1.6cdti 136pk uit 2014. Wanneer ik schakel van 1 naar 2 gebeurt dit met een “bonk”, het is alsof je de pook van 1 naar 2 trekt zonder te ontkoppelen ….
Enkel wanneer je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel traag van 1 naar 2 gaat, kan je het een beetje vermijden, heb dit nog nooit bij een andere auto gehad …… iemand al een oplossing / antwoord van de dealer ? ( mijne moet pas september op onderhoud ).iets dat me nog is opgevallen: wanneer de wagen in versnelling staat ( bv aan rood licht ) en stationair laat ik het koppelingspedaal opkomen, wanneer het pedaal ongeveer halfweg is, geeft de wagen precies “zelf gas” en loopt hij 1000 t/min, en dit totdat de versnelling effectief aangrijpt.
Is dit eigen aan deze motor ( 1.6 cdti – 136pk ) ? Of zou dit op een probleem met de koppeling kunnen duiden waardoor dan weer het schakelen verslechtert ?
heb je het geluid enkel in de 6de versnelling of ook in de andere ?
is het een soort monotone fluit of gaat de fluit mee omhoog met het toerental ?Niemand enig idee ivm het schakelprobleem 2de versnelling ?
Zou het kunnen helpen als ik een toevoeging van Forte aan de versnellingsbakolie toevoeg?
Kan aan de pook zelf de afstelling aangepast worden ?Eergisteren de langverwacht nieuwste software-update laten installeren ivm verbetering voor turbo.
Helaas ……… hij fluit nog steeds.Gisteren dan opnieuw naar de dealer geweest, testrit mogen doen met gelijke auto en gelijke motor… GEEN fluitgeluid
Volgende week een weekje Oostenrijk, daarna gaan we ermee door …..
Voor de 1.6cdti 136pk is sinds deze week een software-update beschikbaar ivm de turbo ( smering van de turbo ) specifiek voor deze motor. Er zijn heel wat turbo-problemen bij dit type van motor, heel wat turbo’s draaien de soep in, inclusief die van mij.
Volgende woensdag mag ik mijn update gaan laten installeren. Toch maar even bij de dealer aandringen om deze effectief te installeren, of ge staat binnenkort ook met een kapotte turbo langs de kant ….Gisteren naar de GMAN geweest, naar de nieuwe vestiging in Wilrijk. Vriendelijk onthaald door de chef werkplaats waarmee ik eerder had gebeld.
Hij heeft een monteur mee met mij in de wagen gestuurd. Deze kon het geluid ook vaststellen.
Daarna is hij aan de computer gegaan: Wat blijkt .. er is zopas sedert deze week een recall uitgeschreven door Opel ivm de turbo voor de 1.6 CDTI. Een software-aanpassing die een verbeterde smering van de turbo moet voorzien, wegens veel problemen met deze turbo’s. Software konden ze er gisteren nog niet inzetten, aangezien deze vanaf vandaag pas geüpload kan worden. Straks opnieuw er naartoe.
Desalniettemin is de schade aan mijn turbo ondertussen een feit en de monteur zei dat deze gewoon onder garantie eveneens vervangen zal worden.Wat een contrast met mijn eigen dealer !! Ik weet nu eindelijk waar ik aan toe ben en al bij al blij dat er een oplossing gaat komen.
Hopelijk krijgen ze het nog tijdig ingepland, want over 2 weken vertrek ik richting Oostenrijk …
Vrijdag auto dan gaan afhalen en heb mijn ongenoegen laten blijken. Heb een testrit met gelijkaardige wagen + motor geëist. Ze hadden er geen staan maar ze zouden er voor zorgen en ze gaan me opbellen wanneer er een beschikbaar is. Ik ga ze enkele dagen respijt geven …..
Zaterdag naar een grote dealer ( GMAN ) geweest in Antwerpen. Mijn verhaal daar gedaan. De man vertelde mij dat wanneer de turbo fluit, de dealer deze gewoon onder garantie dient te vervangen. Hij wist ook te vertellen dat van mijn type motor bij hen al heel wat turbo’s vervangen zijn dienen te worden. Hij heeft me een kaartje gegeven van hun chef werkplaats. Ik ga vandaag contacteren en mijn licht bij hem eens opsteken.
wordt vervolgd……
Zoals verwacht:
Garage belde, ik mag de auto komen ophalen.
fluitend geluid is gewoon de turbo, niks abnormaals.
Daar rijd je dan met de stilste diesel ter wereld !!!!Ga hem dadelijk ophalen en EIS een testrit met een andere 1.6 cdti.
Hebben die dezelfde symptomen ( fluitgeluid ) ? Heb je hier eventueel ergens een linkje naar ?
De wagen is vandaag binnen gegaan, ik ben benieuwd welke uitleg ze gaan klaar hebben bij de dealer.
Nog iemand een idee, of wijst dit steevast naar de versnellingsbak?
Ik lees dat er nogal veel problemen zijn met de handgeschakelde bak van de astra, doch mijn versie zou de verbeterde versie horen te zien. Kan het dan voorkomen dat die bij een nieuwe wagen meteen begint te fluiten ? ( wagen vertoont ‘fluitgedrag’ vanaf dag 1 )Ik heb inderdaad nog garantie tot oktober 2016.
Heb een afspraak vrijdag bij de dealer, maar ik wil mij alvast op voorhand informeren, want ik wil standaard antwoorden als “we hebben er mee gereden en we horen niets” of ” dit is normaal voor deze auto” all op voorhand kunnen tackelen. -
AuteurBerichten