Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik heb het ook niet over de 262.. De 242 schijnt de dieselversie van de 240 te zijn. Die past op een cih benzinemotor op 1 punt bij de startmotor na.. De vraag is; kan het andersom. Dus een 240 van een cih benzine (bijvoorbeeld uit een Manta GSI) achter een 2.0 of 2.3 dieselmotor..?
Even een vraagje waar ik tot nu toe nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden;
de Getrag 242 is de dieselversie van de Getrag 240. Deze kan blijkbaar achter een cih benzinemotor op 1 bout na, namelijk bij de startmotor omdat dit punt bij een diesel iets verder naar buiten zit. Correct toch?
Maar nu heb ik een Ascona B 2.0 Diesel waar ik heel graag een 5-bak achter zou willen, want op de snelweg maakt ie met de originele 4-bak wel erg veel toeren en lawaai. Maar nu is de vraag dus; heb ik persé een Getrag 242 nodig (niet makkelijk te vinden vrees ik?) of kan een Getrag 240 ook (met misschien enige aanpassing?) achter een 2.0 dieselmotor?
Heeft deze x16xel motor trouwens 1 of 2 temperatuur sensoren?? Het gaat om een Astra G van februari 2001. Iemand die dat met 100% zekerheid kan zeggen?
Ik zal inderdaad eens kijken of ik die sensoren kan vinden en dan ook maar beide maar vervangen voor de zekerheid. Maar eerst nog even een ander probleempje oplossen; de ontluchtingsslang van de benzinetank blijkt lek te zijn. De benzine zeikt eruit als je em voltankt.. Beetje zonde want zo goedkoop is die sap tegenwoordig niet meer.
Vandaag maar weer even een nieuwe thermostaat erin gezet. Dit keer van het merk Vernet. Ook weer een 92 graden thermostaat maar ook deze haalt op de temperatuurmeter de 90 graden niet, maar de meter komt tot ongeveer 87/88 graden, dus al een hele verbetering. Ook de kachel word een stuk warmer, en ook als ik de blower op standje 4 aanzet blijft de temperatuur constant. Dus dit werkt al een stuk beter!
En het kan tussen m’n oren zitten natuurlijk, maar de auto lijkt ook wat lekkerder te lopen en reageert wat feller op de gas. Nu laat ik em afkoelen en dan vanavond mee naar m’n werk, dan ben ik ook eens benieuwd of ie nu wat sneller op temperatuur komt.Jawel, het juiste model en goed gemonteerd .. 100% zeker.
Maar ik denk dat ik er maar eens één van een ander merk bestel en dat maar eens probeer.. Iets anders zou ik ook niet weten.Maar inderdaad, het lijkt alsof ie niet dicht gaat (hij was wel dicht toen ie nieuw uit het doosje kwam) want het duurt ook zeker 15 kilometer eer de meter eens uit de hoek komt..
Ja dat lijkt mij dus ook sterk, maar een 92 graden thermostaat zou toch een hogere temperatuur moeten geven dan zo maar net 80/82 graden… Ik vind het maar raar..
Maar 90/92 haalt ie sowieso niet want dat merk ik wel aan de kachel. Op maximaal is het nog 3x niks en als je de blower er bij aan zet, dan zakt de temperatuur nog net iets onder de 80 graden op de temperatuur meter..
En als ik s’ochtends vertrek naar m’n werk zijn de eerste 15 kilometer 80 en 60 km/h wegen en dan ga ik de snelweg op, maar dan is de motor nog steeds niet temperatuur, tenminste, dan heeft de meter de 80 graden nog niet bereikt. Dus ik vind het ook vrij lang duren voordat ie wat op temperatuur komt.
Zou Gates dan een beter merk zijn misschien?
Nee, niet gecontroleerd maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan bij een nieuwe thermostaat.. Het was er trouwens een van het merk Febi waar ik eigenlijk altijd wel goede ervaringen mee heb..
Maar anders misschien een ander merk bestellen en kijken of dat iets uitmaakt..
Op het doosje stond inderdaad olietemperatuursensor, maar volgens de automaterialenhandel moest ik die toch echt hebben.. En hij ziet er ook hetzelfde uit als die ik eruit gedraaid heb. (Zit achterop het inlaatspruitstuk, aan de kant van de dynamo) Maar voor de zekerheid toch maar eens uit laten lezen dan.
Oké, dat is een duidelijke uitleg.. Opzich loopt ie prima, alleen bij lage toeren (als bijvoorbeeld 60km/in z’n 5de versnelling rijd) dan merk je dat ie wat schokkerig rijd, dus een beetje op toeren houden rijd ie beter. Ik heb vandaag wel even de 2 polige temperatuursensor vervangen. (Hella 6PT 009 107-611 heb ik meegekregen) Maar eens kijken of dat wat verbetering geeft. Bij m’n vorige Corsa B x14sz stond de temperatuurmeter altijd exact tussen de 90 en 100 graden, 95 graden dus. Deze blijft op 90 graden, dus voor m’n gevoel is dat toch aan de lage kant, maar hij is pas vervangen samen met de distributieriem en waterpomp, dus dat zou toch goed moeten zijn.. Ik heb eigenlijk weinig zin om dat opnieuw te moeten laten doen, want goedkoop was dat grapje niet.. Mocht die temperatuursensor niets uithalen, dan ga ik die Lambdasensor toch ook maar vervangen in de hoop dat dat iets uithaalt. Uit laten lezen kan ik wel laten doen, maar heeft dat zin als het MM lampje niet brand?
Ook lees ik wel eens dat het verstandig is om de egr klep af te doppen. Blijkbaar zijn daar plaatjes voor te krijgen, maar welke moet ik dan hebben, helemaal dicht of met 1 gat erin? En waar zijn deze te krijgen?
Ik vermoed Lambdasonde of de blauwe 2 polige temperatuursensor.. Maar ik zou dan eigelijk verwachten dat dat MM lampje zou gaan branden. Maar ik denk dat ik ze maar gewoon eens ga vervangen en dan maar kijken of dat iets verbeterd. En de MAP sensor, kan die invloed hebben op het brandstofverbruik?
Hoi Sven, het zou kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar bij zo’n beetje alle Opeltjes die ik gehad heb (allemaal 8-kleppers) bleef te temperatuurmeter zo’n beetje op het midden staan, tussen de 90 en 100 graden. Deze gaat langzaam naar 95 graden en zakt dan snel weer terug naar iets onder de 90 graden, en tijdens het rijden (maakt niet uit of je langzaam of snel rijd) komt ie niet meer van die temperatuur af. Je zou toch denken dat zodra de thermostaat open gaat, het water word gekoeld, en dat dan de thermostaat weer sluit, tot het weer wat warmer word, en ie dan weer langzaam open gaat, enz enz…? En 90 graden lijkt me ook vrij laag voor zo’n koelsysteem, het kookpunt ligt onder druk namelijk boven de 100 graden (ik dacht 105 of 110 graden) waardoor hij misschien ook teveel brandstof inspuit, wat dan weer het hoge verbruik kan verklaren.
Maar als 90 graden voldoende zou moeten zijn, dan kan het hoge verbruikt misschien aan de 2 polige blauwe temperatuursensor liggen of misschien de lamdasonde.. Maar dan zou ik verwachten dat het motormanagementlampje zou moeten gaan branden.
Blijft een lastig dingetje.. -
AuteurBerichten