Temperatuur en verbruik x14sz

Forumindex Forums Modellen Corsa Temperatuur en verbruik x14sz

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18454363
    RobinTs
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 January 2022

      <p style=”text-align: left;”>Beste mensen, ik heb een Opel Corsa B x14sz met handgeschakelde 5-bak uit 1999 met nog maar 81.455km op de teller. Enige tijd geleden is preventief de distributieriem, waterpomp en thermostaat vervangen.
      Nu doet het volgende zich voor; als ik s’ochtend naar m’n werk rijd met de Corsa, dan duurt het vrij lang voordat deze op temperatuur komt. De temperatuur loopt dan op tot 95 graden en dan gaat de thermostaat open en zakt deze terug naar iets onder de 90 graden, en daar blijft ie dan ook.. Het lijkt dus of de thermostaat éénmaal open gaat, en dan ook open blijft vreemd genoeg. Ook is het benzineverbruik fors; Op 40 liter haal ik amper 400 kilometer.</p>
      <p style=”text-align: left;”>In het verleden heb ik exact een zelfde Corsa B x14sz gehad, en die reed met een pittige rijstijl (die auto gaf ik echt flink op z’n lazer!) met gemak dik 600 kilometer op 40 liter, ook in de winter, en ook korte afstandjes of langere afstanden leek weinig invloed te hebben op het verbruik.. Dus zou er iets mis zijn met m’n huidige Corsa? Misschien lambdasensor of temperatuursensor? Verder loopt ie eigelijk best netjes, en motormanagementlampje brand niet, dus geen duidelijke storing denk ik?</p>

      #18454521
      SvenVenema
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 January 2022

        Hoi Robin,

        Wat jij omschrijft lijkt mij gewoon oké. Een bedrijfstemperatuur van 90 graden is volkomen normaal. Inderdaad gaat de thermostaat open bij 95 graden en deze blijft dan ook open staan, zodat de temperatuur netjes naar 90 zakt en daar blijft. Dit is zoals het hoort. Het hoge verbruik kan ik geen direct antwoord op geven, dat kunnen zo veel oorzaken zijn.

        #18454646
        RobinTs
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 January 2022

          Hoi Sven, het zou kunnen dat je gelijk hebt hoor, maar bij zo’n beetje alle Opeltjes die ik gehad heb (allemaal 8-kleppers) bleef te temperatuurmeter zo’n beetje op het midden staan, tussen de 90 en 100 graden. Deze gaat langzaam naar 95 graden en zakt dan snel weer terug naar iets onder de 90 graden, en tijdens het rijden (maakt niet uit of je langzaam of snel rijd) komt ie niet meer van die temperatuur af. Je zou toch denken dat zodra de thermostaat open gaat, het water word gekoeld, en dat dan de thermostaat weer sluit, tot het weer wat warmer word, en ie dan weer langzaam open gaat, enz enz…? En 90 graden lijkt me ook vrij laag voor zo’n koelsysteem, het kookpunt ligt onder druk namelijk boven de 100 graden (ik dacht 105 of 110 graden) waardoor hij misschien ook teveel brandstof inspuit, wat dan weer het hoge verbruik kan verklaren.
          Maar als 90 graden voldoende zou moeten zijn, dan kan het hoge verbruikt misschien aan de 2 polige blauwe temperatuursensor liggen of misschien de lamdasonde.. Maar dan zou ik verwachten dat het motormanagementlampje zou moeten gaan branden.
          Blijft een lastig dingetje..

          #18454684
          Koffie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 November 2019

            Een thermostaat is niet een schakelaar die alleen aan of uit kan, hij kan ook een beetje open staan. Van helemaal dicht naar helemaal open is een graad of tien.

            Mijn Astra met X16SZR loopt ook eenmalig op tot 92 graden, zakt en blijft dan op 88 hangen. Niet exact, afhankelijk van de rijsituatie is het een paar graden hoger of lager.

             

            Vermoed je dat de lambdasonde kapot is? Ik denk dat je dat met een viergasmeting bij de APK wel kan zien.

            #18454687
            RobinTs
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 January 2022

              Ik vermoed Lambdasonde of de blauwe 2 polige temperatuursensor.. Maar ik zou dan eigelijk verwachten dat dat MM lampje zou gaan branden. Maar ik denk dat ik ze maar gewoon eens ga vervangen en dan maar kijken of dat iets verbeterd. En de MAP sensor, kan die invloed hebben op het brandstofverbruik?

              #18454690
              RobinTs
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 January 2022

                Ook lees ik wel eens dat het verstandig is om de egr klep af te doppen. Blijkbaar zijn daar plaatjes voor te krijgen, maar welke moet ik dan hebben, helemaal dicht of met 1 gat erin? En waar zijn deze te krijgen?

                #18454760
                SvenVenema
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  15 January 2022

                  Hoi Robin,

                  Een thermostaat uit een auto met jouw bouwjaar is waarschijnlijk eentje die uit een bepaalde vaste stof bestaat. Dit houdt in dat  bij een bepaalde temperatuur, deze stof smelt en daardoor een veer in/uit gaat en dit zorgt ervoor dat de thermostaat open gaat staan. Als de stof weer hard word gaat de thermostaat dicht. Het kan ook een bimetaal zijn, dit houdt in dat er twee verschillende metalen plaatjes tegen elkaar zitten, en doordat de ene kant andere eigenschappen heeft gaat deze kant buigen, waardoor de thermostaat ook open gaat. De nieuwere auto’s hebben een thermostaat die eventueel elektrisch geregeld word. Het punt dat ik wil maken is dat een thermostaat open of dicht staat, niet half open enzovoort. Dus een constante temperatuur van je auto is dan normaal. Als je stil staat of snel optrekt kan de temperatuur wat oplopen, maar dan slaat de ventilator wel aan voor extra koeling. Het enige probleem wat je dus omschrijft is het hoge brandstof verbruik. Een verstopte of kapotte lambdasensor kan het probleem zijn, maar ik weet niet of het verstandig is om zomaar dingen te vervangen. Dit kan behoorlijk oplopen in de kosten. Als de map sensor stuk is loopt je auto al helemaal niet lekker meer, dat merk je gelijk. Ik zou de auto gewoon laten uitlezen bij een dealer, die kunnen zien welke foutcodes erin staan. Kan je daarna eventueel dingen gaan vervangen.

                  Een egr afdoppen is goed voor de motor, heb dit met mijn eigen diesel ook gedaan. Je kan de egr niet zomaar afdoppen, deze moet ook via de computer uitgeschreven worden. Je kan ook gewoon de egr uit laten schrijven en niet afdoppen, alleen zou het kunnen dat je egr verstopt zit en niet volledig is afgesloten, vandaar dat ze de egr ook afdoppen. Laat maar weten wat je ervan vindt.

                  #18454826
                  RobinTs
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 January 2022

                    Oké, dat is een duidelijke uitleg.. Opzich loopt ie prima, alleen bij lage toeren (als bijvoorbeeld 60km/in z’n 5de versnelling rijd) dan merk je dat ie wat schokkerig rijd, dus een beetje op toeren houden rijd ie beter. Ik heb vandaag wel even de 2 polige temperatuursensor vervangen. (Hella 6PT 009 107-611 heb ik meegekregen) Maar eens kijken of dat wat verbetering geeft. Bij m’n vorige Corsa B x14sz stond de temperatuurmeter altijd exact tussen de 90 en 100 graden, 95 graden dus. Deze blijft op 90 graden, dus voor m’n gevoel is dat toch aan de lage kant, maar hij is pas vervangen samen met de distributieriem en waterpomp, dus dat zou toch goed moeten zijn.. Ik heb eigenlijk weinig zin om dat opnieuw te moeten laten doen, want goedkoop was dat grapje niet.. Mocht die temperatuursensor niets uithalen, dan ga ik die Lambdasensor toch ook maar vervangen in de hoop dat dat iets uithaalt. Uit laten lezen kan ik wel laten doen, maar heeft dat zin als het MM lampje niet brand?

                    #18454871
                    SvenVenema
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      15 January 2022

                      <p style=”text-align: left;”>90 graden is een prima bedrijfstemperatuur. Maak je daar maar geen zorgen om. 60 km/h in de 5e versnelling is wel erg weinig toeren, dan gaat hij zeker schokken. De sensor die je hebt vervangen is een olie temperatuur sensor, geen koelvloeistof temperatuur sensor. Even voor de duidelijkheid, temperatuursensor is dat voor jou de koelvloeistof of de olie? Ook gewoon laten uitlezen, de boordcomputer slaat ook storingen op waarbij geen lampje gaat branden, zoals aparte waardes bij sensoren.</p>

                      #18455006
                      RobinTs
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 January 2022

                        Op het doosje stond inderdaad olietemperatuursensor, maar volgens de automaterialenhandel moest ik die toch echt hebben.. En hij ziet er ook hetzelfde uit als die ik eruit gedraaid heb. (Zit achterop het inlaatspruitstuk, aan de kant van de dynamo) Maar voor de zekerheid toch maar eens uit laten lezen dan.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.