Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Vandaag even wat meer onderzoek kunnen doen en ik ben erachter gekomen dat de inlaatspruitstukpakking lekt. Remmenreiniger erop gespoten tijdens het draaien en hij ging meteen mooier lopen zonder ploffen. Ik heb weer wat te doen.
Ik snap nog steeds niet dat 2 bougies dubbel vonken ten opzichte van de andere 2. Misschien weer een ander probleem of toch gerelateerd aan de pakking?
Dankjewel voor je reactie! Duidelijk plaatje. Hoe kan het dan dat bij mijn Astra cilinders 1 en 2 het dubbele aantal vonken krijgen in vergelijking met 3 en 4? Ik heb de stroboscooplamp op iedere bougiekabel gehad en dit viel me dus op. De bougies zijn nieuw (ik weet dat nieuwe ook stuk kunnen zijn) en de bougiekabels ook. Ik heb nog kabels gewisseld maar dat gaf geen verschil. Waarom ik in de eerste plaats ging zoeken in het ontstekingscircuit is dat ik ploffen hoor in de uitlaat bij stationair en verhoogd toerental. Direct na het starten loopt de motor mooi regelmatig maar na ongeveer 15 seconden komt het ploffen in de uitlaat. Misschien toch een sensor die verkeerde info krijgt of doorgeeft? Vorig jaar heb ik de egr klep schoongemaakt en sindsdien weinig km gemaakt. De stationairversteller heb ik nog niet schoongemaakt. Dat wordt de volgende klus.
Misschien is het verstandig om de auto uit te laten lezen. Ik vertrouw het motorstoringslampje namelijk niet. Kan het zijn dat die is doorgelust? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Even dit onderwerp oprakelen. Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Astra F met 1.6 SZR motor met dis module. Alleen bij mijn Astra brandt er geen motorstoringslampje. Dus bij cilinder 1 en 2 2x zoveel vonken als bij cilinder 3 en 4. Wat is de oorzaak van het probleem? Dis module stuk? Ik las in de Haynes dat er twee bobines in de module zitten. De ene stuurt 1 en 2 aan en de andere stuurt 3 en 4 aan. Lijkt mij voor de hand liggen dat de module dus stuk is.
Leuk overzichtelijk klusje, bedankt voor de duidelijke foto’s! :good-job:
Zojuist terug van de proefrit. Buitentemperatuur 24 graden en de temperatuurmeter van de motor blijft net rond de 93 graden hangen, echt perfect! Na een stuk snelweg en stadsverkeer heb ik de motor stationair laten draaien. Net voordat de 100 graden werd bereikt sloeg de ventilator aan en koelde de motor keurig terug naar iets onder de 95 graden, waarna de ventilator weer uit werd geschakeld. Ik heb er weer vertrouwen in!
Nog een aanvulling: haal de stekker van het thermocontact en verbind de 2 contactjes op het stekkertje door met een stukje koperdraad. Gaat de ventilator dan wel draaien, dan zit daar het probleem in ieder geval niet!
Ik ben nog niet zo lang eigenaar van een Astra F stationwagen uit 1997 met een x16szr motor maar ik ben de afgelopen dagen ook bezig geweest met de koeling van mijn Astra. Bij mijn Astra liep de temperatuur ook langzaam op, zelfs tijdens het rijden. Om maar niet te spreken van filerijden en stilstaan…
Het kan zijn dat er genoeg doorstroom is voor normaal rijden maar dat de koelcapaciteit tekort schiet bij filerijden en stilstaan. Is er onlangs nog gewerkt aan het koelsysteem? Zo ja, goed ontlucht? Verdachten zijn de thermostaat (gaat misschien niet ver genoeg open) of de radiateur (verstopping). Als er zich rommel ophoopt onderin de radiateur (daar waar het thermocontact voor de ventilator zit), dan wordt de radiateur daar niet warm genoeg om het thermocontact in te schakelen. Voel eens aan de ingaande radiateurslang (bijrijderskant) en voel of er verschil is met de uitgaande slang aan de bestuurderskant. Uiteraard ook voelen aan de onderkant van de radiateur. Die moet goed heet zijn als je temperatuurmeter rond de 100 graden weergeeft.
Ik heb een paar weken geleden sowieso al de distributieriem, spanrol, waterpomp en thermostaat van mijn Astra vervangen, dus die 2 onderdelen kon ik uitsluiten. Hoewel ik wel eens een nieuwe kapotte thermostaat heb gemonteerd…
Bleef bij mij de vraag: is de weergave op het dashboard goed (elektrisch probleem) of is het een mechanisch probleem? De meter vertrouwde ik wel, de sensor (die in het spruitstuk) niet helemaal, dus daar heb ik voor 6 euro een nieuwe in gezet. Vanmorgen dan eindelijk een nieuwe radiateur met nieuw thermocontact erin gezet. Uit de oude originele kwam een hoop rommel en de lamellen vielen er zo af bij aanraken, dus de nieuwe was geen overbodige luxe.
Zometeen ga ik een lange proefrit maken. Enerzijds om te ontluchten en anderzijds om hopelijk van een metertje te genieten dat rond de 95 graden aangeeft. Dat thermocontact hoort overigens in te schakelen bij 100 graden en uit te schakelen bij 95 graden. Er zijn wel verschillende types van deze schakelaar met verschillende in- en uitschakeltemperaturen, dus kijk goed welke je nodig hebt als je deze gaat vervangen.
Succes!
Aanvullingen en correcties van harte welkom! Ben een ervaren sleutelaar maar mijn kennis over de Astra is nog groeiende.
Iemand die het weet?
Gaat deze koppelingsset passen? https://www.besteonderdelen.nl/valeo-1099525.html
Of deze: https://www.besteonderdelen.nl/luk-623686.html
Bij die laatste staat dat er speciaal gereedschap nodig is. Worden daarmee de klemmetjes bedoeld om het geheel door het “luikje” te krijgen? Dat luikje heb ik niet dus de bak moet eraf. Maar past de koppelingsset dan wel?
Passen de sets voor de C16NZ ook op de X16SZR? Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet de info vinden die ik zocht. Alvast bedankt voor de antwoorden!
Het was een leuk ritje van Roosendaal naar Zwolle! Zo leer je meteen de auto wat beter kennen. Wat rijdt dat heerlijk zeg! Hij ligt best strak op de weg, besturing is strak en de vering precies goed. Het schuifdak is wel echt super. Werkt allemaal prima en is hopelijk ook waterdicht. Ook alle knopjes doen nog wat ze moeten doen, van de verwarmde spiegels, elektrische ramen, ventilator op alle standen. Het is een redelijk goede basis, weinig roest. Maar het is niet alleen maar goed nieuws…de wielkasten zijn al eens aangepakt maar er is een klein stukje dat nog gelast moet worden. Dat kan ik gelukkig zelf doen. Verder moet er iets aan de schijfremmen gedaan worden. Het rempedaal gaat best zwaar en ik voel een trilling/schurend iets door het pedaal heen. Waarschijnlijk schijven en blokken vervangen en de klauwen goed gangbaar maken. Verder lekt de stuurbekrachtigingspomp. Zijn daar revisiesetjes voor verkrijgbaar? Of een gereviseerde ruilpomp erop natuurlijk. Motor (X16SZR) komt niet goed op temperatuur, ik vermoed een kapotte thermostaat. Binnenkort ga ik toch de distributie vervangen dus dan pak ik die gelijk mee. Deurrubbers voorzijde zijn ook niet al te best. En een vacuumslangetje is gescheurd. Koppeling pakt wat hobbelig op maar vervangen van de hele koppeling lijkt me ook niet zo’n spannend klusje. Verder nog weinig problemen kunnen ontdekken. Oh ja..kentekenverlichting links werkt niet.
Ik heb al wat zitten speuren waar ik onderdelen kan vinden. De schijven, blokken, distributie, koppeling en thermostaat wil ik natuurlijk nieuw. Daar weet ik wel waar ik moet zijn. Maar de typische Astra onderdelen zoals achterste hoofdsteunen, het vacuumslangetje, deurrubbers en de stuurbekrachtigingspomp zou ik even niet weten. Dus als iemand tips heeft…graag!
Gelukt! Sinds gisteren is dit de mijne:eluk
Hallo Richard, dank je voor je bericht. Ik heb het chassis inmiddels zo goed als klaar. De laatste maanden ben ik bezig geweest met de koets. Die is nu bijna roestvrij. Dan alles schoonmaken van bitumen en andere troep en dan gaat het geheel naar de spuiter! Liefst natuurlijk op een aanhanger getrokken door een mooie Astra station…ik kijk nu al uit naar een vers gespoten koets! Als je het leuk vindt kun je hier kijken wat ik allemaal uitspook:
http://www.hoopvoorschroot.nl/coppermine/thumbnails.php?album=1&page=1
Veel plezier met je Vectra!
-
AuteurBerichten