Rik stelt zich voor

Forumindex Forums Overige Even voorstellen dit ben ik Rik stelt zich voor

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18364891
    Rik R4
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 June 2012

      Hallo Opelfanaten, ik ben Rik uit Zwolle. In mijn vrije tijd mag ik graag aan mijn Renault 4 knutselen. Het is een body off restauratie, dus ik ben er nog wel even zoet mee. Het mag ook wel duidelijk zijn dat de Renault 4 goed kan roesten. Ik heb intussen al heel wat gaten gedicht…

      Mijn autoverleden: opgegroeid met Hyundai Pony sedan, Opel Kadett Caravan, Opel Astra Caravan 1.6, Astra hatchback en een paar Meriva’s. Zelf ben ik begonnen met een Combo B met de 1.7D Isuzu motor. Toen kwam er een Volvo 164, gevolgd door de gele Renault 4 die ik nu aan het restaureren ben. Tijdens de restauratie heb ik verschillende R4 gehad en weer verkocht. Ook nog een paar Volkswagen LT’s gehad, als camper en als bedrijfsbus. Hier heb ik ook flink aan gesleuteld (motorwissels, veeeel laswerk en totale remsysteem vernieuwd inclusief leidingen, slangen remdrukverdelers enz.)

      Nu hebben we behoefte aan een relatief zuinige auto met veel plek, onder de 1051 kilo (i.v.m. wegenbelasting), eenvoudige en betrouwbare techniek, zonder bijrijdersairbag (dochtertje met wagenziekte), hoofdsteunen achter en met een trekhaak (voor onze Rapido klapcaravan en een polyester zeilbootje). Ik kom dan uit op een Astra F Caravan met een 8-klepper 1.4 of 1.6 motor. :happy02:

      Ik ben dus wat aan het rondkijken op de gebruikelijke sites. Iemand misschien nog tips waar te kijken (of heb je er zelf één die je wilt verkopen)? En waar op te letten? Ik weet dat ik op roest rondom de wielkasten en tankdop moet kijken. Nog meer plekken die roestgevoelig zijn? Ik heb al genoeg roest aan m’n viertje zitten dus wil liever weinig tot geen roest. Maar ja wie niet hè? B-)

      Ik kom best vaak Astra’s tegen zonder hoofdsteunen achter. Is er dan wel een voorbereiding in de achterbank aan wezig?

      Tijdens mijn zoektocht om informatie te vergaren kwam ik een heel interessant filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=InMPNkjstRs) tegen over het wisselen van de koppeling zonder de bak eraf te halen. Echt super bedacht!

      #18364918
      Richard_v6t
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 March 2019

        Welkom op het forum! Wat een mooie historie aan auto’s. Hoe ver ben je met de restauratie van de Renault?

        Veel succes met de aanschaf van een mooie Astra station! Ik heb net een Vectra station gekocht en ben ook erg benieuwd naar hoe deze gaat bevallen.

        #18365007
        Rik R4
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 June 2012

          Hallo Richard, dank je voor je bericht. Ik heb het chassis inmiddels zo goed als klaar. De laatste maanden ben ik bezig geweest met de koets. Die is nu bijna roestvrij. Dan alles schoonmaken van bitumen en andere troep en dan gaat het geheel naar de spuiter! Liefst natuurlijk op een aanhanger getrokken door een mooie Astra station…ik kijk nu al uit naar een vers gespoten koets! Als je het leuk vindt kun je hier kijken wat ik allemaal uitspook:

          http://www.hoopvoorschroot.nl/coppermine/thumbnails.php?album=1&page=1

          Veel plezier met je Vectra!

          #18365224
          Rik R4
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 June 2012

            Gelukt! Sinds gisteren is dit de mijne:20190401_115502eluk

            20190401_115513

            #18365226
            Rik R4
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 June 2012

              Het was een leuk ritje van Roosendaal naar Zwolle! Zo leer je meteen de auto wat beter kennen. Wat rijdt dat heerlijk zeg! Hij ligt best strak op de weg, besturing is strak en de vering precies goed. Het schuifdak is wel echt super. Werkt allemaal prima en is hopelijk ook waterdicht. Ook alle knopjes doen nog wat ze moeten doen, van de verwarmde spiegels, elektrische ramen, ventilator op alle standen. Het is een redelijk goede basis, weinig roest. Maar het is niet alleen maar goed nieuws…de wielkasten zijn al eens aangepakt maar er is een klein stukje dat nog gelast moet worden. Dat kan ik gelukkig zelf doen. Verder moet er iets aan de schijfremmen gedaan worden. Het rempedaal gaat best zwaar en ik voel een trilling/schurend iets door het pedaal heen. Waarschijnlijk schijven en blokken vervangen en de klauwen goed gangbaar maken. Verder lekt de stuurbekrachtigingspomp. Zijn daar revisiesetjes voor verkrijgbaar? Of een gereviseerde ruilpomp erop natuurlijk. Motor (X16SZR) komt niet goed op temperatuur, ik vermoed een kapotte thermostaat. Binnenkort ga ik toch de distributie vervangen dus dan pak ik die gelijk mee. Deurrubbers voorzijde zijn ook niet al te best. En een vacuumslangetje is gescheurd. Koppeling pakt wat hobbelig op maar vervangen van de hele koppeling lijkt me ook niet zo’n spannend klusje. Verder nog weinig problemen kunnen ontdekken. Oh ja..kentekenverlichting links werkt niet.

              Ik heb al wat zitten speuren waar ik onderdelen kan vinden. De schijven, blokken, distributie, koppeling en thermostaat wil ik natuurlijk nieuw. Daar weet ik wel waar ik moet zijn. Maar de typische Astra onderdelen zoals achterste hoofdsteunen, het vacuumslangetje, deurrubbers en de stuurbekrachtigingspomp zou ik even niet weten. Dus als iemand tips heeft…graag!

              #18365248
              Richard_v6t
              Deelnemer
                Lid sinds:
                17 March 2019

                Je hebt zo te lezen nog genoeg te doen aan de Astra. Als de basis goed is dan vormt dat een leuk project! Samen met de Renault heb je nog genoeg te doen, denk ik zo. Leuk!

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.