Mark2

Aangemaakte reacties

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Hallo allemaal. Nieuw hier. Vraagje. #18340158
    Mark2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 March 2017

      Ja.

      Kleine update.

      Foutcode P0355 – de krukas sensor geeft geen signaal.
      Vervangen, dus. Hopen dat het daar voorlopig bij blijft.

      Info:

      Bijna alle huidige motoren maken gebruik van twee sensoren. Zowel diesel als benzinemotoren gebruiken hetzelfde systeem.

      Ten eerste is er de toerentalsensor. Deze sensor is ten opzichte van een signaalbaan ergens op de krukas geplaatst. Deze sensoren zijn meetsal inductief van aard en geven dus een wisselspanning af waarvan de frequentie overeen komt met het aantal tanden dat aan de sensor passeert. Meestal zijn dat een stuk of 60 per omwenteling. Op een bepaalde plaats in deze tandkrans. ontbreekt een tand of staat een iets bredere tand. Dat geeft dan per omwenteling een specifiek afwijkend signaal wanneer deze tand passeert. Op dat signaal baseert de stuureenheid zich om te weten waar het bovenste dode punt van meestal de eerste cilinder zich bevind. Van daaruit berekent de eenheid per signaal van de wisselspanning van de inductieve sensor, de stand van alle zuigers (zoals eerder aangegeven) 60 tanden per krukasomwenteling).

      Nu is er nog een volgend probleem. Cilinder 1 komt twee keer per arbeidscyclus in zijn bovenste dode punt en daar kan deze krukassensor geen onderscheid in maken.
      Dus gebruiken we naast de krukassensor nog een nokkenassensor. Deze geeft uitsluitsel of we nu in het bovenste dode punt zitten aan het begin van de arbeidsslag van de eerste of vierde cylinder. Met andere woorden als we deze twee sensoren met elkaar combineren, kunnen we exact elk punt in de cyclus van elke cylinder terugvinden.

      Bij het starten worden beide signalen ook met elkaar vergeleken . En er moet coherentie zijn tussen beide signalen. Als de krukas met andere waarden draait dan de nokkenas, of zelfs als er de minste afwijking tussen beiden is, dan spreken we van een synchronisatiefout. Dan start de motor niet om eventuele verdere schade aan de motor te voorkomen. Het zou kunnen duiden op een gebroken of versprongen distributie.

      In reactie op: Hallo allemaal. Nieuw hier. Vraagje. #18340098
      Mark2
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 March 2017

        Oh ja.

        Info.

        De auto is een Tigra TwinTop, bouwjaar 2004.
        171000 kilometertjes op de teller.

        Klepdeksel en ketting zijn allebei vervangen in 2014, bij kilometerstand 156000.
        Laatste service was een oliebeurtje. Dat is 5000 kilometer geleden. Er is toen 4 liter 5W30 ingegaan.

        Juist vanwege de redelijk nieuwe ketting lijkt het me raar dat er iets mee zou kunnen zijn. de motor lijkt goed onderhouden, en zweet ook niet.
        Maar natuurlijk ook om geen hoge kosten te krijgen, hoop ik natuurlijk op iets kleins.

        Morgen heb ik een afspraak om de foutmelding uit te laten lezen, maar een second opinion stel ik erg op prijs. :)

        Wie helpt? Dank!

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)