Hallo allemaal. Nieuw hier. Vraagje.

Forumindex Forums Modellen Tigra Hallo allemaal. Nieuw hier. Vraagje.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18340096
    Mark2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 March 2017

      Hallo allemaal,

      Zoals je kunt zien heet ik Mark. Ik woon in Groningen.

      Sinds anderhalve week ben ik in het bezit van een schitterende nieuwe gebruikte Tigra. Prachtige auto. Ik maak me wel een beetje zorgen over het ding.
      Op dit forum, en ergens anders, lees je veel berichten over problemen met de distributieketting. En over hoe dat aardig uit de klauwen kan lopen.

      Ik ben bang dat de mijne ook aan de beurt is. Of dat ook zo is, zou ik graag willen weten. Volgens mij ratelt ‘ie behoorlijk.

      Sinds dit weekend heb ik ook een af- en aan brandende service waarschuwing. Het lampje van de motor met de moersleutel brandt de helft van de tijd als ik rij. In stilstand, met de sleutel in het contact op stand twee knippert deze. Maar niet voortdurend. Een seconde of vijf, ofzo.

      Ik heb de rem- en gaspedaal truuk gedaan, maar ik krijg daarmee geen foutcodes te zien. Dat vind ik vreemd.
      Kan het één met het ander te maken hebben, misschien? Wie zou er eens naar mijn motor willen luisteren om me voorlopig advies te geven?

      Hier is een filmpje van de motor bij een koude start:
      https://youtu.be/jHXxoZKbttM
      Er hier een filmpje met een stationaire warme motor:
      https://youtu.be/aC475GBjEog

      Beide filmpjes zijn dicht op de motor gemaakt en kunnen dus wat luid klinken. Maar een kenner haalt er vast iets uit.

      #18340098
      Mark2
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 March 2017

        Oh ja.

        Info.

        De auto is een Tigra TwinTop, bouwjaar 2004.
        171000 kilometertjes op de teller.

        Klepdeksel en ketting zijn allebei vervangen in 2014, bij kilometerstand 156000.
        Laatste service was een oliebeurtje. Dat is 5000 kilometer geleden. Er is toen 4 liter 5W30 ingegaan.

        Juist vanwege de redelijk nieuwe ketting lijkt het me raar dat er iets mee zou kunnen zijn. de motor lijkt goed onderhouden, en zweet ook niet.
        Maar natuurlijk ook om geen hoge kosten te krijgen, hoop ik natuurlijk op iets kleins.

        Morgen heb ik een afspraak om de foutmelding uit te laten lezen, maar een second opinion stel ik erg op prijs. :)

        Wie helpt? Dank!

        #18340158
        Mark2
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 March 2017

          Ja.

          Kleine update.

          Foutcode P0355 – de krukas sensor geeft geen signaal.
          Vervangen, dus. Hopen dat het daar voorlopig bij blijft.

          Info:

          Bijna alle huidige motoren maken gebruik van twee sensoren. Zowel diesel als benzinemotoren gebruiken hetzelfde systeem.

          Ten eerste is er de toerentalsensor. Deze sensor is ten opzichte van een signaalbaan ergens op de krukas geplaatst. Deze sensoren zijn meetsal inductief van aard en geven dus een wisselspanning af waarvan de frequentie overeen komt met het aantal tanden dat aan de sensor passeert. Meestal zijn dat een stuk of 60 per omwenteling. Op een bepaalde plaats in deze tandkrans. ontbreekt een tand of staat een iets bredere tand. Dat geeft dan per omwenteling een specifiek afwijkend signaal wanneer deze tand passeert. Op dat signaal baseert de stuureenheid zich om te weten waar het bovenste dode punt van meestal de eerste cilinder zich bevind. Van daaruit berekent de eenheid per signaal van de wisselspanning van de inductieve sensor, de stand van alle zuigers (zoals eerder aangegeven) 60 tanden per krukasomwenteling).

          Nu is er nog een volgend probleem. Cilinder 1 komt twee keer per arbeidscyclus in zijn bovenste dode punt en daar kan deze krukassensor geen onderscheid in maken.
          Dus gebruiken we naast de krukassensor nog een nokkenassensor. Deze geeft uitsluitsel of we nu in het bovenste dode punt zitten aan het begin van de arbeidsslag van de eerste of vierde cylinder. Met andere woorden als we deze twee sensoren met elkaar combineren, kunnen we exact elk punt in de cyclus van elke cylinder terugvinden.

          Bij het starten worden beide signalen ook met elkaar vergeleken . En er moet coherentie zijn tussen beide signalen. Als de krukas met andere waarden draait dan de nokkenas, of zelfs als er de minste afwijking tussen beiden is, dan spreken we van een synchronisatiefout. Dan start de motor niet om eventuele verdere schade aan de motor te voorkomen. Het zou kunnen duiden op een gebroken of versprongen distributie.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.