Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@Manta Cabrio wrote:
Ik wil mijn manta b1 uit 1979 graag in de originele staat weer opbouwen. Ik kan uit de diverse tabellen op internet niet goed opmaken hoe ik dat op mijn type-plaatje kan zien. Wie kan helpen te bepalen als welke uitvoering mijn manta destijds van de band rolde. En eventueel met welke stof/ interieur.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
Helemaal rechtsonder staat 151 in het vakje
Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
Weer even verder gegaan met de vijfbak doorvoer. Het gat in de tunnel op maat gemaakt en het vijfbak stuk klaar gemaakt. Even passen of alles klopt en dan klaarmaken voor het lassen.
Vanavond de draad maar weer eens opgepakt. Soms heb je je eigen planning niet in de hand:x
De tunnelbak is aan de beurt. Er is ooit achteraf een vijfbak in gebouwd maar de aanpassing aan de tunnel is niet zo mooi gedaan. Ik heb gelukkig een 5bak tunneldeel liggen dus dat moet er in.
Hier de oude situatie. Ik had het al een beetje los gepeutert voordat ik de foto nam.
De amateuristische 5bak aanpassing is verwijderd. Volgens mij is dit origineel een automaat geweest. Weet iemand dit?
Ik ben begonnen met het losboren van de puntlassen.
Vandaag de relais nagekeken (2 dezelfde tegen elkaar uitgewisseld) maar daarmee was het probleem niet verholpen.
Dan maar eens alle kabels en stekkers nalopen.
Uiteindelijk was ik onder de auto beland en kwam bij de startmotor uit. De mantel van de +kabel naar de startmotor was beschadigd en maakte kortsluiting met de startmotor zelf. Niet constant maar wanneer er beweging in de motor zat (optrekken, remmen etc.)
Mantel gerepareerd en even proefrijden….. het heeft zich niet meer voorgedaan. Ik ga ervan uit dat het nu verholpen is.Thanks voor het meedenken.
Ik ben ook aan het kijken naar een conversie van mijn standaard jaren ’80 dakraam naar een modernere variant.
De Calibra-optie kwam ik tegen bij het forum van OMOC. Ik weet niet of je toegang krijgt zonder lidmaatschap. Laat anders maar ff weten dan knip en plak ik de pagina ;)Je ziet op e-bay ook veel Astra open daken in de aanbieding. Ik weet alleen niet of deze zullen passen ivm de afmetingen van het binnenframe. Misschien heeft iemand ervaring hierin?
Ik zit zelf ook te denken aan een defect relais onder de motorkap. Een van de 2 paarse relais stuurt de ECU en wat sensoren aan. Mogelijk dat deze niet goed meer functioneert (los contact?)
Vandaag de brandstoftank er weer onderuit gehad. Nu heb ik de pomp + brandstofdrukregelaar vervangen.
De auto loopt weer. Hij start nog steeds niet direct zoals ik dat wil maar misschien moet ik dat voorlopig maar gewoon accepteren , hij rijdt in ieder geval en dat doet ie goed.
Nu moet ik voor de vakantie nog even de uitlaat vernieuwen, zag bij de werkzaamheden onder de auto dat de koppeling van midden- naar einddemper helemaal weggeroest zijn.Ik ben de laatste paar dagen druk geweest met onze Zafira.
Dus weinig vorderingen bij de Manta.
@black magic: ik ben wel benieuwd naar de foto. Er zat inderdaad een aanhanger bij destijds maar die gebruik ik niet en ik heb er geen ruimte voor.Ongoing story:
Gisteren de brandstofdrukregelaar in de tank vervangen (wat een karwei). Nu komt het volgende:
Wanneer ik de auto wil starten doet hij het heel even maar na een paar seconden zakt het stationair toerental en begint de auto te bokken.
Uiteindelijk slaat hij af.
Soms kan ik hem aan de praat houden door met het gaspedaal te spelen (vaak kort gas geven en hoog in de toeren houden) maar uiteindelijk wanneer ik het gas loslaat weer hetzelfde probleem.
De brandstofpomp loopt maar lijkt er na een paar seconden mee op te houden waardoor de motor dus uiteindelijk stilvalt.
Wanneer ik de motor lang genoeg aan de praat weet te houden en hij kan overschakelen op LPG loopt hij weer als een zonnetje.
Wat kan nu het euvel zijn?
Help, ik wordt langzamerhand een beetje gek!Toegift:
Zojuist nog even de brandstofdruk getest door op het ventieltje op de brandstof rail te drukken:
Bij starten is het volle druk. Zodra de auto afslaat is er helemaal niets meer.
Ik hoor ook een geluid alsof iets van hoe toeren aan het teruglopen is. Ik denk dat dit de brandstofpomp is.Ik heb de Zafira een dag en nacht stil laten staan. De brandstofdruk is bedroevend dus ik denk dat de brandstofdrukregelaar kapot is.
Iemand enig idee of het een lastig karwei is om de brandstoftank onder de zafira uit te halen? En zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij het (de)monteren van de tank en de brandstofpomp?Ik hoop dat het dit is, dat scheelt een hoop ergernis straks.
Hoi wim-v6,
Thanks voor de uitleg. Ik neem aan dat de Zafira A met dezelfde motor ook deze pomp heeft. Er zit namelijk geen brandstofdrukregelaar in de motor-ruimte.
Ik heb de druk echter wel getest voordat ik de auto start (ventiel onder zwarte dopje ingedrukt) en er kwam brandstof uit.
Nu zou ik denken dat ik geen kapotte brandstofdrukregelaar heb maar ik heb wel beeld bij je uitleg.
Weet jij of deze makkelijk te vervangen is of moet je de hele auto uit elkaar halen?Patrick
Hoi,
Ik kan mededelen dat het reinigen van het gasklephuis en de opgeboorde carterventilatieopening niet hebben geholpen.
Zo langzaamaan begin ik te denken dat er toch een verband is met de LPGinstallatie maar wat?Wordt vervolgd…..hoop ik.
Ik heb zojuist de temperatuur sensor vervangen maar het slechte starten is daardoor niet weg… zucht.
Komend weekend het gas klephuis reinigen en opboren carterventilatie. Wie weet.Met interesse volg ik deze topic.
Ik heb precies hetzelfde met mijn z18xe in een Zafira (2003). Ben al geruime tijd bezig met het zoeken van de oorzaak maar nog niets heeft geholpen.
De benzinedruk is OK. Brandstoffilter, bougies, bobines, krukassensor, nokkenassensor en LMM zijn allemaal al vervangen.
Recent heb ik mijn ECU weggebracht voor eventuele reparatie, er was wel iets anders niet goed (los contact) maar het slecht-starten-euvel is niet verholpen.
Nu las ik op een duits forum dat het aan de temperatuursensor kan liggen. Mijn redenatie: ik krijg een normale uitlezing van de temperatuur op het dashboard dus die kan eigenlijk niet stuk zijn. Daarnaast verklaart dit denk ik niet dat de auto na de eerste keer slecht starten, uitzetten en daarna weer starten en direct aanslaat.Ik weet het zo langzamerhand niet meer dus ik volg de ontwikkelingen in dit topic met spanning.
Suc6
Ja Ed, we pakken de draad weer op. Manta’s moeten rijden
Ik kan er helaas niet elke dag aan werken en soms ook maar heel kort maar elke keer is weer een stukje verder in het proces.Nog wat bitumen weggehaald om te kunnen zien hoe ver de lappendeken van plaatwerk zich uitstrekt.
Binnenkort eerst het “overtollige” plaatwerk weghalen en dan een mooi geheel, uit een stuk van maken.Hier zijn twee foto’s van de Cabrio zoals hij was enige tijd geleden.
De spatbordverbreding is een set van Lexmaul.
Ik zal binnenkort nog enkele foto’s plaatsen van de ombouw naar Cabrio. Dit heb ik niet zelf gedaan maar is door de vorige eigenaar in opdracht uitgevoerd door NEN-tuning.
De lappendeken boven over de chassisbalk aan de bestuurderskant
Hier heb ik al een “lapje” verwijderd. Als je goed kijkt zie je dat het reparatiestuk links van de chassisbalk verkeerd gemonteerd is. Het plaatwerk van de bodem gaat niet over de balk heen maar eronder. Op zich is dit stuk goed en zit het goed vast. Ik weet niet of ik dit helemaal opnieuw ga maken aangezien de auto nooit meer origineel zal worden. Het belangrijkste is dat het allemaal goed vast zit.
Weer een stukje van de lappendeken verwijderd.Ik denk dat een verstelbare panhardstang je niet gaat helpen met de uitlaat.
Een verstelbare panhardstang zorgt ervoor dat je de as weer recht onder de auto krijgt nadat deze is verlaagd.
De originele panhardstang drukt je achteras namelijk naar een van de zijkanten wanneer je je manta verlaagd. Daarom heb je dus een kortere stang nodig om die verschijnsel op te heffen.
De uitlaat zal nog steeds tegen je stang aankomen. Misschien dat je met buigen van de uitlaat wat meer kunt bereiken.Ik heb de auto vandaag uitgelezen met OPCOM.
P0170 – Arm mengsel
(02) – AanwezigP1130 – Schak. O2 sensor 1, timingfout
(08) – AanwezigDe fouten heb ik gereset en daarna de auto weer gestart. Starten gaat nog steeds moeilijk maar de foutcodes blijven weg.
Dopje gevonden! En er komt benzine uit. Daarna proberen te starten en dat gaat weer moeizaam. Wanneer hij is aangeslagen en ik zet hem af en start hem daarna direct weer, slaat hij direct aan. Dus kort na het afzetten is er geen startprobleem.
Suggesties?
Kan ik die krukassensor testen?Haasje17, thx voor de snelle reactie. Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoeld met indrukken van het ventiel. Moet ik het dan uitbouwen?
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Zafira met dezelfde motor en ben wel benieuwd of het nu daadwerkelijk de benzinedrukregelaar is geweest.
En zo ja, waar zit die ergens want dan zal ik hem eens vervangen.Ik word erg enthousiast over de OP-COM. Ik heb een Astra H station (12-2004). Stuurwielbediening en mistlampen zijn bij mij door de vorige eigenaar achteraf geinstalleerd maar niet geactiveerd.
Kan ik die met de OP-COM programmeren of moet ik daarvoor toch naar de VOD?11 juni 2007 om 14:56 In reactie op: Alles op een rij: Ombouwen 2,2E motor in Manta / Ascona / …e #17309664Hoi,
Ik zie op de foto dat het thermostaathuis van de 2.0 E is doorgestreept.
Ik heb een kale 2.2 kop (incl. kleppen, nokkenas etc). Moet ik nu op zoek naar een thermostaathuis van een 2.2? Zijn er alternatieven van andere typen van Opel die ook passen? -
AuteurBerichten