Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Oke even resume:
EGR klep kan dus afgesloten worden, zonder last van storings-lampje ?
Vermoedelijk probleem van olie-verbruik kan dus goed in het onderblok (olieschraapveren ”vast” /dicht geroet) zitten ?Kijk, een blok met 85dkm lijkt mij zonde om niet verder te gebruiken. En de schraapveren zouden toch ook weer los moeten komen, met alle middeltjes die er tegenwoordig zijn (Forte of Tunap)
Ik denk dat we voor de gereviseerde danwel gerepareerde kop moeten gaan, icm afsluiten EGR en het onderblok een nachtje laten weken met Forte o.i.d. Dan moeten we toch weer een heel eind moeten komen.
Je bedoelt dat, wanneer de EGR klep niet meer kan functioneren, de auto in ”noodloop” gaat, en dus het storingslampje aan gaat ?
Deze kan niet software-matig dicht gezet worden ? Ik hoopte eigenlijk dat wanneer we de EGR konden afsluiten, de ”verbranding” schoner kunnen krijgen. Juist omdat de motor olie verbruikt, icm het retour van uitlaatgassen, het zo’n smeerboeltje is.
Ik vrees namelijk dat hier ook nog wel een stukje van het euvel ligt, vanwege het geringe gebruik van de auto. De motor krijgt de kans niet om zich eigen goed schoon te branden, dus als we de motor een handje kunnen helpen… Doen we dat.
Dank jullie Heren voor de bijdrage alvast.
De EGR klep dicht zetten zou geen extra bijdrage opleveren ? Of ”preventief stukje onderhoud” zeg maar om het boeltje schoner te houden ?
Dank u!
Komt een nieuwe voor in de plaats. Net als de multi ribriem + geleide rol, diverse pakkingen, o-ring rubbertjes van de injectoren, 4 X gereinigde injectoren etc etc….
Nog ff een paar vragen:
Wat gebeurt m.b.t het mm lampje als ik:
Of de pakking van het gasklephuis-bevestiging-beugel dichtmaak?
Of de cil.kop ontluchtings-slang in een catch-can maak en de aansluiting op de aanzuigbuis afkoppel? (zodat er alleen ”verse” lucht aangezogen wordt)
Ik heb namelijk al de EGR een keertje geprobeerd dicht te maken via de ”dichte” pakking van een meriva (als ik het goed heb) maar dat ging niet goed, mmlampje aan en merkbaar verslechterde prestaties. (zover tie dat levert)
Maar ik kan om de half jaar het hele spulletje schoonmaken omdat tie fockin egr het inlaat traject vernaggelt/vervuild van binnen. En dat lijkt me minder, aangezien er zat vacuum slangetjes op/aanzitten
Ook loopt tie bijzonder hikkerig/stoterig stationair, met koude motor zelf bizar slecht lijkt wel of tie op 2 cilinder loopt. Als tie opwarmt is het al een stuk beter maar toch hoor je dat tie niet netjes ”rond” loopt snap je?
Vandaar dat ik ook de injectoren wil reinigen….. Of zou het de gasklep-positie sensor zijn?
Ik heb inmiddels een startmotor geregeld.
Ik ga morgen de kabels op de startmotor opschuren/roest/corrosie vrij maken, en dan meteen een 5/6mm dikke extra kabel erop aansluiten zodat als tie het weer niet via het contact wil aanslaan rechtstreeks op de accu kan proberen.
Ik denk namelijk zelf dat het conctact blok o.i.d niet helemaal jofel is.
Origineel gepost door bbg_gendt
Volgens mij snapt niemand het alleen GSE.V-Power is 97 RON ( NL )en bevat dopes die je mischien een beetje helpen in je motor. Het reinigt zeggen ze, dus zou je mischien iets merken in de praktijk. Maar dan nog zul je het wel 10 x achter elkaar moeten tanken.
Al met al, is het allemaal onzin, omdat moderne motoren allemaal injectie zijn, en precies de juiste hoeveelheid zuurstof/lucht tot ontploffing gebracht wordt. Gewoon normale benzine tanken dus.
Helpt het nou wel of niet? Je spreekt jezelf in 2 alinea’s tegen.
En of ik het nou 10 X achter elkaar moet tanken of niet, het werkt/helpt wel dus.
Hahaha, oke ik zal niet twijfelen aan je kunnen en doen.
Maar in principe zeg jij:
Als het blok in slechte staat is, zou de Vpower KUNNEN helpen. Die mening deel ik half/half, dat zou betekenen dat ik 2 slechte vw blokken heb in beide auto’s en 1 slechte Impreza motor?
Dan lopen ze alle 3 nog verdomd goed voor een slecht blok!
Dat je papieren hebt voor automonteur, is leuk. Maar dan zal je zelf ook weten dat de echte hobby’isten in de regel genomen meer verstand van motoren hebben als jongens bij de dealers/garage’s.
Wat betreft de Tigra.
Ik zou je graag een keertje willen vragen om langs te komen. Dan zorg ik dat de tigra bijna leeg is op vpower, en ga daarna op normale 95 rijden.
Kijk, dat het blok ”versleten” is lijkt me duidelijk vanwege het ernstig vervuild inlaattraject (hogere carterdruk, olie blazen) in het gasklephuis en delen.
Maar dan nog:Als ik er dan Vpower inkieper, en hij rijdt beter dan werkt het toch of niet??
@ GSE, :angel
Kijk, als jijn ou zo goed alles weet (schijnbaar) waarom werk jij dan niet bij Ferrari, NASA, Shell, etc etc… :P
Je loopt alleen maar af te geven op V-power, je zoekt zelfs testen op die het tegendeel moeten bewijzen.;)
Terwijl al meerdere leden hier zeggen (en dus WEL bewijzen) dat hun (en de mijne) BETER lopen op v-power. :kewlpics
Enne minimale contact tussen benzine en olie? waardoor wordt olie dan zo mega dun als je er te lang mee blijft rijden en gaat het stinken naar benzine? :sleeping
Of ben je soms ook van mening sinds dat de eerste motor-olieen ontwikkeld zijn er ook geen verdere aanpassingen aan gedaan zijn en alleen naamswijziging?
Lambda meet het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen, en aan de hand daarvan regelt de computer (mede) de brandstof-hoeveelheid.
Als ik het zo goed zeg tenminste… Best wel belangrijk dus, en belangrijker, deze geeft niet altijd het mm lampje.
Kost rond de 50 tientjes, immitatie.Ik zou een woensdag je auto brengen met het verzoek de lambda door te meten met koude motor en warme motor.
echter zou ik er ook op staan, om zolang er geen vooruit gang is NIKS te betalen.
Lamda sensor laten meten op welke waarde’s die afgeeft. Egr klep kan het ook nog zijn, ik weet alleen niet of deze af te doppen is bij jouw. Dat zul je even moeten navragen/lezen.
waar kom je vandaan, anders wil ik je best helpen met het eventueel afdoppen en/of vervangen lambda-sensor.
Oke, dus jullie zeggen dat het tussen me oren zit? :sleeping
het is zelfs zo erg dat het per tankbeurt verschilt, gooi je er ”normale” 95 in, traag -> tank leeg v-power, beter.
het olieverbruik, zoals ik al zei moet ik nog meten. Nogmaals, ik ben het met jullie helemaal eens maar het valt gewoon op dat het bij deze tigra echt gewoon een wereld van verschil is.
Dus er moet wat in de prut zitten wat toch helpt…..:angel
Wat kost zo’n sensor voor de X16XE, deze zal je wel bij de dealer moeten halen??
Wellicht heeft de motorconditie er ook mee te maken. Om het als een lulkoek verhaal af te doen klopt niet, immers ik heb hier een Tigra staan die het tegenbewijs levert. Met normale 95 niet vooruit te branden, en V-power merkbaar beter. Ik durf zelfs te beweren dat het olieverbruik omlaag aan t gaan is. Maar dat zou ik aan t einde van deze maand moeten meten voor de zekerheid..
Ook het turbo verhaal is WAARHEID, ik heb hier namelijk ook een Impreza staan en zelf de heren van Top Gear (dacht ik) hebben het getest met jawel een Impreza. Resultaat, TOT 25 pk meer met V-power maar wederom het prijs/prestatie gehalte is ver te zoeken.
Het enigste wat ik echt zeker weet (in mijn geval) is dat beide auto’s MEER verbruiken met V-power dan normale 95. Zelfs verbijsterend mee, maar dat komt voornamelijk door het ”trappen” denk ik.
Jij bent wel erg negatief. Nee met mijn auto’s merk ik idd helemaal niks qua prestatie’s. Behalve de draaikolk versneller in me tank.
MAAR, m’n vriendin heeft een Tigra 1.6 waar zeer zeker verschil in zit met name het onderin trekken en de algehele trekkracht is vele maler beter als dan normale 95.
Voor de 1 is het een fabeltje, voor sommige niet. 1 ding is zeker, hij verbruikt meer.
Misschien denk ik mega in de verkeerde richting:
Wat gebeurt als je een C16XE inlaat spruitstuk op de X16XE zet? Ik doel dan op het injector gebeuren.
En is het mogelijk om de EGR zo te omzeilen? nee toch?
Die oranje is zeker vet!!
Meestal is een 15minuten de accupolen los al voldoende, echter als het verbruik explosief is gestegen kan het geen kwaad om em uit te laten lezen….welicht een verkeerd werkende lambda….geen zwarte rook? of zwarte vlekjes achterop je bumpert?
Sommige auto’s gaan idd meer verbruiken als er een open filter op zit, misschien kan je proberen je comp. te resetten zodat deze op de nieuwe waardes kan reageren.(als dat al helpt….)
Maar misschien ligt het aan je rechtervoet omdat je het aanzuiggeluid toch wel onbewust gaaf vind. :hmmz
Dat lampje gaat niet uit! Sterker nog, hij zal er alleen maar kutter van gaan rijden.
Enigste goeie oplossing is, alles reinigen; gasklephuis, inlaatspruitstuk en dan weer een goede egr eraan hangen. Dan zal deze weer als een zonnetje rijden.
Als je he gasklephuis eraf haalt doe gelijk je koelvloeistof verversen. Werkt zoveel makkelijker en check je stotionair regelaar.
Oke plaatje erop en tadaaa……lampje aan :cry, nu 2de egr eraan hangen??:hmmz
Dus is dit nou wel oke voor x16xe motor of niet? Ben namelijk net bij de dealer geweest voor dit plaatje en hun zeggen van niet, software moet aangepast worden en blabla…Ik had een oude type EGR??
Tigra 1.6 16v, uit 95? Wel of niet egr afdoppen zonder problemen, met een meriva z16se plaatje??
Mvg,
manuel.
-
AuteurBerichten