C16XE, x16xe(l)

Forumindex Forums Techniek Ecotec C16XE, x16xe(l)

  • Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206219
    Astraaa
    Bijdrager
    • Topics 31
    • Reacties 108
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Wie kan mij meer vertellen…

    In de corsa en tigra zit een c16xe. Deze motoren zijn weinig te krijgen.

    Nu de vraag. Wie weet of het onderblok van bv een x16xe of xel hetzelfde is als een c16xe.

    Kan in een corsa b anders bv een x16xel zonder problemen worden gemonteerd?

    Wat zijn eventuele andere opties?

    Ik dacht ook nog aan een 1.4 16v. Deze lijkt mij zowiezo zonder problemen te passen.

    Ik zie ze zowat dagelijks voorbij komen, maar vroeg me toch eens af wat de mogelijkheden zijn. :thumbup

    #17357612
    JeRoN
    • Topics 3
    • Reacties 85
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Volgens mij zijn de onderblokken van c16xe, x16xe en x16xel
    allemaal gelijk.
    De c16xe heeft alleen in de B GSi gezeten nooit in een tigra.

    Een complete x16xel moet ook passen in een corsa.

    #17357613
    emilio3333
    Bijdrager
    • Topics 3
    • Reacties 19
    Lid sinds:
    21 May 2006

    Kijk even op pagina 2 van dit subforum. Staat precies dezelfde vraag..;)

    #17357614
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4306
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Onderblokken zijn gelijk, koppen ook.
    Alleen ECU en nokkenassen verschillen.

    Oftewel de kale blokken zijn gelijk, alleen heeft de C16XE geen EGR en een plastic onderste inlaatspruitstuk, maar dat maakt niet uit.

    Als je een C16Xe wil vervangen door een X16XE(L), dan zou ik de kabelboom, ecu, aanbouwdelen en sensoren etc van de C gebruiken en alleen komplete motorblok overzetten.

    #17357615
    axel
    Bijdrager
    • Topics 1
    • Reacties 461
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Schijnt dat de kop van de C1.6XE iets grotere inlaatpoortenof kleppen heeft dan de X1.6XE(L). Er zat een iets wildere inlaat nokas in, dit staat mij nog vaag bij

    #17357616
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4306
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Je zou gelijk daarin kunnen hebben Axel :hmmz

    Daarom willen de Engelsen op een X16XE’s altijd C16XE koppen bouwen denk ik :P

    #17357617
    sjoerdie
    Bijdrager
    • Topics 30
    • Reacties 2138
    Lid sinds:
    19 September 2005

    hmmmmm,

    wa is dan beter om te doen,

    ik heb een B gekocht C16XE met kapotte distributieriem,

    heb al een kop gehaald van een x16xel.

    ik zet wel de nokkenassen van de c16xe erin, maar is de grootte van de kleppen werkeljk anders??

    en hoe dicht ik de egr van de x16xel kop af?

    #17357618
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4306
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Kleppen zijn hetzelfde, de inlaatpoorten kunnen iets afwijken, maar dit zou je nu moeten kunnen opmeten ;)

    Afdoppen EGR:
    zoekfunctie gebruiken
    maar je neemt de originele pakking.
    je maakt een plaatje van staal 5mm dik of zo
    je maakt er 1 gat in en dat is het gat wat overeenkomt met de zuiger van de egrklep.
    Daarna pakking monteren plaatje ertussen en egr weer erop, dat laatste hoeft niet bij C16XE :P
    Zit die stekker / kabel eigenlijk wel in de kabelboom dan :hmmz

    #17357619
    sjoerdie
    Bijdrager
    • Topics 30
    • Reacties 2138
    Lid sinds:
    19 September 2005

    als de stekker er niet zit…..hoef ik em dan ook niet af te doppen?

    ja rare vraag, maar heb altijd A gereden

    #17357620
    Mano-16v
    • Topics 2
    • Reacties 21
    Lid sinds:
    25 May 2006

    Misschien denk ik mega in de verkeerde richting:

    Wat gebeurt als je een C16XE inlaat spruitstuk op de X16XE zet? Ik doel dan op het injector gebeuren.

    En is het mogelijk om de EGR zo te omzeilen? nee toch?

    #17357621
    sjoerdie
    Bijdrager
    • Topics 30
    • Reacties 2138
    Lid sinds:
    19 September 2005

    het gaat me er niet om de egr te omzeilen.

    ik heb een andere kop gehaald omdat k niet wee wat ik tegen ga komen als ik de originele eraf trek.

    zullen flink wat kleppen krom zijn, zowieso alle inlaat denk ik.

    dan ben ik met die kop fiksen flink wat meer euro’s kwijt.

    maar ik zie wel hoe het uitpakt.

    desnoods haal k de kleppen uit de x16xel kop en zet ze in de c16xe kop.

    #17357622
    sjoerdie
    Bijdrager
    • Topics 30
    • Reacties 2138
    Lid sinds:
    19 September 2005

    de inlaatpoorten wijken iets af.
    zijn een halve cm groter.

    heb wel de x16xe kop erop gezet, rijd gewoon.

    maar laat wel de c16xe kop fixen, en zet die er weer op.

    #17357623
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4306
    Lid sinds:
    30 June 2004

    C16XE heeft geen EGR, dus die stekker zit er ook niet.

    Ok, dus dat is het verschil tussen C en X kop, die halve cm inlaatpoort.

    Kleppen waren dus gelijk.

    Ik zou lekker die X kop erop laten, die halve cm mis je niet qua vermogen, alleen als je naar de 140+ pk’s gaat wordt dat interessant.

    #17357624
    sjoerdie
    Bijdrager
    • Topics 30
    • Reacties 2138
    Lid sinds:
    19 September 2005

    als je blok 234.000km heeft gelopen………….

    ik ben ook rustig op zoek naar een onderblokje, en dan lekker alles fris opbouwen.

    Hij rijd nu zowieso niet lekker, hij houd ontzettend in, weet niet waar het aan ligt,

    krijg geen motorstoring of iets dergelijks

    of toch maar c20ne?????????

    #17357625
    bleucorsaboy
    • Topics 3
    • Reacties 307
    Lid sinds:
    6 May 2007

    inhouden komt door je luchtmassa meter

    ik heb ze allebij een gsi x16xe en de c16xe

    doe mij de x16xe maar

    de c16xe heeft nog kinderziektes ze zijn niet voor janlul maar een jaar gebouwd

    #17357626
    world cup c16xe
    • Topics 1
    • Reacties 97
    Lid sinds:
    12 December 2004

    nou doet u mij maar de c16xe

    die engelsen willen ook allemaal een c16xe SPORT omdat deze motoren het beste te tunen zijn ( schijnt )

    deze is door lotus ontworpen met een standaard vermogen van 148 pk alleen opel heeft deze gedowntuned omdat ze anders te dicht bij de c20xe in de buurt kwamen kwa vermogen

    als je verstelbare nokkenaspoelies op de c16xe zet kun je het vermogen ook nog een stuk opkrikken
    in combie met een powerbox en een chip heb je je 148 pk

    en de X16xe klappen vaker uitelkaar dan de C16xe blokken

    moet er wel bij zeggen dat de C blokken een aardige slok olie lusten

    en ze zijn langer dan een jaar gebouwd volgens mij

    #17357627
    bleucorsaboy
    • Topics 3
    • Reacties 307
    Lid sinds:
    6 May 2007

    zijn van 93 tont eind 94 gebouwd

    en volgens mij is de x16xe ook door lotus gebouwd

    :argue

    #17357628
    Corsa_GSi
    Bijdrager
    • Topics 35
    • Reacties 4306
    Lid sinds:
    30 June 2004

    de smallblock xe’s zijn mede door Lotus ontwikkeld ja.
    Maar ze werden er niet doorgebouwd.

    Onderblokken zijn trouwens identiek tussen de c en x 16xe.

    Koppen zijn ook gelijk op de iets grotere inlaatpoort op de c16xe.

    En ook een x16xe is makkelijk te tunen, die van mij leverde op het einde zo’n 170pk (met slechts 5 liter 98 en een volle fles octaanbooster erin)!!!

    #17357629
    world cup c16xe
    • Topics 1
    • Reacties 97
    Lid sinds:
    12 December 2004

    dat was met TB !

    zou ik ook wel willen moet ik zeggen

    naja laten we het er op houden dat het de eigen voorkeur is :P

    zal ff dat stuk opzoeken van lotus weet het namelijk niet precies meer

    en om ff te mierenneuken

    van begin 1993 tot eind 1994 is langer dan een jaar :P

    mijne is van 07- 1994 bijna 1 van de laatste

    #17357630
    wim-v6
    Bijdrager
    • Topics 52
    • Reacties 35638
    Lid sinds:
    12 August 2005

    Koppen, dus ook de poorten van een C en X 16XE zijn gelijk.

    de X16XEL en en X14XE gebruiken dezelfde kop.

    Willem

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.