Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Gisteren de modulator vervangen, model met groene streep. Was niet eenvoudig de oude los te schroeven, de achterste steun van de versnellingsbak zit wel in de weg. De vacuumleiding nagekeken, deze was nog in goede staat en deze doorgeblazen. Opnieuw met een nieuw rubber darmpje met de modulator verbonden.
In de oude modulator zat aan beide zijden van het mebraan ATF olie, dus vandaar het verbruik en de rook.
Het carter van de automaat nog eens afgelaten ( 3de keer sinds enkele maanden ) en alles opnieuw opgevuld met 1 liter Lucas ‘stop slip’ en ongeveer 2.5 liter verse dexron II tot het peil OK is.
Wat een verschil, de automaat schakelt snel, zonder schokken en bijgeluiden. Bij normaal op snelheid komen zit deze in 3de bij 40 km/uur, bij gas bijgeven schakelt hij onmiddellijk terug naar 2 tot het gaspedaal weer iets minder wordt ingedrukt. Ook geen schok meer bij het vertragen en terug optrekken na een bocht.
Hopelijk blijft dit alles zo, na een rit van 30 km met 10 km autobaan aan 100 km/h blijft alles netjes werken !
gr Erik
Dat kan ook mogelijk de oorzaak zijn dat soms de bougies vettig staan en het stationair toerental wisselt, terwijl bij koude motor eens de choke af staat de motor zeer regelmatig loopt zonder schokken.
Koppakking denk ik niet, koelvloeistof blijft mooi stabiel en er wordt ook niets uitgeblazen.
De motor heeft ‘slechts’ 130 000 km. Als de automaat goed schakelt is het nog een zeer vlotte auto ondanks zijn 75 pk ( 19N )bedankt voor de snelle reactie, ik bestel een nieuwe modulator, de vacuumleiding is in metaal en ziet er nog zeer netjes uit
gr. Erik
Ondertussen doet mijn rekord raar. Alles werkt normaal. Als je de auto terug start na een rit van een 30 km, alles op bedrijfstemperatuur krijg ik regelmatig witte rook aan de uitlaat en schakelt de automaat veel te traag. Na toevoegen van een kwartlieter ATF olie en even afkoelen werkt alles terug normaal. De automaat lekt niet aan de buitenzijde, ik heb dit al regelmatig gecontroleerd. kan de modulator op de automaat defect zijn zodat de motor via het inlaatspruitstuk en onderdruk ATF olie opslorpt en verbrand ? Als alles warm is schakelt de automaat dikwijls te laat in D ( bij 70 km/h, terwijl dit bij aanvang reeds bij 50 km/uur is. Dit is een vervelend probleempje.
Ik kan met zekerheid zeggen dat dit geen koppakingprobleem is, of een klepgeleider die olie doorlaat.
suggesties ?
gr. Erik
Ondertussen de bak onderaan opengemaakt, het filter vervangen en de remband afgesteld volgens de procedure.
Er kwam ongeveer 2,5 liter grijze olie uit. Na reinigen van deksel aan de binnenzijde alles netjes terug gemonteerd en 2,5 liter verse dexronIII bijgevuld.
De automaat schakelt nu terug onmiddellijk, blijkbaar was de doorgang van het vervuilde filter te klein om voldoende debiet aan de oliepomp te geven.Ik ben nu van plan na enkele ritten, de olie nogmaals te verversen, vermits alle olie niet uit de bak loopt bij een olieverversing.
De automaat doet het weer zoals vroeger, ben ik tevreden !
gr Erik
ontsteking is volledig vernieuwd, bougies, kabels, contacten + delcokap met draaiende motor en lamp afgesteld
luchtfilter is vervangen, kleppen zijn gecontroleerdmotor draait als een naaimachientje, alleen het stationaire toerental is een probleem
Erik
Dat was ik ook van plan, éérst de bougies, kabels en contactpunten vervangen ( die heb ik allemaal nog nieuw in voorraad).
Eventueel de thermostaat en bovenste waterslang naar radiator vervangen, temperatuur komt maar juist buiten het blauwe gebied.
Daarna ga ik de carburator goed reinigen, 35 pdsi ( al veel info op het internet hierover gevonden ) en een revisiekitje gebruiken.
Het stationaire toerental en CO kan ik dan ook weer deftig afregelen, nu loopt de motor onregelmatig.
Dan komt de automaat aan de beurt, verse olie nog wat testritten en daarna carterpan eraf
en automaatfilter vervangen en remband afstellen indien er dan nog problemen zouden zijn.
De remmen werken nog wel, maar een grondige inspectie op lekken en de rubberen slangen is zeker nodig.
Remvloeistof dan ook vervangen.
De elektriciteit werkt nog helemaal zoals het moet.Nu eerst enkele weekjes naar Frankrijk van het goede weer genieten, en daarna deze zomer rustig verder sleutelen.
ps Ik heb een standaard bruin interieur. De vulling van de zetels is blijkbaar gekrompen of de stof is uitgerokken…
Eventueel op zoek naar andere zetels of een belinavelours interieur ….gr; Erik
Dat de olie stijgt bij stilstand heb vroeger ondervonden, Dan durft de bak lekken aan het asje van de schakelhefboom aan de zijkant. Ik moet eens zien of dit een O ring of iets anders is en deze gelijk vervangen als de carterpan van de bak eraf is. De bedoeling is hem met verse olie op te vullen, een paar proefritjes maken en als alles ok is de olie er terug af ( ook van de motor) en na wat onderhoudwerkjes terug nieuwe olie erop. de motorolie had wel een speciale stiinkende geur na 15 jaar, daarom wilde ik hem met deze olie ook niet starten.
gr. Erik
Wijnegem bij Antwerpen
-
AuteurBerichten