afstellen remband automatische versnellingsbak

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD afstellen remband automatische versnellingsbak

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272245
    maeserik
      Lid sinds:
      13 April 2011

      Hier ben ik weer, mijn oude rekord 1980 die na 15 jaar stilstaan weer als oldtimer de baan op komt.
      De automaat schakelt zeer traag, zowel in achteruit R als in drive D, het duurt even voor de auto wil vertrekken.
      Dit probleem was er niet 15 jaar geleden toen de auto stil gezet werd.
      Het oliepijl is ok. Ik ga met een revisiesetje de oliepan verwijderen, de filter vervangen en er nieuwe olie op zetten.
      Ondertussen weet ik dat er totaal 7 liter in zit, en bij vervanging er slechts 2,5 liter uit komt en kan ververst worden.
      Nu las ik in een vraagbaak dat de remband bij geregelde tijdsrtippen moet bijgesteld worden (dit kan wanneer de pan is verwijderd), heeft dit hiermee eventueel te maken, of is het de koppelomvormer ?

      Eens de auto vertrokken is schakelt de automaat normaal zowel op, als terug bij een kickdown.

      Erik

      #18286736
      peter777
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 January 2011

        Als het allemaal wel normaal schakelt dan zou ik er gewoon een lang stuk mee gaan rijden. Wel eerst natuurlijk alle vloeistoffen e.d. vernieuwen. Heeft allemaal lang stil gestaan en moet even weer los komen….

        #18286737
        maeserik
          Lid sinds:
          13 April 2011

          Dat was ik ook van plan, éérst de bougies, kabels en contactpunten vervangen ( die heb ik allemaal nog nieuw in voorraad).
          Eventueel de thermostaat en bovenste waterslang naar radiator vervangen, temperatuur komt maar juist buiten het blauwe gebied.
          Daarna ga ik de carburator goed reinigen, 35 pdsi ( al veel info op het internet hierover gevonden ) en een revisiekitje gebruiken.
          Het stationaire toerental en CO kan ik dan ook weer deftig afregelen, nu loopt de motor onregelmatig.
          Dan komt de automaat aan de beurt, verse olie nog wat testritten en daarna carterpan eraf
          en automaatfilter vervangen en remband afstellen indien er dan nog problemen zouden zijn.
          De remmen werken nog wel, maar een grondige inspectie op lekken en de rubberen slangen is zeker nodig.
          Remvloeistof dan ook vervangen.
          De elektriciteit werkt nog helemaal zoals het moet.

          Nu eerst enkele weekjes naar Frankrijk van het goede weer genieten, en daarna deze zomer rustig verder sleutelen.

          ps Ik heb een standaard bruin interieur. De vulling van de zetels is blijkbaar gekrompen of de stof is uitgerokken…
          Eventueel op zoek naar andere zetels of een belinavelours interieur ….

          gr; Erik

          #18286738
          RamSwa72
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 February 2014

            Dit is de oorzaak van 15 stil staan waarschijnlijk zit je koppelontvormer dicht met slip ATF olie trekt namelijk water aan als deze niet gebruikt word
            Het beste is dat je de bak laat spoelen

            #18286739
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Al zou der water bij je atf zitten dan nog is dat zo verdampt eenmaal
              op bedrijfstemp en atf slip is mij onbekent aangezien je vanaf punt laatste maal stil gezet je koppelomvormer half leeg loopt en waf der aan olie in je koppelomvormer zit dat blijft daar dan ook in.

              Atf zal niet vervuilen van stil staan en troep zakt toch naar de bodem en in je koppelomvormer zal
              die olie vroeg of laat weer door de filter op moeten in je bak carter..

              Ik had precies hetzelfde met de achteruit van mijn overleden monza die duurde ook soms 2 3 sec voordat ie pakte in de D geen problemen mee gehad.

              Ik heb ooit eens de remband strakker gezet maar dat heeft niks geholpen kon der nl
              niks van merken toen jaren terug.

              #18286740
              maeserik
                Lid sinds:
                13 April 2011

                Ondertussen de bak onderaan opengemaakt, het filter vervangen en de remband afgesteld volgens de procedure.
                Er kwam ongeveer 2,5 liter grijze olie uit. Na reinigen van deksel aan de binnenzijde alles netjes terug gemonteerd en 2,5 liter verse dexronIII bijgevuld.
                De automaat schakelt nu terug onmiddellijk, blijkbaar was de doorgang van het vervuilde filter te klein om voldoende debiet aan de oliepomp te geven.

                Ik ben nu van plan na enkele ritten, de olie nogmaals te verversen, vermits alle olie niet uit de bak loopt bij een olieverversing.

                De automaat doet het weer zoals vroeger, ben ik tevreden !

                gr Erik

                #18286741
                kywieman
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 February 2009

                  Bij het wisselen gaat niet alle olie uit de bak.
                  In de hele bak zit 7 liter. (inclusief koppelomvormer)

                  Zoals je zegt het beste is om na een lange tijd van stil stand naar een paar km weer de olie te wisselen.
                  Denk er wel om dat de bak 20 km moet rijden om op bedrijfstemprateur te komen.

                  #18286742
                  maeserik
                    Lid sinds:
                    13 April 2011

                    Ondertussen doet mijn rekord raar. Alles werkt normaal. Als je de auto terug start na een rit van een 30 km, alles op bedrijfstemperatuur krijg ik regelmatig witte rook aan de uitlaat en schakelt de automaat veel te traag. Na toevoegen van een kwartlieter ATF olie en even afkoelen werkt alles terug normaal. De automaat lekt niet aan de buitenzijde, ik heb dit al regelmatig gecontroleerd. kan de modulator op de automaat defect zijn zodat de motor via het inlaatspruitstuk en onderdruk ATF olie opslorpt en verbrand ? Als alles warm is schakelt de automaat dikwijls te laat in D ( bij 70 km/h, terwijl dit bij aanvang reeds bij 50 km/uur is. Dit is een vervelend probleempje.

                    Ik kan met zekerheid zeggen dat dit geen koppakingprobleem is, of een klepgeleider die olie doorlaat.

                    suggesties ?

                    gr. Erik

                    #18286743
                    kywieman
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 February 2009

                      Ja die modulatos willen nog wel eens falen.

                      Al hoewel witte rook duid op water in de verbrandingskamer.

                      Maar goed als hij atf verbruikt en de automaat is niet lek, dan zou ik eerst zorgen voor een andere modulator. Denk hierbij ook even aan een nieuwe koppering bij het wisselen. Blaas ook even de vacium leiding door. En controleer of hier geen scheuren in zitten.

                      #18286744
                      maeserik
                        Lid sinds:
                        13 April 2011

                        Dat kan ook mogelijk de oorzaak zijn dat soms de bougies vettig staan en het stationair toerental wisselt, terwijl bij koude motor eens de choke af staat de motor zeer regelmatig loopt zonder schokken.
                        Koppakking denk ik niet, koelvloeistof blijft mooi stabiel en er wordt ook niets uitgeblazen.
                        De motor heeft ‘slechts’ 130 000 km. Als de automaat goed schakelt is het nog een zeer vlotte auto ondanks zijn 75 pk ( 19N )

                        bedankt voor de snelle reactie, ik bestel een nieuwe modulator, de vacuumleiding is in metaal en ziet er nog zeer netjes uit

                        gr. Erik

                        #18286745
                        maeserik
                          Lid sinds:
                          13 April 2011

                          Gisteren de modulator vervangen, model met groene streep. Was niet eenvoudig de oude los te schroeven, de achterste steun van de versnellingsbak zit wel in de weg. De vacuumleiding nagekeken, deze was nog in goede staat en deze doorgeblazen. Opnieuw met een nieuw rubber darmpje met de modulator verbonden.

                          In de oude modulator zat aan beide zijden van het mebraan ATF olie, dus vandaar het verbruik en de rook.

                          Het carter van de automaat nog eens afgelaten ( 3de keer sinds enkele maanden ) en alles opnieuw opgevuld met 1 liter Lucas ‘stop slip’ en ongeveer 2.5 liter verse dexron II tot het peil OK is.

                          Wat een verschil, de automaat schakelt snel, zonder schokken en bijgeluiden. Bij normaal op snelheid komen zit deze in 3de bij 40 km/uur, bij gas bijgeven schakelt hij onmiddellijk terug naar 2 tot het gaspedaal weer iets minder wordt ingedrukt. Ook geen schok meer bij het vertragen en terug optrekken na een bocht.

                          Hopelijk blijft dit alles zo, na een rit van 30 km met 10 km autobaan aan 100 km/h blijft alles netjes werken !

                          gr Erik

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.