Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Stel dat ik de alles uiterst volgens de regels wil doen, wat staat me dan te wachten… –> zie hieronder
‘k heb wat rond zitten spitten en ben het volgende te weten gekomen. Voor mij was het verhelderend, wellicht dat een andere forumgebruiker er wat aan heeft.
Onder een ingrijpende restauratie wordt verstaan:
De beschadigde voor- of achterzijde van een voertuig met een zelfdragende carrosserie is vervangen door het onbeschadigde deel van een soortgelijk voertuig. Deze vorm van reparatie komt met name voor bij zware schade. In dit geval is het carrosseriedeel dat meer dan de helft van de carrosserie omvat bepalend voor de identiteit van het voertuig. Indien het identificatienummer dat bij het grootste deel behoort niet reeds van fabriekswege aanwezig is, brengt de RDW het aan. Wanneer het grootste carrosseriedeel afkomstig is van een buitenlandse auto moet u bovendien BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) en de Verwijderingsbijdrage betalen.
Bij de keuring moet u aan de hand van documenten kunnen aantonen van welke voertuigen de gebruikte onderdelen afkomstig zijn. Van het carrosseriedeel zonder identificatie-nummer moet u bovendien het bijbehorende plaatdeel met het oorspronkelijke identificatienummer overleggen. Bij deze vorm van samenstellen verdient het aanbeveling om voor de reparatie een vooronderzoek te laten verrichten door de RDW.
Over de documenten schrijft het RDW het volgende, echter is dit ietwat gedateerd:
De identificatie van een samengesteld voertuig (alsmede de technische keuring) wordt uitgevoerd door de RDW. Bij het onderzoek moeten het voertuig of de gebruikte onderdelen identificeerbaar zijn. Het is daarom van belang om de eventueel aanwezige typeplaatjes niet tijdelijk te verwijderen tijdens de werkzaamheden. Juist de originele bevestiging vormt een belangrijk identificatiemiddel.
Bovendien moet de herkomst van het voertuig en de voertuigonderdelen aantoonbaar zijn aan de hand van documenten. Deze kunnen, afhankelijk van de situatie, zowel kentekenbewijzen als facturen voor de betreffende voertuigen en onderdelen zijn. Indien het onderdeel met het oorspronkelijke identificatienummer wordt vervangen, moet u bij de keuring altijd het plaatdeel met het oorspronkelijke identificatienummer inleveren.Inmiddels geldt het volgende:
Behalve het aantonen met het originele document van het vorige buitenlandse kenteken is de RDW ook bereid andere hulpmiddelen bij de identificatie van het voertuig te accepteren.
Dat kunnen zijn:
– het originele typeplaatje
– een verklaring van de fabrikant van het voertuig
– een invoerdocument
– een naslagwerk over het betreffende voertuig
– een originele aankoopnota
– een defensiekenteken van een voormalig legervoertuig
Ook een bouwjaarverklaring van de FEHAC kan hulpmiddel zijn bij de identificatie.Wat betreft de BPM:
Voor het bepalen van de BPM had ik een nieuwprijs nodig, daarvoor heb ‘k een vergelijkbaar model opgezocht.
http://www.autowereld.nl/info/opel/manta/1900-sr-de-luxe-23526/details.htmlDaarna heb ik op http://www.bpmberekenen.com de meeste waarden ingevuld die ik kon vinden.
Dit zou er op neer komen dat de te betalen BPM onder de €100,- ligt. Ik twijfel nog een beetje aan deze waarde, maar is er iemand die dit kan bevestigen?
Het is dus even de vraag of ik voldoende bewijsmateriaal heb om de auto alsnog ‘in te voeren’. Gezien de omstandigheden is het verstandig om een vooronderzoek uit te laten voeren. De kosten daarvan zijn mij niet bekend.
Dit zijn voor zover mijn bevindingen, laat het me graag weten als ik iets over het hoofd zie!?
Andries
Maar ik denk dat jouw situatie niet dezelfde is als die van mij.
Het nummer zelf is er niet uitgeslepen, dat zit gewoon origineel.Zoals je zei heb je ervaring met identiteitsonderzoek, wat betreft de kosten; waar moet ik ongeveer aan denken? Was dit nog niet van plan, maar als ‘t zo uitkomt heb ik een idee waar ik aan begin.
Andries
@postbusmanta
Je hebt een aantal kenmerken gegeven van een Manta GT/E, bedankt daarvoor! Maar uit je verhaal maak ik op dat het dus wel mogelijk is dat een manta GT/E uit 1972 kan komen!?Wikipedia schrijft ook dat de GT/E pas uit een later bouwjaar dateren, hoe moet ik dat zien?
Andries
Heb even gekeken, en heb deze tank liggen (soortgelijke)
http://www.google.nl/imgres?q=tank+manta+a+gte&um=1&hl=nl&sa=N&biw=1366&bih=665&tbm=isch&tbnid=E32e_0sZJk_h1M:&imgrefurl=http://forums.mantaclub.org/topic/28602-manta-wing-and-fuel-tank/&docid=0IeFqRYXFHdWTM&imgurl=http://i944.photobucket.com/albums/ad286/turbo16n/002-6.jpg&w=1024&h=773&ei=kIfeTva-EYee-walneztCA&zoom=1&iact=hc&dur=2&sig=103703466330919613903&page=2&tbnh=137&tbnw=183&start=18&ndsp=18&ved=1t:429,r:3,s:18&tx=146&ty=57&vpx=705&vpy=277&hovh=195&hovw=258Het motornummer is acht cijfers en begint met een 9. Daar staat wel 2(.)0 op, het kan nog zijn dat ik verkeerd ben geweest, dat een ander motorblok origineel gemonteerd zat, er zitten verschillende motorblokken bij.
‘t liefst maak ik ook geen slapende honden wakker, alhoewel ik niet bewust buitenom de wet m’n auto wil restaureren. Ik zal toch in aanraking met de RDW komen als ik de kleur op het kentekenbewijs wil aanpassen.
De verhouding van de achteras heb ik nog niet gecontroleerd.
Het roostertje zit IN de C-stijl.Andries
Het enige waarvoor ik zekerheid wil hebben, is als men er achter komt dat er een ander stuk aangelast is, wat voor gevolgen dit heeft.
Het blijft hetzelfde type. Met chassisnummer kom ik ook niet in de knel, dit staat alleen vermeldt in het voorste deel. ‘t gaat mij puur om de gevolgen, en het risico wat ik loop.
Andries
Update:
Ik ben zojuist wezen kijken bij de eigenaar.
Bij het aangelaste deel (voorkant) is rechts,onderaan de vooruit is een nummer ingeslagen. Het type plaatje is eveneens aanwezig, en komt overeen met de gegevens op de kenteken papieren.Het andere deel, wat een botsing heeft gehad, heeft eveneens een framenummer op dezelfde plaats ingeslagen. En is ook voorzien van een typeplaatje. Hiervan zijn geen papieren aanwezig, waarschijnlijk omdat deze uit België komt.
In de rest van de auto staat geen nummer vermeldt, het type blijkt zoals hier werd aangegeven geen GT/E maar een 1900E.Met beide typeplaatjes kan ik opmaken dat het om hetzelfde type auto gaat. Op de site van het RDW wordt aangegeven, dat als bij een restauratie onderdelen van verschillende auto’s worden gebruikt, het nodig is om de identiteit opnieuw vast te laten stellen.
In dat opzicht is het gunstig dat ik van beide delen een typeplaatje en framenummer heb. Maar het is wel de vraag of de RDW hiermee akkoord gaat.Toevallig las ik dit op internet:
http://www.fehac.nl/actueel/6-actueel/76-fehac-behaalt-succes-tegen-nieuwe-rdw-maatregel-
Dit zou betekenen dat ik geen kentekenpapieren nodig heb!?Morgen ben ik van plan om contact op te nemen met de RDW, en afwachten wat zij mij kunnen vertellen.
Andries
‘k ben van plan om vanmiddag even te gaan kijken. Als ik de plaats van het chassisnummer controleer, en van het voorste gedeelte blijkt dit in de paravan te zitten. En op het achterste gedeelte is geen chassisnummer te ontdekken.
Dan betreft het toch in principe een normale Manta A? Maak ik me dan ook niet schuldig aan omkatten e.d.? Het blijft hetzelfde voertuig, dus de identiteit wisselt toch niet?
Andries
Daar zou ‘k naar kunnen kijken, of misschien weet iemand hier dat, of het nummer er 2x in staat.
Maar hoe zit het dan met die 3 klokjes? Is dat van een GT/E of heeft een gewone A dat ook?Het betreft inderdaad die advertentie.
Ik vermoed niet dat dit gezien wordt, voor- en achterkant sluiten net op elkaar aan. Zelf heb ik op dit moment nog niet heel veel kennis wat betreft uitvoeringen (GT/E etc.)
Het dashboard bevat 3 extra klokjes, wat volgens de eigenaar typerend is voor een GT/E. Bij de RDW staat het type niet vermeldt, dus kan niet controleren om welk type het gaat.Kan de eigenaar het ook verkeerd hebben, en dat het dus een gewone Manta is? Van omkatten is er dan toch ook geen sprake?
Andries
De richtingaanwijzers doen het wel normaal. Het dashboard is eruit geweest, omdat ik hem vanbinnen ook een kleurtje het gegeven. Maar daarbij heb ik geen stekkers los moeten maken, behalve die van het mistachterlicht.
De richtingaanwijzers doen het wel normaal. Het dashboard is eruit geweest, omdat ik hem vanbinnen ook een kleurtje het gegeven. Maar daarbij heb ik geen stekkers los moeten maken, behalve die van het mistachterlicht.
De richtingaanwijzers doen het wel normaal. Het dashboard is eruit geweest, omdat ik hem vanbinnen ook een kleurtje het gegeven. Maar daarbij heb ik geen stekkers los moeten maken, behalve die van het mistachterlicht.
Ik zal binnenkort eens foto’s moeten posten. Daarvoor moet ik nog ergens een plaatsje moeten vinden online.
Maar mijn (dringende) vraag is het volgende. Ik weet dat dit probleem meer voordoet, maar ik heb tot nu toe op internet nog geen oplossing kunnen vinden.
Alle verlichting werkt prima, behalve de alarmlichten. Wanneer ik de (druk)schakelaar bedien brandt het lampje op het dashboard wel (constant, wat ook niet hoort) maar de lichten zelf doen het niet. De raw doen het wel, als ik deze bedien.
Heeft iemand een elektrisch schema van een opel kadett e uit 1987? of zijn er mensen die bekend zijn met dit probleem?Alvast bedankt!
Stand van zaken:
Gisteravond heb ik de laatste (voor)stoel eruit gehaald. Dus hele binnenkant is kaal nu. Het onderste deel van het dashboard is er ook uit. Ben begonnen. Met alle loskoppelen van de motor. De radiateur is eruit. Moet vanavond alleen nog de aandrijfassen loskoppelen, en een aantal dingen die met de rem te maken hebben loskoppelen, zodat de motor gelift kan worden. ‘K moet alleen nog even uitzoeken hoe ik die het beste los kan maken, en of dit bij de versnellingsbak of de wielen het handigst is. Verder heb ik motorkap, kofferbak en zijschermen eraf gehaald om deze een kleurtje te kunnen geven.Op advies van jullie heb ik wat rond zitten kijken op Marktplaats en Speurders. En wat ik tot nu toe ben tegengekomen is een Calibra 2.0 sport uit 1993 voor €450,-. Dit is in verhouding met het kopen van losse onderdelen inderdaad een stuk goedkoper. Even contact opnemen met de verkoper, met de vraag of deze geschorst kan worden, zodat hij niet meer op mijn naam gezet moet worden.
@Vinci, ik heb zitten kijken op Mobile.de, daar staan ook een groot aantal zeer goedkope auto’s op. Alleen als je in zo ongeveer het uiterste puntje van Zeeland woont, wordt dat nogal een stuk rijden..Dank voor alle reactie’s!
Ik heb zojuist naar de autosloop gebeld, deze had nog een C20NE liggen voor €275,- De kabelboom moet ik dan ergens anders aanschaffen. Is dit reële prijs?
De sloper vertelde mij ook dat ik dan aandrijfassen, dynamo en startmotor ook aan zal moeten passen. Dat de aandrijfassen, dynamo en veerpoten veranderd moeten worden is mij nieuw, klopt dit? En zijn er meer dingen die ik over het hoofd heb gezien, en ik ook aan zal moeten schaffen?
Alvast bedankt!
@Mad Max, ik heb inderdaad ook zitten twijfelen hoe dat zat met die ‘gear ratio’ je kunt het namelijk van 2 kanten bekijken. (welk getal staat voor aandrijving)
De f20 is robuuster, dus daarom is m’n keuze toch gevallen op die versnellingsbak.Morgen hoop ik nog velgen op te halen, kon voor een prikkie een setje velgen kopen :D. Hoop hiervan nog foto’s te posten.
Ik ben jaloers op zulke dorpels.. :D
Zien er goed uit!Succes verder met je project!
Net aangemeld hier..
Ik rijdt een kadett e 1.2 ls sedan uit ’87.
Op het moment ligt er een vraag van me bij de RDW met betrekking tot een verbouwing van m’n auto.
Even afwachten wat hun antwoord daarop is, en anders start ik begin deze zomer met het verbouwen van m’n auto. En volgen er hier uiteraard foto’s van! -
AuteurBerichten