Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Komt het niet uit het inlaatspruitstuk? Wervelkleppen, óf het spruitstuk zelf?
De problemen met de bediening van de ramen wordt vast veroorzaakt door vervuiling op de printplaatjes van de knopjes; als je deze uit de deuren haalt en uit elkaar trekt kun je de printjes schoon maken met bv. wat schoonmaakalcohol; vergeet ook de contactvlakken van de knopjes zelf niet.
Dat de kofferbakontgrendeling zelf niet werkt zal vast komen door de draadbreuk die je ziet, deze zul je moeten herstellen. De ontgrendeling werkt, iig bij een stationwagon, electrisch en zal dus niet werken als de stroomtoevoer onderbroken is.
Heeft deze nog een EGR klep? Je klachten doen me veel denken aan de klachten die ik had met onze Astra cabriolet (met een Z16XE). Die waren volledig opgelost na het afdoppen van de EGR klep.
Het klopt dat de lichtdimmer ver gedimd staat, ‘s avonds vind ik het dashboard anders al gauw te fel.
De dimmer van het kleurenscherm kun je bij mij niet uitschakelen; je kunt alleen de nachtstand(geinverteerde kleuren) uitzetten. Maar als je de lichten aandoet dimt de backlight mee met de dashboardverlichting, nachtstand of niet.
Maar goed, DRL optie 4 biedt dus een oplossing: zodra de motor loopt, gaan enkel de dimlichten branden maar het dashboard dimt niet. Ook de stadslichten en de achterlichten gaan dan niet branden, dat gebeurt allemaal pas als je handmatig de lichten aandoet.
De Vectra is inmiddels een paar maanden in mijn bezit, alle probleempjes uit de openingspost zijn opgelost, er is een LPG installatie ingekomen en nog een stabilisator koppelstangetje vervangen. Vandaag kwamen de nieuwe koplampen binnen die ik besteld had, en toevalligerwijze óók de in China besteld Opcom. Dus even aan het werk geweest:
[img]https://image.ibb.co/mUeVpa/IMG_1454.jpg[/img]
[img]https://image.ibb.co/ewewUa/IMG_6431.jpg[/img]De originele koplampen waren dof en zo lek als een mandje, de rechter was net een aquarium. Dus een nieuw setje gemonteerd, en met de nieuwe Opcom de DRL optie ingeschakeld, in mijn geval optie 4: als DRL branden dan ALLEEN de dimlichten, verder niets, ook geen stadslicht of achterlicht; en de dashboardverlichting wordt niet gedimd, voor mij het grootste nadeel aan rijden met het normale dimlicht aan overdag: de verlichting van het navigatiescherm dimt dan zo ver dat het nauwelijks meer leesbaar is.
Buiten dat frist de auto enorm op van de nieuwe heldere koplampen.
Is dit niet het beroemde/beruchte gescheurde blokje in het sluitmechaniek?
Kijk hier maar eens; hoop dat je het Duits een beetje machtig bent.
Inderdaad voor relatief weinig geld 4 nieuwe parkeersensoren op ebay gekocht, en de park assist werkt weer. Wel zo fijn gezien de lengte van de auto…
Inmiddels ook het gasklephuis gereinigd en het beruchte carterventilatiegaatje uit- en opgeboord, de thermostaat vervangen (hij werd nauwelijks warm, thermostaat bleef open staan) en de deurvangers van de voorste portieren omgedraaid zodat de deuren niet meer knakken bij het openen.
Het kleine display in de toerenteller heeft nogal wat pixelfouten, misschien heeft iemand nog tips om daar iets aan te doen?
Nou, de auto staat weer voor mijn eigen deur. Best wat centen armer, want behalve de radiateur bleken ook de schijfremmen en -blokken voor nog aan vervanging toe, en de spoorstangen.
Het raam linksachter werkt weer; het probleem werd veroorzaakt door kabelbreuk in de dradenbundel naar de deur. Dit gerepareerd en het raam werkt weer feilloos. Van de parkeersensoren blijken er drie aan de achterkant stuk te zijn, die dingen lijken niet echt gebouwd voor de eeuwigheid… Morgen maar eens op de sloop kijken, of misschien heeft iemand hier nog wat te koop? Anders zal ik nieuwe sensoren moeten bestellen.
Het probleem met de foutmeldingen over de achterlichten bleek veroorzaakt door gammele contacten van de lampen in de achterklep.
Ok, dank je wel. Een zoektochtje op Internet leert inmiddels dat er nog wel eens een draadbreuk in de kabelbundel naar de deur zou kunnen zitten; herkenbaar, bij mijn Xantia (jaren terug alweer) heb ik dat ook al eens meegemaakt, ik weet nog dat het een heel,gedoe was om dat te repareren… Ik zal op onderzoek gaan als ik de auto terug heb.
En ik zal op zoek gaan naar een Opcom, want ik vermoed dat dat een onmisbaar stukje gereedschap is als je electronische problemen wilt onderzoeken.
Ja, onze kersverse Astra cabriolet van 2002 met Z16XE motor vertoonde vergelijkbare symptomen, met name het stotteren onder deellast. Om te testen heb ik de stekker van de EGR klep losgetrokken: probleem opgelost.
Er is een ‘blindpakking’ te koop voor een aantal motoren die de EGR klep afsluit en daarmee deze problemen oplost; deze heb ik inmiddels gemonteerd en de storingen gewist, daarmee zijn deze problemen compleet opgelost.
Ik weet alleen niet of bij een Astra van 2005 het motormanagememt over een afgedopte EGR klep zal gaan klagen, misschien dat iemand anders daar meer zinnigs over kan zeggen.
-
AuteurBerichten