Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ja, kettinggeluid had ik gelezen, en bij proefrit ook goed op gelet. Tot nu toe nog niks gehoord, en oliepeil lijkt in orde. Ik heb het volledige onderhoudsboekje, maar daar staat niks in over een kettingspanner, dus zonder hem open te maken weet ik niet of dat gedaan is, helaas. Ik zag wel dat de vorige eigenaar een afdekplaatje onder de EGR klep heeft geplaatst, dus daar hoef ik me iig geen zorgen over te maken
En motortje rijdt idd heerlijk. (Zeker als je het vergelijkt met de 1.6 uit m’n Vectra, maar ja, da’s ook een beetje appels & peren).
6 jaar later, tijd voor een (gedwongen) update.
Een spookrijder deed dit met m’n Vectra:
[img]http://www.itsacon.net/pictures/misc/fora/auto_vectra_schade.jpg[/img]
Alhoewel het natuurlijk veel erger had kunnen zijn, waren de reparatiekosten toch vele malen hoger dan de dagwaarde van een 24-jarige auto.
Dus na wat wikken en wegen toch maar besloten te kijken naar wat nieuwers.
Ik wilde al een tijdje cruise control en airco, twee dingen die de Vectra miste, en we wilden er qua bagageruimte niet op achteruit gaan. Na het ongeluk besefte ik me ook dat een paar airbags ook geen overbodige luxe zouden zijn. En een groter motortje zou ook wel lekker zijn, de 1.6 van de Vectra moest bij een beetje belading toch wel erg hard werken.Na wat zoeken deze op de kop getikt:
[img]http://www.itsacon.net/pictures/misc/fora/auto_astra_g.jpg[/img]
Astra G Caravan 2.2 uit 2003 (dus maar liefst 10 jaar jonger). 186k op de klok. Elegance uitvoering, dus van alle gemakken voorzien.
Dealer heeft er een set nieuwe Continentals ondergezet, en ik heb via Marktplaats m’n TS800s in weten te ruilen voor een set TS830s in de juiste maat. Nieuwe uitlaat, nieuwe accu. Dus ik kan voorlopig weer even voort, als ik geen idioten tegenkom.Boekje heb ik niet meer. Ik heb wel de Haynes manual nog liggen.
Nieuw knipperlicht rechtsvoor. Iemand op in gereden, dus plaatwerk heeft ook nog werk nodig. Maar nu is ie in ieder geval weer road-legal…
Ik heb dat m’n Vec A ook gehad. Toen was het een verstopt brandstoffilter (en hoop meuk in de tank).
Goed, verklaring is gevonden. Bleek dat hoewel het koelvloeistof tankje nog vol was, de koelleidingen vol lucht zaten. Koelsysteem bijvullen geeft snel weer veel lucht in de leidingen. Maw, koppakking is op.
Binnenkort eens bij de garage vragen naar een kosten-indicatie…
Ja, verwarming stond op hoogste stand.
Ik heb ook toen de moter warm was de stand van de kachel aangepast. Als ik de temperatuur verander hoor/voel je de luchtstroom veranderen (wel/niet over radiator), dus de kabel van de temperatuurregeling zit nog goed (dat was mijn eerste vermoeden toen hij niet warm werd).Goed, auto net even stationair laten draaien tot de motor goed op temperatuur was. Op dat moment was de toevoerslang naar de motor-radiator goed warm, retourslang koel.
Slangen naar kachelradiator blijven echter beide koud. Kan ik daaruit concluderen dat mijn kachelradiator verstopt zit? En zo ja, wat is dan de beste actie? Nieuwe radiator, of radiator schoonmaken?
Is idd een Vectra zonder airco. Was ik vergeten te vermelden. Koenelsenaar, da’s een goede tip, ga ik vanavond proberen.
Koelvloeistof is prima, recent bijgevuld. Ruik ook geen koelvloeistof (uberhaubt geen rare luchtjes).
Kachel laatste weken niet gebruikt met warme weer, maar daarvoor werkte deze prima.
Begrijp ik goed dat motorkoelvloeistof ook gebruikt wordt om verwarmingsradiator te verwarmen?
Zal binnenkort eens kijken of ik eenvoudig bij de verwarmingsradiator kan komen. Mocht ik iets nodig hebben bullron, dan houd ik me aanbevolen!
Dank voor de reacties zo ver.
Auto naar de garage voor APK en eens naar m’n brandstofprobleem laten kijken.
APK was geen probleem, maar radiator was doorgeroest en pakking van het kleppendeksel lekte. Typische `lang-stilstaan-in-vochtige-garage’ problemen. Samen met schoonmaken brandstoftank, vervangen pomp en filter behoorlijk gepeperde rekening. Maargoed, nu kan ie weer even mee.
Verdeelkop was idd het eerste waar ik naar keek toen het begon. Was niet schoon, maar niet de oorzaak.
Auto is immiddels naar garage geweest, tank geheel gedemonteerd en schoongemaakt. Lijkt erop dat een vorige garage bij het terugplaatsen van de brandstofpomp geen echte O-ring heeft gebruikt, maar de boel heeft afgekit. En kit lost op in benzine, dus zeer veel troep in de tank, met verstopt filter en brandstofpomp tot gevolg. Feit dat de auto meer dan 5 jaar vrijwel niet gereden had hielp waarschijnlijk ook niet. Volle tank gaf kennelijk voldoende druk om door te rijden, halfvolle tank niet.
Ga binnenkort even wat lange ritten maken op een lege tank voor de duurproef, maar zou dus opgelost moeten zijn. Geen goedkoop grapje, maar ja, elke keer na 20 liter moeten tanken is ook irritant.
Probleem is helaas niet opgelost, maar wel nader gespecificeerd: Treed pas op als de tank meer dan half leeg is (rond een-derde schat ik). Daarboven geen probleem. Tank nu gewoon regelmatig, en bij m’n volgende APK/beurt laat ik de garage er naar kijken.
manta1988, brandstofpomp zou idd kunnen, maar dan wel raar dat het niet optreedt met een volle tank. Was dat bij jou ook zo?
Slijten die Insignias zo hard dan? 3 in twee jaar tijd, ik ben beter gewend van m’n Opeltjes :angel
Vectra A: 1 op 16.4, oftewel 6.1 liter per 100 kilometer.
Gisteravond een setje 175/70-14 Continentals voor de Vectra A besteld, met stalen velgen. Eenmalige investering van net iets onder de 500 euro (met verzenden), maar maak niet zoveel kilometers, dus ze zullen wel een paar jaartjes meegaan. Vooral aangeschaft voor de wintersport, maar hier in Utrecht vorige winters genoeg autos zien schuiven op bruggen enzo dat ik vermoed er in Nederland ook wel plezier van te hebben.
Volgens mij zitten er nu all-season banden onder, maar bij de volgende vervanging worden dat dus gewoon echte zomerbanden.
En m’n Vectra staat nu ook op staal, dus wieldoppen kunnen gewoon overgezet. Tip van vet op de as is wel een goed idee, ga ik zeker doen bij het wisselen.
Oud item, maar eindelijk aan toe gekomen:
Probleem lijkt nu opgelost. Ik heb rond de vulopening alles schoongemaakt (zowel bij de dop, als vanuit de wielkast). Beide slangen daar (beluchting/ontluchting) eraf gehaalt en schoongeblazen, en ook de aansluitingen naar de vulopening uitgeblazen. Daarna de keerklep in de vulopening zelf schoongemaakt.
Ik heb er nu een paar ritten van een uur er op zitten zonder problemen. Binnenkort naar Oostenrijk voor de duurproef, maar lijkt dus gewoon verstopping in een van de slangen geweest te zijn.
Net eens een stuk gereden. Eerst gewoon met de tankdop, tot het probleem weer terugkwam. Daarna tankdop eraf gedraaid, wat een sissend geluid produceerde, dus er was zeker een onderdruk in de tank.
Probleem kwam daarna echter toch weer terug, dus het is niet alleen de tankontluchting.
Ook interessant: Toen ik ging tanken bleef de pomp afslaan, alsof de tank vol was (terwijl deze juist bijna leeg was), dus er is zeker ook iets mis met de ontluchting.
Binnenkort maar eens een nieuw brandstoffilter op de kop tikken, en dan de hele tank en brandstofleiding eens goed schoonmaken denk ik.
Bedankt voor alle reacties. Ik ga er morgen eens naar kijken.
Weet iemand waar op een Vectra A de tankontluchting zit?
Bedankt voor de reacties! Filter en tankbeluchting zijn idd de twee dingen waar ik naar wil gaan kijken. Brandstoffilter kan ik vinden, maar weet iemand waar de tankontluchting zit op een Vectra? Loopt die mee naar de vulopening?
Gister even m’n achterlichten vervangen, met dank aan mrp-tech2.
Avond daarvoor flinke bui, en het water in m’n achteruitrijlicht bevestigde nog even dat het nodig was
Lampen en vloeistoffen gecontroleerd.
Weet iemand hoe je de voorste richtingaanwijzers van een Vectra A vervangt? Ik krijg ze er niet uit. Is het gewoon botte kracht (en dan draaien of trekken?), of is er een trucje? Had geen zin om de boel te slopen.
U vraagt, wij draaien:
M’n oude Corsa, bijgenaamd ‘de truttenschudder’:
[img]http://www.itsacon.net/pictures/misc/fora/auto_corsa_a.jpg[/img]Mooie golfslagbad (en slecht-kleurende bumper) zijn mijn budget-reparatie nadat een tuthola achter mij niet door had dat het file was. Zie [url=http://www.itsacon.net/pictures/misc/fora/auto_corsa_schade.jpg]hier[/url] voor het `vooraf’ plaatje. Geen schoonheidsprijs, wel effectief. (Olievlek komt niet uit de Corsa )
En dit is m’n `nieuwe’ Vectra:
[img]http://www.itsacon.net/pictures/misc/fora/auto_vectra_a.jpg[/img]
Heeft nodig een wasbeurt nodig, en een nieuwe dekplaat voor het [url=http://www.itsacon.net/pictures/misc/fora/auto_vectra_achterlicht.jpg]linker achterlicht[/url], verder in tiptop conditie. Altijd binnen gestaan, net over de 100k op de klok. Ga ik hopelijk nog wat jaartjes plezier van hebben.
-
AuteurBerichten