Motor/brandstof probleem Vectra A

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Motor/brandstof probleem Vectra A

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237557
    Itsacon
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 April 2011

      Hoi allemaal,

      Dit weekend tijdens een ritje naar onze zuiderburen een probleem met de Vectra.
      Begon met af en toe kort wegvallen van motorvermogen. Het `kort’ werd echter steeds langer. Begon op fractie van een seconde, maar werd steeds meer, tot dat het meer niet werkte dan wel. Het wegvallen voelde alsof de tank leeg was, en was nadrukkelijker aanwezig als de motor zwaar belast werd (heuvel op, accelereren, etc).

      Een tijd stilstaan loste het probleem voor even op, maar na een paar kilometer kwam het telkens terug (zelfde patroon, eerst heel kort, langzaamaan steeds langer).

      Tank zat nog zeker 20 liter in, en die heb ik wel eens leger gehad, dus een tekort aan brandstof was het niet (ben opzich ook gewoon thuisgekomen, zij het met de nodige stops onderweg).

      Eerste keer dacht ik dat een van de cylinders achterbleef, heb toen de verdeelkap even schoongemaakt (was ook nodig), maar daarna kwam het probleem gewoon terug.

      Denk nu dat er iets mis is met de brandstof toevoer (simpelste theorie is dat de beluchting van de brandstoftank verstopt zit, en dus bij hoog brandstofverbruik vaccuum zuigt).

      Maar ik vroeg me af of een van jullie nog andere suggesties heeft waar ik naar kan kijken.

      (Het gaat om een 1993 Vectra A met C16NZ motor).

      #17877535
      Andreas.Berger
        Lid sinds:
        29 June 2004

        ik zou eens kijken naar de benzine filter, als deze verstopt zit heb je ook de nodige problemen, dan trekt die ook ieders keer het vuil mee, zodra dat de wagen even gestaan heeft is het vuil weer gezakt, ga je weer rijden komt het weer terug

        #17877536
        Navy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 August 2005

          Kan ook de tankontluchting zijn. Zit die verstopt dan trekt de benzinepomp vacuüm in de tank en krijgt de motor te weinig brandstof.

          #17877537
          Itsacon
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 April 2011

            Bedankt voor de reacties! Filter en tankbeluchting zijn idd de twee dingen waar ik naar wil gaan kijken. Brandstoffilter kan ik vinden, maar weet iemand waar de tankontluchting zit op een Vectra? Loopt die mee naar de vulopening?

            #17877538
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Omdat het tijdens het rijden erger word vermoed ik tankontluchting..
              Kun je ook testen door je benzine dop losjes te doen is het dan beter minder is het tankontluchting.

              #17877539
              wpee
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 October 2004

                Filter, ontluchting, brandstofpomp

                gr Wim

                #17877540
                Itsacon
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 April 2011

                  Bedankt voor alle reacties. Ik ga er morgen eens naar kijken.

                  Weet iemand waar op een Vectra A de tankontluchting zit?

                  #17877534
                  Itsacon
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 April 2011

                    Net eens een stuk gereden. Eerst gewoon met de tankdop, tot het probleem weer terugkwam. Daarna tankdop eraf gedraaid, wat een sissend geluid produceerde, dus er was zeker een onderdruk in de tank.

                    Probleem kwam daarna echter toch weer terug, dus het is niet alleen de tankontluchting.

                    Ook interessant: Toen ik ging tanken bleef de pomp afslaan, alsof de tank vol was (terwijl deze juist bijna leeg was), dus er is zeker ook iets mis met de ontluchting.

                    Binnenkort maar eens een nieuw brandstoffilter op de kop tikken, en dan de hele tank en brandstofleiding eens goed schoonmaken denk ik.

                    #17877542
                    Itsacon
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 April 2011

                      Oud item, maar eindelijk aan toe gekomen:

                      Probleem lijkt nu opgelost. Ik heb rond de vulopening alles schoongemaakt (zowel bij de dop, als vanuit de wielkast). Beide slangen daar (beluchting/ontluchting) eraf gehaalt en schoongeblazen, en ook de aansluitingen naar de vulopening uitgeblazen. Daarna de keerklep in de vulopening zelf schoongemaakt.

                      Ik heb er nu een paar ritten van een uur er op zitten zonder problemen. Binnenkort naar Oostenrijk voor de duurproef, maar lijkt dus gewoon verstopping in een van de slangen geweest te zijn.

                      #17877541
                      Navy
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 August 2005

                        Mooi dat het opgelost is! Denk ook dat het die ontluchting is geweest.

                        #17877543
                        manta1988
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 January 2008

                          dat probleem heb ik ook gehad met mijn a. was ook een c16nz. brandstofpomp vercangen en het probleem was weg.
                          maar goed mooi dat het opgelost is.

                          #17877544
                          Itsacon
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            20 April 2011

                            Probleem is helaas niet opgelost, maar wel nader gespecificeerd: Treed pas op als de tank meer dan half leeg is (rond een-derde schat ik). Daarboven geen probleem. Tank nu gewoon regelmatig, en bij m’n volgende APK/beurt laat ik de garage er naar kijken.

                            manta1988, brandstofpomp zou idd kunnen, maar dan wel raar dat het niet optreedt met een volle tank. Was dat bij jou ook zo?

                            #17877545
                            wpee
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 October 2004

                              controleer de verdeelkap eens (bloemkolen verwijderen en anders nieuwekap en rotor, loste bij mij alles op vroeger)
                              EGR klep buiten bedrijf stellen (slang afknijpen of even dicht stoppen met dikke spijker, 2 zijden), geeft je trouwens veel meer koppel onderin, dus altijd doen

                              Daar waar aan de achterkant van injector huis (schutbord zijde) slangetjes naar binnen gaan even gaatje open maken met hele fijne ragger of ijzerdraad.

                              Wim

                              #17877546
                              Itsacon
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 April 2011

                                Verdeelkop was idd het eerste waar ik naar keek toen het begon. Was niet schoon, maar niet de oorzaak.

                                Auto is immiddels naar garage geweest, tank geheel gedemonteerd en schoongemaakt. Lijkt erop dat een vorige garage bij het terugplaatsen van de brandstofpomp geen echte O-ring heeft gebruikt, maar de boel heeft afgekit. En kit lost op in benzine, dus zeer veel troep in de tank, met verstopt filter en brandstofpomp tot gevolg. Feit dat de auto meer dan 5 jaar vrijwel niet gereden had hielp waarschijnlijk ook niet. Volle tank gaf kennelijk voldoende druk om door te rijden, halfvolle tank niet.

                                Ga binnenkort even wat lange ritten maken op een lege tank voor de duurproef, maar zou dus opgelost moeten zijn. Geen goedkoop grapje, maar ja, elke keer na 20 liter moeten tanken is ook irritant.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.