Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik bedoel de dikke buis, waar ook de sensoren in zitten. Geen idee hoe je die eruit moet halen trouwens, is dat een kwestie van trekken? Of een klipje?
Heb je de naam voor me, dan kan ik hem ergens bestellen.
Maar, weet iemand hoe dat onderdeel heet?
Zonder naam kan ik namelijk niet bestellen.
De pijp zit na het luchtfilter. En is vrij dik, 67mm aan de buitenkant.
Het lek zit na een sensor, vermoedelijk is dit de lucht massa sensor.
Op de sloop halen heb ik aan gedacht, maar het lek zit op een plek die logisch is. Elke keer als het luchtfilter huis wordt geopend komt dat stuk onder spanning te staan. Dus kans op schade bij een sloop ding is vrij groot. Dus koop liever een nieuwe, of repareer het met een stuk flexibele slang.
Ik heb het gevonden door het gewoon zelf te doen.
Zoals op een van de vorige foto;s te zien is kan je de sleutel inclusief de cilinder verwijderen uit het contactslot. Tot zover heb je alleen voorzichtig moeten zijn met de blokkeer pal met een sterke veer.
De veertjes die de codeplaatjes op zijn plek houden zijn zwak, en waarschijnlijk zit er veel vet omheen. Je kan dus de sleutel verwijderen uit de cilinder, waarbij je de plaatjes beschermt tegen wegspringen door je hand erom heen te houden.
Pak daarna met een pincet of klein tangetje een voor een de codeplaatjes uit hun houder en leg ze op volgorde neer. Voor de zekerheid kan je de nummers die vermeld zijn op deze plaatjes (1,2,3 of 4) opschrijven. Daarna alles schoonmaken van het oude vuil.
Trek ook de sleutel uit het “nieuwe” cilinder slot. En haal daar ook de plaatjes uit. Maak alles schoon. Pas op voor de kleine veertjes die de plaatjes naar buiten duwen. Bij het schoonmaken kunnen die naar buiten vallen.
Gebruik het juiste vet (welke dat is weet ik niet, ik heb algemeen vet gebruikt of dat problemen gaat opleveren weet ik later pas), en stop de plaatjes op volgorde terug. Controleer of de plaatjes door de veertjes worden teruggeduwd en vrij kunnen bewegen.
Stop de sleutel erin, en als er geen plaatje meer uitsteekt, dan ben je nu klaar om alles terug te bouwen. Controleer of je de sleutel in de cilinder makkelijk kan draaien en er makkelijk in en uit kan steken/trekken.Voor mij heeft dit alles met alles 1,5 uur werk gekost (met daarnaast 2 uur inlezen, omdat ik dit nog nooit eerder deed). En het is vrij eenvoudig te doen. Ik heb een contactslot besteld (welke werd geleverd met stuurkolom en al, die ik dus weg doe) en heb deze dus als vervanger gebruikt. Omdat ik toch alle onderdelen had ook de rest van het slot uit elkaar gehaald en dat was leuk om te zien :)
p.s. Het terug plaatsen van het contactslot kan lastig zijn door 1 of meer van de volgende zaken:
– er zat nog een restant in mijn contactschakelaar. Dit moest eerst verwijderd worden. Daarna bleek de stand van de schakelaar niet overeen te komen met de stand van de nieuwe cilinder. Deze heb ik met een kleine schroevendraaier recht gezet.
– als aan het stuur is gedraaid na het verwijderen van het slot dan zijn er enkele plaatjes naar boven geschoten. Deze dien je met een schroevendraaier naar beneden te duwen. Hiervoor is geen kracht nodig. Zet je wel kracht dan is het niet goed en staat het stuur misschien nog op slot. De plaatjes waar je op moet drukken zitten aan de kant van de motot en dienen 2 standen omlaag gedrukt te worden. Daarna niet draaien aan het stuur en het slot erin drukken.Geweldige handleiding. Ik heb het kunnen gebruiken voor het verwisselen van de cilinders. Nu zou ik graag mijn oude sleutel willen gebruiken om te starten. Hiervoor moeten plaatjes omgewisseld worden, maar ik kan nergens vinden hoe dat moet. Heeft iemand hier een idee?
-
AuteurBerichten