[HOW-TO] – Astra G – stuur/contactslot reparatie

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra G – stuur/contactslot reparatie

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267263
    jannick1990
      Lid sinds:
      22 June 2014

      In de vakantie lekker gaan zwemmen, kom je na een warme dag terug bij de auto… Ja, hoor kan het contact niet meer induwen en draaien. Blijkt een bekend Opel probleem te zijn. ANWB erbij geweest en heeft met een hamer op de grijze ring getikt zodat ik het slot kon draaien en de auto starten. Echter geen definitieve oplossen en ik moest snel naar de garage. Bij de opel dealer hebben ze gekeken of een nieuw slot te bestellen was, en ja hoor maar moesten of alle sloten vervangen worden of een bestellen op code etc. Dus dat waren geen bedragen waar je blij van wordt. Ik kon op internet niets vinden, dus.. zelf alles maar uitgevogeld! En hier is de permanente oplossing met foto’s!! Succes!

      Stap1:
      Zorg ervoor dat je je stuur kan draaien (eventueel auto starten) en verwijder zowel links als recht een klein schroefje achter het stuur (+).
      Kan je je slot niet meer draaien, weer opnieuw met een schroevendraaier en een hamer op de grijze ring tikken en met de sleutel tegelijkertijd het contact draaien.

      #18245631
      jannick1990
        Lid sinds:
        22 June 2014

        Deze how-to is ook te gebruiken als de pin van het contactslot is afgebroken (even op de sloop een nieuwe cilinder behuizing regelen €30,-). Altijd met behoud van je originele steutels!

        Stap2:
        Als je een verstelbaar stuur hebt, zo niet deze stap overslaan. Trek de verstel hendel naar beneden zodat er een schroefje tevoorschijn komt. Maak deze met beleid los, zit vast met lock-tite+ een ringetje, zodat alle schroeven herbruikbaar zijn! Daarna kun je het kunststof kapje van het pookje af schuiven. (zie foto stap 3 voor pookje)

        Stap3:
        Aan de onderkant van de stuurkolom één schroef verwijderen (torx)

        Stap4:
        Verwijder rubberen afwerkring, schroevendraaier achter de kraag en dan rustig los wiebelen.

        Stap5:
        Nu moet je het bovenste deel van de stuurkolom afwerking eraf klikken (nooit het onderste eerst proberen, deze zit nog geschroefd!). Duw hiervoor de stuurkolom kap die onder je tellerunit vandaan komt terug, deze werkt met een veer en gaat over de voorste 2 kappen heen. Deze hoeft verder niet verwijderd te worden (hij is wel irritant, dus eventueel met 2 mensen werken). Daarna de bovenste kap er dus af klikken, aan de achterkant zit deze om de onderkant gehaakt, duw hem hier dus iets naar binnen zodat hij los komt. (Foto1: bovenste kap verwijderd, foto2: verende deel van de afwerking)

        Stap6:
        Nu moet je de twee schroeven verwijderen (torx) die zichtbaar zijn geworden om het onderste gedeelte te verwijderen. Net als stap5 het geveerde deel terug duwen en de kap voorzichtig los halen.

        Stap7:
        Nu dat al het afwerking eraf is gaan we verder met het verwijderen van het pookje voor de ruitenwissers en het mid. Deze zit met de klemmetjes (onder en boven) vast, zie foto. Daarna even de stekkertjes loshalen zodat het niet wordt afgekneld door het geveerde kolomdeel.

        Stap8:
        Nu kan het echte werk beginnen! Bovenop de behuizing van het contact zit een klein gaatje (onder waar het pookje heeft gezeten). Steek hier een dun schroevendraaiertje of inbus sleuteltje in. Nu moet je ook echt de sleutel in het contact plaatsen en gaan draaien (hamer methode). Zet het contact op stand I, nu kun je met de schroevendraaier een pinnetje naar beneden duwen. Trek nu aan de steutel het contact er uit. Je het nu de cilinder met behuizing vast met de sleutel erin, haal de sleutel er niet meer uit! (is de pin afgebroken, haal deze dan uit het contact als deze erin ligt)


        Stap9:
        Nu gaan we het daadwerkelijk repareren, is er iets afgebroken? Haal dan op de sloop uit een andere auto eerst een ander slot. Draai met de sleutel het contact om, je ziet nu dat het pinnetje aan de achterkant ronddraait tot deze niet meet verder kan, stand III(NOOIT NAAR STAND 0 DRAAIEN, nu dat het uit de auto is krijg je hem met de hamermethode veel lastiger los). Het pinnetje wat je ziet draaien is geveerd, het pinnetje druk je in en draait nog een stukje verder, zie foto2. Verlies het pinnetje met veertje niet! Leg deze aan de kant.

        Stap10:
        trek de sleutel met cilinder! uit de behuizing, je wilt niet de code plaatjes kwijtraken! Dus lekker de sleutel laten zitten! (Is de pin afgebroken, dan moet je voorzichtig de code plaatjes gaan wisselen met een nieuwe cilinder)

        Stap11:
        Alles goed schoenmaken, je wilt geen oud vet in je herstelde slot! Ik heb terpentine gebruikt en een wattenstaafje gebruikt. De cilinder waar je sleutel in zit alleen even met een doek schoon wrijven. Nu dus de cilinderbehuizing compleet reinigen.

        Stap12:
        Nu komt de reparatie met een beetje uitleg. De reden dat de sleutel niet meer wil draaien is slijtage. Op foto 1, zie je blauw het palletje, door de jaren heen slijt deze de helling af (rood). Hierdoor ontstaat op een gegeven moment een kuiltje en is de helling niet meer gelijk met de ruststand (0) van het palletje. Ik heb een dremel met een heel klein slijpbitje gebruikt om dit weer “glad” te maken, foto3 (geel is hersteld). Je krijgt dan weer een rechte helling die doorloopt tot het rustpunt, alles netjes glad maken en geen bramen achter laten!


        Stap13:
        IJzer slijpsel uit de behuizing halen/blazen. Nu zowel de cilinder als de cilinder behuizing lekker invetten met lagervet. Daarna deze terug plaatsen en het palletje (blauw) met de veer weer terug duwen op hun plaats.

        Stap14:
        Eerst in de hand testen! Houd met een hand de cilinder behuizing vast en duw met je wijsvinger de pin waar de veer omheen zit (wat het elektronisch (contact) slot bedient) naar binnen. Nu heb je de andere hand vrij om de sleutel te draaien en testen. Als je het goed hebt gedaan werkt het weer perfect en draait het weer lekker!

        Stap15:
        Alles terug plaatsen, zet het contact op stand I net zoals toen je hem eruit haalde. Zo kan de vergrendeling op zijn plaats schuiven, doe je dit niet dan breekt hij (zie foto 1). Je kan dit testen door te kijken of je hem kan indrukken. Bij het terugplaatsen in de stuurkolom moet het stuurslot naar beneden zitten (foto2) zo niet dan even met een schroevendraaier naar beneden duwen, ziet eruit als een schuifje. Je merkt dit als het slot er de laatste centimeter niet in gaat. NIET FORCEREN, anders breek je de vergrendeling op de cilinder behuizing (foto1). De rest is gewoon de andere stappen in omgedraaide volgorde (ruitenwisser pookje terug klikken, onderste kap terug zetten en vastschroeven en daarna de bovenste kap en alle schroeven erin draaien (die achter het stuur zitten hoeven er maar net in, anders breekt het oogje van de onderste kap).

        #18245632
        Bill
          Lid sinds:
          28 August 2014

          Bedankt voor deze geweldige uitleg :thumb
          Gisterenavond wilde we weg maar weigerde het contact. vond deze posting en vanmorgen direct toegepast.
          Contactslot van mijn Opel Zafira 1.8 2002 werkt weer zoals het moet. dus nogmaals :wors :wors :wors

          #18245633
          jannick1990
            Lid sinds:
            22 June 2014

            Kijk eens aan, ik ben twee dagen aan t vogelen geweest omdat er nergens een how to was! Gelukkig kan ik er iemand mee helpen!

            #18245634
            ErwinDownUnder
              Lid sinds:
              24 November 2014

              Ben een jaar down under aan het toeren, met een Zafira waar ik heel tevreden over ben :D Alleen nu is gisteren de pen in het contactslot afgebroken. Met behulp van deze how-to heb ik de cilinder er uitgehaald en zie ik dat het afgebroken stuk nog in het elektronische deel/contactblok zit. Ik krijg dit echter niet gedemonteerd, zou iemand mij daar mee willen helpen? :wors

              #18245635
              Nessuno
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 July 2014

                Kan met 100% bevestigen dat dit ook op een C corsa zo werkt!

                #18245636
                frijs
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 March 2016

                  Geweldige handleiding. Ik heb het kunnen gebruiken voor het verwisselen van de cilinders. Nu zou ik graag mijn oude sleutel willen gebruiken om te starten. Hiervoor moeten plaatjes omgewisseld worden, maar ik kan nergens vinden hoe dat moet. Heeft iemand hier een idee?

                  #18245637
                  frijs
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 March 2016

                    Ik heb het gevonden door het gewoon zelf te doen.

                    Zoals op een van de vorige foto;s te zien is kan je de sleutel inclusief de cilinder verwijderen uit het contactslot. Tot zover heb je alleen voorzichtig moeten zijn met de blokkeer pal met een sterke veer.
                    De veertjes die de codeplaatjes op zijn plek houden zijn zwak, en waarschijnlijk zit er veel vet omheen. Je kan dus de sleutel verwijderen uit de cilinder, waarbij je de plaatjes beschermt tegen wegspringen door je hand erom heen te houden.
                    Pak daarna met een pincet of klein tangetje een voor een de codeplaatjes uit hun houder en leg ze op volgorde neer. Voor de zekerheid kan je de nummers die vermeld zijn op deze plaatjes (1,2,3 of 4) opschrijven. Daarna alles schoonmaken van het oude vuil.
                    Trek ook de sleutel uit het “nieuwe” cilinder slot. En haal daar ook de plaatjes uit. Maak alles schoon. Pas op voor de kleine veertjes die de plaatjes naar buiten duwen. Bij het schoonmaken kunnen die naar buiten vallen.
                    Gebruik het juiste vet (welke dat is weet ik niet, ik heb algemeen vet gebruikt of dat problemen gaat opleveren weet ik later pas), en stop de plaatjes op volgorde terug. Controleer of de plaatjes door de veertjes worden teruggeduwd en vrij kunnen bewegen.
                    Stop de sleutel erin, en als er geen plaatje meer uitsteekt, dan ben je nu klaar om alles terug te bouwen. Controleer of je de sleutel in de cilinder makkelijk kan draaien en er makkelijk in en uit kan steken/trekken.

                    Voor mij heeft dit alles met alles 1,5 uur werk gekost (met daarnaast 2 uur inlezen, omdat ik dit nog nooit eerder deed). En het is vrij eenvoudig te doen. Ik heb een contactslot besteld (welke werd geleverd met stuurkolom en al, die ik dus weg doe) en heb deze dus als vervanger gebruikt. Omdat ik toch alle onderdelen had ook de rest van het slot uit elkaar gehaald en dat was leuk om te zien :)

                    p.s. Het terug plaatsen van het contactslot kan lastig zijn door 1 of meer van de volgende zaken:
                    – er zat nog een restant in mijn contactschakelaar. Dit moest eerst verwijderd worden. Daarna bleek de stand van de schakelaar niet overeen te komen met de stand van de nieuwe cilinder. Deze heb ik met een kleine schroevendraaier recht gezet.
                    – als aan het stuur is gedraaid na het verwijderen van het slot dan zijn er enkele plaatjes naar boven geschoten. Deze dien je met een schroevendraaier naar beneden te duwen. Hiervoor is geen kracht nodig. Zet je wel kracht dan is het niet goed en staat het stuur misschien nog op slot. De plaatjes waar je op moet drukken zitten aan de kant van de motot en dienen 2 standen omlaag gedrukt te worden. Daarna niet draaien aan het stuur en het slot erin drukken.

                    #18337661
                    Ingrid Pluis-Bouwens
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 January 2017

                      Geweldige uitleg, zeer duidelijk zo is het voor een dame nog te doen?
                      Stond niet op mijn bucketlist, maar kan het wel afvinken.
                      -Contactslot opel zafira vervangen ✔

                      Gr Ingrid

                      #18345756
                      Coopertje64
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 June 2017

                        Hey Luitjes
                        Ik heb bij mijn Meriva uit 2004 het slot eruit gehaald en schoongemaakt omdat hij niet meer wilde draaien.
                        Pennetje is niet afgebroken dus alles weer in elkaar met nieuw vet.
                        Krijg de boel niet meer in elkaar nu en het zwarte doosje met draaicontacten heb ik ook al in mn handen gehad.

                        HELP!!
                        Kan iemand mij misschien helpen hiermee?
                        Woon in Deventer
                        Alvast bedankt
                        Groet Peter

                        Verstuurd vanaf mijn SUPER met Tapatalk

                        #18365142
                        bandido
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 February 2010

                          Binnenkort bij mijn opel zafira a ook beginnen met deze klus. Word steeds moeilijker om de contactsleutel uit startslot te krijgen.

                          #18378136
                          hendrikjan
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 July 2020

                            hallo,de foto’s doen het niet meer… kan ik die nog ergens bekomen?

                            ik ga deze middag aan de slag met cilinderslot vervangen HELAAS maar aan de reacties te lezen is het een zeer duidelijke uitleg dus zal het mij vast ook lukken.

                             

                            UPDATE: de sleutel draait niet en het stuurslot zit er nog op dus het hele feest ging niet door, auto staat nog stil… iemand een idee hoe ik stuurslot eraf krijg ZONDER de sleutel te draaien?

                            hopelijk leest er nog iemand dit topic van 100 jaar geleden :praying02: :praying02: :praying02:

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.