Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Goedenavond , maar weer eens een update over de Astra na de koprevisie van een eeuw geleden :thumb
Inmiddels al weer 2 jaar verder :thumbup
Ik heb hem nog steeds , rijdt nog steeds als een tierelier en heeft me nog nooit laten staan . Op het lange stuk een verbruik van ongeveer 1 op 15 en het olieverbruik is nog gelijk 1op 2000 2500 ongeveer . Vandaag weer voor een jaar goedgekeurd na aan de voorkant 2 nieuwe remschijven en blokken te hebben gemonteerd , klauwtjes te hebben gereviseerd en 2 nieuwe achterbandjes om de velgen te hebben gedraaid . Inmiddels staat ie wel af en toe vol water en daarom het tapijt maar verwijderd .(sop sop) . Kwam na veel gezoek bij de dakrails vandaan en daar inmiddels een nieuwe kitlaag opgelegd . Hoop dat het nu over is . Ben die beslagen ramen wel zat zo langzamerhand . Dus nog steeds tevreden met het beestje en we gaan nog maar een paar jaar verder met haar dacht ik zo :wors :thumbupgroet fanskar
viewtopic.php?f=5&t=120992&hilit=astra+f+in+de+operatiekamer
klikkerdeklik , staat alles wel wat je zoekt denk ik :D
Thanks , destijds met plezier bijgehouden en hoop dat mensen er nog wat voordeel van gehad hebben . Met betrekking tot de electrische ramen : wat is wijsheid .
Aftermarket setje erin bouwen of raambediening van een ander type (?) erin . :hmmzgoedenavond ,
Hier een update over de astra f uit de operatiekamer :D
Inmiddels bijna 2 jaar verder na de laatste post in dit topic . Ik kan jullie melden dat de Astra nog steeds in mijn bezit is ,
Inmiddels hebben we er wel een dikke volvo station bij ;) . ( voor de lange luxe ritten ;) )
De Astra is inmiddels de 2 ton gepasseerd en ik kan zeggen dat ie ons na de koppakkingwissel enzo nog nooit in de steek gelaten heeft .
Starten en lopen elke keer weer :thumbup .
Heb alleen een stukje pijp in de uitlaat hoeven te lassen en heb de remblokken voor vervangen .
Het olieverbruik is redelijk binnen de perken gebleven met ongeveer 1 op 2000 en ik vind dat met name het egr verhaal (afdoppen) en de bypass carterventilatie zeer positief heeft gewerkt . Wat een zooi komt er uit die catchtank zeg . Wil je niet weten . Hoofzakelijk korte stukjes rijden werkt natuurlijk niet echt mee aan het verbeteren van het sludgeverhaal maar ben blij dat die troep iig in de catchtank zit en niet in het inlaattraject :D
Ik heb uiteindelijk na alle storingsproblemen ( zie vorige posts ) toch de egr weer afgedopt en kwam er achter dat ik ergens bij de injectorrail 2 massaoogjes niet onder een bout had geplaats waardoor ik dus die storingen kreeg :swear . Toendertijd is bij het terugplaatsen vd egr klep waarschijnlijk per ongeluk wel massacontact onstaan waardoor het leek dat het probleem bij de egr zat . Niet dus , had er niks mee te maken :thumb .
MMl lampje gaat nu iid alleen na een bepaalde tijd branden en dan met name in file rijden of na gasloslaten na een lang stuk snelweg .
Geeft verder geen probleem want de auto rijdt verder gewoon normaal ( niet in noodloop) door en na opnieuw starten blijft het lampje gewoon uit :thumbup .
Zou nog wel eens electrische ramen en spiegels erin willen hebben want die slingers vind ik wel wat gedateerd zo langzamerhand ;) .
Nog een tonnetje erbij en dan misschien maar eens een engine swap ofzo . :D :D :D
Ben eerst nog een fiatje 500 aan het restaureren voor mijn vrouw dus die moet eerst maar af ;) .
Dilemma’s dilemma”s
Tot zover dus nog steeds tevreden met dit werkpaardje :thumbup :thumbup :thumbupgroet Fanskar
Over wat voor een motortype praten we ??
Ik heb ooit eens een topic gemaakt over het vervangen van een koppakking van een astra 16 XEL waar je denk ik veel tips in vindt ( opel astra in de operatiekamer )
Moet je de zoekfunctie maar ff gebruiken .Groet fanskar
Hoi Norwin , moet je ff kijken bij “astra F in de operatiekamer” . Gaat over het vervangen van een koppakking en aanverwante artikelen maar er staat geloof ik wel wat in over de distributie . Dus zoals gezegd de waterpomp meenemen en alle looprollen en spanrol . Het enige lastige wat ik tegenkwam is het verwijderen van de oude waterpomp ( moest ik eruit meppen met een koudbeitel zo vastgerot zat dat ding ) en het plaatsen van de nieuwe riem . Als je je waterpomp nl op het juiste merkteken zet en de spanrol “los”krijg je de riem niet om de looprollen heen . Je kan de waterpomp verdraaien zodat je meer ruimte krijgt , de riem plaatsen en dan de pomp weer opspannen zodat het merkteken weer in lijn staat . Gaat heel lastig omdat je geen vat krijgt op de pomp (riem zit in de weg ) zonder speciaal gereedschap . Wat ook kan ; je zet de pomp alvast op het merkteken , plaatst de riem en als laatste een looprol . Gaat ook lastig maar is wel mogelijk . Let er wel op dat je nokkenassen op tijd blijven staan zeker als je zoals ik geen speciaal gereedschap (kijk maar op de foto hoe ik dat deed ) gebruikt om de nokkenassen te blokkeren omdat er nogal wat spanning op de riem komt bij deze methode en derhalve de nokkenassen toch nog wel kunnen verdraaien bij flink wat kracht . Succes verder , als er nog vragen zijn hoor ik het wel ;)
groet fanskar
Als je de zoekfunctie gebruikt hebt ben je mijn topic ook tegengekomen . Staat het een en ander in beschreven . Speciaal gereedschap is niet nodig en ook een momentsleutel is niet echt nodig ( wel makkelijk)
Waterpomp is VERPLICHT . Als die vastloopt wat nogal eens gebeurt kan je je kop wegdonderen .groet fanskar
Hmm , 1liter op 10.000 en 280.000 km opt klokkie . Zo verkeerd zijn die ecotecblokjes dus niet als er een beetje op gepast wordt . Mooie waarden , kan ik nog wel ff vooruit met mijn astratje :D
groet fanskar
Ok , ecu nog heel dus ;) . Mooi dat ie het weer doet :thumbup
groet fanskar
origineel gepost door Ropel
OK…Dynamo laten reviseren… lampje vervangen… en hijs weer als nieuw :)
Bedankt iedereen voor de reakties en hulp!!
:hmmz :hmmz :hmmz :hmmz :hmmz .
Hoop niet dat dit een serieuze opmerking is toch ??origineel gepost door zetos
origineel gepost door wim-v6
Wel Controle lampje van Dynamo vervangen!!!deze is 100% kapot..
willem
Jah idd aangezien dit lampje de fuctie heeft om je dynamo in te schakelen anders sta je straks met een lege accu haha
Greetz wes
Denk dat dat wel meevalt . Straks je dynamo er weer op en grote kans dat alles gewoon weer werkt . Als je lang doorgereden hebt met een kapotte regelaar kan de spanning wel oplopen tot 18 volt en meer . Dat is niet goed voor elektronika iig en kan je je ecu kosten . KAN zeg ik met nadruk , hoeft niet . Gewoon kijken wat ie doet . Als alles normaal werkt is er niks aan het handje . Krijg je allemaal rare dingen dan is er meer aan de hand . Vergeet bij het monteren van je dynamo iig niet je aarde draad naar het blok .( als ie er opzit , meestal wel ) Kan ook rare storingen geven .
groet fanskar
origineel gepost door Ropel
ok.. bedankt voor de rakties in ieder geval. Dynamo ligt op dit moment bij de revisieboer.Heb de hoop dat na de revisie het probleem verholpen is en mn lampje ook weer doet wat hij moet doen.
Zo niet… zal ik dus het lampje vervangen. En wat lees ik over een motorcomputer Wim-v6? Kan het zijn na het reviseren van mn dynamo dat ik dat dus ook nog moet gaan doen? En hoe weet ik of mn motorcomputer ook naar de kl*ten is?
Hoorde altijd van andere merkfannaten ( vw) dat je nooit , maar dan ook nooit een opel diesel moet kopen .
Valt reuze mee blijkt wel :thumbup:thumbup:thumbup
groet fanskar :)
origineel gepost door Ropel
Heb m dus net even kunnen doormeten op de accu (44ah-210A accu weet niet of dit ook belangrijk is?.
Motor uit komt hij op 13.4 volt
Met lopende motor is dit 15.7 voltDus te hoog… wat kan dit betekenen?
Blijft ie 15 , 7 volt als je meer toeren maakt dan stationair of loopt ie veel verder op ? . Loopt ie echt veel verder op……. regelaar naar de kloten . (echt niet mee rijden ) Blijft ie ongeveer gelijk ….regelaar waarschijnlijk nog heel maar fout in je meting met de multimeter ( niet betrouwbaar goedkoop ding uit de 5 eurobak bij de gamma ) . Neemt niet weg dat je koolborstels waarschijnlijk niet fris meer zijn .
ijk anders je meter ff op een andere spanningsbron , dan weet je het zeker .groet fanskar
Hoezo niet aan klooien ? :hmmz stelt niet zoveel voor hoor om ff je regelaar en borstels te vervangen . Eventueel nog 1 of 2 lagertjes er bij . Ga ik er wel van uit dat je wikkelingen nog goed zijn ;)
groet fanskar
origineel gepost door Famempeters
niet gaan klooien aan zo,n dynamo .heb bovestaande ook gehad en samen met Wim opgelost door ff een oud beestje van een corsa er achter te hangen ,nadien een nieuwe besteld bij huizen electric in huizen voor 115€ 2 jaar garrantie daar een ruiler op 130€ kwam met een jaar garantie..
mijn dynamo had de rekening nog van de vorige eigenaar was 6 maanden oud.jong stuk verkoold noem maar op,maar bij Opel daar de garrantie op vergeet het maar rekening €583 inkl btw orgineel bij de dealer vervangen voor een geplaatst nieuwe delco dynamo achteraf was het een valeo revisie dynamo bleek bij uit monteren ,heb hem nog liggen ..
Bert
Ja hoor , is 1 geheel maar losse borstels zijn ook te koop . ( moet je wel een zware soldeerbout hebben ) Beroepshalve heb ik met electromotoren en dynamo`s gewerkt waar deze (borstels en spanningsregelaar) dus gewoon gescheiden zijn ( bij motorfietsen ook trouwens)maar dit maakt voor het geheel niet uit natuurlijk ;)
Wordt het alleen maar makkelijker van :thumbuporigineel gepost door b07
he franskar :
spanningsregelaar en koolborstels zitten toch aan elkaar vast die koop je toch als 1 geheel?ik heb ze ooit is vervangen bij een golf, kosten 30 euro daar zaten de koolborstels en spaningsregelaar inelkaar als 1 geheel
is dit bij een opel anders?
omdat je het heb overbeide vervangen.Spanningsregelaar naar de haaien en waarschijnlijk je koolborstels ook ten eind . (lampje brandt als je koolborstels geen of slecht contact meer maken met je rotor )
Beide ff vervangen en meteen je lagering ff controleren . Je kan natuurlijk ook een revisiedynamo kopen maar is wel een stuk duurder .groet fanskar
En ??????????? werkt alles alweer ??:hmmz
oant tsjen , Fanskar
Sorry , ik had de verkeerde guote te pakken . Ik bedoelde eigenlijk onze vriend bo7 ;) Jij hebt geen EGR meer nodig natuurlijk met een cheater :thumbup . Hij heeft het schema met relais nodig omdat die EGR anders schakeld maar ik geloof dat het een andere EGR geworden is bij hem ipv een cheater ;)
groet fanskar
origineel gepost door AsconaC20NE
In dat geval dat ie anders schakeld heb je dus een relais nodig maar ik begrijp dat je al een andere EGR hebt opgehaald . In dat geval zou ik hem meteen preventief afdoppen met een dichte pakking
groet fanskar
ik heb geen andere EGR op gehaald. die op de laatste foto is de oude EGR die er uit is gekomen. Heb hem gewoon afgedopt wat je kunt zien op de foto en een egr cheater er tussen gezet :thumbup
ik heb gelukkig nog een oud type egr die geen luchtstromen controleerd
In dat geval dat ie anders schakeld heb je dus een relais nodig maar ik begrijp dat je al een andere EGR hebt opgehaald . In dat geval zou ik hem meteen preventief afdoppen met een dichte pakking ;)
groet fanskar
origineel gepost door AsconaC20NE
ik heb ook zo’n ding er in gemaakt, EGR er uit, en nooit geen storingen meer :wors
let wel op dat bij sommige type moteren de EGR anders schakeld! sommigen + anderen –
Moet je EGR het wel doen natuurlijk anders zegt je ecu van bekijk het maar . Met een cheater kan je EGR vervallen en volstaat alleen de dichte pakking .
groet Fanskar
Kan verschillende oorzaken hebben . Relais doorgefikt , doorgefikte ruitewissermotor (ik zeg doorgefikt omdat je een brandlucht rook maar kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn ) of sluiting in je bedrading . Sluiting naar massa …………zekering blijft daardoor springen hoe vaak je er ook een nieuwe inzet .:) Eigenlijk moet je de beschikking hebben over een multimeter om je relais , je bedrading en je wissermotor door te kunnen meten en zo alles uit te kunnen sluiten
succes :)
Fanskar
Valse lucht : alle lucht die aangezogen wordt buiten je originele luchtinlaat om . Hier zijn meestal lekke aansluitrubbers , kapotte pakkingen van aansluitingen op je gasklep , inlaatspruitstuk , vacuumslangetjes enz de oorzaak van . Rubber droogt uit op de lange duur en gaat scheuren . gevolg … valse lucht . .( trek maar eens een vacuumslangetje los met draaiende motor dan hoor je meteen het resultaat van valse lucht .
groet fanskar
Altijd lekkere probleempjes als je niet de beschikking hebt over een brug . ;) ( Lekker voor de deur op de koude straat )
Wat ik doe : Goed heet stoken op de verbinding met een goede brander ( ik heb zuurstof acethyleen :thumbup ). en dan met draaiende bewegingen los wrikken . Is er echt geen redden aan gewoon doorsnijden en eventueel een nieuw linkpijpje maken , lassen .Mocht je in de weer gaan met een zware hamer , denk dan aan je kat . Je zal niet de eerste zijn die hem naar de klote slaat door de trillingen . Wordt dan een beetje duurder allemaal ;)
groet fanskar
Componenten stellen niet zoveel voor . ( het schema ook niet )
Een 12 V relaitje , 3 weerstandjes , 2 diodes , en een zener diode en natuurlijk een printplaatje .
Volgens mij kan je ze bestellen in Engeland . Voor een paar Euro zelf te maken . (moet je wel een beetje verstand van elektronica hebben natuurlijk ) :)groet Fanskar
Ok , kan je mij wel eens komen helpen motorblokjes wisselen . Heb ik die takel ook niet meer nodig ;)
Enne , C kadett heb ik ook gehad . Geen coupe maar een gewone met een 2.0 liter S motor erin uit een A ascona . Viel niet meer tegen te lassen dus op de sloop beland uiteindelijk na het verwijderen van de onderdelen uiteraard .Eet smakelijk :)
groet fanskar
-
AuteurBerichten