Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
hallo berry !
jazeker, deze commodore is ook wel mijn favoriet kan ik wel zeggen.
ik heb hem nu al ruim 9 jaar in bezit, en er veel mooie ritten / vakanties en treffens
mee gereden ;) .
ook heb ik er al héél wat andere opel’s mee vervoerd op de aanhanger. bere sterk !een inbouw van een andere motor heb ik zeker ook overwogen. laats werd er 1 aangeboden
voor 275,- meen ik op MP. dat is op zich nog wel een redelijke prijs denk ik, maar ook dan weet je
nog niet precies hoe zo’n motor is.. je koop em los op een palletje, en dan. voor mooi ( wil je zeker van de zaak zijn )
voer je bij zo’n blok ook eerst groot onderhoud uit. controleer je die warmte wisselaar, vervang je de thermostaat, distri-riem
en noem maar op voordat je hem er inhangt.
daarnaast moet ik ook eerlijk toegeven dat ik de V6 een wat lastige motor vind om aan te werken :jerryeen lijn-6 er in.. met die gedachte heb ik nog even rondgelopen !
jordy
tja.. het is idd wel zonde om zo’n auto ‘maar’ op te geven.. maar in het geval van deze
auto worden de kosten me gewoonweg iets te gortig om hem betrouwbaar te maken.
al werkende er aan ben ik er wel achter gekomen dat deze omega de laatste 11/12 jaar nauwelijks
aandacht gehad heeft, in welk opzicht dan ook. volgens het boekje bij de auto was het tot 2002 een
lease-wagen, en kreeg hij alle beurtjes. daarna is er hooguit een keer nieuwe olie in gegaan.
het blok op zich is nog wel goed verwacht ik, maar om dit weer compleet op te bouwen met nieuwe materiaal
is meer een project. en dat was niet mijn bedoeling.omdat ik wel erg nieuwsgierig was, heb ik vandaag toch ook even de koppen gelicht van het blok.
een duidelijke doorslag van de koppakking kon ik niet vinden, maar bij 1 cilinder heb ik wat twijfels, en
bij meerdere cilinders had het niet zo lang geduurd denk ik. ( afgaande op de verkleuring van de pakking afsluiting
rond de boringen ) nokkenassen, en stoters lijken zo op het zicht nog in goede staat overigens.@ remutr,
mijn andere opels zijn;
commodore-C met C30NE en 4-traps lpg
commodore-C 25E en 3- traps lpg
commodore-C met C30LE en 3-traps lpg
diplomat-B 28 H met 3-traps lpg
rekord-E1 met 23D en 4-bak diesel
kadett-D 12S met 4-bak benzine
astra-Van 2.0 dtl dieselhier een kiekje van afgelopen Big opels jaartreffen
en daarnaast nog enkele donor auto’s.
op de kadett-D en de astra na is alles momenteel geschorst ivm de nieuwe
regeling die dit jaar in ging.jordy
vandaag nog een poosje met de omega bezig geweest, en nog wat opmerkelijke
dingen gezien.
ik had een deel van het gitzwarte koelwater in een potje opgevangen, en weggezet. vandaag,
een paar dagen later dus, was er een mooi bezinksel te zien in het potje !
de onderste laag gitzwart, en daarboven bruin water.. dat zwarte residu lijkt me dan ook geen olie, want
dat heeft de eigenschap om te drijven op water.
afijn, ik heb ook de warmte wisselaar nog getest vandaag. ik heb er wat afwasmiddel+water in gekiept, en daarna
perslucht op gezet. als er een lekje in zou zitten, dan hadden er luchtbellen moeten ontstaan. maar dit was niet
het geval. ik denk dan ook dat die warmte wisselaar niet lek is.de distributie had ik ook ‘op tijd ‘ gezet, maar door de rek in de riem stonden niet alle streepjes mooi op lijn.
ook het onderste rolletje kon ik met de hand rond draaien terwijl de riem er nog op lag… serieus versleten dus !omdat ik al gehoord / gemerkt had dat de voorpijpen niet gasdicht op de spruitstukken aangesloten waren, heb ik deze vandaag ook gedemonteerd. hierbij kwam ik er achter dat er in de rechter uitlaat pijp behoorlijk veel water zat ( halve liter ? )
ook was deze mooi schoon van binnen. terwijl de linker pijp droog, en gewoon roetig was. mogelijk rechter koppakking lek dacht ik zo.hoe dan ook, alles bij elkaar opgeteld heb ik besloten deze omega maar op te geven, en compleet te demonteren.
de motor en bak zijn er al uit inmiddels, en bij demontage bleek ook dat de koppeling zijn beste tijd wel gehad heeft.
had ik de motor in orde gemaakt, dan was spoedig de koppeling aan de beurt geweest…kijk, er komen al wat reacties los.. ;)
@ usbstick, het weghalen van de aircopomp is mij er zeker niet om te doen om
vermogen te winnen hoor, integendeel.
het gaat mij er meer om dat de ac nu toch niet werkt, en ik er zeker geen waarde in zie om het wél
werkend te maken.
op de pomp na heb ik vandaag alle AC toebehoren al weggehaald onder de kap, en da’s toch al gauw 6 kilo
aan overbodige niet meer werkende ‘luxe’ .
en ja, ik rij graag zo betaalbaar mogelijk auto :D .de reden dat ik deze omega kocht, is omdat het opel is, en achterwiel aandrijving, omdat het opel is, en
omdat er 1850 mee getrokken mag worden, omdat het opel is, omdat er 6 cylinders onder de kap huizen,
en omdat fransje weekers er voor gezorgd heeft dat ik 4 lijn-zes opel’s moest schorsen begin dit jaar…elders op dit forum had ik laatst ook al het één en ander gelezen over de warmte wisselaar, en dat deze
soms lek raakt. dus deze heb ik er bij voorbaat maar uitgepakt vandaag.
zoals willem aangeeft zat er idd wel wat zwarte aanslag ( onder ) in het kannetje, en de reden dat het water zelf zo
gitzwart is heeft ook te maken met slecht onderhoud, en corrosie van het gehele koelsysteem. dat is overal aan af te zien.
de waterpomp was overigens nog in goede staat verbaasde me. en die warmte wisselaar heb ik nog niet nader bekeken of
afgeperst.
wat me overigens ook opviel, was de mate waarmee de distributie-riem opgerekt / versleten was.. ik kon deze zonder moeite
3,5 cm op en neer bewegen tussen de meest rechter nokkenas ( staande voor de auto ), en het loopwieltje er onder.
over de rest van het loop gedeelte stond de riem strak, maar dit deel hing gewoon slap.
goed, eind deze week nog maar eens verder kijken hoe de vlag erbij hangt, en dan eens voorzichtig uitrekenen wat
dit hele grapje me gaat kosten. incl de koppakkingen, want deze vertrouw ik ook niet. het kan goed zijn dat de motor bij vorige
eigenaar óók al vaker te warm geworden is.jordy
27 november 2013 om 20:49 In reactie op: Rik’s Opel Kadett E heeft ook ROEST achter de pedalen #18194909hallo,
even inhakend op dit topic heb ik ook nog wat kiekjes van “hoe het er bij rik zijn kadett
onder de bodemplaat uit zou kunnen zien.. “deze foto’s zijn van mijn vriendin d’r 86′ kadett sedan. in november 2011 bekeek ik deze kadett
nog eens even goed voor de apk, en het zag er best goed uit allemaal nog.
ze had er inmiddels ook al een jaartje in gereden met veel plezier, en geen pech !
toch zat er een gaatje bij de draagarm bevestiging, en ik wilde dat toch ook eens beter bekijken,
maar dan vanuit de binnenkant.
dus.. tapijtje aan de kant gefrommeld. tja.. wel wat bulten onder de rubber dempings mat, dus ook maar een
kijk gaatje gezaagd. van 10×10 of zo. want dat zou ik ook zó weer dicht hebben. Nou, daar bleef het niet bij !
nogmaals, van onder af was er enkel een duimdik gaatje te zien !!
zie foto’s…. :(misschien is het nét niet duidelijk genoeg te zien, maar alle verbindingen waren slecht.
na het grondig weghakken van al het echt slechte materiaal zakte bij mij de moed ook wat in de schoenen,
en dat terwijl ik ook wel gekker gerepareerd heb.
constructief is het een heel lastige klus. zeker om het geheel ook veilig te krijgen..( veel verbindingen )
let daar ook op als je de klus uit laat voeren, want bij een ( klein ) aanrijdinkje oid direct
een draagarm door de bodem tussen je benen is ook geen pretje :shock:deze 86′ kadett sedan diesel staat sindsdien nog steeds te wachten op ???? ik weet het nog niet.
hopelijk valt het met jou kadett een beetje mee rik ! succes !
jordy
16 mei 2013 om 23:01 In reactie op: Big Opels & Opelforum Snelwegmeeting Heemskerk 19 mei 2013 #17891922he loek !
ik wip ook even aan a.s zondag hoor !
hou je een plekje voor me vrij ? ;)groeten,
jordyik had wat geluk vandaag !
hier in de regio zijn een aantal sloperijen te vinden, binnen
een straal van ongeveer 30 km.
op 1 van deze bedrijven heb ik vandaag een versnellingspook uit
een vectra 2.2 geplukt die in veel betere staat was dan mijn astra pookje !de foto is niet geweldig, maar het verschil in de slijtage van de 2 bussen lijkt me duidelijk.
deze andere pook heb ik gemonteerd met ook nog een iets dikkere/ strakkere rubberen O-ring, en
het lijkt een stuk beter te werken nu.
verder heb ik ook nog een deur/wind vanger vervangen vandaag, want deze was gebroken..
erg vervelend als je deur telkens dicht valt terwijl je in de auto zit.. ( en deur open wilt houden )
verder nog een remleiding vervangen ivm ernstige roest vorming, en enkele remleidingen opgeschuurd,
en in de verf gezet. deze vervang ik later wel.
nu nog een setje achterklep omhooghouders op zoeken, de astra 1 keer eens stofzuigen en schoon maken, en dan de weg er mee op ! hopelijk voor veel zorgeloze km’s ;)
en oh ja, ook de dakverhoging nog eens opnieuw een blanke lak geven.. maar dat doe ik pas als
gebleken is dat de kinder-ziektes er uit zijn .de schakelpook revisie van willem en carloastra neem ik overigens wel in overweging, want nu
kan ik voorlopig wel weer redelijk normaal schakelen, maar een goede pook achter de hand hebben kan zeker geen kwaad !!
bedankt ook voor de tip/ het aanbod willem :thumbjordy
bij welke type’s astra-G kan ik deze schakelpook systemen ook
vinden ? ik had op de sloop bij een stuk of 10 ( meer stonden er niet helaas.. )
astra’s gekeken, bij maar 1 zat er dezelfde pook met kabel systeem, welke ook versleten was,
en de anderen hadden een ‘buis’ systeem dat de handelingen doorgeeft.
de bouwjaren van dit rijtje astra’s liep van 1998 tot 2001 ongeveer dacht ik, en waren
veelal 1.6 benz. uitvoeringen voor zover dat nog te zien was :???:tja, en wat de spullen betreft die achter je stoel liggen… daar zal ik voor tussen de
rugleuningen moeten hangen denk ik ;) . in het geval van veel/vaak spullen in je laadruimte
is een 4-drs idd makkelijker.ik heb vandaag het pook-hoesje eens opgelicht arian,
en idd… de slijtage is duidelijk te zien.
ik heb de pook er maar uitgehaald ook, want dit is geen schakelen hoor.
jammer genoeg hier op de sloop geen astra’s met 2.0 diesel motor. en ik hoopte dat
het mechanisme van andere astra’s ook wel het zelfde zou zijn, maar dat is dus niet zo.
hooguit van een 2.0 zafira diesel is gelijk. ( kabel schakel systeem )
en dan nog, ik verwacht uit een sloop auto ook geen beste pook te vinden :(
of je moet er bij toeval 1 vinden die al eens vervangen is dan.bij de dealer is een complete pook te bestellen voor ruim 255.- ai ai… da’s ook
weer een hoop geld, en dat terwijl er eigenlijk enkel maar een bus versleten is waar de pook in
draait..
misschien dat ik a.s donderdag toch nog even op wat andere sloperijen
ga struinen voor zo’n ding.jordy
de astra loopt weer !! :D
ik heb afgelopen woensdag de module weer retour
gehad van ecu repair in helmond, en deze donderdag gemonteerd.
het terugplaatsen was echter wel een rotklusje, want ik had 4 draden
noodgedwongen door moeten knippen bij het demonteren…
maar ! na een paar uur prutsen met de soldeerbout zat alles weer vast
en op z’n plek.
daarna 2 accu’s leeg gestart, en een een bus remreiniger d’r bij, en toen liep
de astra weer ;)
de dag erna ( vrijdag) even een proefrit gemaakt, en de motor hield zich prima!
wel jammer dat bij de eerste drempel die ik over ging de rechter voorveer brak….
en wat me ook behoorlijk stoorde was dat er erg moeilijk in de 1e en 2e versnelling te
schakelen is. de schakelpook zit nogal ‘losjes’ op zijn plaats lijkt het. de koppeling is
wel goed.
dit zijn dus nog even wat aandachts-punten :hmmzondanks de vakantie periode van het bedrijf waar ik de ecu module naartoe
gestuurd heb, kreeg ik vandaag toch een email reactie.
reparatie van dit soort modules komt uit op een 365.- in totaal.
da’s best een boel geld, maar in mijn geval blijft het een mooie aankoop, want voor
de astra met nog een maand of 9 apk betaalde ik 275.- vorige week ;)
ik hoop er wel sterk op dat na montage van de gerepareerde module het ding weer start.. :???:
maar dat is nog even afwachten..
hierbij een paar kiekjes, ook van de brandstofpomp zonder de ecu module.jordy
@Pastra wrote:
En de kilometerstand waarbij dat gebeurt klopt ook nog bij de kilometerstand van je nieuwe aanwinst!
Verder moet je letten op roest op de achterwielkasten, vooral de binnenste rand wil weleens goed roesten!Als je een 3-deurs hebt, dan moet je ook letten bij de achterste zijruiten op roestvlekken onder de ruit vandaan, vooral in de hoek ter hoogte van de portier(vooraan dus).
Veel plezier met je diesel!
Gr.
Pastradeze astra is een Van, grijs kenteken. dus de zijruiten zitten er niet in ;) .
persoonlijk vindt ik dat ook wel mooier dan mét zijruiten.
ik zal wel de auto eens op de brug duwen dit weekend en idd eens kijken of er ergens
roestigheid zit. zo aan de buitenkant is er niks te zien, enkel dat de blanke lak van
de dakverhoging loslaat..
ik wacht eerst even af of ik het ding weer ( betaalbaar ) aan de praat krijg, en dan pak ik
dat dakje ook even aan ;)
zal ook even een kiekje schieten, en posten voor de volledigheid !@stefanDTI wrote:
Vaak is de inwendige electronica kapot in de brandstofpomp als hij niet meer start !!
naar zeggen van de vorige eigenaar stopte de astra er ‘opeens’ mee
gewoon tijdens een rit. daarna heeft ie hem niet meer aan de praat gekregen.
ik heb de ecu die bovenop de dieselpomp gemonteerd zit er afgehaald, en deze opgestuurd.
het bedrijf dat deze reparaties uitvoerd is helaas even een paar weken gesloten
ivm vakantie oid.. ( dat had ik even niet door voor ik de ecu opstuurde :sleeping )
dus ik moet nog zeker tot 13 mei wachten op hun oordeel van de ecu.
maar verder zit er toch geen electronica in de pomp?hier een joetjoep filmpje van de demontage !
http://youtu.be/NytwYDInVvo” onclick=”window.open(this.href);return false;
( filmpje is een demo die ik via de site van dat ECU repair centre gevonden heb )
beste forum lezers,
de kadett combo waar dit topic een maand of 4 geleden over gestart
is staat weer te koop..
ik heb deze kadett combo eind vorig jaar gekocht omdat graag weer in een
kadett combo zou willen rijden. echter om deze kadett zo te maken als ik hem wil
hebben gaat me niet lukken momenteel.
misschien dat één van jullie er een mooi project in ziet?
hij mag weg tegen ongeveer de kostprijs, incl de al reeds aangeschafte reparatie delen.een advertentie met meer info kun je vinden op de opel-forum marktplaats !
jordy
hallo astrawez,
zo gauw het weer het me toelaat, zal ik je een wat betere foto sturen voor
het D-kadett register !
wel leuk dat ie er nu ook bij staat :thumbik heb nog 2 kentekens voor je, van D-kadett’en die ik gehad heb.
ik weet niet of ze nog bestaan, maar ik denk van wel.
helaas heb ik er geen foto’s van..kj-47-yz
kn-44-lf
groeten,
jordywat de dorpels betreft heb ik bewust gekozen voor de 4-drs dorpels.
dit omdat er in de rechterkant van de combo al eens een paaltje oid in de
weg gestaan heeft. onder de rechter deur zit het zaakje wat ingedrukt zeg maar..
dat stond natuurlijk ook niet in de advertentie ! haha..
maar goed, met het voorste deel van de rechter 4-drs dorpel kan ik ook die
frommel onder de deur wegwerken.
overigens ga ik toch ook proberen om deze ‘overzet’ stukken er in te lassen, ipv
ze er gewoon overheen zetten.vandaag de vloerbedekking er uit gehaald, en de neus ontmanteld…
valt nog niet tegen gelukkig !@ arjen,
ik heb zonet ook 2 ascona-B wielranden besteld ;)
en voor de binnen wielkast snij/knip/of zaag ik wel een stel
goed passende randen om binnen en buiten te verbinden.
die wielrand bij m&m dronten heb ik ook gevonden, maar die hebben
er idd maar 1’tje meer.
de ‘klokkerholm’ kwaliteit ( die m&m leverd ) is wel beter ( dikker ) volgens mij dan de
‘van wezel’ randen die ik nu besteld heb.. maar goed, daar is de prijs
dan ook naar.de 1.3N in de combo loopt inmiddels ook al een stuk beter !
men had de bougie’s en bougie kabels al vervangen en de ontsteking verdraaid,
maar al snel kwam ik er achter dat de slang aansluiting voor de rembekrachtiger
los zat.. en valse lucht, daar houd een motor niet van.
helemaal zuiver is de motor nog niet hoor, want er lijkt meer olie in het koelwater reservoir
te zitten dan in de motor momenteel, en in dat koelwater kannetje borrelt het ook behoorlijk bij
stationairloop..
hopelijk fiets ik met dit motortje nog 1 keer door de apk heen, zodat ik daarna het 1.6 dieseltje
er in kan maken :thumbjordy
op verzoek hierbij 2 foto’tjes van m’n trouwe D-kadett !
kleur; grijs boven, zwart onder
motor; 12s( heb het D-kadett register nog doorgelezen, maar daar stond ie nog niet bij )
zal nu niet lang meer duren denk ik ;)ook nog een kiekje van mijn eerste combo;
( deze bestaat enkel nog in mijn herinnering… )
en nog één van een combo die ik ongeveer anderhalf jaar terug nog gehad heb;
deze combo verkocht ik aan een maat van me, die hem toen opgeknapt heeft.
inmiddels heeft hij er ook afstand van moeten doen.voor m’n huidige combo heb ik vandaag 2 dorpels besteld bij winparts.
de bedoeling is om de 2 4-drs dorpels pas te maken.
nu nog 2 wielranden… wat ik me afvroeg, zijn de wielranden van een ascona-B niet
een stuk kleiner dan bij combo?
wielranden voor de kadett combo zijn er niet meer / of nooit geweest toch?jordy
beste forum-leden,
mijn naam is jordy, en ik woon in nieuwerkerk ( zld ).
ik ben lid van de Big-opels club, en ik heb er dan ook verschillende !sinds afgelopen maandag heb ik de hierboven beschreven combo
bij mijn schuur staan !!
ik heb al eerder een kadett-combo gehad, maar door het wijzigen van het grijs kenteken
beleid voor particulieren jaren geleden, was ik genoodzaakt dit wagentje weg te doen..
sindsdien heb ik altijd zoiets gehad van; zo een komt er weer eens terug!deze kadett is in een nog redelijk goede staat. redelijk… dat wil zeggen dat enkel de
dorpels, en de achterste wiel randen erg slecht zijn.
verder is de bodem nog prima, ook onder de pedalen gelukkig..
tuurlijk, de onderkant van de achter deurtjes zal ik ook aan moeten pakken.
in de komende weken ga ik de kadett weer straat waardig repareren/herstellen, en omdat
de huidige 1.3n versleten is komt er dan ook een 1.6 diesel motor in uit een andere kadett.
( in het eerder genoemde wielrandje van rabbitopc heb ik wel belangstelling ;) )ik ben niet echt een ‘achter de computer zit type ‘ , dus verwacht geen uitgebreide
foto sessies ed hoor !!wat er verder nog bij m’n schuur staat;
commodore-C c30ne
commodore-C 2.5 E
commodore-C 2.5 S
diplomat-B 2.8
rekord-E1 diesel
kadett-D 1.2s
kadett-E 1.6i
kadett-E diesel ( donor )
rekord-E 20E ( donor )
rekord-E 1.9S ( donor )groeten,
jordy -
AuteurBerichten