omega X2.5XE "98, enkele vragen !

Forumindex Forums Modellen Omega omega X2.5XE "98, enkele vragen !

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17263990
    diplocom
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 December 2012

      beste forum leden,

      onlangs heb ik mij een omega-B 2.5 V6 aangekocht, en hierover heb ik wat
      vragen :hmmz

      ( aanvullende info; )
      motor; X2.5XE, 233.000 km, vorig jaar nauwelijks 300 km gereden, laatste groot onderhoud
      gehad in 2002 ( toen ook dis. riem ) sindsdien 60.000 km gereden en hooguit de olie 1x ververst…

      ik kocht de omega met een brandend motor-storings lampje, en dat zou betrekking hebben op een
      lambda-sonde. dit heb ik zelf nog niet ter bevestiging uit laten lezen, omdat er zich ook andere
      problemen voordeden op de terugreis na aankoop :???:

      allereerst, de motor word te warm. niet zo zeer heet, maar het koelsysteem
      staat na een poosje draaien best op druk, en bij openen van het koelwater reservoir
      spuugt hij het water eruit. en dat water is dan ook nog eens git-zwart… ik zelf denk niet dat dat olie
      is, maar roest water oid. ( waterpomp stuk / verroest, en dat geeft dat zwarte water ? ) grote kans ook dat de thermostaat ook stuk is..

      verder is er bij koude start duidelijk 1 stoter wat meer hoorbaar, en bij warme motor ebt dat getik wat weg. geef
      je dat wat gas, dan hoor je dat tikje nog wel, maar ook niet héél storend.. is dat vaker bij deze motoren ?

      verder loopt er voor de motor langs een systeem met pijpjes van het linker naar het rechter uitlaat spruitstuk.
      hier zitten rubberen slangverbindingen tussen ( er was er 1 stuk, hels kabaal ! ), en er zit ook een collector tussen met
      rubberslang naar een vacuumdoosje oid ? .
      waar dient dit hele zaakje voor ? en kan je dat ook afdoppen/ weghalen ? dit vroeg ik me zomaar af hoor.

      laatste vraag voor nu nog even, de airco werkt ook niet meer, en die pomp wil ik graag weghalen ( allemaal loos gewicht ! )
      zijn deze auto’s ook geleverd zonder airco ? zo ja dan kan ik misschien wat gemakkelijker aan een vervangende multi-riem komen
      zonder zelf te gaan meten ;)

      alvast bedankt voor diegene die er wat over mee wil denken !

      jordy

      #18216525
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Ze zijn ook zonder aico geleverd. De zwarte drap in je koelvloeistof is zeer zeker olie.
        Waarschijnlijk van warmtewisselaar welke olie naar de koelvloeistof lekt.

        #18216526
        usbstick
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 February 2012

          Wat denk je aan gewicht te besparen dan? Tis al geen auto die de klinkers uit de straat trekt, ik denk dat je het beter kan vervangen of ben je iemand die zo goedkoop mogelijk een v6 wil rijden..die warmtewisselaar moet je zo snel mogelijk vervangen, als je handig ben kan je het zelf doen en zo niet dan kan het aardig wat gaan kosten

          Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk

          #18216527
          xr1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 January 2006

            Dat klinkt inderdaad als een warmtewisselaar [zit tussen de koppen in dus een leuk klusje]
            Maar koppakking kan ook weg gevreten zijn.Die buisjes blazen lucht in de uitlaatspruitstukken,ik haal ze er altijd af,maar ze zitten vast met 2 boutjes in het spruitstuk en daar kom je nu bijna niet bij,dus ik zou ze bij het rubberenbuisje afdoppen.
            Airco pomp kan erzo af [paar boutjes aan de voorkant en achterkant.
            Gr B

            #18216528
            remutr
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 August 2012

              Een Omega koop je toch voor luxe? Daar hoort een airco bij. Een v6 is met 9.5 seconden naar de honderd een heerlijk vlotte grote sedan.

              Warmtewisselaar vervangen, koelvloeistof systeem doorspoelen en je klepstoters zouden wel eens door je olie kunnen komen dat het te dik is. terug naar de vol syn 5w 40.
              Waarom zou je die buisje afdoppen? Gm heeft die mooie v6 motoren zo ontwikkeld dat ze goed zijn en lang mee kunnen, niks aan doen lijkt me zo.

              Sneller maken kan, uitlaat aanpassen, chippen vtune heeft ervaring met de omega heb er hier een met chip en dan is de 2.5 met 9 tellen aan de honderd

              #18216529
              usbstick
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 February 2012

                Had je beter een vectra kunnen kopen als je voor snelheid gaat, we hebben hier een aantal vlotte staan, kan een omega niet tegenop..

                Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk

                #18216530
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Let op, Dikke aanslag in je tankje is zeker warmte wisselaar.

                  Als je Koelvloeistof Zwart is kan je er wel vanuit gaan dat alles verstopt zit door het NOOIT verversen van de koelvloeistof, daardoor gaat Alles Corroderen (radiateuren, Motorblok, Cilinderkop, Pijpjes ed.

                  Secundaire luchtpomp, alles kan je laten zitten, Vacuum loskoppelen en stekker van de pomp is voldoende.
                  Willem

                  #18216531
                  usbstick
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 February 2012

                    Het is niet even 1,2,3, gedaan in ieder geval..

                    Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk

                    #18216532
                    remutr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 August 2012

                      Klopt een Vectra is sneller dan een Omega.

                      Maar mijn pa is 68 en heeft zijn hele leven met achterwielaandrijvers gereden, en moet zelf zeggen de omega is een prettiger sturende auto dan mijn vectra, zou ook kunnen omdat het maar een 1.6 je is.
                      Vandaar dat er hier nog een Omega voor de deur staat.

                      De v6 van willem kunnen we zo ie zo niet tegen op.

                      #18216533
                      usbstick
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 February 2012

                        Ik kan wel tegen de v6 van willem op hoor..

                        Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk

                        #18216534
                        diplocom
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 December 2012

                          kijk, er komen al wat reacties los.. ;)

                          @ usbstick, het weghalen van de aircopomp is mij er zeker niet om te doen om
                          vermogen te winnen hoor, integendeel.
                          het gaat mij er meer om dat de ac nu toch niet werkt, en ik er zeker geen waarde in zie om het wél
                          werkend te maken.
                          op de pomp na heb ik vandaag alle AC toebehoren al weggehaald onder de kap, en da’s toch al gauw 6 kilo
                          aan overbodige niet meer werkende ‘luxe’ .
                          en ja, ik rij graag zo betaalbaar mogelijk auto :D .

                          de reden dat ik deze omega kocht, is omdat het opel is, en achterwiel aandrijving, omdat het opel is, en
                          omdat er 1850 mee getrokken mag worden, omdat het opel is, omdat er 6 cylinders onder de kap huizen,
                          en omdat fransje weekers er voor gezorgd heeft dat ik 4 lijn-zes opel’s moest schorsen begin dit jaar…

                          elders op dit forum had ik laatst ook al het één en ander gelezen over de warmte wisselaar, en dat deze
                          soms lek raakt. dus deze heb ik er bij voorbaat maar uitgepakt vandaag.
                          zoals willem aangeeft zat er idd wel wat zwarte aanslag ( onder ) in het kannetje, en de reden dat het water zelf zo
                          gitzwart is heeft ook te maken met slecht onderhoud, en corrosie van het gehele koelsysteem. dat is overal aan af te zien.
                          de waterpomp was overigens nog in goede staat verbaasde me. en die warmte wisselaar heb ik nog niet nader bekeken of
                          afgeperst.
                          wat me overigens ook opviel, was de mate waarmee de distributie-riem opgerekt / versleten was.. ik kon deze zonder moeite
                          3,5 cm op en neer bewegen tussen de meest rechter nokkenas ( staande voor de auto ), en het loopwieltje er onder.
                          over de rest van het loop gedeelte stond de riem strak, maar dit deel hing gewoon slap.
                          goed, eind deze week nog maar eens verder kijken hoe de vlag erbij hangt, en dan eens voorzichtig uitrekenen wat
                          dit hele grapje me gaat kosten. incl de koppakkingen, want deze vertrouw ik ook niet. het kan goed zijn dat de motor bij vorige
                          eigenaar óók al vaker te warm geworden is.

                          jordy

                          #18216535
                          J-Omega
                            Lid sinds:
                            23 January 2008

                            Die distri riem gaat 60.000km of 5 jaar mee, dus die is heel hard aan vervanging toe. Geen wonder dat dat niet echt meer is wat het wezen moet. ;)

                            #18216536
                            usbstick
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 February 2012

                              Ok snap m, ik merk dat je veel zelf kan dus dat gaat zeker goed komen

                              Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk

                              #18216537
                              Jerremy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 October 2004

                                @J-Omega wrote:

                                Die distri riem gaat 60.000km of 5 jaar mee, dus die is heel hard aan vervanging toe. Geen wonder dat dat niet echt meer is wat het wezen moet. ;)

                                5 jaar ? ik dacht dat dat 4 jaar was.
                                Ik zou bij deze motoren het risico iig niet nemen..

                                #18216538
                                diplocom
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  19 December 2012

                                  vandaag nog een poosje met de omega bezig geweest, en nog wat opmerkelijke
                                  dingen gezien.
                                  ik had een deel van het gitzwarte koelwater in een potje opgevangen, en weggezet. vandaag,
                                  een paar dagen later dus, was er een mooi bezinksel te zien in het potje !
                                  de onderste laag gitzwart, en daarboven bruin water.. dat zwarte residu lijkt me dan ook geen olie, want
                                  dat heeft de eigenschap om te drijven op water.
                                  afijn, ik heb ook de warmte wisselaar nog getest vandaag. ik heb er wat afwasmiddel+water in gekiept, en daarna
                                  perslucht op gezet. als er een lekje in zou zitten, dan hadden er luchtbellen moeten ontstaan. maar dit was niet
                                  het geval. ik denk dan ook dat die warmte wisselaar niet lek is.

                                  de distributie had ik ook ‘op tijd ‘ gezet, maar door de rek in de riem stonden niet alle streepjes mooi op lijn.
                                  ook het onderste rolletje kon ik met de hand rond draaien terwijl de riem er nog op lag… serieus versleten dus !

                                  omdat ik al gehoord / gemerkt had dat de voorpijpen niet gasdicht op de spruitstukken aangesloten waren, heb ik deze vandaag ook gedemonteerd. hierbij kwam ik er achter dat er in de rechter uitlaat pijp behoorlijk veel water zat ( halve liter ? )
                                  ook was deze mooi schoon van binnen. terwijl de linker pijp droog, en gewoon roetig was. mogelijk rechter koppakking lek dacht ik zo.

                                  hoe dan ook, alles bij elkaar opgeteld heb ik besloten deze omega maar op te geven, en compleet te demonteren.
                                  de motor en bak zijn er al uit inmiddels, en bij demontage bleek ook dat de koppeling zijn beste tijd wel gehad heeft.
                                  had ik de motor in orde gemaakt, dan was spoedig de koppeling aan de beurt geweest…

                                  #18216539
                                  remutr
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 August 2012

                                    Toch zonde, weer een achterwiel aandrijver van Opel minder op de weg.
                                    wat zijn jouw 6 in lij voor Opels?

                                    #18216540
                                    diplocom
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      19 December 2012

                                      tja.. het is idd wel zonde om zo’n auto ‘maar’ op te geven.. maar in het geval van deze
                                      auto worden de kosten me gewoonweg iets te gortig om hem betrouwbaar te maken.
                                      al werkende er aan ben ik er wel achter gekomen dat deze omega de laatste 11/12 jaar nauwelijks
                                      aandacht gehad heeft, in welk opzicht dan ook. volgens het boekje bij de auto was het tot 2002 een
                                      lease-wagen, en kreeg hij alle beurtjes. daarna is er hooguit een keer nieuwe olie in gegaan.
                                      het blok op zich is nog wel goed verwacht ik, maar om dit weer compleet op te bouwen met nieuwe materiaal
                                      is meer een project. en dat was niet mijn bedoeling.

                                      omdat ik wel erg nieuwsgierig was, heb ik vandaag toch ook even de koppen gelicht van het blok.
                                      een duidelijke doorslag van de koppakking kon ik niet vinden, maar bij 1 cilinder heb ik wat twijfels, en
                                      bij meerdere cilinders had het niet zo lang geduurd denk ik. ( afgaande op de verkleuring van de pakking afsluiting
                                      rond de boringen ) nokkenassen, en stoters lijken zo op het zicht nog in goede staat overigens.

                                      @ remutr,

                                      mijn andere opels zijn;

                                      commodore-C met C30NE en 4-traps lpg
                                      commodore-C 25E en 3- traps lpg
                                      commodore-C met C30LE en 3-traps lpg
                                      diplomat-B 28 H met 3-traps lpg
                                      rekord-E1 met 23D en 4-bak diesel
                                      kadett-D 12S met 4-bak benzine
                                      astra-Van 2.0 dtl diesel

                                      hier een kiekje van afgelopen Big opels jaartreffen

                                      en daarnaast nog enkele donor auto’s.
                                      op de kadett-D en de astra na is alles momenteel geschorst ivm de nieuwe
                                      regeling die dit jaar in ging.

                                      jordy

                                      #18216541
                                      remutr
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 August 2012

                                        Zijn mooie opels, erg jammer dat dit flut kabinet rutte het rijden met zulke prokstukjes niet meer mogelijk maakt.

                                        Die Omega was dan wel super sterk om 12 jaar te rijden zonder onderhoud, bij het opel omega portal zit ene Barry die heeft nog wel een donor motor, versnellingsbak liggen, mocht de carrosserie nog helemaal goed zijn.

                                        Je bent zo te lezen handig genoeg om een blokje over te bouwen.

                                        #18216542
                                        xr1
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 January 2006

                                          Hey Jordy
                                          Rijd mijn ex fk 24 vr nog steeds :thumb
                                          Gr berry

                                          #18216543
                                          diplocom
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            19 December 2012

                                            hallo berry !

                                            jazeker, deze commodore is ook wel mijn favoriet kan ik wel zeggen.
                                            ik heb hem nu al ruim 9 jaar in bezit, en er veel mooie ritten / vakanties en treffens
                                            mee gereden ;) .
                                            ook heb ik er al héél wat andere opel’s mee vervoerd op de aanhanger. bere sterk !


                                            @remutr
                                            ,

                                            een inbouw van een andere motor heb ik zeker ook overwogen. laats werd er 1 aangeboden
                                            voor 275,- meen ik op MP. dat is op zich nog wel een redelijke prijs denk ik, maar ook dan weet je
                                            nog niet precies hoe zo’n motor is.. je koop em los op een palletje, en dan. voor mooi ( wil je zeker van de zaak zijn )
                                            voer je bij zo’n blok ook eerst groot onderhoud uit. controleer je die warmte wisselaar, vervang je de thermostaat, distri-riem
                                            en noem maar op voordat je hem er inhangt.
                                            daarnaast moet ik ook eerlijk toegeven dat ik de V6 een wat lastige motor vind om aan te werken :jerry

                                            een lijn-6 er in.. met die gedachte heb ik nog even rondgelopen !

                                            jordy

                                            #18216544
                                            remutr
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              7 August 2012

                                              een 6 in lijn lijkt me ook wel de mooiste motor, heb er een zien staan bij de paul walker memorial. zag er goed uit.

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.