Commodore A

Aangemaakte reacties

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • Commodore A
      Lid sinds:
      8 January 2010

      Hallo,
      Ik heb eenzelfde probleem met mijn vectra b2 z18xe. De motor loopt een beetje bokkerig stationair. Lijkt of hij soms overslaat. Tijdens optrekken ook een beetje inhouden tot 2500 toeren.Ik had i.v.m overslaan laatst een motorstoring. Deze uit laten lezen, storing cilinder 2 slaat over / geen vonk of ontsteking. Hij heeft toen ook echt op 3 poten gelopen dat kon je goed merken in vermogen. Ik heb toen een nieuwe bobinebrug gemonteerd met nieuwe bougies. het echte op 3 poten lopen is wel weg alleen dat bokkerig stationair lopen en inhouden met optrekken tot 2500 toeren zit er nog in.
      Heb op aanaden in dit topic het carterventilatiegaatje van de kleine vacuumslang schoongemaakt, het probleem lijkt nu nog erger. Er is mij wel opgevallen dat op de grote carterventilatieslang altijd vacuum blijft staan als de motor stationair loopt. Ook als de olievuldop eraf is.
      Als ik het goed gelezen heb kan dat vacuumklepje in het kleppendeksel los blijven staan en dus ook deze bokkerige stationairloop veroorzaken?
      Andere ideen zijn ook welkom.

      Gr. Edwin

      In reactie op: Inbranden contactpunten #17905601
      Commodore A
        Lid sinds:
        8 January 2010

        Hallo,
        Je hebt inmiddels denk ik al een electronische ontsteking maar toch. Je Manta heeft al een kleine 40 jaar op contactpuntenonsteking gelopen en kan dat dus ook blijven doen als de afstelling en de onderdelen maar goed zijn is mijn mening.
        Heb je de contactpunt afstand al eens weer afgesteld? Deze moet 0,35mm zijn volledig open, dus als een van de 4 nokjes op de verdeleras het buitenste contactpunt maximaal wegduwd. Het kan zijn dat deze afstand in de loop der jaren kleiner is geworden doordat de loper is afgesleten. Bij de Commodore had ik constante vong op alle bougies wat ik ook zeer vreemd vond. Ik had op de 6 cilinder 1 x sterkere vonk en 5 keer zwakke vonk. Dit op een enkele bougie tijdens 1 rotatie van de verdeleras. Ik weet nog niet zeker wat het was, maar na het afstellen van de punten en een andere bobine was het probleem weg. Had in eerste instantie ook een injectie bobine.

        In reactie op: Roestpunten aan Vectra B 2 #17934894
        Commodore A
          Lid sinds:
          8 January 2010

          Op dit moment heb ik aan beide zijden roestvorming aan de standplaat achteraan de binnendorpel en ik heb een keer roest achter de staande kitnaad gehad van het bestuurdersportier onderin bij de A stijl. Dit is 4 tot 5 jaar geleden geweest en toen 50% vergoed door de dealer. Ik heb de auto in januari 2012 8 jaar in mijn bezit en er moeten er nog wel een stuk of 5 bij.

          In reactie op: Stotterende motor #17741525
          Commodore A
            Lid sinds:
            8 January 2010

            Kan te maken hebben met de gasklepstelmotor of luchtmassameter. Gasklepstelmotor zorgde bij mij voor een bokkende en stotende motor. Bij optrekken valt de motor gewoon dood zogauw je het gaspedaal loslaat en weer intrapt kan het weer goed gaan maar de symptomen verergeren snel. Ook kan het mogelijk zijn dat je niet verder kunt dan 3000 toeren omdat de motor in noodloop gaat. Dit probleem deed zich bij mij voor bij een defecte luchtmassameter. Inhouden kan ook te maken hebben met de ABS sensoren of TC, bij GRBWLNL zijn onlangs de remschijven en blokken vervangen vandaar. Als de ABS/TC in komt word het vermogen van de motor vermindert door het ontsteektijdstip te veranderen, te weinig benzine in te spuiten e.d.

            In reactie op: vectra b houd vreselijk in #17931935
            Commodore A
              Lid sinds:
              8 January 2010

              Bij mij was het de gasklepstelmotor maar dat was bij een Z18XE van 2001, er werd wel een storing gemeld: combinatie mengselproblemen. Hiervoor had ik ook al een keer de luchtmassemeter vervangen. Bij mij ging de auto na het vervangen van het gasklephuis nog beter lopen dan ooit. Sinds ik hem had gekocht al snel een beetje traag met optrekken, inhalen e.d. geen storing o.i.d.
              Heb toen het gasklephuis vervangen met een tweedehandsje van een Vectra C Z18XE.
              Hierbij is de gasklpmotor niet los te vervangen misschien bij de oudere X18XE wel.

              Commodore A
                Lid sinds:
                8 January 2010

                Hallo,

                waarmee kun je dan de achterwielen uitlijnen bij de Vectra B? Iemand zei drie bouten los en met een klein breekijzer afstellen?
                Ik heb gisteren ook geconstateerd dat de dwarsdraagarmbus rechtsboven speling vertoont. Zo te voelen nog maar een paar tiende mm dus nog geen afkeur. Hij gaat volgende week weer voor de apk.
                Als je een van deze “bussen” met speling hebt hoor je dat ook wel in de auto. net of je met de hamer in de reservewielbak zit te kloppen. Dit zijn zoals eerder gezegd geen rubbers maar kogelbussen van staal op staal met hiertussen een smeerfilm. Hetzelfde principe als stuur- of fuseekogels.
                De achterveren bij mijn Vectra B II Sport kraken ook constant bij het in en uitveren. Doen ze al al je een vol boodschappenkrat in of uit de kofferbak zet. Als de auto gewoon leeg is met nog geen halfvolle tank kan ik de hand niet vlak in de wielkast steken boven de band zo diep ligt de achterkant met de originele veren voor de Sport uitvoering en gladde banden. Ik heb de voorveren twee jaar geleden al vervangen i.v.m. een afgebroken ring. Weer door originele Sport veren. Tussen de rand van het voorscherm en de nieuwe voorband met dezelfde maat als achter wel te verstaan ongeveer 5 cm speling. Dus waarschijnlijk zijn de achterveren ook een keer aan de beurt.

                In reactie op: water bij bijrijderskant #17930387
                Commodore A
                  Lid sinds:
                  8 January 2010

                  Heb je een Vectra A of B? Ik heb een keer gehad bij de Vectra A dat dus de rubber water afvoer midden voor de kachelbak verstopt gehad met blad en troep. hierdoor liep al het regenwater over de kachelbak de auto in. De slang/afvoer komt uit midden voor het schutbord in de motorruimte. Deze is zoals verder naar boven beschreven plat.
                  Om de hele vloer weer droog te krijgen heb ik toen ook de hele isolatiedeken eruit gesneden tot aan de voorstoelen en dit deel van de vloerbedekking. Het duurde wel een paar dagen met mooi weer voor het droog was.

                  In reactie op: Alles op een rij: Tussenassen #17309845
                  Commodore A
                    Lid sinds:
                    8 January 2010

                    Hallo Arv, heb jij het schakelmechanisme ingekort van de Getrag 265 voor in het originele pookgaat van de 4 bak? Zo ja hoe heb je dat gedaan?
                    Gr. Commodore A

                    In reactie op: 6 bak i.p.v. 5 bak op Vectra B #17587175
                    Commodore A
                      Lid sinds:
                      8 January 2010

                      Ik heb inmiddels op opel-infos gezien dat er een F17 bak achter een Z18XE zit. Jammer dat er geen 6 bak achter past. Maar toch bedankt voor de info.

                      Edwin

                      In reactie op: versnellingsbak opel vectra b #17584947
                      Commodore A
                        Lid sinds:
                        8 January 2010

                        Hallo willem,

                        Ik heb een overbrenging met stangen. Heb vanmorgen nog gekeken naar de speling tussen de kogel en het kantelhuis. Dit is minimaal 2 mm. Heb de speling proberen op te vangen door rondom dubbelgevouwen stukjes papier tussen de kogel en het huis te schuiven ( is niet de oplossing) en het leek beter te worden. Wel was toen de motor al op temperatuur ongeveer 10 km gereden dus de bak is dan niet goed warm maar toch. Er is ook enige axiale speling in de stang die het schakeldeksel in gaat.

                        Groeten Edwin

                        In reactie op: beruchte bussen, wiellager of iets anders?? #17506095
                        Commodore A
                          Lid sinds:
                          8 January 2010

                          Hallo,

                          Klopt inderdaad. Binnenkant van de achterremschijven is de trommel van de handrem. Ik dacht zelf dat die “tok” komt omdat de handremschoenen zich zetten t.o.v. de bevestiging / veren om de schoenen bij elkaar te houden.

                          Gr. Edwin

                          In reactie op: versnellingsbak opel vectra b #17584945
                          Commodore A
                            Lid sinds:
                            8 January 2010

                            Hallo Willem,

                            Ik heb ook een schakelprobleem met mijn vectra B 2001 Z18XE Bak F18. Gaat ontzettend zwaar / stroef. Heb het schakelmecanisme ook al af laten stellen bij de dealer. Zat zelf ook te denken aan de kogelspeling van de schakelpook in het kantelhuis. heb nu al ongeveer 2 mm speling, de pook “rammelt” er ook in. Wat mag deze speling maximaal zijn? Schakelt in alle versnellingen stroef, vooral eerste en tweede. Van 1 naar 2 en terug van 3 naar 2 en van 1 naar 2. er zit nu 123000 km op en bij 60000 versnellingsbakolie vervangen voor volsynthetisch.

                            Groeten Edwin

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)