Alles op een rij: Tussenassen

Forumindex Forums Techniek Cih Alles op een rij: Tussenassen

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 69)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206131
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    – Getrag 240 5-bak: Bij een B-manta/ascona is het gewone 5-bak tussenas, bij een A-manta/ascona een automaat-as van een B-manta/ascona.
    – Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in B-manta/ascona heeft wel weer automaat-as van B-manta/ascona nodig. Dan in een A- manta/ascona een automaat-as A-manta/ascona.

    – Getrag 240 5-bak: in een kadett coupé dus weer automaat-as B-manta/ascona en 2 cm inkorten.
    – Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in een Kadett coupé dan weer automaat-as 1.6/1.9 kadett Coupé

    #17309800
    wegrenner
    • Topics 2
    • Reacties 47
    Lid sinds:
    5 July 2004

    de 240 is de standaart 5 bak uit een manta
    en de 265 is de 3-delige bak ?

    #17309801
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Dat klopt, ook onder dit gedeelte heb ik een uitleg met foto’s over verschillende versnellingsbakken.

    #17309802
    McKadett
    • Topics 0
    • Reacties 2
    Lid sinds:
    3 January 2006

    Weet je ook wat voor assen een b kadett moet hebben?
    Ik heb een B kadett met 20s motor met aut uit een E record maar mijn huidige aandrijf as is ongeveer 4cm te kort.
    Ik wilde eigenlijk eerst met mijn gewone kardan rijden omdat ik een kardan van een gt aan het reviseren ben maar als ik al veel moet aanpassen kan ik beter eerst dat afwerken.
    Dat dat beter is weet ik ook maar ik heb weinig tijd en anders blijft de kadett weer zolang stilstaan

    #17309803
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Nee, helaas ik weet niet wat voor lengte daarvoor nodig is, dus geen “uit het schap” zoals hierboven beschreven.

    De aansluitmaten is niet zo moeilijk, maar de lengte kan ik je helaas niet vertellen.

    #17309804
    McKadett
    • Topics 0
    • Reacties 2
    Lid sinds:
    3 January 2006

    Ik ben zelf inmiddels wel verder en weet dat van een gewone B kadett langer is als die van een automaat
    De laatste gebruikt men ook bij inbouw van een 5 bak

    #17309805
    pipo
    • Topics 45
    • Reacties 2126
    Lid sinds:
    5 November 2004

    daar geld het zelfde voor als wat henk zei als je een driedelige bak hebt[monza senator]dan kun je de automaatas van de b kadett gebruiken.pak je een manta 5 bak dan moet je d8 ik ook de automaatas van een b ascona hebben.

    volgensmij zijn de maten

    hart op hart koppeling
    getrag 240 getrag 265

    b manta 5 bak 76 cm automaat 67 cm
    a manta 5 bak 67 cm automaat 60 cm
    c kadett 5bak 67 cm – 2cm van de flens automaat 54 cm

    voor een b kadett geld d8 ik het zelfde als voor een c kadett

    de getrag 240 bak is 10 cm korter dan de getrag 265 en de 265 is weer precies even lang als een automaat bak.

    alleen weet ik niet hoe het zit met een zf bak welke as heb je daar voor nodig??

    #17309806
    Arv
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 73
    Lid sinds:
    27 October 2006

    Weet iemand welke as ik nodig heb voor een a-commo met een 3.0E en 265 bak?

    #17309807
    kadett-c-coupe
    • Topics 1
    • Reacties 495
    Lid sinds:
    18 October 2005

    Zo te zien aan het verhaaltje is je originele 4 bak even groot als n 5 bak 265. Dan moet de originele passen
    ist n automaat geweest, dan weet ik het niet.

    #17309808
    pipo
    • Topics 45
    • Reacties 2126
    Lid sinds:
    5 November 2004

    automaat bak heeft dezelfde lengte als een 3 delige 5 bak

    #17309809
    Arv
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 73
    Lid sinds:
    27 October 2006

    Ik was vergeten te vertellen dat ik nu een originele 4bak in de a-commo heb.
    Als ik het goed begrijp moet ik dus een tussenas hebben van een automaat?
    En maakt het ook nog uit of die van een 2- of 3-traps automaat is?
    En is de uitkomende as vd bak hetzelfde van een 365, 4bak en van een automaat?

    Ik weet wel dat een manta 4 bak een kleinere as heeft dan een 4 bak van een E-rekord. De 4 bak van een rekord heeft dezelfde uitgaande as als de getrag 5 bakken.

    #17309810
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Origineel gepost door Arv
    Ik was vergeten te vertellen dat ik nu een originele 4bak in de a-commo heb.

    Die had je met een gietijzeren 4-bak en een type 262 Getrag 4-bak, de laatste is dus evenlang als de Getrag 265 en de automaatbak.

    Als ik het goed begrijp moet ik dus een tussenas hebben van een automaat?

    Als je een 262 hebt kun je dezelfde as houden, anders is eentje van een automaat dus goed genoeg.

    En maakt het ook nog uit of die van een 2- of 3-traps automaat is? ;/quote]
    Nee
    En is de uitkomende as vd bak hetzelfde van een 365, 4bak en van een automaat?

    365 moet zijn 265, ja allemaal dezelfde dikte uitgaande as.

    k weet wel dat een manta 4 bak een kleinere as heeft dan een 4 bak van een E-rekord. De 4 bak van een rekord heeft dezelfde uitgaande as als de getrag 5 bakken.

    Klopt, maar de gietijzeren is dus wel korter. Zo’n tussenas is wel in te korten en dus te gebruiken, maar het liefst dan wel door een goed en erkend bedrijf ivm. de balans.

    #17309811
    Arv
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 73
    Lid sinds:
    27 October 2006

    Bedankt voor de info! :thumbup

    Hier kan ik zeker wat mee, zal binnenkort ff kijken wat voor 4-bak ik heb en aan de hand daarvan de juiste as kiezen of laten maken.

    #17309812
    hun
    • Topics 0
    • Reacties 5
    Lid sinds:
    2 January 2007

    Volgens mij heb ik een tussenas van een 5-bak manta. Hoe meet ik de as op en weet ik zeker of het deze as is?

    #17309813
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    De koppeling (gedeelte wat de bak in gaat) groter, dan kan het nog om 2 dingen gaan, automaat of 5-bak.

    Als je de maat op geeft en je geeft daarbij aan van welk punt tot welk punt hij gemeten is, dan is er vast wel iemand die daar meer over kan vertellen.

    #17309814
    hun
    • Topics 0
    • Reacties 5
    Lid sinds:
    2 January 2007

    Ik meet ongeveer 80 cm. Dat is zonder de koppelgewrichten maar echt alleen de tussenas van het ene uiterste naar het andere uiterste gemeten.

    #17309815
    Anoniem
    • Topics 7
    • Reacties 119
    Lid sinds:
    1 January 1970

    #17309816
    kadett-b
    • Topics 3
    • Reacties 235
    Lid sinds:
    19 November 2005

    voor een b kadett geld d8 ik het zelfde als voor een c kadett

    de assen kadett-c zijn altijd al langer geweest, nooit het zelfde.

    #17309817
    Arv
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 73
    Lid sinds:
    27 October 2006

    Het heeft ff geduurd, maar ben nu eindelijk begonnen met de ombouw naar een 3.0E met 265 getrag in mijn commo a. Het blok en bak hangt erin en nu moet ik of mijn tussenas inkorten of eentje vinden met de juiste lengte.
    Degeen die erin zat is 1.44 m tussen beide kruiskoppelingen, hart-hart gemeten.
    Deze is duidelijk veel te lang nu. Ik had een gietijzeren 4-bak, dus helaas geen 262 4bak.
    Mijn vraag is of iemand weet hoe lang een tussenas is van een automaat en van de 262 4bak?

    #17309818
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Een automaat en een Getrag 262/264/265 moeten even lang zijn, dus als je dat in een manta A zet moet je dus een tussenas hebben van een A-manta automaat.

    #17309819
    Arv
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 73
    Lid sinds:
    27 October 2006

    Dat klopt, maar ik wil graag weten wat de lengte van een automaat of 262 as van een commo-a is, zodat ik weet of deze idd past. Ik heb geen as van een automaat staan en moet deze dus evt aanschaffen. Dus wil ik wel zeker zijn dat ie past.

    #17309820
    henk 400rr
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2813
    Lid sinds:
    29 June 2004

    Daar kan ik je helaas niet mee helpen, Big Opels heeft ook een forum, wie weet zit er daar iemand die het weet: –>klik hier<–

    #17309821
    Arv
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 73
    Lid sinds:
    27 October 2006

    Bedankt voor je snelle antwoord, zal het idd ook ff vragen bij Big Opels.

    Mocht iemand anders het hier nog evt weten dan graag….

    #17309822
    henkjan_80
    Bijdrager
    • Topics 11
    • Reacties 335
    Lid sinds:
    14 December 2006

    Weet iemand ook of ik de as van een Rekord E4-bak kan gebruiken voor een Rekord E 5-bak?

    #17309823
    Leen
    • Topics 4
    • Reacties 153
    Lid sinds:
    13 December 2004

    Ik heb trouwens van de week 4 b manta automaat tussenassen naast elkaar gelegd, en daar zit nog aardig wat lengte verschil in.

    zo’n 4 cm tussen de langste en de kortste as.
    werden die dingen op het oog gemaakt bij opel toendertijd of wat?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 69)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.