Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Sorry, niet goed genoeg gelezen. Met ruim een ton zou ik er ook
een 5W40 of een 5W30 in doen. In mijn Astra G met 220.000 km. is 5W30
nog steeds prima, met nauwelijks verbruik.
Het is echter mogelijk, met hoge km.stand, meer slijtage, meer
speling enz. dat een olie met een grotere “dikte” in warme toestand
(het getal na de W) een iets beter smering kan opleveren en een
wat lager verbruik.Is voor iedere motor verschillend, er is niet 1 waarheid, en ik heb niet
de wijsheid in pacht.Voor veel auto-liefhebbers is motorolie religie, en dus zijn de discussies
eindeloos. Hou voorlopig aan wat het onderhouds-boekje voorschrijft,
bij hoog verbruik kun je daar alsnog van afwijken.5W30, 5W40, 5W50, 0W40 … De motor zal er niet van sneuvelen. Gebruik
een bekend merk en het kreng gaat een leven lang mee.Wat is de km.stand ? 50.000 of 250.000 maakt enig verschil …
Ik ben blij dat ik er iemand een plezier mee kan doen. Ik had het ook
nog tientallen jaren kunnen bewaren als herinnering, maar uiteindelijk
belandt het toch een keer in een container. Dit project verdient het !:thumbup
Ik rij inmiddels meer dan 10 jaar met volle tevredenheid in mijn
Astra G X18XE en hoop dit nog vele jaren te doen.Ik heb er in een ver verleden overigens ook 2 gehad, die waren
toen al niet roestvrij …Technisch overigens wel hufterproef, naar Zuid-Frankrijk, Spanje, Rome,
nooit stilgestaan.Goeie grutten ! Waar is dat ding NIET doorgerot ?
Succes ermee !Ik heb al 10 jaar een Astra G X18XE1 en het is voor mij de meest betrouwbare
en storingsvrije auto die ik me kan wensen. Wat ik in die 10 jaar naast het
reguliere onderhoud heb moeten vervangen is te verwaarlozen.
En geen hoog verbruik, geen hoog olieverbruik (200.000 km +).
Daarnaast vind ik het nog steeds een erg fijne auto, ondanks zijn leeftijd
(14 jaar en een beetje).Wat is er dan vervangen:
EGR klep (komt meer voor)
Nokkenas-sensor (ook niet ongebruikelijk)
ABS sensor linker achterwiel
Thermostaat
Richting-aanwijzer-schakelaarAllemaal geen zaken waar je meteen straatarm van wordt, motor en bak zijn
nog nooit uit elkaar geweest en ik rij nog met de originele koppeling.Er zullen genoeg eigenaren zijn met andere ervaringen, maar voor mij is het
een top-auto !:D
Aan onderdelen kan ik je niet helpen, maar net als mr. turbo een paar zaken
waar je misschien tegenaan gaat lopen:
– je gaat in korte tijd opeens veel kilometers rijden met een oude auto. Mijn ervaring
is dat er opeens veel tegelijk kapot gaat. Je zal niet alles voor kunnen zijn, maar neem
zo veel mogelijk extra (kleine) dingen mee. Zoals benzineslang, waterslang(en), zekeringen
een lichtschakelaar enz.
– het koelsysteem zal het inderdaad flink te verduren krijgen. Hoe oud is je radiateur ?
Bij twijfel beter vooraf vervangen dan vloekend langs de kant staan.
– Normaal worden de kleppen om de 15.000 km. gesteld (geloof ik). 25.000 km. rijden
zonder te stellen lijkt me erg veel ….Verder is het een kwestie van geluk hebben of juist niet en hopen op het beste.
Wel een heel mooi avontuur ! Succes !
Heb er ook 1 gehad, een 19N met maar liefst 75 pk (!). Was voor een race-cursus
op Zandvoort. Geen vermogen, geen wegligging, wel veel lol en veel geleerd.
Vond het een goedmoedige en comfortabele auto. Is vreselijk misbruikt en heeft
op zijn oude dag constant hoge toerentallen om zijn oren gekregen. Maar die
oude, eenvoudige techniek was hufter-proef en gaf dus geen problemen.
Wel op het dak gelegen in de grind-bak …Met de km.stand van jouw auto kan ‘ie nog 30 jaar mee.
Nog een mooi filmpje, weliswaar een Manta B, maar vergelijkbare techniek:
http://www.youtube.com/watch?v=l19F2YPVey0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
:thumb
Ik heb 4 C-Kadett’jes gehad, die waren zeker niet roestvrij, maar dat was ook
een ander tijdperk. Daarna een Vectra A, al jaren geleden naar de sloop gegaan,
dorpels, binnenschermen doorgerot. Zonde, was een heerlijke auto.
Sindsdien Astra G S.W. X18XE1 uit 1999. Is total-loss verklaard toen ie 3 jaar
oud was, is door medewerker van Opeldealer gerepareerd en compleet overgespoten.
Er is toen o.a. een nieuw l. achterscherm ingezet, en dat is de enige plek waar
hij/zij wil roesten. Het knie-stuk is al een keer vervangen, maar gaat weer roesten.
Verder helemaal niets. Ga ik nog jaren plezier van hebben (hoop ik).Iedere auto en ieder model heeft zo zijn probleempjes. Bij mijn Astra G
(X18XE1 Club S.W.) bijna niets. Alleen de EGR klep vervuilt inderdaad snel,
maar is eenvoudig op te lossen. Verder de meest betrouwbare en probleemloze
auto die ik ooit heb gehad. Prima voor het huis-tuin-keuken werk, maar ook
naar de Alpen, lange stukken flink doorrijden op de autobahn (160 km/uur),
het gas erop in de bergen, het kan allemaal en het kreng geeft geen krimp.
Rij al jaren met volsynthetische 5W30, verbruik minimaal.
Wat een voordeel is: ondanks bouwjaar 1999 ben ik pas de 3e eigenaar en ik
ken de 2 eigenaar persoonlijk. Km.stand 217000.
Wat voor iedere auto geldt en waar ik heilig in geloof: rustig warm rijden,
niet besparen op onderhoud, en rij met je verstand. D.w.z.: misbruik de
techniek niet. Behandel koppeling, versnellingsbak, motor en remmen met
respect en het gaat enorm lang mee. Ik rij nog met de originele koppeling
(na 15 jaar) en deze voelt aan als nieuw.
Als het gaat om roest: kwestie van geluk of juist pech hebben. Maar de Astra G
vindt ik wat dat betreft veel beter dan de Astra F. Maar er zullen zeker
eigenaren zijn die hier anders over denken…Dit soort zaken begint inderdaad van binnenuit, en is vaak “erger” dan je denkt.
In de rand aan de binnenzijde van je achterscherm blijft modder zitten, dit houdt
vocht vast en … dit dus. Haal je vinger aan beide zijden maar eens door die rand,
en zie wat voor een troep daar uit komt. Meestal is de beste oplossing nieuwe
stukken er in lassen. Als iemand dit voor een fatsoenlijk bedrag wil doen is dit
te overwegen, maar vaak loopt dit aardig in de papieren en is het zinvoller om
op zoek te gaan naar iets anders.Veel wijsheid !
Dit soort platen zoek je:
http://www.nonpaints.com/nl/antidreunplaten” onclick=”window.open(this.href);return false;
Werkt geluid-dempend, dus ook in je nieuwe portier bijv., heb
je niet zo’n blikkerig geluid als je je portier dichtgooit.
Er zijn genoeg leveranciers voor te vinden.
Succes ! Mijn Coupe 16s was niet de beste of snelste auto die
ik ooit heb gehad, wel de leukste ! Blijft altijd kriebelen.2.0s Motor er in, een beetje knutselen met carburateurs, en
je hebt een auto waar ik altijd van gedroomd heb.Succes !
:DCIH = camshaft in head, oftewel de nokkenas ligt in de cilinderkop en dus
niet zoals bijv. de Kadett 1200 motor in het blok.Vervuild luchtfilter ?
Een beetje “off-topic”, ik weet het, maar ik heb nog 2 originele
GM werkplaats-handboeken Kadett C liggen. Ze zijn wel van een
leeftijd dat de 16S motor er niet in voorkomt.1 In het Duits (nauwelijks gebruikt)
1 In het Nederlands (veel gebruikt)Ik ben bereid er 1 af te staan. Eventuele reacties lees ik morgen
nog, daarna ben ik op vakantie. Je mag ook een mail sturen naarb.nieuwenhuis@hccnet.nl (reactie volgt dan later)
Het gaat me niet om het geld (maar een kleine vergoeding is welkom),
ik wil er 1 houden als herinnering aan de 3 C-Kadett’jes die ik ooit
heb gehad.:wors
Als de motor verhoogd stationair draait, heel kort een stootje gas geven en
het toerental daalt naar “normaal” stationair (bij mijn X18XE tenminste).
Hoe, wat en waarom weet ik niet, maar het werkt.:hmmz
Ik heb er ook ooit 1 gehad, een 16S Berlinetta Coupe DS-64-GF, jaren
van genoten, heerlijk gooi en smijt-bakkie. In 1997 naar de sloop gegaan,
doorgerot op meerdere plaatsen. Eeuwig zonde …Succes met de restauratie !
Dit zijn fijne auto’s voor weinig, hufter-proof. Haal de akku er even
uit en kijk of de akku-bak niet doorgerot is.Kun je nog ‘tig jaren plezier van hebben.
De problemen van Opel zijn voor een deel een imago-probleem. Ik stoor me
al jaren aan het feit dat er in de autosport nagenoeg geen (recente) Opels
te zien zijn. Binnen GM moest Chevrolet als wereldmerk geplugd worden,
en daardoor rijdt Chevrolet al jaren rond in het WTCC. Als je al een Opel
op een circuit ziet of tijdens een rally, dan is het iets zonder fabrieks-
ondersteuning, een prachtig prive-project.Op U-tube zijn geweldige filmbeelden te vinden van Kadett C, Ascona B,
Manta 400 enz. De beste rally-coureurs reden ooit met Opel, en niet voor
niets. Dat heeft ook een uitstraling naar het grote publiek en is een marketing-
tool. Opel wilde wel de afgelopen jaren, maar mocht niet. Dan blijf je dat
suffe merk met huis-tuin-en-keuken-auto’s. Die qua techniek misschien niet
(meer) voorop lopen, maar volgens mij niet slechter zijn dan veel andere merken.Ik heb 20 jaar bij een Opel-dealer gewerkt, en de auto’s die je over de vloer
krijgt, zijn de auto’s met problemen. Hierdoor krijg je een vertekend beeld.
Een veelvoud van deze auto’s rijden probleemloos rond. En vergis je niet:
ook bij BMW, Mercedes, Audi, Toyota zijn er problemen zat, ze hebben alleen
meer uitstraling, imago enz.Werk je bij een bank of verzekeraar, dan rij je Audi, BMW of Mercedes, geen Opel.
Opel moet zich focussen op de gemiddelde nederlander, die ooit een Kadett of een
Corsa kocht. En zorg dat die auto’s qua prijs en kwaliteit concurrerend zijn en
vooraan rijden op het circuit. -
AuteurBerichten