Bobstra

Aangemaakte reacties

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: goede olie x12xe met km ervaring #18234275
    Bobstra
      Lid sinds:
      18 July 2013

      Sorry, niet goed genoeg gelezen. Met ruim een ton zou ik er ook
      een 5W40 of een 5W30 in doen. In mijn Astra G met 220.000 km. is 5W30
      nog steeds prima, met nauwelijks verbruik.
      Het is echter mogelijk, met hoge km.stand, meer slijtage, meer
      speling enz. dat een olie met een grotere “dikte” in warme toestand
      (het getal na de W) een iets beter smering kan opleveren en een
      wat lager verbruik.

      Is voor iedere motor verschillend, er is niet 1 waarheid, en ik heb niet
      de wijsheid in pacht.

      Voor veel auto-liefhebbers is motorolie religie, en dus zijn de discussies
      eindeloos. Hou voorlopig aan wat het onderhouds-boekje voorschrijft,
      bij hoog verbruik kun je daar alsnog van afwijken.

      5W30, 5W40, 5W50, 0W40 … De motor zal er niet van sneuvelen. Gebruik
      een bekend merk en het kreng gaat een leven lang mee.

      In reactie op: goede olie x12xe met km ervaring #18234273
      Bobstra
        Lid sinds:
        18 July 2013

        Wat is de km.stand ? 50.000 of 250.000 maakt enig verschil …

        In reactie op: . #18168501
        Bobstra
          Lid sinds:
          18 July 2013

          Ik ben blij dat ik er iemand een plezier mee kan doen. Ik had het ook
          nog tientallen jaren kunnen bewaren als herinnering, maar uiteindelijk
          belandt het toch een keer in een container. Dit project verdient het !

          :thumbup

          In reactie op: Welke auto heb/had je het langst in het bezit #18207671
          Bobstra
            Lid sinds:
            18 July 2013

            Ik rij inmiddels meer dan 10 jaar met volle tevredenheid in mijn
            Astra G X18XE en hoop dit nog vele jaren te doen.

            In reactie op: Kadett C City 1.2 project update 29-5-2014 #18220535
            Bobstra
              Lid sinds:
              18 July 2013

              Ik heb er in een ver verleden overigens ook 2 gehad, die waren
              toen al niet roestvrij …

              Technisch overigens wel hufterproef, naar Zuid-Frankrijk, Spanje, Rome,
              nooit stilgestaan.

              In reactie op: Kadett C City 1.2 project update 29-5-2014 #18220533
              Bobstra
                Lid sinds:
                18 July 2013

                Goeie grutten ! Waar is dat ding NIET doorgerot ?
                Succes ermee !

                In reactie op: kwaaltjes opel astra g 1.8 16v????? #18216681
                Bobstra
                  Lid sinds:
                  18 July 2013

                  Ik heb al 10 jaar een Astra G X18XE1 en het is voor mij de meest betrouwbare
                  en storingsvrije auto die ik me kan wensen. Wat ik in die 10 jaar naast het
                  reguliere onderhoud heb moeten vervangen is te verwaarlozen.
                  En geen hoog verbruik, geen hoog olieverbruik (200.000 km +).
                  Daarnaast vind ik het nog steeds een erg fijne auto, ondanks zijn leeftijd
                  (14 jaar en een beetje).

                  Wat is er dan vervangen:

                  EGR klep (komt meer voor)
                  Nokkenas-sensor (ook niet ongebruikelijk)
                  ABS sensor linker achterwiel
                  Thermostaat
                  Richting-aanwijzer-schakelaar

                  Allemaal geen zaken waar je meteen straatarm van wordt, motor en bak zijn
                  nog nooit uit elkaar geweest en ik rij nog met de originele koppeling.

                  Er zullen genoeg eigenaren zijn met andere ervaringen, maar voor mij is het
                  een top-auto !

                  :D

                  In reactie op: Met Ascona A 25000KM door Amerika #18207887
                  Bobstra
                    Lid sinds:
                    18 July 2013

                    Aan onderdelen kan ik je niet helpen, maar net als mr. turbo een paar zaken
                    waar je misschien tegenaan gaat lopen:
                    – je gaat in korte tijd opeens veel kilometers rijden met een oude auto. Mijn ervaring
                    is dat er opeens veel tegelijk kapot gaat. Je zal niet alles voor kunnen zijn, maar neem
                    zo veel mogelijk extra (kleine) dingen mee. Zoals benzineslang, waterslang(en), zekeringen
                    een lichtschakelaar enz.
                    – het koelsysteem zal het inderdaad flink te verduren krijgen. Hoe oud is je radiateur ?
                    Bij twijfel beter vooraf vervangen dan vloekend langs de kant staan.
                    – Normaal worden de kleppen om de 15.000 km. gesteld (geloof ik). 25.000 km. rijden
                    zonder te stellen lijkt me erg veel ….

                    Verder is het een kwestie van geluk hebben of juist niet en hopen op het beste.

                    Wel een heel mooi avontuur ! Succes !

                    In reactie op: Na vele jaren terug bij de Ascona B #18206249
                    Bobstra
                      Lid sinds:
                      18 July 2013

                      Heb er ook 1 gehad, een 19N met maar liefst 75 pk (!). Was voor een race-cursus
                      op Zandvoort. Geen vermogen, geen wegligging, wel veel lol en veel geleerd.
                      Vond het een goedmoedige en comfortabele auto. Is vreselijk misbruikt en heeft
                      op zijn oude dag constant hoge toerentallen om zijn oren gekregen. Maar die
                      oude, eenvoudige techniek was hufter-proef en gaf dus geen problemen.
                      Wel op het dak gelegen in de grind-bak …

                      Met de km.stand van jouw auto kan ‘ie nog 30 jaar mee.

                      Nog een mooi filmpje, weliswaar een Manta B, maar vergelijkbare techniek:

                      http://www.youtube.com/watch?v=l19F2YPVey0″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                      :thumb

                      In reactie op: Opel en roest anno nu #18020416
                      Bobstra
                        Lid sinds:
                        18 July 2013

                        Ik heb 4 C-Kadett’jes gehad, die waren zeker niet roestvrij, maar dat was ook
                        een ander tijdperk. Daarna een Vectra A, al jaren geleden naar de sloop gegaan,
                        dorpels, binnenschermen doorgerot. Zonde, was een heerlijke auto.
                        Sindsdien Astra G S.W. X18XE1 uit 1999. Is total-loss verklaard toen ie 3 jaar
                        oud was, is door medewerker van Opeldealer gerepareerd en compleet overgespoten.
                        Er is toen o.a. een nieuw l. achterscherm ingezet, en dat is de enige plek waar
                        hij/zij wil roesten. Het knie-stuk is al een keer vervangen, maar gaat weer roesten.
                        Verder helemaal niets. Ga ik nog jaren plezier van hebben (hoop ik).

                        In reactie op: [HOW-TO] – Astra G – Koopwijzer #18194242
                        Bobstra
                          Lid sinds:
                          18 July 2013

                          Iedere auto en ieder model heeft zo zijn probleempjes. Bij mijn Astra G
                          (X18XE1 Club S.W.) bijna niets. Alleen de EGR klep vervuilt inderdaad snel,
                          maar is eenvoudig op te lossen. Verder de meest betrouwbare en probleemloze
                          auto die ik ooit heb gehad. Prima voor het huis-tuin-keuken werk, maar ook
                          naar de Alpen, lange stukken flink doorrijden op de autobahn (160 km/uur),
                          het gas erop in de bergen, het kan allemaal en het kreng geeft geen krimp.
                          Rij al jaren met volsynthetische 5W30, verbruik minimaal.
                          Wat een voordeel is: ondanks bouwjaar 1999 ben ik pas de 3e eigenaar en ik
                          ken de 2 eigenaar persoonlijk. Km.stand 217000.
                          Wat voor iedere auto geldt en waar ik heilig in geloof: rustig warm rijden,
                          niet besparen op onderhoud, en rij met je verstand. D.w.z.: misbruik de
                          techniek niet. Behandel koppeling, versnellingsbak, motor en remmen met
                          respect en het gaat enorm lang mee. Ik rij nog met de originele koppeling
                          (na 15 jaar) en deze voelt aan als nieuw.
                          Als het gaat om roest: kwestie van geluk of juist pech hebben. Maar de Astra G
                          vindt ik wat dat betreft veel beter dan de Astra F. Maar er zullen zeker
                          eigenaren zijn die hier anders over denken…

                          In reactie op: Astra F : Roest wielkast aanpakken, graag advies #18205579
                          Bobstra
                            Lid sinds:
                            18 July 2013

                            Dit soort zaken begint inderdaad van binnenuit, en is vaak “erger” dan je denkt.
                            In de rand aan de binnenzijde van je achterscherm blijft modder zitten, dit houdt
                            vocht vast en … dit dus. Haal je vinger aan beide zijden maar eens door die rand,
                            en zie wat voor een troep daar uit komt. Meestal is de beste oplossing nieuwe
                            stukken er in lassen. Als iemand dit voor een fatsoenlijk bedrag wil doen is dit
                            te overwegen, maar vaak loopt dit aardig in de papieren en is het zinvoller om
                            op zoek te gaan naar iets anders.

                            Veel wijsheid !

                            In reactie op: . #18168482
                            Bobstra
                              Lid sinds:
                              18 July 2013

                              Dit soort platen zoek je:

                              http://www.nonpaints.com/nl/antidreunplaten” onclick=”window.open(this.href);return false;

                              Werkt geluid-dempend, dus ook in je nieuwe portier bijv., heb
                              je niet zo’n blikkerig geluid als je je portier dichtgooit.
                              Er zijn genoeg leveranciers voor te vinden.
                              Succes ! Mijn Coupe 16s was niet de beste of snelste auto die
                              ik ooit heb gehad, wel de leukste ! Blijft altijd kriebelen.

                              In reactie op: . #18168474
                              Bobstra
                                Lid sinds:
                                18 July 2013

                                2.0s Motor er in, een beetje knutselen met carburateurs, en
                                je hebt een auto waar ik altijd van gedroomd heb.

                                Succes !
                                :D

                                In reactie op: project kadett c coupe c20xe #18190198
                                Bobstra
                                  Lid sinds:
                                  18 July 2013

                                  CIH = camshaft in head, oftewel de nokkenas ligt in de cilinderkop en dus
                                  niet zoals bijv. de Kadett 1200 motor in het blok.

                                  In reactie op: Verbruik Opel Astra G #18180849
                                  Bobstra
                                    Lid sinds:
                                    18 July 2013

                                    Vervuild luchtfilter ?

                                    In reactie op: . #18168451
                                    Bobstra
                                      Lid sinds:
                                      18 July 2013

                                      Een beetje “off-topic”, ik weet het, maar ik heb nog 2 originele
                                      GM werkplaats-handboeken Kadett C liggen. Ze zijn wel van een
                                      leeftijd dat de 16S motor er niet in voorkomt.

                                      1 In het Duits (nauwelijks gebruikt)
                                      1 In het Nederlands (veel gebruikt)

                                      Ik ben bereid er 1 af te staan. Eventuele reacties lees ik morgen
                                      nog, daarna ben ik op vakantie. Je mag ook een mail sturen naar

                                      b.nieuwenhuis@hccnet.nl (reactie volgt dan later)

                                      Het gaat me niet om het geld (maar een kleine vergoeding is welkom),
                                      ik wil er 1 houden als herinnering aan de 3 C-Kadett’jes die ik ooit
                                      heb gehad.

                                      :wors

                                      In reactie op: Koude Start Hoge Toeren #18168123
                                      Bobstra
                                        Lid sinds:
                                        18 July 2013

                                        Als de motor verhoogd stationair draait, heel kort een stootje gas geven en
                                        het toerental daalt naar “normaal” stationair (bij mijn X18XE tenminste).
                                        Hoe, wat en waarom weet ik niet, maar het werkt.

                                        :hmmz

                                        In reactie op: . #18168448
                                        Bobstra
                                          Lid sinds:
                                          18 July 2013

                                          Ik heb er ook ooit 1 gehad, een 16S Berlinetta Coupe DS-64-GF, jaren
                                          van genoten, heerlijk gooi en smijt-bakkie. In 1997 naar de sloop gegaan,
                                          doorgerot op meerdere plaatsen. Eeuwig zonde …

                                          Succes met de restauratie !

                                          In reactie op: Ook weer een A Corsa #18166993
                                          Bobstra
                                            Lid sinds:
                                            18 July 2013

                                            Dit zijn fijne auto’s voor weinig, hufter-proof. Haal de akku er even
                                            uit en kijk of de akku-bak niet doorgerot is.

                                            Kun je nog ‘tig jaren plezier van hebben.

                                            In reactie op: Negativiteit rond Opel #18163842
                                            Bobstra
                                              Lid sinds:
                                              18 July 2013

                                              De problemen van Opel zijn voor een deel een imago-probleem. Ik stoor me
                                              al jaren aan het feit dat er in de autosport nagenoeg geen (recente) Opels
                                              te zien zijn. Binnen GM moest Chevrolet als wereldmerk geplugd worden,
                                              en daardoor rijdt Chevrolet al jaren rond in het WTCC. Als je al een Opel
                                              op een circuit ziet of tijdens een rally, dan is het iets zonder fabrieks-
                                              ondersteuning, een prachtig prive-project.

                                              Op U-tube zijn geweldige filmbeelden te vinden van Kadett C, Ascona B,
                                              Manta 400 enz. De beste rally-coureurs reden ooit met Opel, en niet voor
                                              niets. Dat heeft ook een uitstraling naar het grote publiek en is een marketing-
                                              tool. Opel wilde wel de afgelopen jaren, maar mocht niet. Dan blijf je dat
                                              suffe merk met huis-tuin-en-keuken-auto’s. Die qua techniek misschien niet
                                              (meer) voorop lopen, maar volgens mij niet slechter zijn dan veel andere merken.

                                              Ik heb 20 jaar bij een Opel-dealer gewerkt, en de auto’s die je over de vloer
                                              krijgt, zijn de auto’s met problemen. Hierdoor krijg je een vertekend beeld.
                                              Een veelvoud van deze auto’s rijden probleemloos rond. En vergis je niet:
                                              ook bij BMW, Mercedes, Audi, Toyota zijn er problemen zat, ze hebben alleen
                                              meer uitstraling, imago enz.

                                              Werk je bij een bank of verzekeraar, dan rij je Audi, BMW of Mercedes, geen Opel.

                                              Opel moet zich focussen op de gemiddelde nederlander, die ooit een Kadett of een
                                              Corsa kocht. En zorg dat die auto’s qua prijs en kwaliteit concurrerend zijn en
                                              vooraan rijden op het circuit.

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)