[HOW-TO] – Astra G – Koopwijzer

Forumindex Forums Overige Handleidingen & instructies How to’s – Modellen How to’s – Astra [HOW-TO] – Astra G – Koopwijzer

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262037
    RISL
    Moderator
      Lid sinds:
      24 January 2011

      Bij het aanschaffen van een Opel Astra G zijn de volgende punten aandachtspunten.

      Plaatwerk:
      – Roest rond tankklep
      – Onderzijde deuren
      – Achterspatborden
      – Roest in de reservewielbak
      – De bumperophangpunten zijn vrij zwak en breken snel af.

      Techniek:
      – Z14XE, X16XEL, Z16XE, Z16SE, X18XE1 en Z18XE
      *Olieverbruik kan hoog zijn (vaak zichtbaar door zwarte uitlaatpijp)
      *EGR gaat vaak vast zitten door vervuiling
      *Gasklep vervuild snel door olie die door de carterventilatie wordt meegevoerd
      *Distributieriembreuk is motorschade
      – Onderstel kan kraken, dit komt door het gebruikte materiaal voor de rubbers en is voornamelijk goed te merken als het koud is.
      – Bij de Y17DT gaat het stuurapparaat van de brandstofpomp bij ±200.000 km kapot
      – Bij de Isuzu-diesels zijn de dynamo en startmotor zwakke punten
      – Bij de 2,2-liter gaat de distributieketting vaak geen autoleven lang mee.
      – Koplampen worden snel dof en kan leiden tot apk-afkeur

      Algemene info:
      – Ondanks dat de Astra G (na het roestimago uit de jaren ’90 van de Astra F) geheel verzinkt is, willen Astra G’s toch nog roesten. Controleer dus goed op bovenstaande punten.
      – Veel Astra G’s zijn zeer betaalbaar geworden, waardoor ze regelmatig in handen vallen van minder kundige bestuurders. Controleer dus goed op schade achter de voor- en achterbumper.

      #18194233
      ricksmits
      Deelnemer
        Lid sinds:
        28 June 2013

        interessant stukje! grappig van dat kraken.. is daar ook iets tegen te doen? mijne doet dat namelijk nu ( bij langzaam rijden en hoge drempels )

        #18194234
        RISL
        Moderator
          Lid sinds:
          24 January 2011

          Verhelpen kun je het niet, het is een typisch Opeldingetje bij koud weer.
          Het kraken hoor je niet meer als je WD40 op de ophangrubbers spuit, maar dat zou je bijna wekelijks moeten herhalen.

          #18194235
          GTS Vectra
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 July 2011

            Mijn Corsa C had dat ook, en na het vervangen van de rubbers was het over. king:

            #18194236
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Je kunt ook de Z16XE, Z14XE, Z16SE erbij zetten naast de Z18XE enz.

              #18194237
              midnight black
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 December 2011

                In het interieur: recirculatieklep wil nog wel eens kapot gaan, de knopjes van de claxon op het stuur slijten nogal hard.
                Carrosserie: scheurtjes in het plaatwerk van de deur op de kopse kant ter hoogte van de taillelijn (onderzijde raam) en de puntlassen waar de dwarsversteviging in de deuren zit. En bij de bevestiging van de deurvangers scheurt het plaatwerk geregeld uit.
                Subframe bij de diesels kan rot zijn ivm de geluidsisolatie aan de onderzijde die vocht en vuil vast houd.
                Motoren: De Z22se: let op de distributieketting, rammelen bij de start betekent direct vervangen!
                Algemeen:(mijn mening, na bijna 100.000km ervaring met een G) Een goede en door niet Opel rijders ondergewaardeerde auto (de Golf is zeker niet beter en een Focus uit die jaren die roest pas echt!)

                #18194238
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Scheurtjes is dacht ik enkel bij de modellen voor 2000

                  #18194239
                  Andre_Ede
                    Lid sinds:
                    16 June 2006

                    Bij de zijruiten achter van de 3 deurs gaat het metaal onder de rubbers roesten na verloop van tijd scheuren de rubbers open.
                    Schijnt lastige klus te zijn om optelossen.

                    #18194240
                    midnight black
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 December 2011

                      @Haasje17 wrote:

                      Scheurtjes is dacht ik enkel bij de modellen voor 2000

                      Zou kunnen, mijn Astra was een vroege G (uit 1998) Maar mijn Zafira uit 2001 heeft op precies dezelfde plaatsen dezelfde scheurtjes.

                      #18194241
                      robin6833
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 June 2012

                        Bij de astra G x17dtl ook de brandstofpomp! heb er 3 versleten.. het stuurapparaat gaat vaak stuk, rond de 250k. vervangen is een heel erg duur grapje, nieuwe pomp kost al snel 6 a 700 euro en dan alle uren nog! de d-riem moet dan ook gelijk vervangen worden. erg snel is die niet en de egr klep zit vaak dicht. Vond het een super mooie auto, en het reed echt lekker, lekkerder dan mijn golf. zou willen dat de motor van mn golfje in de astra kon haha!

                        #18194242
                        Bobstra
                          Lid sinds:
                          18 July 2013

                          Iedere auto en ieder model heeft zo zijn probleempjes. Bij mijn Astra G
                          (X18XE1 Club S.W.) bijna niets. Alleen de EGR klep vervuilt inderdaad snel,
                          maar is eenvoudig op te lossen. Verder de meest betrouwbare en probleemloze
                          auto die ik ooit heb gehad. Prima voor het huis-tuin-keuken werk, maar ook
                          naar de Alpen, lange stukken flink doorrijden op de autobahn (160 km/uur),
                          het gas erop in de bergen, het kan allemaal en het kreng geeft geen krimp.
                          Rij al jaren met volsynthetische 5W30, verbruik minimaal.
                          Wat een voordeel is: ondanks bouwjaar 1999 ben ik pas de 3e eigenaar en ik
                          ken de 2 eigenaar persoonlijk. Km.stand 217000.
                          Wat voor iedere auto geldt en waar ik heilig in geloof: rustig warm rijden,
                          niet besparen op onderhoud, en rij met je verstand. D.w.z.: misbruik de
                          techniek niet. Behandel koppeling, versnellingsbak, motor en remmen met
                          respect en het gaat enorm lang mee. Ik rij nog met de originele koppeling
                          (na 15 jaar) en deze voelt aan als nieuw.
                          Als het gaat om roest: kwestie van geluk of juist pech hebben. Maar de Astra G
                          vindt ik wat dat betreft veel beter dan de Astra F. Maar er zullen zeker
                          eigenaren zijn die hier anders over denken…

                          #18194243
                          Dolby
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 May 2008

                            Remleidingen van de Astra G zijn ook een aandachtpunt. Die zijn ook vaak zeer slecht en aan vervanging toe. En dat zijn vrij kostbare reparaties.

                            #18194244
                            aadje93
                              Lid sinds:
                              13 August 2013

                              Beetje een bump, maar bij mijn beestje (2002 kenteken, gebouwd in 2001 volgens de ruiten) alleen bij de tankdop een paar kleine roestpuntjes te vinden, zal ik ze wegschuren? Rij nu met een lekke uitlaat (geeft leuk geluid met een open luchtfilter van K&N :jerry ). Achter spatborden vertonen ook klein roestplekje, reservewiel bak is volledig schoon!

                              #18194245
                              asconahobbyist
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 June 2008

                                Achterwielranden zeker bij de jaren 98 en 99 bijna altijd narigheid inmiddels,maarja,alweer 16/17 jaar oud! Voor de rest valt roest mee,veerschotels achter ook al eens meegemaakt,verder qua roest een vrij behoorlijke auto,inmiddels zelf 4 Astra G’s gehad en een aantal in onderhoud.
                                Zwakke plekken naar mijn idee.

                                Roest:
                                Wielranden achter
                                Subframe bij de diesels
                                Veerschotels achter.

                                Onderstel:
                                Stabikoppelstangeltjes voor vaak speling (plastic meuk)

                                Technisch

                                16V motoren vaak olieverbruik
                                Z16SE 8V motor,nokkenas is nog wel een versleten

                                F17 bak,lagers slijten wat snel,daardoor zagend geluid

                                Hou er rekening mee dat de Astra G inmiddels minimaal 11 jaar oud is,dus een beetje stoephandel is het wel geworden,exemplaren van 98/99/2000 gaan nu vaak onder de 1000 euro weg,daar kan je van alles verwachten.

                                Al met al ondanks de leeftijd is Astra G een behoorlijk degelijke en hufterproof wagen,wel wat aandachtspunten maar het valt alles mee,en in goede staat rijden ze nog steeds uit de kunst!
                                Mijn x16SZR uit 2000 op gas heeft tegen de 5 ton gelopen (wel pas een ander blokje erin gehangen) maar qua looks en rijden geef je t m niet.degelijke auto!

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.