Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Zo, het heeft even geduurd, maar ook ik ben een Opel Grandland X rijder geworden.
In Augustus 2017 heb ik ongezien (alleen een paar plaatjes op internet) een Opel Grandland X besteld.
Waarom? Ik wilde eens wat ander, het moest een Diesel Automaat worden en binnen een bepaald budget blijven. Had al bijna de Skoda Octavia besteld, waarin ook één van m’n collega’s rijdt, totdat ik via facebook opmerkzaam werd gemaakt op een Opel: een SUV.
Na op de website van Opel alle ins en outs te hebben bekeken en me heb voor laten lichten door de plaatselijke Opel dealer toch eens op de website van Leaseplan gekeken. En Bingo: de configuratie paste binnen het budget.
Wat heb ik besteld:
Een grijze met zwart dak, uiteraard Diesel Automaat, Het is de Innovation geworden met Introductiepakket : AGR stoelen, leren bekleding, verwarmde voorruit, verwarmd stuur, verwarmde voorstoelen, verwarmde achterbank, inductief laden, afneembare trekhaak en een reservewiel.
Uiteindelijk eind vorige week de auto op kunnen halen
Op de eerste dag bij het parkeren op parkeerterrein bij klant bijna tegen andere auto aangereden. Bleek ik de pieptoon voor de parkeersensoren aan te moeten zetten. Gelukkig kwam ik er op tijd achter door de achteruitrijcamera te bekijken (scheelde een cm).
Heb altijd in trage diesels gereden: Seat Altea 1.6 D, Volkswagen Passet Variant 1.6 D, Skoda Superb Station 1.6 D, Peugeot 308 1.6 D en als vervangende auto de laatste 11 maanden een Golf GTE. Hiermee ben ik toch wat verwend geraakt, moet ik zeggen.
Na zo’n 800 km hier mijn eerste bevindingen. Ben natuurlijk een echte Nederlander, dus begin ik met de minpunten (hou dus rekening met het feit dat ik nooit eerder Opel gereden heb).
Minpunten:
-Achterklep gaat nog niet met de voetbeweging omhoog. Overburen vragen zich waarschijnlijk af wat ik onder die auto aan het schoppen ben. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de afneembare trekhaak eronder zit. Zal het later nog een testen als de trekhaak eraf is.
-Handig zo’n afneembare trekhaak. Dacht ik tenminste. Totdat je half onder de auto moet liggen om deze te (de)monteren. Ook de elektra kabel moet je bijna op de tast erin steken (of weer onder de auto gaan liggen)
-Zitpositie. Doordat ik altijd lagere auto’s gewend ben, moet ik m’n ideale zitpositie nog zien te vinden. Dit zal ongetwijfeld wel lukken, maar duurt toch wat langer als ik eigenlijk had gehoopt. En de zijdelingse steun valt wat tegen.
– Na de eerste 2 km dacht ik dat ik een tak had geraakt. Na thuiskomst bleek dat ik een roostertje (vlak onder het nummerbord aan de voorkant) ben kwijtgeraakt. Dealer heeft dit gelijk besteld. Ga er niet vanuit dat dit een voorbode voor de Opel kwaliteit is.
-Connectie met telefoon werkt prima, maar als je Flitsmeister aan hebt staan en er komt een melding, dan gaat de radio uit en blijft deze uit. Ik moet dat bewust de radio weer aanzetten, de muziekbron weer op radio zetten, dan de juiste radiozender kiezen en dan doet de radio het weer. Erg omslachtig, maar hier zal vast wel een oplossing voor zijn.
-Navigatiesysteem is erg uitvoering in de tekst. Straatnamen en plaatsnamen worden veelvuldig genoemd. Maar ook op snelweg worden bij elke verkeerspunt weer gezegd waar je naartoe moet (ook al moet je gewoon rechtdoor). Ook als je een oprit naar de snelweg neemt, hoor je even later nog een melding dat je de bewuste snelweg oprijdt. Op zich heel duidelijk, maar ook een beetje teveel info.
– Waarom geen opbergplek voor je zonnebril? In alle voorgaande auto’s kon ik mijn zonnebril opbergen in een opbergvakje voor de binnenspiegel. Hier is geen opbergvakje. Enige is om gewoon de zonnebril in een brillenkoker ergens te bewaren.
-De achterbank is ook verwarmd, maar waarom zijn de stelwieltjes voor deze verwarming niet voorzien van een lampje in het donker. Dit moet je dus op de tast doen.
– Regensensor. Hoe kan je het verzinnen dat je elke keer weer opnieuw de regensensor moet activeren. Ben gewend dat je de regensensor één keer activeert, en dat deze dan steeds aan blijft staan. Maar nee, elke keer als ik de auto start en het regent moet ik de regensensor aanzetten.
-Auto is stugger dan ik had verwacht. Stugger dan de Golf GTE waar ik eerst in reed. Heb gewoon de standaard 18 inch velgen (weliswaar met winterbanden)
-Lane assist. Had hier al wisselende verhalen over gehoord. Na 2 dagen was ik erachter hoe ik het uit kon zetten. Als je maar enigszins in de buurt van de strepen op het wegdek kwam, kreeg je al een stuurcorrectie. Werd er gewoon zenuwachtig van. Zeker op de A27 tussen Hilversum en Utrecht, waar ze nu met de weg bezig zijn en er naast de normale witte strepen nu ook gele strepen op het wegdek zijn. Auto bleef corrigeren. Toch straks nog maar eens activeren, want het schijnt een kwestie van wennen zijn.
– Jammer dat de mistlampen ook geen LED zijn. Staat nu een beetje zielig bij de mooie LED verlichting (even uitgeprobeerd bij mij op de oprit)
– Ruimte op achterbank. In een filmpje had ik gezien dat een reporter (1.96 cm lang) ruim achter zichzelf kon zitten op de achterbank. Dit valt toch iets tegen. Mijn zoon van 1.93 zit toch met z’n knietjes tegen mijn leuning (ben zelf 1.82 lang).
Pluspunten:
– Grote, imposante auto. Veel bekijks en vragen van “wat is dit nou voor een Opel?” Komt waarschijnlijk ook opdat ik de naamplaatjes “GRANDLAND X” en “TURBO D” eraf heb gehaald (met name “TURBO D” vond ik zo jaren 80.
– Rijdt goed
– Automaat schakelt goed en voel je nauwelijks. Wel wat traag, maar ja, die GTE was ik 11 maanden gewend.
– Zit lekker hoog, hebt een beter verkeersoverzicht.
– LED verlichting, ideaal, bochtverlichting is echt goed, maar ook automatisch van groot naar dimlicht schakelen. IDEAAL!
– Stuurwiel verwarming. IDEAAL! Waarom heb ik dat nu pas.
– Voorruitverwaming. Het heeft pas 1 nacht goed gevroren, maar toch al heel veel schik van. Wil nooit meer zonder.
– Cruise control. Moest even het boekje erop na slaan om te kijken hoe deze in te stellen, maar kan tot op de km ingesteld worden ipv per 5 of per 10 km. Netjes.
Zoals je al gemerkt heb, was ik geen Opel rijder en zal ik aan bepaalde Opel-dingetjes moeten wennen. Ik ben er zeker van dat dit gaat lukken en hoop dan ook dat in een volgende review dit te merken is.
Zo, vanmorgen door dealer gebeld. De Grandland mag afgeleverd worden. De diesel mankeert gelukkig niets, maar elke diesel moet eerst uitgebreid gekeurd worden (duurt ca 8 uur, heb ik me laten vertellen). Dit moet dus elke dealer doen, waar de auto al afgeleverd is. Gelukkig maar, dat er niets aan de hand is, anders had de auto terug gemoeten naar Opel om daar een nieuwe motor erin te laten zetten.
In mijn geval dus een storm in een glas water. Over 1,5 week ga ik rijden in de Grandland aangezien ik eerst nog even met een leenauto op wintersport ga.
Wordt vervolgd.
Kan hier niet uit herleiden dat het alleen om de Diesel uitvoering gaat? Betekent dus dat ook degene die al in de GrandLand rijden, terug moeten.
Lekker begin. Rij ik straks in een gloednieuwe auto die al gerepareerd is.
Ik heb weer wat info van de dealer gekregen. “Het zou kunnen zijn dat olie in het inlaatcircuit kan binnendringen. Hierdoor kan en zal het toerental van de moter verhoogd worden en kan de motor zeer ernstige schade oplopen”
Opel Nederland gaat de dealers speciaal gereedschap en nieuwe onderdelen opsturen, zodat de dealers dit zelf kunnen oplossen. Maar een termijn is op dit moment nog niet aan te geven.
Het kan dus nog wel even duren. Alleen de Diesel uitvoering zou dit probleem hebben.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ik heb dus de Diesel besteld en het Innovation pakket. Dealer liet zich iets ontschieten over een mogelijk probleem met de zuigers…
Serieus genoeg in ieder geval, dat de fabriek naar een oplossing aan het zoeken is. Hoe lang dat echter gaat duren, kan/wil de dealer niet zeggen.
Die van mij staat al 2 weken bij de dealer, maar mag vanwege technische problemen niet uitgeleverd worden. Opel Nederland is iets aan het ontwikkelen… ??? krijg ik nu te horen.
Hoe lang dit “ontwikkelen” duurt, kan of mag men niet zeggen. Klinkt niet goed in ieder geval.
Er is een mogelijk technisch probleem. Zodra er meer duidelijkheid is, kan dit mogelijke probleem opgelost worden of indien er toch geen probleem is, heel snel geleverd worden. Kwestie van afwachten dus
Wauw, bijna alle berichten van de Grandland zijn weg. Hopelijk kunnen ze die nog terug zetten.
Mijn Grandland staat al bij de dealer, maar mag nog niet afgeleverd worden helaas.
-
AuteurBerichten