Astranaut

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • Astranaut
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 December 2012

      Hallo,

      Ik zou gewoon de garageuitgangspunten volgen… Je hebt niet aangegeven wat voor blok of je hebt maar zeker voor een oudere astra zijn dit reële waarden.    Mijn gebruikerservaring met een getunde A16LET is bougies 50000km /vier jaar (standaard Bosch) of 75000km/4 jaar (NGK irridium)  en ca. 100000km of max. vier jaar met de standaard (Delphi) bobine.   Inmiddels de 5e en tevens laatste bobine gemonteerd bij 300000km (NGK bobine i.c.m. irridiumbougies.    Al 50000km geen klap verkeerd en in theorie zou ik nu 450000km moeten kunnen halen……  (ca. >6000 draaiuren)

      Mvg, Astranaut

      In reactie op: Motor loopt vreemd, garage weet het niet #18540340
      Astranaut
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 December 2012

        Beste OpelJ,

        Hoeveel heeft de auto gelopen en hoe oud is je accu?   Dergelijke storingen kunnen een reeks oorzaken hebben.   Het kan zijn dat jouw inlaatspruitstuk lekt,  keerklep gescheurd, vacuümleiding is dichtgekoekt of dat de accu en/of bobine aan vervanging toe zijn.  Ook kan het luchtfilter, de AMF (Air Mass Flow sensor) of TPS (Throttle Position Sensor)  vervuild zijn.

        In dit geval lijkt het op een vacuümprobleem dat ik ook eens met mijn getunde 1.6L heb gehad.  Alles goed schoon gemaakt en nieuwe bobine geplaatst, foutcode gewist en het probleem was verholpen.   Inmiddels ga ik richting de 350000km en zodoende weet ik uit ervaring dat een accu het ca 4 to 5 jaar uithoudt en een bobine 100-130k km..  Bij de 1.4L wil de keerklep in jouw kleppendeksel nog wel een scheuren en de luchthuishouding in de war schoppen.

        Met vriendelijke groet,

        Astranout

         

         

        In reactie op: hoeveel km heb jij in je astra gereden? #18459587
        Astranaut
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 December 2012

          Heb nu 304.000 met m’n J 1.6 turbo gereden waarvan ruim 280000 stevig getuned naar 225pk…..    Alles loopt nog als een zonnetje en nagenoeg geen olieverbruik (1 op 15000) nog steeds met de eerste turbo.  Alleen bij 150000km gaf de M32 bak de geest;  verder gescheurd expansievatje, versleten oliekoeler (pakking), rotte accu na 4 a 5 jaar en 2x bobine defect. (bij 57000km en 134.000km)    Sindsdien NGK bobine en iridiumbougies erin & still going strong… Qua benzineverbruik ook nog steeds stabiel; gem. tussen 1 op 12  (euro95)  en 1 op 14 (V-power racing)    De distributie & pomp opnieuw vervangen bij 3 ton maar zagen er nog uit als nieuw dus  op naar de 450000km….   In principe moet ie dat constructief kunnen halen (5000 a 6000 draaiuren) :toppie:

          Met vriendelijke groet,

          Astranaut

           

          In reactie op: Wat heb je vandaag gedaan aan je astra? Deel 2 #18456068
          Astranaut
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 December 2012

            De J op 300000km gezet…. :smiley-car:

            Astranaut
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 December 2012

              Bobines,  tja…  Ik heb er geen hoge pet van op!   Vroeger noodgedwongen bij mijn Kadettilac 1.2sc op 150.000km 1x de verdelerkap moeten vervangen; kosten 3 knaken & 10 florijnen voor een rotte bougiekabel….  Tegenwoordig kosten die krengen het 100 voudige en gaan de helft zo lang mee.   Ik heb net bobine nummer vier gemonteerd in de Astra met getuned A16let blok.  Aan de buitenkant kun je er niks geks aan ontdekken; alle contacten, stiften zijn brandschoon, geen donkere plekken in de giethars of ander punt van doorslag. Doormeten biedt ook weinig tot geen inzicht; allemaal zo’n 13,5kOhm impedantie tussen de pennen. Typerend is dat er nergens op het hele WWW geen schema of doorsnede van is te vinden.   Mijn ervaring tot zover:

              Bobine I (waarschijnlijk Delphi) is onder coulance vervangen bij 37000km… Dan denk je;  kan gebeuren…Gelijk getuned & o.a. iridiumbougies gemonteerd.

              Bobine II (Bosch) kapot bij 134000km; kosten €400   (bobine €285,-ex.)

              Bobine III (Delphi) kapot bij 236000km; kosten €185 (bobine €96,-ex.)

              Bobine IV (Delphi) draait als nu een zonnetje i.c.m. iridium bougies.    Nu  hebben deze bougies een ca. 50% langere levensduur (tot 90.000km)  Mijn ervaring leert dat de iridiumbougies na 80.000km hun beste tijd hebben gehad en de bobine vervolgens rond de ton de geest geeft ongeacht de rijstijl.  Omdat het blok is getuned tot 225pk doe ik consequent aan warming up & cooling down; na 238.000km nog steeds mijn eerste turbo & miniem olieverbruik. Helaas blijken die bobines wel gewoon slijtagedelen te zijn…   Bestel ze gewoon apart of op internet want vervangen is een peulenschil…

              Mvg, Astranaut

              *edit;   Na reclamatie bij de dealer is de bobine (Delphi) tegen inkoopsprijs gerekend;  €96 ipv €170…Netjes opgelost & scheelt een slok op een borrel!!                        Een tip is dus om altijd de originele onderdeelnummers te vergelijken met referentiedelen.   Voor de A16LET is dat dus GN10234-12B1 (Delphi)                        Deze heeft een bouwkwaliteit vergelijkbaar met Bosch en kostte mij €96,-  dus was er snel uit…..

               

              In reactie op: Astra / Insignia 1.6 Turbo (advies en vragen) ! #18355904
              Astranaut
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 December 2012

                Hoi,

                Om een antwoord te geven op jouw vragen; de motorcode van dit blok is A16LET.  Identiek voor beide modellen… Alleen zijn de koeling, inlaat & uitlaattraject en aansluitingen modelspecifiek. De motorblokken zelf zijn vrij degelijk; zwakke punten zijn de bobine, koelsysteem (expansievat wil graag scheuren) en cilinderkopmembraan van de carterventilatie.  Op de 1.4 turbo gaan ze vele malen sneller dan bij de 1.6turbo maar toch…  Als ik een schatting doe omgerekend naar bedrijfsuren en aantallen (koude) starts dan zou je theoretisch max. 8000 – 10.000 uur met een dergelijk blok moeten kunnen doen.

                Turbo is een degelijke BorgWarner K03;  afhankelijk van hoe ermee gereden is kun je hiermee tussen de 20.000 & 200.000km mee halen.  (ca. 4000uur)Als je een nette warming up & cooling down doet bij iedere rit,  tijdig olie+filter ververst en niet als een malloot rijdt dan moet je meer dan 2 ton kunnen halen…

                Er kan gewoon euro 95 in; het blok heeft een klopsensor.  Beter is om 98, 100 of 102 octaan te tanken wanneer je meer van het blok verlangt; je hebt dan een paar pk meer vermogen en blok loopt mooier en koeler.  Ikzelf tank altijd 98 want dat rijdt beter en is voordeliger (motor rijdt vaak zuiniger dan dat de brandstof duurder is) maar dat moet je voor jouw blok specifiek uitzoeken.

                Transmissie van de A16LET is een zwak punt;  er zit een Getrach M32 versnellingsbak in (M32WR met 4.18 eindoverbrenging)  Deze bakken hebben een ontwerpfout met oliekanalen, slechte lagers en hebben een kabelbediende schakelvork. Tot overmaat van ramp zijn de lagers onder te hoge voorspanning gemonteerd en is de bak veelal met te weinig olie afgevuld.   De bakken zijn van 2007 t/m 2013 in deze verschijningsvorm geplaatst.  Hierdoor lopen ze bijna allemaal ergens tussen de 20.000km en 200.000 km in puin.   (Mijne had een defect priseas lager en beginnende slijtage bij ca. 160.000km) Koppeling is een standaard LuK/Sachs exemplaar in combinatie met een 2 massa vliegwiel.   Ikzelf vind het van matige kwaliteit; koppeling & vliegwiel zijn slijtagedelen en moeten rond de 2 ton worden vervangen (Deze combinatie kost je totaal ca. €1600 bij een dealer; onderdelen zelf zijn ca. €1100)

                Tot slot olieverbruik;  dat valt doorgaans erg mee…  1:20.000 of hoger is goed haalbaar bij lange afstanden.  Meestal nadert de oliekwaliteitsmeter de 0% terwijl het oliepeil nog minstens 80% is.   Altijd bij testrit checken of je een oliepluim ziet bij accelereren; dat kan duiden op versleten turbo of andere lekkage en dan gaan ze zuipen…   Bij turboblok altijd tijdig olie verversen en juiste viscositeit+kwaliteit gebruiken… (5W40 volsyntheet )

                Mvg, Astranaut

                 

                In reactie op: Astra J 2011 productverbetering 15-P-109 #18313526
                Astranaut
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 December 2012

                  @SigNumberOne wrote:

                  Misschien een nieuwe M32 versnellingsbak :jerry :jerry

                  Mijn M32 draait al ruim een ton probleemloos; waarvan 70K km stage II getuned (fingers crossed :angel ) Ik heb wel gelijk bij aanschaf de bakolie ververst, oliemagneet, schakelverkorter en verbeterde kabels geplaatst. Je moet gewoon met beleid rijden & schakelen; dus netjes warming up, vlot+veilig rijden & cooling down doen. Dan rijd je het voordeligst…Juist met het krampachtig aangeprezen “nieuwe rijden” en korte ritjes rijdt men m.i. moderne (turbo)motoren en versnellingsbakken aan gort omdat je nauwelijks in het ideale werkgebied van de motor komt.

                  Mvg, Astranaut

                  In reactie op: Astra J 2011 productverbetering 15-P-109 #18313525
                  Astranaut
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 December 2012

                    @SigNumberOne wrote:

                    voor volgende week een afspraak gemaakt.
                    komt een nieuw kabelboompje in en de eerder gedemonteerde accukap wordt weer terug geplaatst.

                    De brieven hebben mij gemist maar de modificatie blijkt tweeledig; ze bestellen idd een nieuwe kabelboom voor de koelventilator. Deze wordt geplaatst en de accukap wordt teruggeplaatst. (beter met extra tierap erdoor ;) ) Da’s k16-004C… Verder boren ze een gat onderin de tankdopbehuizing net voor het afwateringsgaatje. Van daaruit wordt het paneel aan de binnenzijde extra gecoat en het geheel netjes afgedopt met een sealplugje. De afwatering aldaar scheen niet geheel optimaal te zijn en anders kan de boel vroegtijdig doorrotten van binnenuit en kunnen ze de 12 jr. carrosseriegarantie waarschijnlijk niet waarmaken…. Op die manier moest ik na 17jr. helaas ook afscheid nemen van mijn trouwe Kadettilac :cry

                    Met vriendelijke groet,

                    Astranaut

                    In reactie op: Onderhoud Corsa d Opc #18312237
                    Astranaut
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 December 2012

                      Velgen-, lak-, interieuronderhoud en klein motoronderhoud doe ik zelf… (vloeistoffen, filters, intercooler, bakolie) Grote beurt laat ik over aan mijn Opelgoeroe; daar heb ik simpelweg niet de tijd en/of middelen voor. Nu heb ikzelf slechts alleen het OPC-blok (getuned tot 225pk).

                      Heb ook wel in een Nurburgring edition gereden en het verschil met een normale Corsa is met name het sportonderstel, 6-bak, diff en de turbo. Dat is echt compleet anders dan een gewone Corsa en beter dan het sportonderstel van mijn Astra. Qua onderhoud moet je dus rekening houden met extra oliewissels met topkwaliteit olie (dus alleen volsyntheet Opel olie met API SM en geen inferieure HydroCrack “syntheet” van de buurtsuper) Niet iedere 30K km wisselen maar eerder. Altijd de auto minimaal 10-20 minuten warmrijden en 1 minuut laten nadraaien na stevige rit; gewoonlijk zo’n 20-30 seconden anders gaat je turbo eraan.
                      Van tijd tot tijd moet je de intercooler+slangen checken op vuil en lekkage. Zelf spuit ik er wel eens helmvizierreiniger op en spoel h’m door met zachte waterstraal tegen de insecten. Hoe beter ie koelt des te meer vermogen houd je over…..

                      Mvg, Astranaut

                      In reactie op: Astra J 2011 productverbetering 15-P-109 #18313521
                      Astranaut
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 December 2012

                        Hallo,

                        Ik kan beamen dat het idd de befaamde software update voor de elektronische handrem betreft…. Tijdje geleden ook al een brief van gehad…Bij navraag bij de Opelgoeroe bleek dat ze de timing van de handrem in het geheugen van de ECU aanpassen zodat ie beter zou reageren. Ik heb er gelijk vanaf gezien omdat de handrem m.i. al meer dan een ton perfect zijn werk doet en mijn speciale custom motormapping eraan zou gaan….

                        Mvg, Astranaut

                        In reactie op: hoog verbruik opel astra J #18251857
                        Astranaut
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 December 2012

                          @remutr wrote:

                          Tunap 973 heeft zo’n jonge motor toch niet nodig?

                          Zou je misschien denken maar Tunap wordt bij racemotoren vanaf 0km al aanbevolen…. Al die “moderne” brandstoffen van tegenwoordig mogen geen zwavel en loodzouten meer bevatten dus ze “smeren” (en koelen dus) voor geen meter meer…. Wel mengen ze er tegenwoordig meer ethanol bij en dat trekt dus water aan en tast op de lange termijn afdichtingen aan van oudere motoren.
                          DAAROM dus Tunap erin iedere 4e tankbeurt want dat bindt vocht, neutraliseert condens(zuren), smeert de injectoren+brandstofpomp en brandt de kleppen & kamers goed schoon…. Een schone klep sluit beter,neemt geen brandstofmengsel op en zorgt voor betere werveling dus meer rendement. Spul verrichtte wonderen bij vervuilde ERG kleppen, wastegatekleppen en desmodromische klepsturing alleen destijds heette het nog Tunap 273 dacht ik. In Nederland is de brandstof gewoon van mindere kwaliteit als in Duitsland (vanwege het gem. oudere wagenpark hier) dus Tunap kan zeker geen kwaad. Ze gebruiken het bij Opel ook bij iedere onderhoudsbeurt als brandstofregenerator. Feitelijk is alle benzine “gelijk” totdat de merkspecifieke dopes & kleurstoffen worden toegevoegd en daarin zit h’m nou net het verschil…. :thumb

                          Greetzz Peter

                          In reactie op: hoog verbruik opel astra J #18251853
                          Astranaut
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 December 2012

                            @pcrm wrote:

                            Hallo,

                            Bedankt voor de info maar heb nu inmiddels wat km gemaakt met de orginele 17 inch velgen en het verbruik is zelfs nog meer geworden.
                            Onze astra 1.4 turbo 140PK Bi-Fuel ( lpg ) is gewoon enorm schadlijk in verbruik, u verbruik is volgens mijn op benzine uitgerekend toch?
                            Zelfs met snelweg km is ons verbruik op lpg net 1:10, onvoorstelbaar met de techniek van vandaag!

                            Groet Peter

                            Hoi Peter,
                            was idd met benzine & 19″ 235/40 zomerbanden; gem. 1:11,5 op benzine. (V-power 97 i.c.m. iridium bougies want met normale euro 95 rijdt ie zo’n 1:10,5 en met Duitse Aral 102 octaan gelijk zo’n 1:13) Met mijn oude 100pk Astra G haalde ik voorheen met gemak 1:16 en met de Omega V6 van mijn pa soms wel 1:12 op benzine. Zelfs met een afgeladen 140pk Combo 1.4T Bifuel reed ik nog stukken zuiniger dan je nu met jouw Astra doet!

                            Zoals reeds is beschreven is “het nieuwe rijden” in technische zin niet bevorderlijk voor een auto maar hier lijkt m.i. dat er iets mis is… Je schrijft dat je nadien de gasinstallatie hebt laten inbouwen; dan zou ik toch eerst ff laten checken of het inlaatspruitstuk misschien geen valse lucht trekt, injectoren, turbodruk en luchtmassameter laten controleren alsmede of de turboslang niet lek is. (als je dan gas geeft krijg je meestal een zwarte rookpluim zoals je vaak bij gepimpte Golfjes & Seatjes ziet.) Check ook ff het Delphi bobineblok want dat is naast de M32bak eigenlijk het enige zwakke punt in eerste generatie A14NEL, A16LET, A16LES & A16LER blokken. Tot slot kan een nieuw luchtfilter plaatsen ook geen kwaad want het originele inlaattraject van de Astra J heb ik bepaald geen hoge pet van op met die aanzuigbuis achter de dichte bumper…

                            Greetzz Peter

                            P.S. Allereerst eens een flesje Tunap 973 bij de Opelgoeroe scoren en aftanken met V-power (97), Super Plus(98) of Gulf Challenger (99). Netjes 10min. warmrijden (2200-3000tpm) en pas schakelen bij max. koppel & turbodruk (ca. 3500tpm)

                            In reactie op: hoog verbruik opel astra J #18251834
                            Astranaut
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 December 2012

                              @pcrm wrote:

                              Als ik deze berichten allemaal lees dan moet het haast wel aan de 19 inch velgen liggen, mijn rijstijl is over het algemeen normaal/rustig te noemen.
                              De originele 17 inch velgen heb ik nog en daar zitten inmiddels winterbanden op gemonteerd, ben echt heel erg benieuwd hoe het verbruik zal zijn als ik die in november monteer.
                              Maar ik twijfel toch echt of dit alleen maar de oorzaak zal zijn.
                              Van 1:11.5 met 19 inch velgen naar 1:15 met 17 inch velgen op benzine is toch wel een heel groot verschil!
                              Stel dat dit wel zo is zou dat wel een groot nadeel zijn van die mooie grote velgen, maar ja het oog wilt ook wat hè

                              Hoi,

                              Beetje late reactie mijnerzijds maar ff ter info: het ligt idd aan de 19″ velgen… Technische verklaring is dat de massatraagheid en inertie van 19″ veel hoger is alsmede het onafgeveerd gewicht. Daarom hebben F1 auto’s ook dikke sloffen met hele kleine velgen.
                              Met mijn getunede 1.6 turbo heb ik in de zomer hetzelfde verbruik als jij; zo rond de 1:11.5…. (voor de tuning 1:10)
                              Ook ik heb 17″ winterwielen en haal dan gemakkelijk 1:13 in de winter. Helaas is de Astra eigenlijk een goede 150 kg te zwaar.

                              Greetzz Astranaut

                              In reactie op: Hoog verbruik #18258405
                              Astranaut
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 December 2012

                                Hoi,

                                Lijkt erop dat jouw temperatuursensor kapot is of ERG hapert. Dat i.c.m. korte stukken zorgt ervoor dat waarschijnlijk de inlaatkanalen wat zijn verteerd en daarmee misschien de ERGklep blijft recirculeren. De X16SZR heeft een enkele centrale injector maar daarmee moet een 1:13 a 1:14 haalbaar zijn. Brandt het oranje motormanagement lampje soms? Dan is het 9 van de 10 keer troep in je ERG.

                                E10 benzine trekt ook vocht aan; gebruik eens Tunap 973 of Forte voor een motorflush. Scheelt ook in verbruik… Alle koolresten worden opgelost en benzine slaat minder neer dus meer rendement. Enjoy!

                                Greetzz Astranaut

                                Astranaut
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 December 2012

                                  @wim-v6 wrote:

                                  Of wissermotor kapot.
                                  Retourspoel doorgebrand.

                                  Willem

                                  Verstuurd vanaf mijn Samsung S3-mini met Tapatalk

                                  Dat is meestal het geval bij de wissermotor van de achterruit; dan blijft ie ook in de middenpositie staan… ;) Komt idd vaak voor bij de Astra F….

                                  Greetzz Peter

                                  In reactie op: Downpipe & Vermogen 1.6 turbo #18206271
                                  Astranaut
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 December 2012
                                    Jram wrote:
                                    Ik vroeg me af of iemand hier z’n downpipe op de a16let heeft vervangen en heeft laten chippen daarna. Wat waren de resultaten?
                                    Ook vraag ik me af of er bij iemand bekend is wat het maximale is wat je uit de 1.6t kan halen (motorbak)
                                    Hiervoor reed ik een golf gti die standaard 200pk heeft en ken gasten die er zonder al te veel veranderingen 300310pk uit wisten te persen en welke ook nog heel bleven (netjes rijden)

                                    Vroeger reed ik een Tigra a waar ik een HG turbo kit op had geplaats, die ging van 100 naar een kleine 170 pk :D en daar heb ik toch aardig wat km’s mee gemaakt dus ik weet dat je redelijk ver kunt gaan zolang je hem maar netjes behandeld (warm rijden enz)[/quote

                                    Hoi,

                                    Ik heb mijn Astra idd geoptimaliseerd middels aangepaste software & downpipe. Daarnaast heb ik het uitlaatsysteem wat aangepast omdat de Astra standaard 2 katalysatoren en 3 dempers heeft. Ik heb de pre-kat vervangen middels een 60mm downpipe, middelste einddemper eruit en vervolgens airbox wat aangepast. Let erop dat je de voorste lambdasonde correct laat programmeren en behandel de luchtmassameter voorzichtig!

                                    Het resultaat was bij mij dik 225pk en 330nm bij 5500tpm. Dat is tevens ook zo’n beetje het maximale wat je met beleid uit een originele A16LET kunt halen. De beperkende factor is de M32 versnellingsbak die tot ca. 320nm continu belast kan worden. Deze heb ik dus ook wat aangepast middels andere olie, cartermagneet & quickshifter erop, andere kabelgeleiding en altijd netjes warmrijden alvorens je het vermogen aanspreekt. Tot slot is de Astra beetje op dieet geweest (-10kg oude meuk).

                                    Resultaat is een Astra waarmee je een standaard Golf GTI er net kunt uitrijden op vermogen.
                                    (Het blijft wel een 1.6 tegen een 2.0 qua koppelopbouw) Gelukkig stuurt een Astra J sowieso beter dan menige Golf dankzij de hyperstrut dus bij de eerste de beste bocht ben je die kwijt!

                                    Greetzz Peter

                                    In reactie op: Bluetooth module #17706989
                                    Astranaut
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 December 2012

                                      @d3nv3r wrote:

                                      Het is mogelijk, een aantal mensen heeft dit al laten doen. Echter durven maar weinig opel dealers dit te doen. De kosten zijn tussen de 400 en 600 euro heb ik begrepen.

                                      Ik heb begrepen dat de orginele bleutooth module besteld en aangemeld moet worden via Opel Duitsland omdat er een zogenaamde VCI code moet worden aangevraagd.

                                      Er zwerft ergens een lijst met onderdelen online maar ik kan deze niet direct terugvinden. Volgens mij was het op een engelse opel/vauxhall forum.

                                      Een parrot is velen maal goedkoper….

                                      Hoi,

                                      De bluetooth UHP module van de Insignia is hetzelfde als die van mijn Astra….. ” How to” vind je bij viewtopic.php?f=5&t=169915&p=2297352&hilit=bluetooth+astra+j#p2297352

                                      Mvg, Astranaut

                                      In reactie op: Astra J verschil 1.4T en 1.6T #18118936
                                      Astranaut
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 December 2012

                                        @Manta79 wrote:

                                        Hi Austranaut,

                                        Ik heb ook de 1.6T Astra J met 180pk van juni 2011 en ik ben ook al een tijdje aan het kijken naar wat tuningopties, ik lees dat je tevreden bent. Kan je me vertellen waar je het hebt laten doen ?

                                        vr.gr. Richard

                                        Je hebt PM… ;)

                                        Mvg, Astranaut

                                        In reactie op: Astra J verschil 1.4T en 1.6T #18118933
                                        Astranaut
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 December 2012

                                          @jsgsi wrote:

                                          Ben toch voor de 1.4T (140pk) gegaan.
                                          Vind dit gewoon een hele soepele fijne motor.
                                          En de 1.6T was eigenlijk boven budget.

                                          Gefeliciteerd & veel plezier ermee!!

                                          Mvg, Astranaut

                                          (P.S: 1.4T kun je alsnog tunen; ca. 170pk is goed haalbaar ;) )

                                          In reactie op: Astra J; krasbestendigheid van Pilkington zijruiten #18122278
                                          Astranaut
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 December 2012

                                            @Goossens Bjorn wrote:

                                            Wss met de krabber het ijs van je ramen gehaald. Ik denk dat je eerder daar je probleem moet zoeken.

                                            Hoi Bjorn,

                                            Deze krasjes zijn 100% ontstaan door de borstels en door niets anders. De ruiten zijn geproduceerd in 2009. Zijruiten worden anders geproduceerd dan de voor- en achterruiten en ik vermoed dat deze specifieke serie zijruiten van Pilkington voor de Astra J ‘te zacht’ is uitgevoerd. (Materiaal of productiefout?) Dit, en mogelijke oplossingen ga ik nu ff nader uitzoeken…. Misschien plaatselijk polijsten o.i.d.

                                            Mvg, Astranaut

                                            In reactie op: Astra J; krasbestendigheid van Pilkington zijruiten #18122275
                                            Astranaut
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              24 December 2012

                                              @Juffer1 wrote:

                                              Ik weet wel zeker dat je lak en die van je vader ook schade hebben opgelopen maar dat is weer een ander verhaal / topic.

                                              Overigens heb ik in de Megane ook Pilkington zijruiten en die krassen ook als een gek.

                                              Hoi Juffer1,

                                              Uiteraard ben ik met je eens dat iedere mechanische bewerking van invloed is op het oppervlak. Het volledige verhaal is dat ik na bezoek van een mij vreemde wasstraat ook al enkele krasjes was opgelopen en dus maar weer naar m’n vertrouwde station ben gegaan.
                                              Ik heb nu eenmaal een grondige hekel aan pekel op m’n lak en ruiten… Met al mijn vorige Opels heb ik hiervan nog nooit last gehad…Deze hadden overwegend ruiten van GM/Securit.

                                              Ik heb echt zeer grondig gekeken maar louter en alleen de zijruiten van m’n Astra (MY 2010) hebben kleine krasjes. Ik kan werkelijk geen krasje ontdekken op de voorruit, chroomstijlen en lak. De Vectra (MY 2007) heeft het wasprogramma wel compleet krasvrij doorstaan… :???: Ik blijf het vreemd vinden! Als je mij zou kunnen verwijzen naar het desbetrefende topic; graag!

                                              Met vriendelijke groet,

                                              Astranaut

                                              In reactie op: Astra J verschil 1.4T en 1.6T #18118928
                                              Astranaut
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 December 2012

                                                Hoi,

                                                Het klopt dat je in eerste instantie weinig verschil merkt tussen de 1.4T & 1.6T… Ok, afgezien dan van het bescheiden woordje ‘turbo’ achterop uitgevoerd in chroom (1.4T) of zwart (1.6T) Maar feitelijk is de 1.6T serieus snel en vond h’m in standaard trim wat smeuiiger dan de 1.4T. Ook is de 1.6T het basis blok voor de Insignia en Corsa OPC. Wil je echt “punch” voelen dan moet je het blok tunen en dan bereik je met de 1.6T aanzienlijk meer vermogen dan met een 1.4T. Let wel; de Astra J is redelijk zwaar van nature en een gemiddelde 1.6T tot zo’n 80kg zwaarder.
                                                Brandstofverbruik ligt standaard bij een 1.4T rond de 8l/100km en bij de 1.6T rond de 9l/100km wat een stuk onzuiniger is dan opgegeven. Dat maakt tuning sowieso al de moeite waard omdat de prestaties flink toenemen en het verbruik doorgaan wat zakt met 0,5 tot 1l/100km. Dubbele winst! Als je een gespecialiseerde tuner inschakelt, niet het onderste uit de kan haalt en de auto gewoon netjes warm rijdt dan is dat zeer aanbevelenswaardig. De Astra rijdt dan een stuk fijner, zuiniger en geeft nu zeker wel het specifieke snelheidsgevoel dat aanvankelijk een beetje miste. Ikzelf heb nu ca. 225pk en 330nm met premium brandstof bij zo’n 1382 kg gewicht en kan beamen dat zoiets machtig rijden is… Petjesvolk in van die wannabe GTI-tjes staan je nu stomverbaast bij het volgende verkeerslicht aan te gapen om vervolgens wederom de achterkant :ass van een ogenschijnlijk :shock: doodnormale Astra te bewonderen wanneer ‘t licht wat minder rood wordt…. 1.4T of 1.6T? Ik zou ”t wel weten…

                                                Mvg, Astranaut

                                                In reactie op: Astra J origineel bluetooth inbouwen CD400 #18072945
                                                Astranaut
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  24 December 2012

                                                  @Juffer1 wrote:

                                                  @Juffer1 wrote:

                                                  Stel je dealer bouwt het wel voor je in en na 2 maanden werkt het niet meer.
                                                  Wie gaat dat dan betalen ? Dat kan de dealer dus uit eigen zak gaan betalen.

                                                  @darky wrote:

                                                  feit is en blijft dat je bij enorm veel opel dealers bot vangt als het niet standaard is of ze jagen je weg met een enorme hoge kostprijs.

                                                  @darky wrote:

                                                  Dealer in Antwrpen kan/wou het niet eens proberen of ik moest 700 a 800+ betalen zonder garantie op succes

                                                  Je kan van een dealer niet verwachten dat hij ieder model Opel tot op ieder schroefje nauwkeurig kent. Dat is gewoon simpelweg niet te doen. Jij weet nu van 1 auto veel over 1 specifiek onderwerp van die auto, hoe wil je dat in een garage doen waar 5 mensen werken, er momenteel 16 type’s / modellen zijn met pak hem beet 5 motoren en 5 uitvoeringen per type / model ?

                                                  Stel de dealer gaat op jou aanvraag in, moet daar een monteur vrij voor gaan maken, die is 4 uur bezig met uitzoeken (a 69 euro) dan ben je dus al 275 euro verder zonder ook maar zeker te zijn dat jij uiteindelijk opdracht gaat geven.
                                                  Vervolgens komt daar nog wat materiaal bij :
                                                  1788269 controle unit (UHP) €254,00
                                                  6788552 inbouwframe €7,35
                                                  6286757 connectorset €58,90
                                                  1788198 bluetooth antenne €10,40
                                                  1788190 microfoonunit Astra J €58,40
                                                  011 VCI-code Opel €35,00
                                                  is al 424 euro aan alleen materiaal, monteur is 2 uur bezig om alles werkend te krijgen (ervan uitgaande dat alles in 1x ook echt werkt) is dus ook 140 euro wat de teller al op een kleine 840 euro zet.
                                                  En jij denkt dat een “normale” klant dat gaat neerleggen om handsfree te kunnen bellen terwijl hij dat voor 75 euro ook kan ?

                                                  Nogmaals : je kan van een dealer niet verlangen dat zij dit speciaal voor jou gaan uitzoeken.
                                                  Die Duitse dealer wil wel meewerken, want die hoeft alleen maar dozen te schuiven en nergens garantie op te geven.

                                                  Hoi,

                                                  Het verhaal dat juffer1 schetst kan ik wel beamen; ikzelf heb een goede verstandhouding met mijn dealer, wilde wel heel graag de bluetooth optie (heb nu eenmaal gruwelijke hekel :swear aan losse oortjes, knopjes en schermpjes) heb zelf vooronderzoek gestart en offerte aangevraagd voor het dealergedeelte. Totaal kwam het idd op een €850 incl. de BTW. Ook is het opgenomen als Opel accessoire in het dealerdossier dus valt gewoon onder de officiele garantie (zelfs al krijgt jouw dealer het niet rond met Opel NL/BE heb je sowieso tot 1 jaar BOVAG/ fabrieksgarantie op gemonteerde onderdelen). Tot slot is het (iets) waardeverhogend voor de auto bij evt. inruil of verzekeringkwesties. Kortom, hier een zeer tevreden klant & dikke pluim voor m’n Opel-goeroe!! :wors Mag ook wel n’s gezegd worden :thumb

                                                  Mvg, Peter

                                                  PS: m’n dealert zit in Oost-NL en voor meer informatie stuur me gewoon PM….

                                                  In reactie op: Astra J origineel bluetooth inbouwen CD400 #18072940
                                                  Astranaut
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 December 2012

                                                    Zo Darky, nu de uitgebreide versie:

                                                    Bestel bij jouw Opelgoeroe de volgende onderdelen:

                                                    1788269 controle unit (UHP) €254,00
                                                    6788552 inbouwframe €7,35
                                                    6286757 connectorset €58,90
                                                    1788198 bluetooth antenne €10,40
                                                    1788190 microfoonunit Astra J €58,40
                                                    011 VCI-code Opel €35,00

                                                    Kleinmateriaal; universele (multicore)kabels, schoeven bracket, krimpkous, tie-raps etc.

                                                    Vervolgens via de onderkant (het USB/DC/AUX opbergvak+versnellingspookrand) de randen demonteren. Stekkers AUXetc. lossen, UXW Silverbox lossen, X1 connector lossen op UXW, voeding etc. dakconsole lossen, rechter raamstijlkoker lossen.

                                                    Vervolgens UHP klaarmaken; antenne 1788198 monteren achterop UHP, 18polige stekker monteren (X1 op UHP) voeding en CAN bus vanaf radio aansluiten en solderen. Microfoon 1788190 prepareren (is instinker; de aanwezige aansluiting in de dakconsole is alleen voor spraakherkenning o.i.d.) Microfoonkabel afknippen en losse audioaders solderen, twisten en via raamstijl naar radioruimte trekken en op connector solderen. Microfoon inklikken en dakconsole+stijl terugbouwen.

                                                    Pinbezetting X1 op UPH:
                                                    pin 1. naar voeding radio
                                                    pin 2 naar massa radio
                                                    pin 3 naar CANbus (mid) + (op radio)
                                                    pin 4 naar CANbus (mid) – (op radio)
                                                    pin 6 audio in via microfoon pen 2 naar pin 20 stekker X1
                                                    pin 15 audio in via microfoon pen 3 naar pin 6 stekker X1
                                                    Pinbezetting X4 op UHP:
                                                    audio in (6)
                                                    audio in (15)

                                                    Dan bracket 6788552 monteren, UHP vastzetten ,connectoren aansluiten en alles terugbouwen. Vervolgens naar de Opelgoeroe die middels de computer & VCI code de spullenboel aanmeldt op het CANbussysteem. (kan paar uur duren) en voila…
                                                    Nu kun je via de CONFIG knop op de CD500 bij de telefooninstelling wel bluetooth activeren en je telefoon aanmelden. Op je telefoon zie je nu “UHP xxxx” als apparaat verschijnen. De stuurwielbediening & spraakherkenning is ook volledig operationeel. Kost wat maar dan heppie ook wat… Werkt perfect & ben er helemaal happy mee!! king:

                                                    Greetzz Peter

                                                    In reactie op: zwaar sturen na starten #18111807
                                                    Astranaut
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      24 December 2012

                                                      @manuel25 wrote:

                                                      Hoelang duurt het voor de stuurbekrachtinging in komt? Enkele seconden is normaal. Heeft mijn Astra G ook, na 2 of 3 seconden werkt de st.bekr.
                                                      De st.bekr. haalt zijn energie uit de accu en wordt niet door de multiriem/V snaar aangedreven. Er zit een elektrische hydropomp op.
                                                      Als de dynamo niet werkt of geen spanning opwekt, wordt de st.bekr. niet ingeschakeld. M.a.w. gaat je dynamo onderweg kapot, valt je st.bekr. ook gelijk weg.
                                                      Blijft het rode acculampje in het dasboard ook voor een langere tijd branden na het starten?

                                                      Hoi Jacob,

                                                      Ik heb dit ook gehad bij m’n Astra G. Zoals geschreven is de pomp elektrisch en slaat gemakkelijk lek. Een standaard 44Ah accu trekt het vermogen niet bij lage toeren dus valt de bekrachtiging weg. Bij mij hoorde je zelfs zuiggeluiden achter het schutbord wegkomen; teken van te laag oliepeil.
                                                      Nieuwe pomp zou richting €800 incl. gaan kosten en had ik weinig trek in; in plaats daarvan flacon hydro-olie gehaald (let op; je hebt groene of rode olie) , paar keer volledige stuuruitslagen gemaakt links/rechts, olie opgetopt en 60Ah accu erin gebouwd……. Nooit meer problemen mee gehad!!
                                                      Enige wat je moest doen was bij de periodieke BRAVO-check (banden,remmen,aandrijving,verlichting, olie) ook even de bekrachtigerolie controleren om te voorkomen dat je stuurhuis droog staat. Hydraulische olie kost je €15 en goede 60Ah accu ca. €80 en ga veel plezier van beleven. (betere+snellere koude starts en stuurbekrachting) Suc6!

                                                      Greetzz Peter

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)