hoog verbruik opel astra J

Forumindex Forums Modellen Astra hoog verbruik opel astra J

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267990
    pcrm
      Lid sinds:
      9 September 2014

      Hallo,

      Heeft er iemand ervaring met een opel astra 1.4 Turbo 140PK BI-FUEL van 2014
      Het verbruik van deze auto is mijn inziens extreem hoog:

      Benzine 1:11.5
      Gas 1:10

      Het ligt absoluut niet aan mijn rechtervoet, er worden snelweg en korte ritten mee gereden.
      Volgens de garage is hier niets aan te doen maar opel zelf komt met heel andere waardes, ook op de site autoweek lees ik reviews van mensen die 1:14 rijden met deze auto!!! ( benzine )
      Iemand dezelfde ervaring? Mag eventueel ook een meriva ervaring zijn met dezelfde motor!
      Alvast bedankt.

      Mvg Peter

      #18251835
      Andre_Ede
        Lid sinds:
        16 June 2006

        Is inderdaad hoog zeg, ik heb een 1.4T van 120 PK hier doe ik 6,1 op 100 KM dus zeg maar bijna 1:17.
        Volgens de BC, volgens de ANWB app die met tank beurten werkt kom ik uit op bijna 1:16.

        Dit alles met een vrij vlotte rijstijl met een mix van 50, 80 en100, en 120KM wegen, zo’n 100 km per dag.

        #18251836
        arjontje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 March 2006

          Bij welke toerentallen schakel je door naar een hogere versnelling.

          #18251837
          stefanDTI
            Lid sinds:
            10 May 2007

            Onze Meriva B doet met gemak 1op16 !

            1,4 turbo 140pk

            Schakelen rond de 2000-2200 rpm.

            #18251838
            pcrm
              Lid sinds:
              9 September 2014

              Ik hanteer het nieuwe rijden en schakel dus vrij snel.
              1:16 is wel erg zuinig vergeleken met wat onze auto rijd.
              Moet wel eerlijk zeggen dat mijn originele velgen van 17 inch vervangen zijn door 19 inch en dat er behoorlijke banden onder liggen 245-45-19.
              Maar zodra het display aangeeft dat je moet schakelen doe ik dat dan ook en dan zit je bij 90km/h al snel in de 6e versnelling of hebben jullie andere ervaringen?

              #18251839
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Ja denk dat je te zuibig probeert te rijden.

                Bij erg lage toeren moet je de motor absoluut niet laten werken.

                Dan verbruikt ie alleen maar meer brandstof.

                verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

                #18251840
                pascal1109
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 November 2007

                  Die indicator komt nogal snel idd.
                  Ik zou iets vlotter rijden, dan gaat het vast wel beter :thumb

                  #18251841
                  arjontje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 March 2006

                    Nieuwe rijden. Is alleen maar goed voor 1 de garage 2 de brandstof boeren.

                    Schaken bij 3000 toeren kan nooit kwaad.

                    #18251842
                    pcrm
                      Lid sinds:
                      9 September 2014

                      Bedankt voor het meedenken allemaal maar rijd er iemand van jullie ook op gas of alleen benzine?

                      Gr. Peter

                      #18251843
                      astragsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        ik heb zelf de Astra J 5drs. Hatchback met af fabriek 19″ Wielen en de 120pk 1.4T motor, deze is gechipt door EDS naar 165pk en ik heb er een Vialle LPG installatie in laten bouwen.
                        rijstijl vlot, in de stad rustig, 75% procent snelwegkilometers.

                        verbruik voor het chippen op benzine 1 op 12 gemiddeld.
                        na het chippen op benzine 1 op 12,5 gemiddeld

                        Gas is er na het chippen ingekomen, verbruik zit meestal rond de 1 op 11

                        ik denk dat het vooral aan de 19″ wielen ligt en de snelweg kilometers, die kleine motoren lusten vaak toch wat meer op de snelweg.

                        #18251844
                        Astra 1.4 NZ
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 December 2011

                          Wij hebben een 1.4 140pk die op 17inch rijd en die verbruikt gemiddeld 6,5l/100km met niet zo’n zuinige rijstijl.. Wagen heeft nog maar 5000km dus zal nog ietsje zuiniger worden zei de garage.

                          #18251845
                          jeroenk
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 February 2012

                            Lage bandenspanning kan ook nog een redelijk effect hebben op het verbruik….

                            #18251846
                            pcrm
                              Lid sinds:
                              9 September 2014

                              Als ik deze berichten allemaal lees dan moet het haast wel aan de 19 inch velgen liggen, mijn rijstijl is over het algemeen normaal/rustig te noemen.
                              De originele 17 inch velgen heb ik nog en daar zitten inmiddels winterbanden op gemonteerd, ben echt heel erg benieuwd hoe het verbruik zal zijn als ik die in november monteer.
                              Maar ik twijfel toch echt of dit alleen maar de oorzaak zal zijn.
                              Van 1:11.5 met 19 inch velgen naar 1:15 met 17 inch velgen op benzine is toch wel een heel groot verschil!
                              Stel dat dit wel zo is zou dat wel een groot nadeel zijn van die mooie grote velgen, maar ja het oog wilt ook wat hè

                              #18251847
                              Astra 1.4 NZ
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 December 2011

                                Winterbanden laten het verbruik niet echt dalen.. Misschien wel tegenover de 19’ers…

                                #18251834
                                Astranaut
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 December 2012

                                  @pcrm wrote:

                                  Als ik deze berichten allemaal lees dan moet het haast wel aan de 19 inch velgen liggen, mijn rijstijl is over het algemeen normaal/rustig te noemen.
                                  De originele 17 inch velgen heb ik nog en daar zitten inmiddels winterbanden op gemonteerd, ben echt heel erg benieuwd hoe het verbruik zal zijn als ik die in november monteer.
                                  Maar ik twijfel toch echt of dit alleen maar de oorzaak zal zijn.
                                  Van 1:11.5 met 19 inch velgen naar 1:15 met 17 inch velgen op benzine is toch wel een heel groot verschil!
                                  Stel dat dit wel zo is zou dat wel een groot nadeel zijn van die mooie grote velgen, maar ja het oog wilt ook wat hè

                                  Hoi,

                                  Beetje late reactie mijnerzijds maar ff ter info: het ligt idd aan de 19″ velgen… Technische verklaring is dat de massatraagheid en inertie van 19″ veel hoger is alsmede het onafgeveerd gewicht. Daarom hebben F1 auto’s ook dikke sloffen met hele kleine velgen.
                                  Met mijn getunede 1.6 turbo heb ik in de zomer hetzelfde verbruik als jij; zo rond de 1:11.5…. (voor de tuning 1:10)
                                  Ook ik heb 17″ winterwielen en haal dan gemakkelijk 1:13 in de winter. Helaas is de Astra eigenlijk een goede 150 kg te zwaar.

                                  Greetzz Astranaut

                                  #18251848
                                  pcrm
                                    Lid sinds:
                                    9 September 2014

                                    Hallo,

                                    Bedankt voor de info maar heb nu inmiddels wat km gemaakt met de orginele 17 inch velgen en het verbruik is zelfs nog meer geworden.
                                    Onze astra 1.4 turbo 140PK Bi-Fuel ( lpg ) is gewoon enorm schadlijk in verbruik, u verbruik is volgens mijn op benzine uitgerekend toch?
                                    Zelfs met snelweg km is ons verbruik op lpg net 1:10, onvoorstelbaar met de techniek van vandaag!

                                    Groet Peter

                                    #18251849
                                    Anoniem
                                      Lid sinds:
                                      1 January 1970

                                      Ik weet 100% zeker dat het aan de rijstijl ligt. Bij lage toeren schakelen betekent weinig vermogen in de volgende versnelling > dieper trappen om vooruit te komen > meer brandstof inspuiten…

                                      Schakel maar eens een hele tank lang bij 3000 toeren minimaal, daar zijn benzinemotoren op berekend… Zeker met turbo.. Je verbruik zal zakken…

                                      #18251850
                                      remutr
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 August 2012

                                        dat is een heel hoog verbruik, dat haal je zelfs met een Omega v6.

                                        Je brede banden hebben meer weerstand ok, maar als je bij 3 a 3500 toeren eens gaat schakelen werkt dat niet? Hoe kan je nu met 90 in zijn 6 de snelweg op, dan heb je toch helemaal geen trekkracht mee in de motor.

                                        Ik rij met de Omega of met mijn vectra een 18 jaar oude 1.6 gechipt op een oprit gewoon 100 in zijn 3 en dan pas naar 4 zodat je lekker vlot de snelweg op kan.

                                        de vectra 1.6 rijd gemiddeld op zomerbanden 1 op 14 en op zijn winterbanden 1 op 13. rijd wel op euro 98, neem je 95 gaat ie ook naar de 1 op 11 max 1 op 12. en de Omega van 1 op 10 naar max 1 op 8

                                        #18251851
                                        Dillenvd
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          14 October 2010

                                          Ik heb een Astra J 1.4T 140PK en rijdt als ik ‘normaal rij’ 1:12/13 en als ik zuinig probeer te rijden, schakelen rond 2000rpm is het +- 1/15,5 of 1/16

                                          Rij nu op 17″ 215 brede Pirelli winterbanden en in de zomer op 19″ 235 continental’s.

                                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                                          #18251852
                                          remutr
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            7 August 2012

                                            de conclusie is, elke vrouw heeft ongelijk dat kleine jonge auto’s zuiniger zijn.

                                            elke Vectra 3.2 GTS haalt de 1 op 12 op haar slofjes. Zelfs een Omega 2.6 v6 haalt dat en dan rij je met echte luxe die in een Astra niet zit.

                                            #18251853
                                            Astranaut
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              24 December 2012

                                              @pcrm wrote:

                                              Hallo,

                                              Bedankt voor de info maar heb nu inmiddels wat km gemaakt met de orginele 17 inch velgen en het verbruik is zelfs nog meer geworden.
                                              Onze astra 1.4 turbo 140PK Bi-Fuel ( lpg ) is gewoon enorm schadlijk in verbruik, u verbruik is volgens mijn op benzine uitgerekend toch?
                                              Zelfs met snelweg km is ons verbruik op lpg net 1:10, onvoorstelbaar met de techniek van vandaag!

                                              Groet Peter

                                              Hoi Peter,
                                              was idd met benzine & 19″ 235/40 zomerbanden; gem. 1:11,5 op benzine. (V-power 97 i.c.m. iridium bougies want met normale euro 95 rijdt ie zo’n 1:10,5 en met Duitse Aral 102 octaan gelijk zo’n 1:13) Met mijn oude 100pk Astra G haalde ik voorheen met gemak 1:16 en met de Omega V6 van mijn pa soms wel 1:12 op benzine. Zelfs met een afgeladen 140pk Combo 1.4T Bifuel reed ik nog stukken zuiniger dan je nu met jouw Astra doet!

                                              Zoals reeds is beschreven is “het nieuwe rijden” in technische zin niet bevorderlijk voor een auto maar hier lijkt m.i. dat er iets mis is… Je schrijft dat je nadien de gasinstallatie hebt laten inbouwen; dan zou ik toch eerst ff laten checken of het inlaatspruitstuk misschien geen valse lucht trekt, injectoren, turbodruk en luchtmassameter laten controleren alsmede of de turboslang niet lek is. (als je dan gas geeft krijg je meestal een zwarte rookpluim zoals je vaak bij gepimpte Golfjes & Seatjes ziet.) Check ook ff het Delphi bobineblok want dat is naast de M32bak eigenlijk het enige zwakke punt in eerste generatie A14NEL, A16LET, A16LES & A16LER blokken. Tot slot kan een nieuw luchtfilter plaatsen ook geen kwaad want het originele inlaattraject van de Astra J heb ik bepaald geen hoge pet van op met die aanzuigbuis achter de dichte bumper…

                                              Greetzz Peter

                                              P.S. Allereerst eens een flesje Tunap 973 bij de Opelgoeroe scoren en aftanken met V-power (97), Super Plus(98) of Gulf Challenger (99). Netjes 10min. warmrijden (2200-3000tpm) en pas schakelen bij max. koppel & turbodruk (ca. 3500tpm)

                                              #18251854
                                              remutr
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                7 August 2012

                                                Tunap 973 heeft zo’n jonge motor toch niet nodig?

                                                #18251855
                                                pcrm
                                                  Lid sinds:
                                                  9 September 2014

                                                  Hoi mede Opel rijders,

                                                  De gasinstallatie is vanaf fabriek geleverd en niet nadien gemonteerd.
                                                  De auto is van mei 2014 en ik ben al vanaf week 3 na levering bezig met Opel over het hoog verbruik.
                                                  Kijk maar is op de Opel site en configureer maar eens een opel Astra 5d 1.4 turbo 140PK Bi-Fuel 6 bak.
                                                  Daar zie je de gegevens staan wat deze auto volgens fabriek verbruikt op lpg.
                                                  Gemiddeld verbruik 7.3/7.2 op 100 km, dat is bijna 1:14. Dat deze auto in de praktijk net 1:10 haalt is diep triest en moet Opel zichzelf schamen!!!!

                                                  #18251856
                                                  wagnas
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 May 2007

                                                    Trek de auto door tot 3000 toeren elke keer en dan schakelen. Ook bij 80km/h gewoon in z’n 5 rijden. De 6e versnelling is alleen voor 100km/h en harder. Nieuwe rijden is alleen goed voor de dealer. Er zijn al zoveel versnellingsbakken en motoren geploft daardoor, het is niet leuk meer.

                                                    Daarnaast denk ik dat je banden ook veels te hoog zijn. Je hebt wielen erop gezet van iemand die een Insignia had?

                                                    Monteer eens 235/35-19 i.p.v. 245/45-19. Door de te hoge banden rijd je ook te laag in toeren en wat Wim ook zegt, moet je auto er te hard aan trekken om hem vooruit te krijgen.

                                                    Mischien alleen 2 nieuwe voorbanden halen. De achterbanden hebben nauwelijks invloed op het verbruik.

                                                    #18251857
                                                    Astranaut
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      24 December 2012

                                                      @remutr wrote:

                                                      Tunap 973 heeft zo’n jonge motor toch niet nodig?

                                                      Zou je misschien denken maar Tunap wordt bij racemotoren vanaf 0km al aanbevolen…. Al die “moderne” brandstoffen van tegenwoordig mogen geen zwavel en loodzouten meer bevatten dus ze “smeren” (en koelen dus) voor geen meter meer…. Wel mengen ze er tegenwoordig meer ethanol bij en dat trekt dus water aan en tast op de lange termijn afdichtingen aan van oudere motoren.
                                                      DAAROM dus Tunap erin iedere 4e tankbeurt want dat bindt vocht, neutraliseert condens(zuren), smeert de injectoren+brandstofpomp en brandt de kleppen & kamers goed schoon…. Een schone klep sluit beter,neemt geen brandstofmengsel op en zorgt voor betere werveling dus meer rendement. Spul verrichtte wonderen bij vervuilde ERG kleppen, wastegatekleppen en desmodromische klepsturing alleen destijds heette het nog Tunap 273 dacht ik. In Nederland is de brandstof gewoon van mindere kwaliteit als in Duitsland (vanwege het gem. oudere wagenpark hier) dus Tunap kan zeker geen kwaad. Ze gebruiken het bij Opel ook bij iedere onderhoudsbeurt als brandstofregenerator. Feitelijk is alle benzine “gelijk” totdat de merkspecifieke dopes & kleurstoffen worden toegevoegd en daarin zit h’m nou net het verschil…. :thumb

                                                      Greetzz Peter

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.