Bobine geconstrueerd om kapot te gaan…, garage profiteert…

Forumindex Forums Modellen Corsa Bobine geconstrueerd om kapot te gaan…, garage profiteert…

8 berichten aan het bekijken - 26 tot 33 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #18364329

    richardschaeks
    Participant
    • Topics 77
    • Reacties 754
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 October 2008

    Ik heb redelijk wat corsa’s in me onderhoud en heb het pas 1x meegemaakt dat de bobine brug stuk was en dat was ook nog mijn eigen corsa Z10XEP blokje(110.000 km zoiets toen) , en de andere waren Z12XEP, A12XER en A14XER

    Vooral de Z blokken hebben al ruim 150k gelopen.

    Ik hoor en lees wel eens verhalen dat de aantal opelfabrieken wel degelijk verschillende kwaliteiten/merken onderdelen gebruiken. Nu weet ik toevallig dat ik er 1 heb uit russelheim wat normaal de betere fabriek van opel is…

    #18366017

    CorsaE2015
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 1
    • Offline
    • Lid sinds:
      4 May 2019

    Deze week ook bobine laten vervangen – na bijna 4 jaar en 55000 km –  : Corrosie in schacht nr 4.

    Van de rekening van 450 Euro moest ik 90 zelf betalen, de rest kwam na enig overleg te verallen (coulance). Netjes opgelost door Opel Dealer.

    Hoop wel dat de nieuwe bobine gewoon heel blijft.

    #18366019

    PalmRoyale
    Participant
    • Topics 4
    • Reacties 4
    • Offline
    • Lid sinds:
      2 May 2019

    Mijn vorige Corsa had een Z12XEP blok en ik heb bijna 9 jaar met de originele bobinebrug gereden. Ik deel deze ervaring dus niet.

    #18366020

    Klaas01
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 12
    • Offline
    • Lid sinds:
      4 November 2017

    @palmroyale:

    Klopt dat oudere Corsa’s hier geen last van hebben. De ‘modificatie’ op de bobine heeft plaats gevonden vanaf ca 5 jaar geleden.

    Daarom heeft Corsa2015 en vele anderen er wel last van, en jij niet.

    @Corsa2015,

    fijn dat de Opeldealer het op die manier heeft opgelost.

    #18366029

    Kenkadett
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 2
    • Offline
    • Lid sinds:
      4 May 2019

    Beste,

    mijn vriendin is onlangs in panne gevallen met haar Corsa D 1.4 van 2014

    na wa opzoekwerk kwam ik al snel hier terecht.de bobinerail was volledig geoxideerd aan cilinder 4.

    De auto start maar blijft zeer slecht draaien en komt ook zeer slecht op toeren metveen ratelend geluid erbij.

    ik bestel via het net een andere rail (115€ geleverd) en monteer deze met nieuwe (iridium lpg) bougies. Omdat zo ook lpg heeft laten leggen.

    nu is het probleem nog net hetzelfde. Start niet of zeer slecht en draait onregelmatig met ratelend geluid (op benzine op lpg kan ik niet testen )

    ik lees hier ook Posts over het uitlezen ban codes met de rem/gaspedaal maar dit wil niet echt lukken.

    Iemand ervaring hiermee?

    Alvast bedankt

    #18366044

    Klaas01
    Participant
    • Topics 1
    • Reacties 12
    • Offline
    • Lid sinds:
      4 November 2017

    @Kernkadett,

    Het klinkt idd alsof het een probleem is van de bobinerail. Misschien is het nu zo, doordat de betreffende cylinder al een tijd niet meer goed functioneerde, dat nu ook de injector op 4 aangedaan is en moet worden schoongemaakt of vervangen. Misschien eerst eens een flesje injectorreiniger door de benzine doen, en dan een stuk flink gaan rijden..

    #18366046

    Kenkadett
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 2
    • Offline
    • Lid sinds:
      4 May 2019

    @klaas01

    beste, ik betwijfel of het de injector is want op lpg hebben we hetzelfde probleem.

    ik ga eens proberen met andere bougies. Net laten uitlezen en geeft engine misfire.

     

    #18367331

    rene-1974
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 2
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 July 2019

    Op dit Opel forum worden veel problemen gemeld met de bobinerail. Soms dat deze het al met 24.000 km begeeft. Het probleem is bekend bij de garagisten, dus we mogen aannemen dat Opel het ook weet. Er wordt echter niets aan gedaan om dit probleem op te lossen. De klant betaalt wel… Hieronder mijn bevindingen. Mijn vriendin heeft een Corsa 1.2 van 2 jaar en 10 maanden. KM stand 36.000. Gekocht bij Opel Hofplein in Vianen en daar in onderhoud. Zij ondervond dat als de motor warm werd, deze ging inhouden en de lampjes op het dashboard gingen branden. Bij de garage kenden ze het probleem en het was binnen een kwartier gefikst. De bougies vervangen en de bobinerail. De nieuwe bobinerail is gelijk aan de orginele, een Delphi artnr. 19005362 Rekening inclusief BTW €449,50. De bobinerail kost op internet, inclusief BTW €167,- De dealer rekent echter inclusief BTW 370,-. Dus daar maken ze zowiezo 230,- winst op (ex BTW). Ze heeft de bobinerail meegenomen en die heb ik bekeken. Zoals ze haar al hadden laten zien waren de tonveren en stiftjes (weerstanden) die de verbinding vormen met de bougie gecorrodeerd op nr 1 en 4. Echter 2 en 3 waren compleet schoon (brandnieuw in feite) en veroorzaakten dus geen probleem. Het typische is, dat het altijd om nr 1 en 4 gaat, de garage meldde dat ook. In de schachten, die de verbinding vormen tussen bobine en bougie, zit een tonveer met daarin geklemd een metaalopgedampte weerstand van ca 1000 ohm. Die weerstand is nodig om de hoge spanning op te bouwen. Bij de gecorrodeerde stiftjes is het opgedampte metaal vrijwel weggecorrodeerd. Corrosie weghalen is zinloos, want het metaallaagje is dus (vrijwel) weg, waardoor de weerstand een isolator wordt, ipv een geleiding. Nu blijkt dat in de schachten van de bobinerail op 1 en 4 onderin kleine polymeer ringetjes zitten. Dat is niet het geval bij 2 & 3. In feite zijn deze dus niet nodig. De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat er een geplande end of life voor is geconstrueerd. Het polymeer houdt namelijk vocht vast (denk aan zachte contactlenzen, die ook vocht opnemen) en is van zichzelf enigszins zurig. Dat creëert dus een prima omgeving om de metaalfilm te laten corroderen. Normaal gaat zo’n bobine inderdaad een lifetime mee. Het is geen hoogstaande electronica. De spoelen zijn keurig ingegoten en daar kan dus niets meegebeuren. De bougies met de bijbehorende veertjes/stiftjes zijn prima beschermd tegen vocht van buitenaf. Je zou overigens eenvoudig de veertjes met de geklemde weerstanden kunnen vervangen. Kosten misschien een 20 cent per stuk. Echter deze zijn niet verkrijgbaar, waardoor dus de dealer en de fabrikant flink omzet kunnen maken. De dealer zal ook zeker niet naar een vervangend merk kijken (in het algemeen de helft goedkoper in inkoop), want dan snijden ze zich in hun eigen vlees. En de klant is dus de dupe.. “Wir leben auto’s’… Ik ga hiermee terug naar de dealer. Dit is geen stijl en zou niet mogen gebeuren. Ook Opel zal ik hierop aanspreken. Iedereen die dit zelfde probleem ondervindt, svp klacht indienen bij Opel. Leuk itempje voor Radar en/of Kassa … Update 8/11/2017 17:00: De dealer Auto Hofplein uit Vianen beldde mij net terug. De complete rekening á €449,50 (inclusief het plaatsen van nieuwe bouges) wordt door Opel vergoed onder coulance. Fantastisch nieuws!

    Ik vind het te gek voor woorden dat de Opel fabrikant ons zo oplicht. Willen ze soms dat we geen Opel meer kopen?

    Zelf heb ik een Opel Corsa Cosmo 1.4 16V van 2013.

8 berichten aan het bekijken - 26 tot 33 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.