Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Neem voor het afstellen van zoiets ruim de tijd. En zorg voor iemand die echt verstand van zaken heeft m.b.t. het aanpassen van de originele ecu. En gebruik een wide-band lambda sonde voor de mengsel meting.
Persoonlijk zou ik gaan voor een vrij programmeerbaar systeem (DTA o.i.d.) maar dit brengt wel iets meer kosten met zich mee. Voordeel hiervan is dat je niet tegen de beperkingen van het standaard motormanagementsysteem aan loopt. Ook kun je met een DTA o.i.d. direct andere leuke functies zoals launch control en traction control gaan gebruiken.
2 februari 2011 om 21:24 In reactie op: c20let met een kms systeem of een soortgelijk systeem #17803952Vems bij een paar motoren op het werk gezien, nooit een systeem zelf opgebouwd, wist niet dat deze voor een C20LET plug en play is. Is dit voor meerdere motoren zo? Of moet er een verloop gemaakt worden van de originele kabelboom naar de VEMS computer.
Doe veel met DTA, omdat de prijs / kwaliteit van een DTA systeem goed is. Met KMS veel problemen gehad met het krukas positie signaal. Denk dat dit bij de nieuwe generatie ecu’s van KMS wel opgelost is, maar toch vermijden we ze.
Als het een “beetje” meer mag kosten, gebruiken we Motec, en daarna the top of the bill; PI.
Elk systeem heeft z’n voor- en nadelen, maar van MegaSquirt kan ik maar één voordeel bedenken, en dat is de aanschafprijs.[rquote=1858399&tid=141764&author=GSI Racer]het vermogen van een LET moet je ook nog eens kwijt zien te komen op die losse ondergrond he….
Ik zou voor een C20XE gaan[/rquote]
Met een goed sper en goede banden heb je zelfs bij een voorwielaandrijver, vermogen te kort met een C20xe
[rquote=1857642&tid=141764&author=freek corsa]Het heeft als nadeel dat je de motor sloopt en dat dit zonde is.
Ook is de aanschaf prijs een nadeel.
Ook is er het nadeel van een turbo gat
En er is een temperatuur nadeel, de motor word erg heet.
De voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Kortom NIET gaan crossen met een C20LET[/rquote]
Als een motor draait, dan slijt deze, of dit nu een turbo is of na motor.
Een turbo gat is er bij een standaard turbo van een C20let nauwelijks, vooral als je genoeg toeren blijft draaien en dat doe je bij een cross, anders ga je met geen enkele motor winnen.
Aanschaf prijs een nadeel? En wat denk je van een C20xe met TB’s en een vrij programmeerbaar MMS? Een C20xe met 250 Pk kost je heel wat meer dan een C20LET met 250 Pk (en heel veel meer koppel)
Goede intercooler doet wonderen voor je inlaat temperatuur. Inderdaad de inlaatlucht wordt warmer dan bij een C20xe, maarja wat is daar het nadeel van dan? Vermogensafname door een hogere inlaatlucht temperatuur? Je hebt toch nog steeds meer vermogen dan een C20xe.
Kortom, elk voordeel heeft zijn nadeel.
Voor de racerij (en dus ook autocross) ben ik ook meer van de atmosferische motoren, maar iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, zo rijdt de één liever met een atmosferische, de ander het liefst met een compressor o.i.d. en weer een ander het liefst met een turbomotor.
Let en Xe kop hetzelfde
Lambda heeft geen massa van de uitlaat nodig. Heeft eigen voeding en massa.
Wat doet de motor zonder dat de lambda aangesloten is?
Hij zou dan gewoon moeten werken in zijn noodloopprogramma. Denk namelijk niet dat het aan de lambda-sonde ligt.
Kunt even de motor valse lucht laten zuigen terwijl je de auto aan de test kast hebt. Dan zou de spanning sterk moeten varieren.Je wastegate staat niet goed afgesteld.
Boutje aan de rechterkant op de wastegate stang losdraaien. Daarna met de hand aandraaien tot de moer tegen het hendeltje aan komt. Dan de moer aan de linkerkant zover naar links draaien dat deze 4 mm vanaf het hendeltje zit.
En daarna de rechtermoer weer aandraaien tot het hendeltje tussen de linker en rechtermoer opgesloten zit.
Dit is de standaardafstelling, vanaf daar kun je kijken of je hem nog iets strakker, of nog iets terug moet draaien.Je wastegate staat niet goed afgesteld.
Boutje aan de rechterkant op de wastegate stang losdraaien. Daarna met de hand aandraaien tot de moer tegen het hendeltje aan komt. Dan de moer aan de linkerkant zover naar links draaien dat deze 4 mm vanaf het hendeltje zit.
En daarna de rechtermoer weer aandraaien tot het hendeltje tussen de linker en rechtermoer opgesloten zit.
Dit is de standaardafstelling, vanaf daar kun je kijken of je hem nog iets strakker, of nog iets terug moet draaien.EN als het snelheidsignaal niet is aangesloten.
Want als de ecu een snelheidssignaal binnenkrijgt die niet overeenkomt met het toerental van de motor en de versnelling, gaat de motor in noodloop.Als je EN de sensor er gewoon aanhangt (zelfde als stekkertje doorlussen) EN het snelheidssignaal niet aansluit, “denkt” de ecu dat de auto in zijn 2e of 3e of 4e of 5e of 6e versnelling stilstaat (met koppeling ingetrapt zeg maar).
origineel gepost door RonaldV
Een chip is niet nodig, als je het snelheidssignaal niet aansluit op de computer. En zorgt dat de computer denkt dat hij niet in de 1ste versnelling staat. Gaat hij niet in de noodloop.Inderdaad! Concreet gezegd; de rood blauwe draad die bij aan een apart draadboompje bij je ecu zit niet aansluiten (snelheidssignaal). En de stekker van de eerste versnellingsherkenning doorlussen.
Als je hem persé op timing af wilt stellen, moet je de timing gebruiken van 1 mm+s. (s=0 ivm hydro stoters)
Dus meetklokje op de klepstoter zetten en de als de inlaat dan 1 mm open is moet de krukas op 8 graden voor BDP staan.
Verder is de timing bij 0,1 mm+s uit te rekenen met de duratie en centerline. Dit is 27/67 en 67/27.
Maar afstellen bij 1 mm is nauwkeuriger.Handig hè zo’n forum!!
Alleen een berichtje plaatsen levert al antwoord op :jerry:jerrySorry, niet helemaal goed gelezen :sleeping
Roken van de buitenkant, lijkt me alleen maar kunnen als er olie of koelvloeistof of iets dergelijks op de warme turbo komt.
Goed kijken naar (kleine) lekkages.Is de turbo gloedjenieuw??
Of is deze “volledig gereviseerd”?? Wat ze dan namelijk nog wel eens doen is het asje tussen turbine- en compressorwiel niet vervangen.
Deze is dan altijd iets ingeslepen door de afdichtingen die erop zitten, in het begin gaat dat dan vaak goed, maar uiteindelijk begint die weer te lekken.Wat voor kering, zitten er maar 3 in.
2 aandrijfas keringen die gewoon bij de automaterialen zaak en opel dealer te krijgen zijn.
En een kering die om je schakelstang heen zit, en daar is gewoon een universele kering voor te bestellen. Volgensmij is het 15-35-7, maar weet dit niet helemaal zeker.Als je je motor in goede conditie wilt houden, niet van die zooi er in smijten.
Even controleren of je slangen van en naar je turbo ook toevallig vol olie zitten. Zijn deze mooi droog zit het probleem zeker in je motor. Klepseals lek is dan mogelijk.
Aan de wielen of teruggerekend (benaderd) aan de krukas?
origineel gepost door joep12
mijn motor hangt meer langs de kadett dan erin:afro
Jenveys? En wat voor MMS komt erop? Verder nog aanpassingen, nokkenassen oid?
Ziet er goed uit :thumbupMooi werk, prima gelukt allemaal!! :thumbup
joetoejoe
Nice blokje!!
Een LET is ook een 2.0 met 16 klepjes ;)
Zit er pas in, en het rijdt heerlijk!!! Ondertussen ook met DV
Binnenkort toch ff poetsen onder de kap :cool:Als je de foto’s via mijn album online zet, moet je er geen img van maken maar een url (hyperlink) het 4e symbooltje van links aanklikken, dan eerst een naam voor de link (bv foto assie) dan enter, en dan de link van mijnalbum.nl
Origineel gepost door robertturbo
mijn nieuwe astra vorige keer was fout gegaan dus hoop dat hij er nu op staatHier ff een paar fotows van mijn assie.
C20xe (met licht vliegwiel nu) :thumbup:thumbup -
AuteurBerichten