ArjanOpel

Aangemaakte reacties

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • ArjanOpel
      Lid sinds:
      30 October 2013

      Nou ik zat er ook mooi mee. Met dank aan dit forum en een beetje hulp van mijn garage hoe ik de bekleding van de achterbank lospeuter… De bank hoeft er niet uit.

      Bij mij betreft het OpelAstra (uit 2000) station met 2/3e achterbank.

      1. Losdrukken zwart kunststof geleideplastic waar gordel in de bekleding verdwijnt (midden bank).
      Als dat kunststof stukje nog vastzit kan de bekleding er later niet overheen getrokken worden. Gewoon dat kunststof verschuiven naar halverwege de bank/band.

      2. Lospeuteren plastic popnageltjes van achterkant bank 2/3e bank.
      Daar sneuvelen er nog wel een paar, dus voorzichtig.

      3. Lostrekken vilten achterplaat.
      Je kunt het vilt rondom de minddenarmleuning lostrekken. De armleuning-met-gat hoeft er niet uit.

      4. Lostrekken v-vormige slang aan rechterkant van bank (naast de 1/3e bank)
      Dit is waarschijnlijk het onderdeeltje ‘geheim-van-de-smit’. Dit is de enige plek waar je de bekleding los kan maken zonder schade aan te richten. Maar je ziet niet zo makkelijk dat dit kan. Die v-vormige slang is aan één kant aan de bekleding genaaid en de andere kant drukt over een scherpe metalen rand.

      5. Nu kan je de bekleding vanuit het midden naar boven en naar links (zittend in de bagageruimte) een beetje lostrekken zodat je bij het gat komt waar de middelste rolgordel in de bank verdwijnt.

      6. Een metalen geleidestuk zit met 2 torque schroeven vast. Nadat ik die losgemaakt had (zitten supervast), kon ik ik het rolmechanisme goed zien en wat belangrijker is er heel goed bij. Let op! dat metaal is een los stuk en viel bijna in de bank/bekleding. De grote moer aan de achterkant van de bank kreeg ik niet los en dat was gelukkig in mijn geval niet nodig.

      7 Omdat ik er goed bij kon was het na een paar keer bewegen raak, de gordel ging weer los!

      Dit geintje heeft mij 2 jaar geleden 170 euro ex arbeidsloon gekost omdat het mij toen overviel. Toen was het rolmechanisme echt kaduuk. De oorzaak was een jaar eerder toen de garage na een onderhoudsbeurt de gordels in de gespen had gezet. Waarom ze dat doen is mij een raadsel. In mijn geval had dat in het donker tot gevolg dat ik de bank niet meer naar boven kreeg (omdat de gordel in de gesp zag en ‘geaktiveerd’). Op dat moment kon ik niet zien wat er aan de hand was en en heb ik er uit frustratie een heel harde ruk aan gegeven. Toen ging de bank weer omhoog, maar het mechanisme kapot… Dat dit een probleem was bleek een jaar later bij de APK…

      Ik gebruik die middengordel nooit en de bank is meestal neergeklapt. Nu eigen pre-APK check en nu dus weer vast, maar gelukkig heb ik het nu iets voorzichtiger aangepakt en met resultaat dat ie het weer en nog doet.

      Ik las ook dat sommigen adviseren voor de APK die middelste gordel eruit te halen. Helaas werkt/mag dat niet als op je kentekenbewijs ‘geschikt voor 5 inzittenden’ staat. Dan moeten er 5 gordels zijn.

      Voor de rest inderdaad het palletje in de rugleuning die goed moet klikken anders komt de gordel niet ‘vrij’. Als ie dus nog vaster zit (zoals vandaag bij mij) dan via bovenstaande bekleding-losmaken route en ‘hope for the best’.

      Succes!

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)