Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik had precies hetzelfde probleem met het vinden van een goede auto telefoonhouder voor mijn GLX. Uiteindelijk heb ik er een besteld van MyDesignList. Het fijne is dat je zelf het ontwerp kunt kiezen, zodat hij perfect bij het interieur van je auto past. De kwaliteit is top en hij zit stevig, dus geen last van wiebelende houders meer! Voor iedereen die nog op zoek is naar een mooie en praktische oplossing, kan ik dit echt aanraden.
De Astra J is over het algemeen een betrouwbare auto, maar let goed op ketting- of distributieriemonderhoud, vooral bij de benzinemotoren. De 1.4 Turbo is populair maar check of de turbo geen rare geluiden maakt. Controleer verder op roest bij de dorpels en achterklep.
Misschien zit het probleem toch in de stekkers of kabelboom, vooral bij de sensoren of het gasklephuis. Soms ontstaat er na werkzaamheden onbedoeld een slecht contact. Ook een defecte bobine of bougiekabels kan zulke klachten geven, ondanks geen foutcodes. Probeer eventueel een andere bobine of bougies te testen. Wat ook voorkomt: een klein lek in het inlaatspruitstuk of vacuumleidingen.
Ik heb dit geluid ook een keer gemerkt bij mijn Astra PHEV, vooral bij constante snelheid rond de 70-80 km/u. Bij mij bleek het te maken te hebben met de overgang tussen elektrisch en benzine rijden. De dealer heeft ernaar gekeken en een software-update uitgevoerd, sindsdien is het geluid veel minder.
Het kan zijn dat er valse lucht wordt aangezogen bij een koude motor, bijvoorbeeld door een scheurtje in een vacuümslang of pakkingen. Ook een defecte temperatuursensor (voor het motormanagement) kan koude startproblemen veroorzaken. Verder kan de EGR-klep vastzitten of vervuild zijn.
Het klinkt alsof er nog steeds iets mis is, ondanks het vervangen van thermostaat en sensoren. Een mogelijk oorzaak kan een elektrisch probleem zijn, gezien de foutcode U0077 (CAN-bus). Misschien is er een slecht contact of kabelbreuk in de bedrading van het motormanagement of de regeleenheid. Het kan helpen om alle stekkers en kabels rond het motorblok te controleren.
Voor de A14NET-motor heb je inderdaad speciaal timing-gereedschap nodig om alles juist te zetten, zeker om schade te voorkomen. Zonder gereedschap is het erg lastig, wordt afgeraden. De kopbouten trek je meestal aan in 3 stappen: ca. 25 Nm, dan 90°, dan nogmaals 90° (controleer altijd in originele documentatie!). De krukaspoelie vaak 95 Nm + 30°. De nokkenassensoren hoeven meestal niet gekalibreerd te worden, gewoon correct monteren.
-
AuteurBerichten