Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Geen idee of dit project nog leeft, mijn ervaringen zijn dat ik op een gegeven moment de originaliteit maar heb opgegeven omwille van een betere/leukere auto. Ook ik begon de mijne met een 16S begin jaren 80. Daarna een 2.0 (geen vergelijk) , daarna een snel 2.2 blok (te nerveus) en nu een 3.0E. Wat ik achteraf gesproken, beter direct had kunnen doen. Dit is wat je (ik) wilt, het GT gevoel. Extreem soepel, relaxed, maar ook snel wanneer het leuk is (5 bak Getrag). Prachtig geluid. Nooit begrepen dat Opel dit nooit zelf gedaan heeft. De Capri had wel een 6 cilinder. Opel had de motoren in huis vam de Monza en Senator, eerder de Commodore. Zo eenvoudig in te bouwen voor een fabrikant. Achteraf wel wat meer werk natuurlijk.
Hoe dan ook, mijn 1972 Manta staat, 50 jaar na productie, in perfecte staat met een 3.0E blok en rijdt fantastisch.
Geacht Forum,
Tijd voor een update. Eind Augustus is de auto gekeurd in Lelystad. De keurmeester was bijzonder tevreden, vond het een mooie auto, die prima reed tijdens de test en volledig aan de eisen voldeed. Goed nieuws dus! Een aangepast kenteken zou worden opgestuurd. Na een week of zes nog steeds geen kenteken. Na veel telefonisch contact bleek weer een en ander tussen wal en schip geraakt. Bijzonder vermoeiend allemaa. Dankzij de inzet van een medewerkster in Lelystad is het allemaal dan toch in orde gekomen. Mijn 72-er nu officieel op kentekenet 3000 CC. Geweldig!
Nog even €550 moeten aftikken (kosten individuele keuring) maar dat met plezier gedaan. Hierna gelijk de motorruimte laten reviseren en spuiten. Na alle motorwissingen van 2.0 naar 2.2, en 2.2 naar 3.0 was het allemaal wat smoezelig, her en der bevestigingsgaten die niet langer nodig waren etc. Dus gaten dicht gelast, alles geschuurd en opnieuw gespoten. Een bevriend autoschadebedrijf heeft zo zijn voordelen! Gelijk spatboardrand rechtsachter opnieuw ingelast en gespoten. Als nieuw alles weer, groot plezier dus alles weer.
Met slecht weer mag hij niet naar buiten, dus weer enige tijd wachten voor een ritje. Heerlijk zo’n 3.0, dat hadden ze destijds gewoon zelf moeten doen natuurlijk, net als Ford met zijn Capri. Heel andere auto zo!
Groeten!
MrRip, het is geen kwestie van “angst”, ik ben er simpel gezegd wat ontstemd over. De voor-as belasting overschrijdt het maximaal toegelaten gewicht niet. “Dichtbij” vind ik een merkwaardig criterium. Ofwel het is binnen de specs, ofwel erover. In dit geval dus binnen. Ik heb moeite te begrijpen waarom ik dit proces moet doormaken. Er zijn legio A-Manta’s omgebouwd met 6 cilinder motoren, er staan er genoeg op kenteken om te kunnen zien dat dit vrij standaard is (en dan nog de TE2800 natuurlijk)
De keuring in Lelystad is daarnaast duur, zeer onhandig daar het niet in 1 dag gedaan kan worden (een dag brengen, op de dag daarna weer halen), dat betekent dus twee dagdelen vrijnemen van werk, en daarnaast ook nog iemand zien te vinden die 2 maal heen en weer wil rijden. is dus twee keer minimaal 3 uur rijden, 6 uur dus. De vraag is dat waarom. Een proefritje maken op de testbaan? Vind het allemaal nogal overhead in tijd en kosten voor een auto van bijna 50 jaar oud waarmee 1000km gereden wordt op jaarbasis. Dat dus….
Ja jammer. Het geld is nog tot daaraantoe. De tijd en het hele gedoe is echter wat anders. Ik heb het erg druk, één keer heen en weer is nog te regelen maar nu wenst men ook nog dit over meerdere dagen te spreiden. Plus het feit dat je de auto moet achterlaten en verder geen idee hebt wat men er verder mee doet. Je niets uit kunt leggen of je er anderszins mee kunt “bemoeien”.
Blij is dus anders, en de ervaring kan me eerlijk gezegd worden gestolen..
Dat is heel goed opgemerkt. In de Opel specs staat dat de last op de voor-as 635 tot 650 kg mag zijn. Maar dat is inderdaad in brochures etc, ik vraag me af of dat officiële specs zijn. De auto meet 610kg op de locale meetbrug hier (milieustraat, op 500 gram nauwkeurig) dus ruim onder wat heet “de limiet” te zijn.
Ik vind het sowieso een Franz Kafka verhaal. Er staan plenty A Manta’s met 6 cilinder op kenteken, zeker wanneer je de TE meerekent. En dan moet ik door een individuele keuring.
Motorcode staat niet op kenteken, aantal KW wel maar dat checkt niemand natuurlijk. Dus denk dat zoiets geen probleem zou geven. Er heeft 30 jaar een 20S blok ingehangen, terwijl het van origine een 1600 was. Nooit is er iemand geweest die er zelfs maar een opmerking over gemaakt heeft, ook niet bij APK.
Maar zoals gezegd, de 6 ligt er in dus de gifbeker moet leeg…
<p style=”text-align: left;”>Ja dat laatste lijkt mij niet per se urgent. Op het kenteken staat 2000 cc, en aantal cilinders 4. Da’s al. Dus wanneer er een moderne 4 cilinder turbo ingezet zou zijn, conflicteerd dat niet met het kenteken lijkt me..</p>
Het is voor mij niet relevant echter, het “ijzerzwijn” zoals de Duitsers de 6 cilinder plegen te noemen, ligt er al in. Naar grote tevredenheid trouwens, want het rijdt geweldig goed.“De” optie?
Ik weet er wel één, 2 liter turbo uit een Calibra. Hoef ik het kenteken niet voor aan te laten passen. Maar ja, dat is mosterd na de maaltijd zeg maar 😀
Nee nog niet. Ik kom niet onder de individuele keuring in Lelystad uit. Is allemaal extra lastig vanwege cojona. De heren willen de auto minimaal een dag vantevoren hebben want “er kan cojona” in aanwezig zijn dus moet hij een dag vantevoren worden gebracht. Dit betekent 2 x heen- en weer rijden, met twee auto’s en een extra persoon. Ik laat dat maar even zitten tot het voorjaar wanneer de maatregelen zijn afgeschaald (if ever….)
Het weer is vaak ook slecht nu, ik houd het oude beest maar liever droog.
Zeer bedankt, precies wat ik nodig heb. De draadkleuren zijn niet helemaal in lijn met het schema.
Fijn dat je even de moeite hebt genomen!
Leonard
Helaas ligt de zaak niet zo eenvoudig. Lelystad is het RDW centrum waar ze alle faciliteiten hebben on een auto volledig binnenstebuiten te keren. Wanneer de de-centrale RDW vestigingen ergens niet uitkomen, wordt Lelystad ingeschakeld. Men heeft intern al gerapporteerd dat mijn auto daar gekeurd dient te worden. Ik heb de optie dus niet (meer) ergens anders heen te gaan.
Ik heb ze een email gestuurd waarin ik aangeef niet te begrijpen waarom mijn auto daar opnieuw gekeurd dient te worden. Het gewicht op mijn voor-as was binnen de grenzen (650kg, ik heb het opgezocht) dus ik zie de reden niet dat de auto voorlopig niet is geaccepteerd.
Vanzelfsprekend heb ik geen antwoord mogen ontvangen. Ik wacht nog maar even af..
Rinie,
De 2.2E erin rijdt al rond, de laatste keuring was voor de 2.0S (staat ook op kenteken) de 3 liter is er nog niet, dat zit in de planning. Zal inderdaad gekeurd moeten worden, heb al met RDW gesproken. Zou geen probleem moeten zijn..
Groet!
-
AuteurBerichten