Manta A 3000 6cyl RDW probleem

Forumindex Forums Modellen Manta Manta A 3000 6cyl RDW probleem

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #18395320
    A-manta1972
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 May 2016

      Mannen ik zoek advies.

      Er is een volledig gereviseerde 6 cilinder 3 liter geplaatst in mijn A-Manta. Heel professioneel gedaan, de auto is zowat 40 jaar in mijn bezit en ben er dus bijzonder zuinig op. Voor-as verstevigd, gestraald en gepoedercoat, zwaardere veren, nieuw bussen, gele Koni’s, Getrag 5 bak gereviseerd, kortom “The Works”. Rijdt fantastisch, boven verwachting zelfs.

      Het “enige” dat nog even gebeuren moest, is langs de RDW voor een aanpassing op het kenteken. Is verplicht, zo is mij verteld. De RDW (Waddinxveen) heeft de auto “doorgemeld” aan RDW Lelystad voor een volledige keuring, want het gewicht op de voor-as was “aan de grens” zo vertelde de beambte. Niet over de grens, maar aan de grens. Reden tot goedkeuring leek mij zo, ik ga dus geen grens over! Maar de man wilde dit niet doen en heeft de zaak aanhangig gemaakt waarna er emails volgden met formulieren die dienen te worden ingevuld voor verdere keuring.

      Ik kan dit niet begrijpen. Er rijden vele Manta’s en Ascona’s rond met Monza en Senator motoren, de TE2800 nog daargelaten. Dat schijnt er allemaal niet to te doen, de auto heeft geen type goedkeuring zo, en moet individueel worden gekeurd. Had ik hem  maar niet ter keuring aangeboden.. nu heb ik een probleem daar waar ik dat eerder niet had. Wanneer hij niet door de Lelystad keuring komt met deze motor heb ik due een dik probleem. Duizenden Euro’s geinvesteerd, ik had dit NOOIT verwacht!

      Iemand enig advies hier op het forum?

      Groet Leonard

      #18395402
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Niet naar Lelystad en ander rdw keuring station laten doen.

        #18395674
        A-manta1972
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 May 2016

          @Haasje17,

          Helaas ligt de zaak niet zo eenvoudig. Lelystad is het RDW centrum waar ze alle faciliteiten hebben on een auto volledig binnenstebuiten te keren. Wanneer de de-centrale RDW vestigingen ergens niet uitkomen, wordt Lelystad ingeschakeld. Men heeft intern al gerapporteerd dat mijn auto daar gekeurd dient te worden. Ik heb de optie dus niet (meer) ergens anders heen te gaan.

          Ik heb ze een email gestuurd waarin ik aangeef niet te begrijpen waarom mijn auto daar opnieuw gekeurd dient te worden. Het gewicht op mijn voor-as was binnen de grenzen (650kg, ik heb het opgezocht) dus ik zie de reden niet dat de auto voorlopig niet is geaccepteerd.

          Vanzelfsprekend heb ik geen antwoord mogen ontvangen. Ik wacht nog maar even af..

          #18395891
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Maakt opzich niet uit je mag hem nog steeds bij een ander rdw station laten keuren als zij hem wel goedkeuren is dat ook goed. (Second Opinion).

            Overigens, als je dit niet had gedaan en een algehele politiecontrole was terechtgekomen had je het alsnog moeten doen en had je er ook nog een bekeuring bij gehad. Dus het is zeker wel verstandig dit uit te voeren. De TE2800 is gewoon typegoedkeuring voor dus dat is de rede dat dit ook gewoon mag.

            En ga er maar vanuit dat er ook vele rondrijden zonder om te keuren. Als is een 6 cil in plaats van een 4 cilinder in principe ook apk afkeur.

            #18405397
            Ghanz
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 July 2005

              al vorderingen?

               

              #18406071
              A-manta1972
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 May 2016

                Nee nog niet. Ik kom niet onder de individuele keuring in Lelystad uit. Is allemaal extra lastig vanwege cojona. De heren willen de auto minimaal een dag vantevoren hebben want “er kan cojona” in aanwezig zijn dus moet hij een dag vantevoren worden gebracht. Dit betekent 2 x heen- en weer rijden, met twee auto’s en een extra persoon. Ik laat dat maar even zitten tot het voorjaar wanneer de maatregelen zijn afgeschaald (if ever….)

                Het weer is vaak ook slecht nu, ik houd het oude beest maar liever droog.

                #18406125
                Ghanz
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 July 2005

                  ah ja begrijpelijk.

                  ach en als het echt niet anders is… dan is er altijd nog “de” optie

                  succes !

                  #18406194
                  A-manta1972
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 May 2016

                    “De” optie?

                    Ik weet er wel één, 2 liter turbo uit een Calibra. Hoef ik het kenteken niet voor aan te laten passen. Maar ja, dat is mosterd na de maaltijd zeg maar 😀

                    #18406203
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Ook voor een 2 liter turbo moet je gewoon naar de rdw om de motor op kenteken te laten zetten.

                      #18406392
                      A-manta1972
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        28 May 2016

                        <p style=”text-align: left;”>Ja dat laatste lijkt mij niet per se urgent. Op het kenteken staat 2000 cc, en aantal cilinders 4. Da’s al. Dus wanneer er een moderne 4 cilinder turbo ingezet zou zijn, conflicteerd dat niet met het kenteken lijkt me..</p>
                        Het is voor mij niet relevant echter, het “ijzerzwijn” zoals de Duitsers de 6 cilinder plegen te noemen, ligt er al in. Naar grote tevredenheid trouwens, want het rijdt geweldig goed.

                         

                        #18406406
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          Maakt niet uit bij een politie controle kunnen ze de motor controleren dan moet de motorcode leesbaar en kloppend zijn met het kenteken.

                          #18406624
                          Ghanz
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 July 2005

                            haha [quote quote=18406194]“De” optie? Ik weet er wel één, 2 liter turbo uit een Calibra. Hoef ik het kenteken niet voor aan te laten passen. Maar ja, dat is mosterd na de maaltijd zeg maar 😀[/quote]

                            koets zoeken met een 6 op kenteken…

                             

                            #18406950
                            A-manta1972
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              28 May 2016

                              Motorcode staat niet op kenteken, aantal KW wel maar dat checkt niemand natuurlijk. Dus denk dat zoiets geen probleem zou geven. Er heeft 30 jaar een 20S blok ingehangen, terwijl het van origine een 1600 was. Nooit is er iemand geweest die er zelfs maar een opmerking over gemaakt heeft, ook niet bij APK.

                              Maar zoals gezegd, de 6 ligt er in dus de gifbeker moet leeg…

                              #18407007
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Geloof me die code staat niet op je kenteken kaart of rdw gegevens die je opvraagt.

                                 

                                Maar de rdw heeft dat gewoon geregistreerd toen de auto een Nederlands kenteken kreeg. Zowel orginele als import autos.

                                 

                                Kom je bij algehele controle van RDW belastingen enz. Dan wordt dat soms gecontroleerd.

                                 

                                Is spreek uit ervaring als dan ook maar een letter of cijfer van de code onjuist is mag je ook naar Lelystad komen

                                 

                                #18407177
                                MANTA Blog
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 November 2019

                                  Toch vreemd want de RDW heeft de aslasten van zulke oude auto,s niet. Die zoeken ze op algemene auto site. Dit zijn geen officiële gegevens.

                                  #18407394
                                  A-manta1972
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    28 May 2016

                                    Dat is heel goed opgemerkt. In de Opel specs staat dat de last op de voor-as 635 tot 650 kg mag zijn. Maar dat is inderdaad in brochures etc, ik vraag me af of dat officiële specs zijn. De auto meet 610kg op de locale meetbrug hier (milieustraat, op 500 gram nauwkeurig) dus ruim onder wat heet “de limiet” te zijn.

                                    Ik vind het sowieso een Franz Kafka verhaal. Er staan plenty A Manta’s met 6 cilinder op kenteken, zeker wanneer je de TE meerekent. En dan moet ik door een individuele keuring.

                                     

                                    #18407615
                                    Ghanz
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      31 July 2005

                                      juist het feit dat er genoeg a manta`s zijn met een 6 in het vooronder, zou ik mij niet zo naar maken om het lelystad verhaal

                                      weer een ervaring rijker zegmaar….

                                      jammer geld, maar dat is met wel meer dingen zo.

                                      #18407755
                                      A-manta1972
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        28 May 2016

                                        Ja jammer. Het geld is nog tot daaraantoe. De tijd en het hele gedoe is echter wat anders. Ik heb het erg druk, één keer heen en weer is nog te regelen maar nu wenst men ook nog dit over meerdere dagen te spreiden. Plus het feit dat je de auto moet achterlaten en verder geen idee hebt wat men er verder mee doet. Je niets uit kunt leggen of je er anderszins mee kunt “bemoeien”.

                                        Blij is dus anders, en de ervaring kan me eerlijk gezegd worden gestolen..

                                        #18412887
                                        MrRiP
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          26 April 2009

                                          Maar waarom zo bang voor RDW Lelystad als alles verder in orde is en alleen het gewicht van de vooras op de grens is

                                           

                                          #18413060
                                          A-manta1972
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            28 May 2016

                                            MrRip, het is geen kwestie van “angst”, ik ben er simpel gezegd wat ontstemd over. De voor-as belasting overschrijdt het maximaal toegelaten gewicht niet. “Dichtbij” vind ik een merkwaardig criterium. Ofwel het is binnen de specs, ofwel erover. In dit geval dus binnen. Ik heb moeite te begrijpen waarom ik dit proces moet doormaken. Er zijn legio A-Manta’s omgebouwd met 6 cilinder motoren, er staan er genoeg op kenteken om te kunnen zien dat dit vrij standaard is (en dan nog de TE2800 natuurlijk)

                                            De keuring in Lelystad is daarnaast duur, zeer onhandig daar het niet in 1 dag gedaan kan worden (een dag brengen, op de dag daarna weer halen), dat betekent dus twee dagdelen vrijnemen van werk, en daarnaast ook nog iemand zien te vinden die 2 maal heen en weer wil rijden. is dus twee keer minimaal 3 uur rijden, 6 uur dus. De vraag is dat waarom. Een proefritje maken op de testbaan? Vind het allemaal nogal overhead in tijd en kosten voor een auto van bijna 50 jaar oud waarmee 1000km gereden wordt op jaarbasis. Dat dus….

                                            #18446715
                                            A-manta1972
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              28 May 2016

                                              Geacht Forum,

                                              Tijd voor een update. Eind Augustus is de auto gekeurd in Lelystad. De keurmeester was bijzonder tevreden, vond het een mooie auto, die prima reed tijdens de test en volledig aan de eisen voldeed. Goed nieuws dus! Een aangepast kenteken zou worden opgestuurd. Na een week of zes nog steeds geen kenteken. Na veel telefonisch contact bleek weer een en ander tussen wal en schip geraakt. Bijzonder vermoeiend allemaa. Dankzij de inzet van een medewerkster in Lelystad is het allemaal dan toch in orde gekomen. Mijn 72-er nu officieel op kentekenet 3000 CC. Geweldig!

                                              Nog even €550 moeten aftikken (kosten individuele keuring) maar dat met plezier gedaan. Hierna gelijk de motorruimte laten reviseren en spuiten. Na alle motorwissingen van 2.0 naar 2.2, en 2.2 naar 3.0 was het allemaal wat smoezelig, her en der bevestigingsgaten die niet langer nodig waren etc. Dus gaten dicht gelast, alles geschuurd en opnieuw gespoten. Een bevriend autoschadebedrijf heeft zo zijn voordelen! Gelijk spatboardrand rechtsachter opnieuw ingelast en gespoten. Als nieuw alles weer, groot plezier dus alles weer.

                                              Met slecht weer mag hij niet naar buiten, dus weer enige tijd wachten voor een ritje. Heerlijk zo’n 3.0, dat hadden ze destijds gewoon zelf moeten doen natuurlijk, net als Ford met zijn Capri. Heel andere auto zo!

                                              Groeten!

                                               

                                              #18451105
                                              js 400
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                30 June 2004

                                                mooi nu maar wachten op mooi weer

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.