Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › z22se
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 april 2014 om 13:45 #18221250
Bedankt alvast voor deze informatie. Hopenlijk dat nog meer mensen hun tips kunnen geven. Ga namelijke morgen vroeg een testrit maken. met een Opel Zafira 2.2 16V.
@midnight black wrote:
Roest onderkant deuren heb ik nog niet gezien, wel blaasjes achter de afdichtrubber tussen de achterdeur en de wielkast (als je de rubber eraf trekt)
Verdere kwaaltjes: kabeldoorvoeren naar de achterportieren (werkt alles nog in de deur: elektr ramen, cv, speaker) Voorwielophanging (stab. stangen) remmen in goede staat (het is allemaal op Astra basis maar een Zafira is behoorlijk zwaarder waardoor remmen en banden harder slijten!) Verder behoorlijk probleemloze auto’s.11 april 2014 om 13:47 #18221251Wim, welke olie zou de goede olie moeten zijn voor de 2.2 16V? En wat kost gemiddeld een nieuwe distributieketting set?
@wim-v6 wrote:
Inderdaad Belangrijkste is, niet te veel korte ritten rijden, en echt VAAK zat verversen met goede Volsynthetische motorolie, liefst 5w40.
Verversen Max iedere 15.000km of ieder jaar.
Rijd je heel weinig, of veel korte stukken liever iedere 10.000km of half jaar.
@ Cano: als ie eenamal rammelt zeker geen risico nemen, alles vervangen!!!
Willem
11 april 2014 om 15:19 #18221252Kettingset kost in engeland rond de 350 euro en ik zelf rij met volsyntheet 5w40
11 april 2014 om 16:50 #182212535w30 volgens de garage
11 april 2014 om 19:17 #18221254Bedankt voor de informatie. Heb alles al klaar voor de testrit van morgen.
11 april 2014 om 20:23 #18221255Had mijn kettingset via de dealer voor beduidend minder maar dat was zonder de ketting voor de balansassen.
11 april 2014 om 20:35 #18221256Ik zou nooit de helft vervangen.
11 april 2014 om 21:33 #182212575w40 volsynt in de z22se.
12 april 2014 om 20:28 #18221259Bedankt voor de informatie. Heb vandaag een test rit gemaakt in een Zafira A 2.2 16V. En kan hem vrijdag gaan ophalen. Hoop dat ik snel mijn Opel Astra kan vergeten en veel plezier krijg met mijn nieuwe aanwinst de Opel Zafira. :thumb
Zaterdag krijgt de Zafira meteen een grote onderhoudsbeurt die ik zelf uitvoer. :thumb
12 april 2014 om 21:29 #18221260@2000 wrote:
Ik zou nooit de helft vervangen.
Op zich hebben deze 2 kettingen niks met elkaar te maken en heb de mijne al zo’n 50000km geleden vervangen: geen problemen!
12 april 2014 om 23:08 #18221261@Dolby wrote:
Bedankt voor de informatie. Heb vandaag een test rit gemaakt in een Zafira A 2.2 16V. En kan hem vrijdag gaan ophalen. Hoop dat ik snel mijn Opel Astra kan vergeten en veel plezier krijg met mijn nieuwe aanwinst de Opel Zafira. :thumb
Zaterdag krijgt de Zafira meteen een grote onderhoudsbeurt die ik zelf uitvoer. :thumb
toppie
zet je nog wat over van je astra naar je zafira ?
13 april 2014 om 04:17 #18221258@Turbootje, Van de astra naar de zafira word over gezet;
– 225-35-18″inch Imscher sport stars
– Pioneer DEH-P7200SD autoradio
– Korte versie autoradio antenne.@turbootje wrote:
@Dolby wrote:
Bedankt voor de informatie. Heb vandaag een test rit gemaakt in een Zafira A 2.2 16V. En kan hem vrijdag gaan ophalen. Hoop dat ik snel mijn Opel Astra kan vergeten en veel plezier krijg met mijn nieuwe aanwinst de Opel Zafira. :thumb
Zaterdag krijgt de Zafira meteen een grote onderhoudsbeurt die ik zelf uitvoer. :thumb
toppie
zet je nog wat over van je astra naar je zafira ?
13 april 2014 om 06:31 #18221262kom maar op met de foto’s
13 april 2014 om 06:40 #18221263Heb gistermiddag een testrit gemaakt. Maar kan heb vrijdag pas ophalen. Tijdens de testrit kwamen we tot de ontdekking dat er een remleidingslang lekte en die word dus vervangen. Als ik op goede vrijdag de Opel Zafira kan ophalen en thuis ben zal ik zeker een paar foto’s laten zien. :thumb
5 mei 2014 om 08:15 #18221264Hier de eerste start van mijn Z22SE blok na een grote onderhoudsbuurt (Alle filters vervangen, Luchtfilter, benzine filter en interieur filter, 5 liter 5W40 Kroon olie, 4 nieuwe NGK bogies.
Ben zelf geen monteur maar de motor draait netjes volgens mij;
Het enige wat me nu even niet helemaal lekker zit is het olie verbruik. Heb sinds de grote onderhoudsbuurt +/- 1700KM gereden.
Waarvan afgelopen weekend alleen al 1200KM in 3 dagen. Gemiddeld per dag dus 400KM.– Motor loopt perfect stationair. BC zegt verbruik 0,9/0,8 liter.
– Perfect op de snelweg lekker power.Trekt geweldig op klinkt goed.
– Komt geen rook uit de uitlaat.
– Op Motorblok zelf kan ik geen olie vinden.
– Heb afgelopen weekend op de duitse snelweg nadat motorblok goed warm was lekker doorgereden stukken met de cruisecontrol
160KM. En kleine stukken even tot over de 200KM gereden om te kijken hoe dat ging maar dat ging ook zonder problemen. De
temperatuur meter bleef gewoon voor de 90 graden staan. Zoals hij bij mij standaard staat. Loopt alleen op wanneer je langer stil
staat. Wat we ook gehad hebben op de snelweg in Duitstand even een kleine file gehad.
Met de rit naar Duitstand 400KM gereden een verbruik van 1 op 10,4KM per liter. En dat terwijl ik lekker door heb gereden.
Qua verbruik heb ik ook echt niks te klagen.Maar waar komt voor mij het hoge olie verbruik vandaan! Ik vind dit namelijk niet standaard. Hebben jullie dit ook met
de Z22SE blokken?5 mei 2014 om 08:27 #18221265Let wel op, We hebben ze hier al gehad, waar de Balans-as ketting al vanaf lag voordat we eraan begonnen, Vervang die gewoon netjes mee!!!!
Eigenaar heeft echt een engeltje op zijn Schouder gehad, dat dat niet mis gegaan is.Willem
5 mei 2014 om 08:45 #18221266@Wim-V6, wat bedoel je hiermee. Klinkt mijn motor niet goed? Wat zou ik allemaal kunnen nakijken om te kijken waar mijn olie verbruik vandaan komt.
Mijn Opel Zafira heeft tot 2010 alles netjes via boekje onderhouden was een leasewagen. Ben ik achteraf achter gekomen. Want heb mijn
onderhoudsboekjes gevonden tijdens het poetsen van mijn auto. :thumb Heb de auto met N.A.P gegevens gekocht om enig sinds de juiste KM stand te hebben.
Voor rest is de auto van buiten en binnen echt goed onderhouden. Maar ja je kunt niet in het motorblok kijken.@wim-v6 wrote:
Let wel op, We hebben ze hier al gehad, waar de Balans-as ketting al vanaf lag voordat we eraan begonnen, Vervang die gewoon netjes mee!!!!
Eigenaar heeft echt een engeltje op zijn Schouder gehad, dat dat niet mis gegaan is.Willem
5 mei 2014 om 08:48 #18221267Denk meld effe als je de ketting laat vervangen dat je echt de Balans-as ketting mee laat nemen, voor een ieder die dit leest en deze klus in aantocht heeft.
Informatief dus.
5 mei 2014 om 12:59 #18221268@Wim-V6, Bedankt voor de informatie. Maar staat er een jaar of aantal KM’s voor wanneer je de ketting moet vervangen dan? Mijn blok heeft bijna 200.000KM
op de teller staan om precies te zijn 197.xxx KM. Alles klinkt na mijn mening goed. Alleen mijn olie verbruik is op dit moment na mijn mening te hoog.Heb net naar mijn motorblok gekeken maar zie toch wat olie aan de rechterkant van mijn blokzitten en bij mijn gasklephuis zit ook olie
resten? Zou dit kunnen komen van een niet goed werkende carterventilatie? of een pakking die kapot is?@wim-v6 wrote:
Denk meld effe als je de ketting laat vervangen dat je echt de Balans-as ketting mee laat nemen, voor een ieder die dit leest en deze klus in aantocht heeft.
Informatief dus.
6 mei 2014 om 09:13 #18221269@Wim-V6, Bedankt voor de informatie. Maar staat er een jaar of aantal KM’s voor wanneer je de ketting moet vervangen dan? Mijn blok heeft bijna 200.000KM
op de teller staan om precies te zijn 197.xxx KM. Alles klinkt na mijn mening goed. Alleen mijn olie verbruik is op dit moment na mijn mening te hoog.Heb net naar mijn motorblok gekeken maar zie toch wat olie aan de rechterkant van mijn blokzitten en bij mijn gasklephuis zit ook olie
resten? Zou dit kunnen komen van een niet goed werkende carterventilatie? of een pakking die kapot is?6 mei 2014 om 16:03 #18221270Voor de Ketting staan geen Km standen, houd er rekening met het Volgende:
rijdt je weinig kilomters, ben je kwa kilometers VEEEEEEELLLLLLL eerder aan de nieuwe ketting toe als dat je Veel lange stukken rijdt.
Denk als je voornamelijk lange ritten rijdt de ketting het hele leven mee gaat van de auto.Olie bij de gasklep zou kunnen liggen aan de carterventilatie, maar kan ook gewoon het systeem zijn.
Willem
6 mei 2014 om 18:00 #18221271@Wim-v6, Mijn Zafira heeft de eerste 3 jaar als lease auto gereden. En heeft de eerste 3 jaar +/- 30.000KM per jaar gereden. daarna zie in uit de NAP gegevens dat
daarna de auto voor mijn normale km per jaar gereden +/- 15.000KM. Maar zolang de motor met koude start zonder ratelend geluid moet het toch
goed zijn. Tot nu toe klinkt mij blok heel rustig en netjes. Hoe kan ik het beste mijn carterventilatie controleren/nakijken.
Mijn gasklep zag er voor mij doen netjes uit. Was een beetje vies.Gister avond nog eens goed gekeken naar mijn blok maar we hebben toch olie lekage gevonden aan de rechterkant van het blok zeg maar
waar de ERG klep zit. We hebben gister even het blok schoongemaakt met remreiniger om het blok schoon te maken en kijk nu iedere dag
waar de olie vandaan komt. We vermoeden namelijk dat het lekt bij de pakking. En volgens mijn monteur zou dat best kunnen met de KM stand
van bijna 200.000KM.@wim-v6 wrote:
Voor de Ketting staan geen Km standen, houd er rekening met het Volgende:
rijdt je weinig kilomters, ben je kwa kilometers VEEEEEEELLLLLLL eerder aan de nieuwe ketting toe als dat je Veel lange stukken rijdt.
Denk als je voornamelijk lange ritten rijdt de ketting het hele leven mee gaat van de auto.Olie bij de gasklep zou kunnen liggen aan de carterventilatie, maar kan ook gewoon het systeem zijn.
Willem
6 mei 2014 om 18:24 #18221272Bij mijn weten verbruiken bijna alle 2.2’s een aardige slok olie.
6 mei 2014 om 18:32 #18221273@2000 wrote:
Bij mijn weten verbruiken bijna alle 2.2’s een aardige slok olie.
De Z22SE hoort GEEN olie te verbruiken doen ze dat hebben ze meestal kopschade gehad of warmloper.
6 mei 2014 om 18:57 #18221274Kan zijn dat ik er over heen lees maar wat is je olie verbruik dan?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.