z22se

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 65)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264476
    camper
      Lid sinds:
      25 December 2011

      goede avond jongens ik heb een vraag
      kan een zafira kopen dat is een z22se
      op lpg g3 wat is jullie ervaring met die motor
      heb een paar jaar geleden een omega gehad ook 22 i
      die verbruikt veel olie was wel nog met riem
      volgens mijn heeft de zafira een ketting toch
      zou het graag horen van julli groetjes kees

      #18221226
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        De 2.2i in de Omega is een geheel ander blok als de 2.2i in de Zafira! De Z22se die in een Zafira ligt heeft inderdaad een ketting en staat er ook om bekend dat ie wel wat olie lust. Zoek verder eens hier met de zoekfunctie er is al zoveel over geschreven.

        #18221227
        Dolby
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2008

          Hierover heb ik nu net ook een vraag zijn de Z22SE echte olie verbruikers?

          Wanneer noem je +/- het als een motor blok veel olie verbruikt? praten dan over 1 liter op de 5.000KM?

          Rij op dit moment een astra G 2.0 16V DI diesel en mijn blok verbruikt totaal niks. Tussen de onderhouds buurten door hoef ik geen olie bij te vullen.
          En controleer om de 14 dagen of als ik een lange afstand ga rijden altijd mijn oliepijl. Dus mijn motor blok X20DTL verbuikt eigenlijk 1 op 15.000KM.

          #18221228
          Dolby
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 May 2008

            Graag informatie voor de mensen die een Z2.2SE hebben Astra G, Zafira A en als ik me niet vergis hebben deze blokken ook in de vectra gezeten?

            Graag informatie of deze blokken olie verbruikers zijn. En wanneer noem je dat een blok een olie verbruiker is?

            #18221229
            0Rudy0
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 February 2005

              als je een 2.2 met ketting koopt let dan wel even op als de motor draaid of er geen ratelend geluid uitkomt..bij slecht onderhoud gaat de kettingspanner vastzitten waardoor de ketting slapper kan gaan hangen en eventueel gaat verspringen..
              ik heb zelf sins een paar weken een zafira 2.2 uit 2001 hij verbruikt ongeveer 1liter op 1500km…vorige eigenaar deed slecht onderhoud..dus spanner is vernieuwd en nieuw kettingset gemonteerd met nokkenastandwielen en geleiders. nu loopt hij weer als een zonnetje en ik hoop dat het olieverbruik nu ook gaat verminderen..
              heb er nu ook 5w30 olie inzitten.
              gr.

              #18221230
              Dolby
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 May 2008

                Bedankt Rudy,

                Maar is het normaal als een 2.2 16V 1 liter op 1500KM verbruikt. :( Ik heb nu een 2.0 16V DIesel en die verbruikt eigenlijk helemaal geen olie namelijk. Tussen zijn 15.000KM buurten door
                hoef ik niks bij te vullen. Als het blok bij 15.000KM de buurt krijgt is de olie pijl stok nog altijd half vol namelijk.

                @0Rudy0 wrote:

                als je een 2.2 met ketting koopt let dan wel even op als de motor draaid of er geen ratelend geluid uitkomt..bij slecht onderhoud gaat de kettingspanner vastzitten waardoor de ketting slapper kan gaan hangen en eventueel gaat verspringen..
                ik heb zelf sins een paar weken een zafira 2.2 uit 2001 hij verbruikt ongeveer 1liter op 1500km…vorige eigenaar deed slecht onderhoud..dus spanner is vernieuwd en nieuw kettingset gemonteerd met nokkenastandwielen en geleiders. nu loopt hij weer als een zonnetje en ik hoop dat het olieverbruik nu ook gaat verminderen..
                heb er nu ook 5w30 olie inzitten.
                gr.

                #18221231
                2000
                Moderator
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Onze vectra verbruikt ongeveer 1 liter op 3000 km. Dit verbruik heeft ie al 90.000 km. Het vervangen van de gehele distributie heeft hierop geen invloed gehad. Hij rookt niet, en ik vraag me daarbij af waar het blijft. We rijden de vectra al 8 jaar….het is niet anders. Als ik opel mag geloven is een verbruik van een liter op 1500 km bij een nieuwe auto ook binnen de normen. (belachelijk, maar wordt wel gezegd)

                  #18221232
                  Dolby
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 May 2008

                    Echt belachelijk dat auto fabrikanten durfen te zeggen dat 1liter op 1500KM binnen de norm valt. Dat rijd het blok bijna op olie i.v.m. Benzine. :thumbdown .

                    En ik maar denken dat diesel blokken olie verbruikten. Dan heb ik gewoon met mijn Astra 2.0 16V mega geluk. Die verbruikt echt geen olie. En ik controleer iedere 14 dagen
                    of wanneer ik een lange rit voor de boeg heb mijn olie pijl en banden spanning.

                    #18221233
                    Dolby
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 May 2008

                      Niemand nog tips of ervaring om te kiezen tussen een 1.8 16V met 125PK of de 2.2 16V met 147PK voor in de Zafira A?

                      #18221234
                      2000
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Ik vind de 1.8 wat te licht voor een vrij zware auto. Tevens heb ik liever wat “over”, vandaar dat mijn keuze voor de 2.2 viel.

                        #18221235
                        Dolby
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          Ik zit ook aan de 2.2 16V te denken. Vooral omdat ik persoonlijk graag een ketting heb i.p.v riem die om de 60.000KM vervangen moet worden.

                          #18221236
                          cano666
                            Lid sinds:
                            28 September 2012

                            hooooo dan zit je dus echt fout Dolby een ketting bij de z22se is dus zeker niet onderhoud vrij. De z22se heeft extra aandacht nodig de ketting in deze blokken willen wel eens springen en nog erger breken dan ligt heel je blok in de soep. Voor je een z22se neemt zoek eerst veel informatie over deze blok deze ketting moet volgens de engelse z22se forums om de 160k of 10 jaar vervangen worden. Wil je toch een 2.2 neem dan de z22yh die hebben minder last van de ketting!

                            #18221237
                            0Rudy0
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 February 2005

                              de ketting is meestal niet het probleem! het begint bij achterstallig onderhoud (of verkeerde olie)waardoor de kettingspanner verstopt raakt en de ketting dus niet meer spant! of door het zelfde achterstallig onderhoud komen de kettinggeleiders in de problemen en breken ze bij de bevestigingspunten.
                              verder is de z22se wel goed hoor!
                              heb bij de mijne eerst een motorflush toegevoegd en daarna olie ververst en ben al 1500km verder en geen druppel olie gebruikt!
                              Bij de z22yh kun je al snel een brandstofpomp verwachten en die zijn ook niet goedkoop en de z22yh is niet in de zafira-a geleverd.

                              #18221238
                              cano666
                                Lid sinds:
                                28 September 2012

                                Dus je neemt als nog een andere ketting spanner etc omdat de smeernippel van de ketting snel verstopt raakt door slecht omderhoud. Als je een z22se neemt goed onderhouden en boekjes moeten aamwezig zijn. Mijn z22se verbruikt geen druppeltje olie dus echt een olie verbruiker is het niet bij mij. En olieverbruik na 1500 doet geen 1 gezonde auto denk ik lol. Verder idd fijne motor.

                                #18221239
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Inderdaad Belangrijkste is, niet te veel korte ritten rijden, en echt VAAK zat verversen met goede Volsynthetische motorolie, liefst 5w40.

                                  Verversen Max iedere 15.000km of ieder jaar.

                                  Rijd je heel weinig, of veel korte stukken liever iedere 10.000km of half jaar.

                                  @ Cano: als ie eenamal rammelt zeker geen risico nemen, alles vervangen!!!

                                  Willem

                                  #18221240
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    En zorgen dat de z22se altijd op de max staat, weet je zeker dat je voldoende olie hebt om je ketting en kettingspanner te smeren.
                                    Wij hebben hier een zafira met z18xe, doet kwa rijden echt niet onder voor een z22se. Verbruik van de z18xe is zelfs een stukje minder dan de z22se.

                                    #18221241
                                    Dolby
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 May 2008

                                      Zoals ik het hier lees. Zou de keus voor een Z18XE met 125PK dus een betere keus zijn dan de Z2.2se 16V 147PK. Omdat de Z18XE minder problemen heeft over het algemeen?

                                      #18221242
                                      0Rudy0
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 February 2005

                                        z18xe (niet allemaal) hebben last van motorstuurapparaat, mafsensor,lambdasondes,krukassensoren,gasklephuis enz.
                                        kortom elke motortype heb zn kwaaltjes je moet maar net een goeie hebben
                                        gr.

                                        #18221243
                                        2000
                                        Moderator
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          Behalve (tot nu toe eenmalig) de ketting is de 2.2 een fijne motor, voor de rest heb ik niets te klagen :thumbup

                                          #18221244
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Vind de 2,2 toch wel een Fijnere rijsgenoot dan een Z18XE, deze is echt wel vlotter en vooral soepeler, Beer van een motor, die lekker veel doet op het middentoeren gebied.

                                            de 2.2 kan ook best zuinig zijn, als je m goed gebruikt.

                                            Willem

                                            #18221245
                                            cano666
                                              Lid sinds:
                                              28 September 2012

                                              Idd zoals Willem zegt zeker zuinig bij normaal gebruik boven in de toeren vlot, onderin lekker rustig lui rijden.

                                              #18221246
                                              Dolby
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                1 May 2008

                                                Mijn zoek tocht gaat verder maar dan ga ik tot nu toe toch voor de 2.2 16V. Lekker vermogen en volgens mij qua verbruik niet veel meer dan bij een Z18XE met 125PK.
                                                Op de ketting na gewoon een goed betrouwbaar blok.

                                                #18221247
                                                Dolby
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 May 2008

                                                  Gister met pijn in mijn hart mijn Opel Astra 2.0 16V Diesel verkocht aan een nieuwe eigenaar uit Veenendaal. Nu serieus op zoek naar een Opel Zafira A 2.2 16V.

                                                  Heb een Zafira a 2.2. 16V bouwjaar 2002 op het oog. Wat zijn de belangrijkste punten als ik ga kijken voor een Zafira a 2.2. 16V?

                                                  – Bij koude motor horen of er geen ratelend geluid komt van de ketting?
                                                  – Achterdeuren onderkant roest vorming
                                                  – Remleidingen onderkant
                                                  – Ketting vervangen bij welke KM stand? wat kost zoiets +/-

                                                  Graag informatie ben namelijk vanplan om a.s Zaterdag een testrit te maken.

                                                  #18221248
                                                  cano666
                                                    Lid sinds:
                                                    28 September 2012

                                                    ketting mag geen vreemde geluiden maken en als deze gewoon goed is word de ketting niet vervangen. Over de zafira weet ik niets.

                                                    #18221249
                                                    midnight black
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      14 December 2011

                                                      Roest onderkant deuren heb ik nog niet gezien, wel blaasjes achter de afdichtrubber tussen de achterdeur en de wielkast (als je de rubber eraf trekt)
                                                      Verdere kwaaltjes: kabeldoorvoeren naar de achterportieren (werkt alles nog in de deur: elektr ramen, cv, speaker) Voorwielophanging (stab. stangen) remmen in goede staat (het is allemaal op Astra basis maar een Zafira is behoorlijk zwaarder waardoor remmen en banden harder slijten!) Verder behoorlijk probleemloze auto’s.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 65)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.