z22se met ratelende ketting en hoge olieverbruik

Forumindex Forums Techniek Overige motor types z22se met ratelende ketting en hoge olieverbruik

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 26 tot 41 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Berichten
  • #18261442
    Opeltje17
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 January 2012

      Tuurlijk zal die wel iets oprekken, maar heb het nog nooit gezien bij een Z22SE dat daarom de ketting eraf liep of dat ie er beroerd van ging lopen.

      #18261444
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Persoonlijk hou ik liever niet van kleine geavanceerde motoren en al zeker niet op deze manier gemaakt:
        Tig geleiders 2 enkele kettingen die erg lang zijn,veel speciaal gereedschap…En alles zit zo in elkaar dat je het halve ding moet slopen..

        Vertel eens wat is der beter aan dit ding dan een C20XE of wat voor code die oude 16v uit een Kadett E ook had?

        Niks alleen maar meer onderhoud en alles is zwakker,dat die dingen al oliezuipen als ze een ton heb gelopen is al een ramp,die motor is door zijn vele overbodige onderdelen zwak geworden tegenover zijn voorgangers die ook 4 cil hadden met 4 klepjes per cil..

        En ja wat heet sterk daar heeft iedereen een mening over maar,puur naar constructie gekeken is dit ding maar een ramp….Had veel simpler gekunt als ontwerp met precies hetzelfde resultaat en dan was ding een stuk betrouwbaarder geworden…

        En geloof me maar een dubbele ketting is veel sterker dan een enkele en een lange ketting is maar een basis voor rek (veel schakel die een beetje slijten is rek en die heb 2 op zo,n ding zitten)

        Deze motoren met zijn dubbele ketting op de distrubutie zal haast nooit last hebben van rek:
        https://www.youtube.com/watch?v=bH0SSOOy2Vo” onclick=”window.open(this.href);return false;

        Maar goed als jij blij bent met die motor vind ik het prima,persoonlijk zou ik zo,n ding nog niet willen voor niks,wat je nu aan zuiniger uitspaart kun je beter in benzine duwen en een oude 16v van een astra kadett nemen die zijn haast bullet proof maar dit ding is dat niet..

        #18261443
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Speciaal gereedschap is niet nodig, en halve ding slopen ook niet ketting vervangen is niet veel werk.

          En heb ook nooit gezegd meer onderhoud maar ”regulier onderhoud” wat vaak niet gebeurd en dan zal een ketting motor het minder lang volhouden dan één met een riem

          En zoals ik al zei, het ligt er aan hoe je ermee omgaat, als de motor netjes warm gedraaid wordt etc zal het olie verbruik wel meevallen.

          Dat een dubbele ketting sterker is is daarbij ook logisch.

          Toevalliger wijs heb ik een aantal maanden geleden een astra met Z22SE gekocht die stuk was door een gebrek aan onderhoud, heb er een andere motor in gehangen met nieuwe kettingen loopt weer als een zonnetje, nu 4000km gereden en geen olie hoeven bijvullen dus tja.

          #18261445
          GSE
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 August 2006

            Ik heb net die film half gekeken over hoe die motors in elkaar zitten en eerlijk gezegt……..Zwak en belachelijk gemaakt allemaal als die deksel voor de distrubutie deraf is tel ik tig geleiders die allemaal slijten…

            De mercedes M116 + M117 V8 is ook al zo,n ding daar moet je ook de timing vervangen om en na bij de 250.000km waar je hetzelfde gezeik hebt:Geleiders slijten in en de ketting rekt met als gevolg motor loopt slechter en kans op ketting ratelen en geleider breuk enz.

            Ik heb hier een 5L v8 liggen die kwa prestaties niks voorstelt maar wel al 330.000km heeft gelopen en nog eens 330.000km zonder problemen als het moet,en dat zie ik dat moderne alu ding echt niet doen…Dat overleven die zogenoemde onderhouds vrije kettingen niet…2ton staat de timing der al lang langs en bij 4 ton heeft het ding onderin niks meer en zal het wel niks als geratel zijn omdat de geleiders op zijn….
            Op 8000km had die v8 geen liter olie nodig en lange afstanden 1 op 10 op LPG met een 1700kg zware auto om zich heen….

            Heel dat ding met al die poes pas zoals balans assen en 2 enkele kettingen voegt niks toe op motoren gebied behalve dat het niet meer bullet proof is,een oude C20XE is een 100x betere motor als dit ding..Op alle gebied duurzaamheid en vermogen.

            #18261446
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              Is bij mijn Z22se ook het zelfde tijdens stationair verbruik van 0,8 / 0,9l op 100KM. Maar dat is toch standaard zo. Dacht ik zelf.

              @midnight black wrote:

              Die ketting rekt wel degelijk hoor: heb nog ergens een foto van mijn oude en nieuwe ketting, maar het scheelt maar ongeveer een halve schalm. Wat betreft de timing: aan het stationair verbruik via de bc zag ik verschil van 0.1.

              #18261447
              midnight black
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 December 2011

                Als ie niet opgerekt is wel.

                #18261448
                Dolby
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 May 2008

                  Als de ketting wel is opgerekt wat zou je dan zien op de BC dan? meer verschil?

                  @midnight black wrote:

                  Als ie niet opgerekt is wel.

                  #18261449
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    Als je ketting rekt die die nokkenassen aandrijft (wat heel zeker snel gebeurt vanwege de gierige enkele ketting) dan komen je nokkenassen te laat te staan met als gevolg dat de motor onderin zwakker word en bovenin iets meer krijgt.

                    Ik snap niet dat dit ooit als betrouwbaar of onderhouds vrij is bestempelt door de ingenieurs bij opel…

                    #18261450
                    midnight black
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 December 2011

                      Dubbele ketting is meer wrijving en dus hoger verbruik.

                      #18261451
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Wat een onzin……………..Misschien in theorie iets meer maar voor het geld dat je betaalt om de zaak te vervangen kun je veel meer brandstof kopen dan wat het oplevert…

                        Laat ik het zo zeggen:

                        Transport=vrachtwagens worden zo gemaakt dat ze zo min min min brandstof gebruiken en de distributie gebeurt dmv van tandwielen,die hebben nog veel meer wrijving,waarom hebben vrachtwagens dan geen enkele kettingen als dat zo zuinig is?
                        Immers iets dat 18 uur per dag draait moet super zuinig+betrouwbaar zijn…..

                        Welke keuze hebben fabrikanten gemaakt bij vrachtwagen motoren?

                        #18261452
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Ketting rek valt wel mee hoor.
                          Spanners komen los te staan door vervuiling van de olie kanalen naar de spanner.

                          Daardoor komt te ketting op te weing spanning te staan.
                          Waardoor ie rammelen gaat.

                          Daardoor slaan de spanners kapot.

                          Wel word geadviseerd om bijde kettingen te vervangen incl geleiders, spanners en tandwielen.
                          En de waterpomp te Controleren.

                          verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                          #18261453
                          Opeltje17
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 January 2012

                            @GSE wrote:

                            Wat een onzin……………..Misschien in theorie iets meer maar voor het geld dat je betaalt om de zaak te vervangen kun je veel meer brandstof kopen dan wat het oplevert…

                            Laat ik het zo zeggen:

                            Transport=vrachtwagens worden zo gemaakt dat ze zo min min min brandstof gebruiken en de distributie gebeurt dmv van tandwielen,die hebben nog veel meer wrijving,waarom hebben vrachtwagens dan geen enkele kettingen als dat zo zuinig is?
                            Immers iets dat 18 uur per dag draait moet super zuinig+betrouwbaar zijn…..

                            Welke keuze hebben fabrikanten gemaakt bij vrachtwagen motoren?

                            De grootste reden dan er bij vrachtwagens tandwielen worden gebruikt is omdat dit vele malen sterker is dan een ketting of een riem.

                            Niet zo zeer om brandstof te besparen :hmmz

                            #18261454
                            GSE
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 August 2006

                              Dus betrouwbaarder……………….Wat deze constructie verre van is………….Ik wil zelf nog eens dit:
                              http://www.ebay.com.au/itm/HOLDEN-253-304-308-V8-GEAR-DRIVE-TIMING-SET-JP-PERFORMANCE-JP5701-/360806141002?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item5401b8cc4a” onclick=”window.open(this.href);return false;

                              Nooit meer gezeik…Ketting riem..dit is de oplossing kwa timing vervangen.

                              Standaard zit dit op zo,n stoterstangen V6-V8 van uit de USA;
                              http://www.ebay.com.au/itm/Holden-253-304-308-Double-Roller-9-Keyway-Billet-Steel-Timing-Chain-Kit-/151470760432?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item23445c61f0″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                              Vergelijk die lengte ketting eens met een euro ketting lengte en vergelijk die dubbele ketting eens met een enkele..Die euro constructie is geen klote waard.

                              Wat je kunt doen om te kijken of je rek hebt is:
                              Klepdeksel los draaien en kijken en dan aan de krukas draaien links rechts en kijk maar hoe hoeveel je op en neer kunt van links naar rechts voordat der boven iets gebeurt dit moet 0 zijn in theorie.

                              #18261455
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                Zonder motoroliedruk is er een voorgeschreven methode daar de ketting dan niet op spanning staat.

                                De Distributie van een Vrachtwagen gaat ook Kapot, dat kan ik je wel mededelen.
                                Niet heel vaak, maar komt gewoon voor.
                                Tandwielen in de industriele / groot vervoer motoren is inderdaad puur voor onderhouds vrije constructie, niet voor zuinigheid.

                                Tandwielsystemen zijn ook toegepast op de 5cilinder lijn dieselmotor in de VW transporter T5 1e generatie.
                                Dit was geen succes omdat Volkswagen verschillende materialen gebruikte voor de verschillende tandwielen.
                                Hierdoor slleten bepaalde tandwielen veel te hard.

                                Vaak zat er met 90.000km al zoveel speling op het tandwielstelsel dat regelmatig storing werd gegeven op de nokkenas timing.

                                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                #18261456
                                GSE
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 August 2006

                                  Maargoed iedereen heeft zo zijn kijk op dingen en deze motor met zijn vele poespas om 2 nokkenassen aan te drijven dmv een lange enkele ketting met tig geleiders zal ik bewust nooit kopen,deze motoren zijn build to break en niet build to last.

                                  Als ik kijk naar mijn opel Monza 30E daar zit ook een ketting op een dubbele met eigenlijk maar 1 geleider die de ketting op spanning drukt en die ketting is veel korter en die kettingen rekken al iets,bij hoge km standen dan kun je niet wijs maken dat dit goed geconstrueert is en helemaal onderhoudsvrij is…..

                                  #18261457
                                  cliffvxr
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    15 April 2010

                                    Ratelen = kettingen vervangen !!
                                    Olie verbruik = een te hoge carterdruk doordat de interne Carter ventilatie dicht slibt !!!

                                  16 berichten aan het bekijken - 26 tot 41 (van in totaal 41)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.