Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › z22se met ratelende ketting en hoge olieverbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2014 om 21:17 #17269130
Ik vraag me af of het mogelijk is om een andere type motor te plaatsen ipv de z22se.
Want ik lees en hoor alleen maar vervelende ervaringen met deze blokken.18 november 2014 om 21:40 #18261419Dat kan maar is niet rendabel. Dan beter auto verkopen en andere kopen.
Overigens, komt het vaak door slecht onderhoud. En daarbij hoort dus ook waneer nodig ketting en of spanner vervangen.
Helaas denkt men vaak dat dit niet nodig is. En tijdig olie verversen.18 november 2014 om 22:30 #18261420Jammer. Als er geen rendabele oplossingen zijn, zit er niets anders op dan oprijden.
Olie in de gaten houden en doorgaan totdat de ketting knapt.
Verkopen wordt moeilijk, geratel van de ketting duidelijk te horen. :(18 november 2014 om 22:41 #18261421Dus gewoon ketting vervangen is de beste oplossing. En olieverbruik met van die rommel olie van de aldi is ook vaak veel hoger.
18 november 2014 om 22:44 #18261422Mijn mening, je bent dus te pinnig om de ketting te laten vervangen en wil zon auto voor nop aan gort rijden omdat je een keer geld uitgeven.
Eigenlijk denk ik dan jongens koop a.u.b geen auto of dan gewoon een oud hok waar de gaten in gerot zijn.
18 november 2014 om 23:41 #18261423Als het alleen om de ketting ging. Ok!
Maar als er ook hoge olieverbruik is ga ik twijfelen.
De auto is tenslotte van het jaar 2001.Ik heb veel geld in mijn vorige auto gestoken.
(Andere motor, motormanagement, enz.). En de problemen bleven terugkomen.19 november 2014 om 13:23 #18261424Het is nu eenmaal bekend dat de Z22se gemiddeld meer olie verbruikt dan andere type motoren. Mijn Z22se blok loopt als een trein. Maar verbruikt wel redelijk wat olie. Namelijk 1liter olie op 1300 a 1500KM. Ik vind het zelf ook erg veel. Maar het schijnt vrij normaal te zijn voor deze blokken. Maar dan heb ik ook meteen het enige nadeel over dit motorblok.
PS: Haasje, wat je hierboven verteld heb over Lidl olie ben ik het niet met je eens. Ik heb zelf namelijk dure Krone olie 5W-40 gebruikt. En gebruik nu goedkoop olie. Maar kan je vertellen
dat qua olie verbruik bij mij totaal niks heeft uitgemaakt.19 november 2014 om 13:44 #18261425Vandaag vertelde mijn monteur dat er een goedje is wat je in de motor gooit. Dit schijnt te helpen. Morgen wordt olie (Shell Helix Ultra 5w40) ververst. Dan gaat ook zo’n blikje met dat goedje erin. Als het helpt, laat ik de kettingen (2 stuks) ook doen.
19 november 2014 om 14:26 #18261426Shell Helix is rommel niet doen! Heb ik ook gehad in de auto, olieverbruik flink gestegen, olietemperatuur veel te hoog. Zon goedje raakt alles lekker van verstopt!
19 november 2014 om 16:55 #18261427Dat goedje is een olie verdikker, daar zullen de kettingspanners blij van worden.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
19 november 2014 om 17:31 #18261428Met andere worden niet doen dus!! gewoon 2 kettingen+toebehoren vervangen.
En regelmatig olie peilen.
19 november 2014 om 21:05 #18261429@Dolby wrote:
Het is nu eenmaal bekend dat de Z22se gemiddeld meer olie verbruikt dan andere type motoren. Mijn Z22se blok loopt als een trein. Maar verbruikt wel redelijk wat olie. Namelijk 1liter olie op 1300 a 1500KM. Ik vind het zelf ook erg veel. Maar het schijnt vrij normaal te zijn voor deze blokken. Maar dan heb ik ook meteen het enige nadeel over dit motorblok.
+1
20 november 2014 om 07:52 #18261418Hier nog een tevreden Z22se rijder, zoals de rest hierboven al vermeld: bij geluid vanaf de ketting de complete set vervangen. En hier niet nog een paar honderd kilometer mee wachten want dan kan het wel eens te laat zijn! Verder goede, zeker niet te dikke olie gebruiken.
Hoe hoog is het olieverbruik? Bij korte afstanden verbruiken ze sowieso meer als op lange afstanden.
Een ander blok is natuurlijk mogelijk maar dan kun je beter een andere auto kopen aangezien er behoorlijk wat verbouwd moet worden (de inlaat en uitlaat liggen bijvoorbeeld precies omgekeerd in vergelijking met de meeste Opel blokken.)
Oja betreffende je opmerking over de leeftijd van de auto: Mijn Zafira is ook uit 2001, meer als 215.000 km op de teller en is in uitstekende staat: onderhouden is overhouden!20 november 2014 om 13:57 #18261430Helemaal mee eens. :thumb
@midnight black wrote:
Hier nog een tevreden Z22se rijder, zoals de rest hierboven al vermeld: bij geluid vanaf de ketting de complete set vervangen. En hier niet nog een paar honderd kilometer mee wachten want dan kan het wel eens te laat zijn! Verder goede, zeker niet te dikke olie gebruiken.
Hoe hoog is het olieverbruik? Bij korte afstanden verbruiken ze sowieso meer als op lange afstanden.
Een ander blok is natuurlijk mogelijk maar dan kun je beter een andere auto kopen aangezien er behoorlijk wat verbouwd moet worden (de inlaat en uitlaat liggen bijvoorbeeld precies omgekeerd in vergelijking met de meeste Opel blokken.)
Oja betreffende je opmerking over de leeftijd van de auto: Mijn Zafira is ook uit 2001, meer als 215.000 km op de teller en is in uitstekende staat: onderhouden is overhouden!28 november 2014 om 05:58 #18261431Ik heb ook al jaren een astra g 2.2 van 2001 nu 150 duizend gelopen. Deze verbruikt geen druppel olie en ook de ketting is geen probleem. Wel word de olie met regelmaat ververst en word er goed warm gereden. Mijn 2 ervaringen met deze motoren zijn top.
28 november 2014 om 06:02 #18261432@Dolby wrote:
PS: Haasje, wat je hierboven verteld heb over Lidl olie ben ik het niet met je eens. Ik heb zelf namelijk dure Krone olie 5W-40 gebruikt. En gebruik nu goedkoop olie. Maar kan je vertellen
dat qua olie verbruik bij mij totaal niks heeft uitgemaakt.Kroon Olie is ook gewoon TROEP!!
Meerdere keren olieverbruik kunnen oplossen door van kroon af te stappen.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
28 november 2014 om 06:33 #18261433@wim-v6 wrote:
@Dolby wrote:
PS: Haasje, wat je hierboven verteld heb over Lidl olie ben ik het niet met je eens. Ik heb zelf namelijk dure Krone olie 5W-40 gebruikt. En gebruik nu goedkoop olie. Maar kan je vertellen
dat qua olie verbruik bij mij totaal niks heeft uitgemaakt.Kroon Olie is ook gewoon TROEP!!
Meerdere keren olieverbruik kunnen oplossen door van kroon af te stappen.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Geen ervaringen met kroon olie, maar sinds ik een temperatuur meter in de auto heb en een oliedrukmeter.
Kan ik de eerste rit met de auto vaak al zeggen of die goed of niet goed is.Bij veel slechte kwaliteit oliën word de temperatuur namelijk veel hoger.
Ik blijf mooi bij de GM of MPM oliën die zijn zo slecht nog niet.28 november 2014 om 06:42 #18261434Temperatuurmeter voor de olie zou voor sommige mensen verplicht moeten worden. Helaas had alleen mijn Peugeot zo’n attribuut….
28 november 2014 om 08:07 #18261435MPM en GM-Opel olie is ook prima spul.
Ze hadden de Astra Z18XE van jan0405 van het Forum hier bij een garage vervangen en gevuld met Kroon.
Hij beld mij op, en zegt hey, ik krijg melding oliepeil controleren.
En moest inderdaad wat bijvullen.Dat had ie nog niet eerder gehad.
En tot nu toe met de Valvoline olie ook niet weer gehad.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
28 november 2014 om 08:37 #18261436Mpm olie kwaliteit is niet constant ene levering en de andere verschillen veel van elkaar. Valvoline en gastrol en Mobil heb ik goede ervaringen mee
3 december 2014 om 12:26 #18261437Ik ken de hele z22se motor niet maar na mijn idee:
olie is olie en ik gebruik zelf de goedkoopste olie die ik kan vinden:http://www.ebay.de/itm/2-10-1L-20-LITER-MOTOROL-OL-MANNOL-SAE-20W-50-API-SG-CD-OLDTIMER-MINERALISCH-/380919478447?pt=Autopflege_Wartung&hash=item58b091f8af” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dat spul zit in mijn opel Monza 3liter
http://www.testberichte.de/auto-ausstattung-zubehoer/3238/motoroele.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Als een motor olie verbruikt ligt dat niet aan de olie maar aan een mechanisch defect/verslijt,of ik nu kroon mannol 10/40 of 15w40 of 20w50 gebruikt ik hebt met de 3liter monza geen olieverbruik.
Ik zou eerder die motor met zijn zwakke onderdelen en goedkope constructies de schuld geven.
Als ik die poppeknommel bekijk dan geef ik dat zwakke motor concept de schuld:https://www.youtube.com/watch?v=GpigBDiBVlE” onclick=”window.open(this.href);return false;
Waarom is die motor zo vreselijk zwak en gierig en belachelijk gemaakt,als je enige motor kennis hebt weet je dat dit maar een tijd bom is die geen 4 5 ton aan kan voordat het ding op.
3 december 2014 om 14:30 #18261438Hoezo zwak, draaien een hoop van deze motoren met 250-300pk.
Ligt gewoon heel erg aan hoe je met een motor omspringt goed warm rijden etc.
Vaak is veel olie verbruik te wijten aan trappen met een koude motor.
3 december 2014 om 20:27 #18261439Waarom zwak:
A lengte van de kettingen=rek is timing die verloopt
B enkele ketting ipv 2
C veel geleidersZeer complex gemaakt..
https://www.youtube.com/watch?v=8xCXHnin3sM” onclick=”window.open(this.href);return false;
Als je die motoren bekijkt:
oude small block chev en de nieuwere LS motoren dan durf ik te zeggen die LS motoren zijn gewoon beter als dat zwak gemaakte opel ding:
Korte dubbele ketting
6 bouts lagerkappenIk heb een Mercedes M117 5L v8 gehad en die had ook zo,n onzinnige lange ketting met een kut systeem om de kleppen te bedienen en in het einde van het verhaal deed de oude chev 350 precies hetzelfde,maar veel simpler..
3 december 2014 om 20:54 #18261440Waar ze niet tegen kunnen is korte stukjes rijden, veel vocht in de olie(heel slecht voor de ketting)
Ketting rekt bijna nooit op bij deze motoren, ze braken alleen wel regelmatig doordat er een oliesproeier in zat met een kleine doorgang welke dicht slibde.
Die zijn na 2002 gemodificeerd nieuwe spanner en sproeier, dus met regulier onderhoud en af en toe een goed stukje snelweg knallen kunnen ze heel wat hebben deze motoren, heb er nu zelf één sinds een paar maanden en vindt het zelf een sterke motor.
Valt of staat dus gewoon ”erg” op onderhoud.
3 december 2014 om 21:18 #18261441Die ketting rekt wel degelijk hoor: heb nog ergens een foto van mijn oude en nieuwe ketting, maar het scheelt maar ongeveer een halve schalm. Wat betreft de timing: aan het stationair verbruik via de bc zag ik verschil van 0.1.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.