z16xe kop op z18xe blok, terug van weggeweest!

Forumindex Forums Modellen Astra z16xe kop op z18xe blok, terug van weggeweest!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18549998
    Martien Willems
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 October 2023

      Na tijden niet te kunnen inloggen op mijn oude account toch maar een nieuwe gemaakt na heel lang
      Voorheen stelde ik deze vraag over een z16xe kop + management op een z18xe onderblok

      Astra G z16xe ombouw naar z18xe


      Inmiddels heb ik de 1.8 in mijn werkplaats liggen, inclusief oliecooler, k03 met passend spruitstuk en hoop andere turbo meuk B-)
      Nou was er laatst iemand bij mij bij de loods om iets te kopen, toen ging het over de franken motor en die guy beweerde dat een z16xe kop niet zou passen op een z18xe
      Dit vond ik wat vreemd omdat jullie zeiden dat het wel kon, en de enigste reden die hij gaf dat het niet zou gaan werken was iets met de koppakingen
      Nou vroeg ik me al of hoeveel verschil er in de twee zou zitten, mar nam aan dat dat minimaal zou zou (Voornamelijk de boring)
      Na een hele 2 minuten aan onderzoek zijn de twee nagenoeg identiek, op de vorm van de koelpassages na, of zie ik hier hele belangrijke dingen over het hoofd?
      Also, als de koelgaten niets uitmaken, is het dan aan te raden om de 1.8 pakking te gebruiken i.v.m. het matchen van de diameter van de cilinders?
      En nog belangrijker, is het aan te raden om een wat dikkere pakking te bestellen i.v.m. de compressie iestjes lager krijgen, of maakt een dikkere koppaking zo weinig verschil dat ik daar eigenlijk niet eens over na hoef te denken

      Ps. Ik zal ergens deze week eens zorgen voor een geupdate showcase/build/downwards-spiral van de Astra ;-)

      #18550008
      trashmetal
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 February 2007

        Vertrouwen is goed controle is beter zeg ik altijd.

        Zeker als je gaat goochelen met onderdelen doen er veel tegenstrijdige verhalen de rondte.

        Mooiste zou zijn als je van beide koppakkingen een tekening met maatvoeringen kan vinden voor vergelijking.

        Ben benieuwd naar je bouwsel!

        #18550016
        Martien Willems
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 October 2023

          thumb

          Hier boven de 1.6 en onder de 1.8 pakking als voorbeeldp8027347_552_376

          In mijn simpele gedachte gang -zou- dit niet al te veel verschil moetten maken, en zoals ik al eerder vermeld heb zijn er mensen die al eens een zelfde frankenmotor hebben gebouwt

          #18550031
          trashmetal
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 February 2007

            ik zou het gewoon proberen nee heb je en ja kun je krijgen toch? :yes:

            zou van beide koppakkingen de goedkoopste zoeken om te kijken welke het lekkerste past en daarvan een dikke bestellen van Cometic oid.

            Druk verlagen zou ik wel doen als je met turbo’s gaat spelen.

            zelf heb ik een x16xe mantzel in een astra f met c16xe kabelboom en ecu gehad.

            had ooit het idee een x18xe1 blok te pakken daar de x16xe inlaat en mantzel op te schroeven, helaas nooit van gekomen… :cry:

             

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.